Netjes voorstellen

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.
Plaats reactie

Onderwerp starter
johant1957
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jan 2019 08:34

Netjes voorstellen

Bericht door johant1957 »

Hoi allemaal,

Netjes voorstellen, zo zeiden ze dat vroeger, dus dat doen we dan maar ook.
Ik heet Johan, ben net 62 geworden, en spoor al erg lang met N. Ik denk al een jaartje of 35. Alleen heb ik nog nooit echt een goede treinbaan gehad, mede door de verhuizingen etc. Maar sinds een paar maanden ben ik serieus bezig om een baantje op te bouwen.
Ik rijd alleen maar analoog, digitaal is te kostbaar. Er moet ook op de centjes gelet worden. En dan is een investering in een treinbaan, iets wat netjes vooruit geschoven kan worden.
Over de bouw: ik heb een raamwerk van ca 190 lang, en 80 breed. Niet zo groot, maar voldoende. Ik ben nu begonnen maar doe het toch anders dan velen anderen. Om een idee te geven: ik zie banen waar de latten waar de rails opliggen echt soms 1,5 cm dik zijn, terwijl het gewoon N-spoor is. Ik heb gezocht en gevonden: bij de Hornbach een soort latjes/plankjes van 4 cm breed en slechts 4 mm dik. En het schiet al aardig op, handig om mee te werken. Het meeste wordt gelijmd. Kijk maar op bijgevoegde foto. Als de baan klaar is begin ik met de aankleding, waarbij een station komt met het dak van het station van Tilburg. Het beruchte kroepoekdak. Als dat klaar is post ik daar wel een foto van.

groetjes
Johan
Afbeelding


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Netjes voorstellen

Bericht door Ronald2016 »

Welkom, veel lees en bouw plezier.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 787
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Netjes voorstellen

Bericht door Thrillseeka »

Welkom op het forum :)

Ja voor N is echt 3/4 mm plaatmateriaal genoeg. Mits wel genoeg ondersteunt word. een meter gaat echt door liggen maar een cm of 30 haal je makkelijk ermee.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Netjes voorstellen

Bericht door Hans »

Hallo Johan,

Welkom op het forum.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1825
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Netjes voorstellen

Bericht door OBBinN »

Welkom hier!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Netjes voorstellen

Bericht door Wablo »

Johan,
Ook vanaf deze kant welkom op het forum, stevig frame heb je in elkaar gezet, die 4 mm latjes direct op het frame worden volgens mij voldoende ondersteund maar voor de niet rechtstreeks op het frame gemonteerde stroken zou ik zelf niet de gok durven nemen om 4 mm hout als drager te gebruiken, een golvend effect geeft alleen maar zeezieke preisners en losse railcontacten en daar zit je denk ik niet op te wachten.
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Netjes voorstellen

Bericht door Krab »

Welkom Johan op het N-forum .
Veel plezier met het opbouwen van station Tilburg .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Netjes voorstellen

Bericht door Bjor »

Welkom Johan,

Op 190 x 80 kun je best een leuke baan bouwen, dus ik ben benieuwd naar je vorderingen. Die schaaflatten van de Hornbach gebruik ik ook, voornamelijk voor ondersteuning van de scenery. Mijn ervaring is dat de kwaliteit wisselend is. De laatste latten die ik kocht zijn na verloop van tijd in de breedte krom getrokken. Geen probleem als het onder de scenery verborgen is, maar ze blijven dus niet altijd mooi strak.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie