Joost stelt zich voor

Nieuw op dit forum, stel je hier voor.

Onderwerp starter
Joost
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2019 09:01

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Joost »

Stel jullie positieve reacties zeer op prijs.. . wat me gelijk steeds meer overtuigd om met N verder te gaan ipv H0. De kogel is nog niet door de kerk maar hou jullie op de hoogte.
Ga nu wel starten met het plannen van een baan in N.. welk type rails kunnen jullie aanbevelen? Alvast bedankt
👍👍👍👍



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Ronaldp »

PECO code 55.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Joost
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2019 09:01

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Joost »

Ronaldp schreef: 04 mar 2019 20:21 PECO code 55.

Mvg ronald
Dank je Ronald. Zag ook dat er code 80 bestaat wat is het verschil...



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Ronaldp »

De hoogte van de rails...code 80 is hoger.
Maar code 55 is waarheids getrouw.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Joost
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2019 09:01

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Joost »

Ronaldp schreef: 04 mar 2019 21:16 De hoogte van de rails...code 80 is hoger.
Maar code 55 is waarheids getrouw.

Mvg ronald
👍👍👍 dank je Ronald


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Hoontje »

Welkom Joost!

Code 55 is steviger dan code 80, qua verwerking is dat fijn.
Ik heb van het goedkopere code 80 mijn schaduwstation gemaakt en deze raid gaat toch sneller stuk dan de code 55.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Hube »

Hallo Joost,
Ook van mij welkom!

Voor de keuze van de rails moet je, je goed oriënteren. Er zijn voor spoor N een paar leveranciers die zich toch sterk onderscheiden kwa: realistische uitvoering (Peco 55), robuustheid (kato, Fleischmann), kosten (Peco 80), complexiteit voor het aandrijven van de wissels (alles behalve Peco),......
Je kunt verschillende systemen door elkaar gebruiken. Robuust, eenvoud voor een schaduwstation en bijv. Peco 55 voor het zichtbare deel. Elk systeem heeft zo zijn supporter op dit forum.

Veel plezier en groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Sibbesuisje »

Hoi Joost,

ik ben het met Gerard eens, voor ieder merk is wel iets te zeggen. Wil je het realistisch maken, wil je met of zonder beddig en hoeveel ben je bereid uit te geven?
Zelf heb ik ook een mix: fleischmann met bedding in het zichtbare stuk (ik ga voor de luie weg om rails met bedding neer te leggen), maar in het schaduwstation gebruik ik Minitrix (goedkoper).
1 van de aspecten waar je ook rekening mee wil houden is je wisselaandrijving. Wil je met servo's werken (dan zijn alle merken een optie maar heb je wel de ruimte onder je baan nodig) of de wat makkelijkere (maar niet realistische) wisselkastjes bovengronds (dan valt Peco vaak al af).
Tegenwoordig zie je ook meer de japanse merken zoals Kato en Tomic. Makkelijk te leggen, goedkoper, maar in mijn optiek wat meer geschikt voor het moderne rijden en wat minder passend bij oude stoomloks ivm de railbedding (maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk). Daarnaast kan je het minder makkelijk mixen met andere merken.

success met het maken van je keuzes en veel plezier met het plannen en bouwen van je baan!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door WilcoV »

Ach realisme is in mijn ogen maar relatief voor een modelspoorbaan. Het is en blijft 1/160 en geen 1/1. Ik rij zelf Kato simpel vanwege het gemakt, de robuustheid en de bedrijfszekerheid. Voor mij is het realistisch genoeg. Enige nadeel van Kato, wel in je achterhoofd houden, is het ontbreken van Engelse wissels en lange stukken flexrails met bedding. Maar die heeft Tomix wel en Kato en Tomix is redelijk goed te combineren.
Je moet je vooral eerst afvragen wat wil ik. Wil je lange sporen leggen zonder al te veel raillassen, dan moet je al uitkijken naar een rails merk dat flexibele stukken rails in het aanbod heeft. Heb je geen probleem met korte stukken (max rond de 25 cm) dan heb je al meer keuze. Dan moet je kiezen of je met of zonder ballastbedding kiest. Zonder heb je veel keuze, met kom je al terecht bij Kato, Tomix of Fleischmann.
Zo zie je maar stof tot nadenken genoeg.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Joost
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2019 09:01

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Joost »

Hahaha genoeg stof tot nadenken..wel even wen vraagje tussendoor. Hoor niemand over minitrix rails.. wel fleismann kato en peco. Maar goed.. even over het nadenken meer dan genoeg stof .. denk nu om Peco 55 voor het zichtbare deel te gaan gebruiken en afhankelijk van welke startset ik kies, minitrix of fleischmann rails. Maak hier een baan ontwerp .. maar ga me ook verdiepen in Kato rails..
Wil evt gaan rijden met modern materieel in een mix met personen- en goederen vervoer.
Dankzij jullie kom ik zeker tot een goede keuze ....thanx😎


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Krab »

Welkom Joost op het N - forum .
Heb ook in het verleden denk al meer dan 35 jaar overgang naar N gemaakt en geen spijt van gehad :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Joost
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2019 09:01

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Joost »

Krab schreef: 06 mar 2019 20:46 Welkom Joost op het N - forum .
Heb ook in het verleden denk al meer dan 35 jaar overgang naar N gemaakt en geen spijt van gehad :mrgreen:

mvg Sjaak
Dank je wel Sjaak. Das goed om te weten dat je al 35 jaar met N rijdt.. en moet zeggen dat hst rollend materieel er tegenwoordig prachtig uitziet


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door spoor65 »

Welkom Joost.

Zelf is het onderhands bijna 42 jaar geleden dat ik van mijn ouders mijn eerste startset mocht uitzoeken. en het werd toen een Minitrix set,
Voor mij is het nooit een punt van twijfel geweest, als kind al niet en nog steeds niet.

En in die jaren is er veel veranderd, details van N doet niet echt meer onder bij H0. details van stoomlocs zijn tegenwoordig net zo goed als in H0.
Ja "vroeger" heb ik wel eens gedacht, als ik alleen met stoomlocs zou gaan rijden, dan de mooie, maar ook toen in H0 al duurdere kleine stomers, die super gedetailleerd waren voor die tijd.

Nu zou ik er niet meer aan denken, zeker niet omdat ik persoonlijk het andere materiaal, diesel en e-locs eigenlijk zelfs nog mooier vind dan H0, gewoon omdat ze minder lomp overkomen.

Daarbij, als ik bedenk dat een beet je loc, b.v. een V200, met 6 rijtuigen al een lengte heeft van pakweg een meter.
is voor mij het wel duidelijk, als je een rijder bent die veel wil rangeren en scenery van minder belang is, dan kun je met korte treinen in H0 nog wel wat doen op een gemiddelde slaapkamer van 12 vierkante meter, maar wil je je scenery prominenter aanwezig laten zijn, heb je in N veel meer mogelijkheden, ja sommige dingen is mss wat minder keus in, maar er is nog zoveel te verkrijgen dat het beslist niet onder doet voor H0.

Wat rails betreft, kan ik mij alleen maar aansluiten bij de Peco liefhebbers, maar zoals je al hebt gelezen, de meningen verschillen.
minitrix en het voormalige Roco rails, welke nu als Fleischmann rail zonder bedding verkocht word, heb ik al een aantal jaren geleden allemaal verkocht en zonder een moment van spijt, over gegaan op peco 55.

Wissels aansluiten moeilijker, nee beslist niet, hooguit wat anders dan je gewend bent.
daarbij ook nog eens een stuk voordeliger dan de wissels met magneetschakelaars zoals minitrix en fleischmann verkopen.

ja ik durf zelfs te zeggen, wil je ook met boogwissels werken, dan is elk ander merk dan peco verloren moeite, peco kent niet de problemen zoals de andere merken, met boogwissels, al het materiaal gaat er probleemloos over heen.


Maar het beste advies, ga eens kijken op een beurs waar ook banen staan, of ga de 16e, indien je de mogelijkheid hebt eens langs bij de demodag van DTS, waar ook een aantal banen aanwezig zullen zijn.

Een mooiere kans om je te oriënteren is er niet, lezen over de mogelijkheden is zeker belangrijk, maar het zien, voelen en beleven, geeft je veel meer duidelijkheid en inzicht in de materialen.


Wens je veel plezier en succes in het maken van de keuze. en bedenk, geen enkele keuze is verkeerd, zolang het aansluit bij jouw eigen gevoel en doel.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Joost
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2019 09:01

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Joost »

Hey Freddy.. bemoedigende woorden van je als het gaat om het maken van een keuze.. en ben het helemaal eens dat je het moet beleven . Dussss ga 16 maart zeker kijken bij DTS in Ermelo. Ben erg benieuwd.. en heb dr veel zin in..
Intussen meerdere winkels bezocht om te kijken naar h0 en N . Echt prachtig hoor. Heb ook het nodige leesvoer ingeslagen om me te verdiepen en een weloverwogen keuze te maken. Ben er niet continu mee bezig hoor maar tussen de bedrijven door wat kijken en lezen.. 😉
En zeker luisteren naar mn gevoel.. dat zeker
Misschien zie ik je 16 maart.. thanx voor je overweging
Grtn Joost



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door FidOo »

Ah leuk dat je er 16 maart bij bent. Ik sta er zelf met mijn n baan. Er staan ook anderen met andere schalen dus dat is vast interessant voor je.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Joost
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2019 09:01

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Joost »

FidOo schreef: 08 mar 2019 20:51 Ah leuk dat je er 16 maart bij bent. Ik sta er zelf met mijn n baan. Er staan ook anderen met andere schalen dus dat is vast interessant voor je.
Ha naamgenoot..
Dat zeker.... kan ik mn hart ophalen. Ben benieuwd naar je baan . Welk thema heeft je baan? Zie je zaterdag 16 maart..👍👍

Grtn Joost



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door FidOo »

Ha Joost.

Klik daarvoor even op de link in mijn onderschrift.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Joost
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 feb 2019 09:01

Re: Joost stelt zich voor

Bericht door Joost »

FidOo schreef: 08 mar 2019 22:39 Ha Joost.

Klik daarvoor even op de link in mijn onderschrift.
Hahaha blond he... 😂


Plaats reactie