Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Nieuw op ons forum? Kijk even hier voor het e.e.a. aan belangrijke informatie.
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Frank_N schreef:Eummmmzz..........Nu vraag ik me af............
Geld dat ook voor links (naar bestanden of webpages) :?:
Ik bedoel: zelf wil ik nog wel eens een link posten, vraag me af hoe dat zit dan :?:
Het hangt er van af. Een link waarmee je naar die betreffende site springt kan geen inbreuk zijn, had de beheerder maar niet op het internet moeten zitten. Je zou het namelijk ook kunnen opzoeken met een zoekmachine. Via een link zelf een afbeelding op eigen site zetten is hetzelfde als dat je de afbeelding zou downloaden en dan zelf op de eigen site publiceren. Dat mag dus niet. De afbeelding wordt getoond op een "vreemde" site en dat is inbreuk op de rechten van de eigenaar. Nu is er een probleem. In Europa worden langzamerhand de mazen dichtgezet met wetgeving. Dus een plaatje uit Duitsland op eigen site zetten zal door verdragen over en weer gelijk behandeld kunnen worden als dat je een plaatje uit Nederland op je eigen site zet. Het wordt dus moeilijker als we geen verdrag hebben met een land, dus een plaatje pikken uit Japan wordt een probleem. Ga er overigens niet van uit dat je dan vrijuit kan gaan. Als ze je wel pakken kun je alle kosten betalen en zoals je hebt kunnen lezen kan dat leuk oplopen, vooral internationaal.

Nu is de auteurswet en de wet voor het vermenigvuldigen (heet iets anders) zogenaamde aanplak wetjes. Het is begonnen in het verleden en elke keer bij de een of andere uitwas is er weer een regeltje toegevoegd. Er zit dus geen consistentie in de wet en dat biedt voor lieden die letten op punten en komma's de nodige handvatten. Wees dus beducht op bureaus die hier van leven, herkenbaar aan "no cure-no pay" principe.
Het biedt echter ook voordelen, in de wet staat ook dat afbeeldingen aan bepaalde voorwaarden moeten voldoen en die worden vaak met voeten getreden. Een eigenaar kan dan geen rechten claimen omdat hij/zij zelf al in de fout is gegaan. Hij/zij moet dan wel even ondubbelzinnig bewijzen dat de afbeelding van hem is. (een digitaal negatief is door de voortschrijdende mogelijkheden met software al zeer dubieus, immers alle parameters kunnen via software zo gewijzigd worden dat aantonen dat het een origineel is erg moeilijk wordt, publiceer dus ook altijd een veel kleiner plaatje dan het origineel.)

Een afbeelding downloaden en deze voor meer dan de helft wijzigen, en ik doel dan niet op een ander kleurtje, spiegelen etc, wordt door de rechtbank vaak gezien als een nieuw origineel werk. Hoe het dan met rechten zit wordt een heel moeilijk verhaal. Zijn er nog delen herkenbaar die overeenkomen met de afbeelding die je hebt gedownload?

Ik heb het vonnis gelezen, er is helaas te veel in geschrapt om een mening te vormen. Dat een rechtbank tot dit vonnis is gekomen verbaasd mij, te meer dat er gebruik is gemaakt van zaken die door de rechtbank in eerdere procedures verboden zijn verklaard. Dus het is een uitspraak dat veel vraagtekens oproept.

Wat nu?
Ga de koninklijke route, dus vraag toestemming. Dat is even moeilijker, maar de ervaring is dat je dan vaak wel toestemming krijgt of toestemming voor een beperkte tijd. Ik heb ook gewoon een keer "nee" gekregen, het is dan niet anders. Ga het dan ook niet doen, de eigenaar zal beslist je site bezoeken of laten bezoeken om te zien of je niet alsnog de afbeelding gebruikt heb. Bewaar de mail zorgvuldig, in Nederland is email inmiddels hetzelfde als schriftelijk. En bedenk, "nee" heb je, "ja" kun je krijgen!

Fabrikanten/importeurs en de economische tegenslag.
Ga er niet zo zonder meer ervan uit dat je afbeeldingen bij een fabrikant/importeur mag gebruiken op eigen site. Voorheen hadden fabrikanten/importeurs een eigen fotostudio met fotograaf. Alle rechten behoorde dus de fabrikant/importeur toe. Tegenwoordig moeten ook fabrikanten/importeurs op de kleintjes letten en daarmee wordt het fotowerk uitbesteed aan een fotograaf (buiten de deur). De afspraak die dan gemaakt wordt is dat de fabrikant/importeur de afbeeldingen op de eigen site mag gebruiken en mag gebruiken in folder en catalogi met vermelding van de naam van de fotograaf. Die afbeeldingen kun je dus ook niet op eigen site zetten, ook zal een verzoek afgewezen worden. Je krijgt dus problemen met de fotograaf. En dat is vaak heel iemand anders dan de fabrikant/importeur. Voorbeeld Pentax, bekend van camera's ed, is enkele jaren geleden naar zo'n model overgestapt en ik werd zonder pardon uit het register van gebruikers geknikkerd ZONDER dat ze dit netjes even aan mij melden. Omdat ik regelmatig een check deed kwam ik erachter. Mijn pagina's over Pentax gingen dus ook een paar seconde later op zwart en na een jaar is de hele fotografie pagina verwijderd omdat ik geen scheef beeld aan mijn bezoekers wil aanbieden. Dus wees zelf ook alert!
Ik zit even te bladeren in een Fleischmann catalogus, ook daar is het fotowerk aan derden uitbesteed, lees de "impressum" op blz 185, herfst/winter 2010. Bildnachweis > Modeleisenbahn München GmbH, Zirn & Grötsch GmbH., Peter Sigling, Miba-Verlag bzw die direkt neben den Bildern angegebenen Fotografen. Kortom, vingers af!

Succes,
Joop


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door Frank_N »

Joop,

Hartelijk dank voor je duidelijke uitleg. Prima leesvoer :)
Met permissie heb je een pb.


Groet van Frank

kitemasters
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2013 17:55

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door kitemasters »

ik kreeg laatst ook een mooie brief in de bus dat ik een plaatje zonder auteursrecht op mijn site had staan.
6 kantjes onbegrijpelijke juridische volzinnen en of ik maar even 650 euri wil dokken.
nu was ik wel opgelucht want ik heb helemaal geen site :? het bleek om een adres verwarring te gaan.
de brief moest naar ......plein terwijl ik in ......straat woon. verder was de brief ook niet aan mijn naam gericht.
ik heb via de info in de brief het plaatje bekeken en het ging om een plaatje van amper 1,5 centimeter (vierkant) :o
ik heb verder niet gereageerd op de brief.
en kreeg na een tijdje nog een exemplaar waarin de kosten inmiddels 850 euri waren.
ook op deze heb ik niet gereageerd en wacht nu op een aangetekende brief :)
zou ik hier problemen mee kunnen krijgen ?

terug naar de brand.
goed de fotograaf is wel een **kel maar heeft wel het recht aan zijn kant.
de forumjongens hebben wel kans gehad de foto`s te verwijderen maar besloten er willens en wetens
er vanaf het begin recht tegen in te gaan.
kortom juridisch advies is gewoon gratis bij kvk (in mijn tijd nog wel)
en helemaal zo gek nog niet, kan je een hoop besparen ;)

ps. ik hoorde ook dat dit soort brieven ook wel veel nep worden verstuurd
als er van de tien, èèn in paniek gewoon gelijk betaald is toch lekker verdienen.


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door Hookies »

Kitemasters, je had om verwarring en ellende te voorkomen, beter even na de eerste brief kunnen reageren. Volgende keer krijg je een aangetekende brief om je bij de rechter te komen melden en daar zul je dan moeten aantonen dat het niet om jou gaat. Dat lukt ook wel gezien de straatmisser, maar toch. Er staat vast een telefoonnummer of een mailadres, dus reageer daar dan even naar. Ben je meteen van de ellende af.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

bouwvis
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 aug 2010 10:11
Locatie: Den Helder

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door bouwvis »

:oops: Nog even verder studeren, want hij zet nog steeds de foto op de Forumserver.
Laatst gewijzigd door bouwvis op 29 mar 2014 07:48, 10 keer totaal gewijzigd.


N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door spoor65 »

oorspronkelijk bericht inm. niet meer relevant, dus verwijderd.

mvg

Freddy
Laatst gewijzigd door spoor65 op 29 mar 2014 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

bouwvis
Berichten: 112
Lid geworden op: 16 aug 2010 10:11
Locatie: Den Helder

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door bouwvis »

Je hebt helemaal gelijk, ik heb ook al gevraagd om het te verwijderen.


N-Spoor - Winrail 8.0 - Uhlenbrock Intellybox I/II - Loconet - Digirails Boosters 5120- Uhl. Bezetmelders 63320
Besturingssyst.:Win-Digipet Premium 2012.2 (Win 8.1 (64 bit)) - Faller-Carsystem - Bierwagonnen verz.
Homepage: http://www.n-spoor-project.nl
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4479
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door spoor65 »

bericht inm. niet meer relevant, dus verwijderd

mvg

Freddy
Laatst gewijzigd door spoor65 op 29 mar 2014 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door JanCK »

Mee eens. Er staat toch wel interessante informatie in.
Jan


Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door Lemland »

Ik heb de berichten uit dit draadje gehaald, ze waren inderdaad niet ontopic (en ik was er zelf ook schuldig aan :roll: ). De berichten zijn niet weg maar toegevoegd aan http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=40&t=1444

Bart


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Foto's gebruiken die niet van jezelf zijn???

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Met de onlangs genomen beslissing door het Europese Hof, waarbij Nederland op de vingers is getikt, wil ik aan mijn eerdere uitleg toevoegen dat het nu meer dan ooit van belang is dat je goed weet of beeldmateriaal vrij te gebruiken is of dat er (nog) rechten op rusten. Vooral het laatste is niet altijd eenvoudig. Neem bijvoorbeeld tekeningen of foto's van echte treinmodellen (uit jaar 19..) of, zoals al eerder aangehaald in mijn uitleg, de foto's die fabrikanten gebruiken in hun brochures, folders etc en hun website. Wees ervan overtuigd dat je materiaal mag gebruiken, bewaar het bewijs daarvan op schijf of papier zodat je achteraf altijd kunt aantonen dat jouw handelen te goeder trouw was en je niets te verwijten valt of dat claims tegen jou op totale onzin berusten. Met deze uitspraak in handen staan eigenaren van materiaal sterker in hun schoenen. Je bent gewaarschuwd, doe er je voordeel mee.


Plaats reactie