Bever van de SGB

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Bever van de SGB

Bericht door mini rijder »

Een tijd geleden kwam ik op shapeways een kapje voor een General Electric 25 tonner GE 25 tegen.
Deze heb ik besteld, met de bedoeling deze te verbouwen tot de Bever van de SGB.
Ik heb nog een Kofje van arnold liggen welke ik als donor wilde gebruiken. Maar na levering van het kapje bleek, dat dit niet zou passen.
Dus dan maar een wagon van een aandrijving voorzien, om met Bever te kunnen rijden.
Hiervoor heb ik toen twee verschillende onderstellen van Kato gekocht, om te zien welke ik daarvoor het best kon gebruiken.
Na deze onderstellen nog eens goed bekeken te hebben, viel het me op dat de as afstand in de draaistellen van de 11-105 nagenoeg overeenkomen met die van het GE 25 kapje.
Dus terug naar het oorspronkelijke plan, maar nu met onderdelen van dit kato onderstel.
De motor paste rechtop in de cabine, maar het draaistel was te breed om het kapje te passen.
Omdat het draaistel ook nog aardig aangepast zou moeten worden om hier de motor op te kunnen monteren, heb ik toen besloten om dit zelf te tekenen en te laten printen.
Voor de aandrijving zouden dan een aantal onderdelen van het kato onderstel geplukt worden.

Afbeelding
De onderdelen die nodig zijn van het kato onderstel.

Het onderstel heeft de vorm van het frame van de Bever gekregen.
Dus met buffers en derde rangeer trede rechtsvoor, die er in de tijd bij Hoogovens nog op is gezet.
Ook heb ik rekening gehouden met de koppelingen.

Afbeelding
Nieuw onderstel met ingebouwde aandrijving.

En omdat ik toch al bezig was, heb ik dan ook nog een op dit frame passende kap getekend.
Deze kap klikt met twee lipjes vast aan het frame.

Afbeelding

Na het inbouwen van de aandrijving, bleek dat dat de tandwielen iets teveel speling in de openingen hadden, waardoor deze zich oplichten en dat ik nog maar op een as aandrijving had.
De worm van de motor zat dan net weer iets te strak tegen de as, met als gevolg dat de motor aardig wat weerstand te overwinnen had.
Ook bleek dat ik de koppelingen te laag had ingetekend.
Dit alles was genoeg reden om het frame aan te passen en een nieuwe te laten printen in FXD.
Hierbij heb ik gelijk ook een paar ontbrekende onderdelen aan de kap toegevoegd.

Afbeelding

De foto's tonen het resultaat van de tweede print.

Omdat de loc tijdens het testen de neiging had om scheef te trekken en zich uit de rails te lichten, heb ik het wiel met het antislip bandje vervangen door een zonder.
Dit heeft het scheeftrekken verholpen en de stroomafname verbeterd.
Er moet onder de huif nog iets meer gewicht bij om de rijeigenschappen en de trekkracht te verbeteren.
Als ik dan tevreden ben, is het de bedoeling dat ik er nog een decoder in ga bouwen.

Om het model verder af te bouwen moeten er nog handrailingen geplaatst worden.
Heeft er iemand enig idee, wat de kleuren van deze loc in zijn Hoogovens tijd waren? Ik kan hier alleen maar een zwart-wit foto van vinden.
Deze wil misschien ook nog gaan maken.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Bever van de SGB

Bericht door maarten »

Leuk project, goed bezig! Dit soort kleine industrielocjes zie je niet zo veel bij de grote fabrikanten. Terwijl de inzetbaarheid voor de modelbaan groot en divers is.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Bever van de SGB

Bericht door ns1200 »

Ha Robby, leuk dingetje.
Heb je niet een paar foto's van hoe je de motor hebt in gebouwd?
Vooral de aandrijving is natuurlijk interessant.
Kan ik leuk gebruiken bij mijn Staatsmijn scene.

Grt Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Bever van de SGB

Bericht door mini rijder »

Bedankt voor de reacties.

Blijkbaar had het bovenste tandwiel nog iets teveel speling, want na het verzwaren werd dit weer uit zijn lagering gelicht en werd alleen de achterste as nog aangedreven.
Dus ben ik weer achter de digitale tekentafel gekropen en heb de aandrijving aangepast.
Om te beginnen heb ik de speling op de tandwielassen verkleind, en daarna het bovenste tandwiel naar onder tussen de assen geplaatst.
Dit heeft de problemen met de aandrijving van de voorste as opgelost.

De nieuwe print maakte het mogelijk om, op verzoek van Rick, duidelijkere foto's van de inbouw van de aandrijving te maken.

Afbeelding
De onderkant.

Om de tandwielen te kunnen plaatsen, moest ik eerst een zaagsnede in de bodem van de motorsteun maken, dit is nodig omdat anders het chassis niet ver genoeg open wil.
De tandwielen kunnen dan langs boven op hun plaats gezet worden.
Bij de stroomafnemers moeten de lipjes dusdanig ingekort worden, dat ze niet boven het chassis uitsteken. Daarna kunnen hier draadjes aan gesoldeerd worden.
De lipjes met de draadjes worden door de gaten aan beide kanten van het chassis gestoken, waarna de aslagers in hun opening vallen. Het kan nodig zijn om het puntje van de lagers iets af te vlakken, zodat de stroomafnemers vlak tegen de zijkanten liggen.
Na de stroomafnemers kunnen de assen geplaatst worden. Met een beetje gepriegel en wat handigheid is dit goed te doen.
De koppelingen zijn de 9521 van Fleischmann, en deze kunnen eenvoudig geplaatst worden. De profikoppelingen 9541 passen ook.

Afbeelding
De bovenkant met motor.

De worm uit het draaistel van kato, moet nu op de motoras geperst worden. Om dit te doen, is het het beste om de worm warm te stoken, zodat deze over de as past.
Na afkoeling zit deze dan vast op zijn plaats. Ik heb ongeveer 1,5mm tussen worm en motor vrijgehouden.
De motor kan nu in zijn houder geschoven worden.
De zijde van de motor die in het kato onderstel naar boven wees, moet nu naar achter wijzen. Dit in verband met de rijrichting.
De draadjes, van de stroomafnemers, kunnen nu aan de motorpolen gesoldeerd worden.

Voor in het chassis heb ik een stukje lood van 12x8mm, 1,5mm dik gelegd, als tegengewicht voor de motor.
Hier boven op heb ik later in de huif nog twee stukjes lood van 6,5x8mm geplaatst, om het geheel nog iets te verzwaren.

Afbeelding

Na het plaatsen van de cabine met huif, heb ik nu het bovenstaande resultaat.
Voor mijn eigen gemak, heb ik het chassis geschilderd voor het monteren van alle onderdelen.

Het locje rijdt nu beter, en kan nu zelfs de afgebeelde wagon zonder moeite trekken.
Dit is voor mij reden genoeg om, voor de liefhebbers, het aangepaste model op shapeways te zetten.
Hierbij de link: https://www.shapeways.com/product/TR26F ... dustrieloc

De volgende stap wordt het inbouwen van een decoder.
Er is onder de kap genoeg plaats voor een tran DCX76z, dus wat dat betreft zit ik goed.

Groetjes: Robby



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Bever van de SGB

Bericht door ns1200 »

Bedankt voor de uitleg.
Waar had je het wormwiel vandaan?
Staat op mijn wishlist. Gaat bij d eerst volgende bestelling mee komen.
Wordt een zwarte voor de Staats Mijnen.
Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Bever van de SGB

Bericht door mini rijder »

Hoi Rick,

Het wormwiel komt ook uit het kato onderstel.
Het bevindt zich bovenop het aangedreven draaistel (zie foto).

Afbeelding

Het plastic kapje, dat op de foto over het wormpje zit, moet je verwijderen.
Daarna het asje uit het wormpje drukken. Ik heb hiervoor een poulie trekker van "Fohrmann" gebruikt.
Verder heb je uit dit draaistel de assen, tandwieltjes en de stroomafnemers/aslagers nodig.

Veel plezier met het bouwen en plaats hier gerust een foto van je resultaat.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Bever van de SGB

Bericht door mini rijder »

Ondertussen heb ik ook een filmpje op youtube gezet van de loc in actie.
https://youtu.be/mvVKVicVirE
Het locje rijdt nu nog analoog en heeft een flinke draai aan de regelaar nodig, om van zijn plaats te komen.
Daarna is de snelheid gewoon terug te regelen. Dit zien we wel vaker bij kleine locjes.

Groetjes: Robby



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Bever van de SGB

Bericht door ns1200 »

Nice, loopt lekker en 4 wagons is genoeg voor zo'n klein lokje.
Wordt tijd voor een bestelling.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Bever van de SGB

Bericht door ns1200 »

Ha Robby.

Heb jij het wormwiel helemaal richting motor geschoven?
Mijn assen draaien niet.
Verder is ie klaar.
Halve middag werk en klaar.

Spuiten is meer werk.

Grt Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Bever van de SGB

Bericht door mini rijder »

Hoi Rick,

Het wormpje zit bij mij ongeveer een millimeter vrij van de motor.
De motoras schoof bij mij langs een kant van de worm er zo in, langs de andere kant ging dit niet.
Ik heb het wormpje warm gestookt en de motoras vanaf de klemmende kant ingeschoven. Zodoende zit het wormpje, na afkoelen, klem rond de as.
Ook kun je de opening waar het wormpje in komt te draaien, met een rond sleutelvijltje iets groter maken. Dat heb ik ook gedaan.
Het schilderen heb ik met een fijne penseel gedaan, maar dat is een persoonlijke keuze.
Ik ben benieuwd hoe jouw lokje eruit gaat zien.

Groetjes: Robby


Plaats reactie