Sketchup

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Sketchup

Bericht door Rehorst »

Mede modelspoorders

Ik heb sinds kort een 3d printer aangeschaft en daar wat dingen mee geprint die ik van het internet heb gehaald.
Maar ben nu aan gekomen op het punt dat ik dingen voor mijn baan wil gaan maken en de keuze voor het tekenen hiervan is op Sketchup gevallen.
Na een aantal weken hiermee aan de gang geweest te zijn wil dit nog niet erg lukken daarom is mijn vraag, is er iemand in het midden van het land die mij een keer op weg zou willen helpen hiermee zodat ik niet zelf het wiel uit hoef te vinden?


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Sketchup

Bericht door BenQ »

Piet,
Het probleem is vaak dat je een element helemaal in één bestand wil tekenen, als je dan met een vlak of lijn gaat slepen gaan er een heleboel andere mee.
Dus heb ik een tekening gemaakt die uit meerdere tekeningen bestond, je kan dan rustig schuiven.
Wat is je probleem, misschien kan ik je wat handigheidjes geven.
Zet je emailadres in een PB naar mij dan geef ik een paar bestanden met uitleg.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Sketchup

Bericht door maarten »

Het tekenen met Sketchup is echt wel te leren, op youtube zijn er veel filmpjes over te vinden. Bijvoorbeeld deze.
Dat dingen gaan verschuiven als jij er aan gaat trekken, dat klopt. Wat vaak helpt is om datgene wat je wilt verschuiven te bundelen als 'group'. Ont-groeperen doe je met 'explode'. Als je elementen vaker voorkomen in je model (bijvoorbeeld ramen, deuren of dakkapelletjes) dan kun je daar ook een component van maken. Met de 'move'-tool kun je makkelijk dingen kopiëren door de control-toets 1 keer in te drukken voordat je gaat verschuiven. Elke kopie is verbonden met het origineel, als je de ene verandert, verandert de andere ook.

Ik vraag mij echter af of je vanuit sketchup kunt exporteren naar je 3D printer. Na de trial periode (30 dagen meen ik) kun je alleen nog naar Collada (*.dea) exporteren. Geen probleem voor Shapeways.com maar voor je eigen 3D printer? Ik heb zelf geen printer dus dat weet ik niet.

Als je verder wilt met Sketchup kun je eventueel ook het boek '3D-tekenen met Sketchup' kopen, geschreven door Marian van Olst en uitgegeven door Pearson. Ik heb dit pas gevonden nadat ik al een tijd met Sketchup bezig was. Bij een aantal dingen had ik toch het ow- en aha-effect, dus zeker geen weggegooid geld geweest. Een voordeel voor velen is dat het in het Nederlands is. Voor mij niet noodzakelijk maar toch wel fijn soms. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Sketchup

Bericht door Nico Essers »

Ik werk al jaren met Sketchup Make. Versie 2017 kun je nog altijd downloaden en gratis gebruiken.
Via de Extension Warehouse kun je Sketchup STL installeren.
Je kun dan rechtstreeks exporteren naar een STL file. Zelf heb ik geen 3D printer dus ik heb er geen ervaring mee.
Wat Sketchup zelf betreft is youtube de beste leraar. Alle handelingen zijn via tutorials te bekijken en aan te leren.
Zelf heb ik mijn volledige baan in Sketchup uitgewerkt.



Als ik iets ga bouwen dan worden de plannen altijd het eerst uitgewerkt in Sketchup zoals mijn laatste projectjes de boogbrug en het viadukt.
Maar ook verbouwingen in huis en te bouwen meubels.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Sketchup

Bericht door maarten »

Gaaf Nico!! Jaren geleden heb ik een hoogslaper gebouwd van steigerhout voor mijn zoon. Eerst helemaal uitgewerkt in Sketchup, daarna zaagplan gemaakt en gaan bouwen. Eerst denk je dat past nooit, maar alles paste perfect! Zeer handige tool.

Wij gebruiken het nu ook voor het maken van onze nieuwe clubbaan. Zeker een aanrader en zoals Nico ook al bewijst nog leuk om naar te kijken ook!

Tip: als je gaat tekenen voor 3D printen, teken dan eerst in schaal 10:1 (dus 10 keer zo groot als N). Sommige dingen zoals cirkels hebben een minimum straal, dat omzeil je door groter te tekenen en later als hij helemaal klaar is terug te schalen. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Rehorst
Berichten: 165
Lid geworden op: 19 nov 2012 19:39
Locatie: kamerik

Re: Sketchup

Bericht door Rehorst »

Mede modelspoorders.

Ik heb definitief gekozen voor Autocad om alles te tekenen. In middels een cursus gestart en hier voor 75 % mee klaar dus het 3d tekenen gaat al aardig lukken.

Ik zoek nu eigenlijk iemand die mij wegwijs kan maken in het programma Simplify voor mijn printer, voor zover ik het nu bekeken heb is dit redelijk ingewikkeld.
Ik gebruik als printer de Leapfrog Creator HS


Met vriendelijke groeten
Piet Rehorst
( spoor-n - selectrix - koploper - decoder-63 )
Plaats reactie