3D Programma's

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

3D Programma's

Bericht door Ad_M »

Ik was eigenlijk benieuwd

We zien de mooiste creaties verschijnen en langskomen op dit forum die gemaakt zijn in 3D programma's
Ik zelf gebruik Autocad, het is een draak voor 3D modellen, maar ik kom er wel met héééél veel tijd

Ook voor de beginner die wilt starten of zich hier aan wil wagen, wat gebruiken jullie nu als ontwerp programma? :mrgreen:
Ik hoop dat jullie willen delen?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3D Programma's

Bericht door Pjotr »

Ad,

Eigenlijk ontkom je niet aan een steile leercurve. Ik houd me er zelf nu zo'n drie jaar mee bezig en elk model geeft weer nieuwe hoofdbrekens en uitdagingen. Soms geeft het resultaat veel voldoening en soms strand je, al dan niet tijdelijk.

Als je wat namen van ontwerpprogramma's zoekt: Sketchup, PTC-Creo, Solidworks en Onshape.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 887
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: 3D Programma's

Bericht door Hube »

Ad,

Ik gebruik, met veel vallen en opstaan, FreeCad.
Het is gratis, werkt ook op een iMac, en er staan veel “how to” filmpjes op YouTube.
1 tip voor FreeCad: sla zo vaak mogelijk modellen op in verschillende versies.

Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3D Programma's

Bericht door FidOo »

Ik denk dat de grootste uitdaging niet in het programma maar meer in de toleranties van het model liggen.
Uiteraard bepaald je programma natuurlijk de gebruiksvriendelijkheid, maar het is denk ik lastiger om met bepaalde toleranties rekening te houden.

Ik gebruik zelf tot nu toe AutoCAD omdat ik daar redelijkerwijs mee overweg kan. Heb ook nog SolidWorks liggen via mn werk, maar daar werk ik zelf nooit mee dus dat wordt vanaf scratch beginnen. En daar heb ik momenteel geen tijd voor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: 3D Programma's

Bericht door Nico Essers »

Ik gebruik Sketchup Make 2017 voor het visualiseren van mijn baanontwerp. Ben hier zeer tevreden over. Het kost inderdaad best veel tijd om je ontwerp in 3D uit te werken. Zelf zie ik dat als een onderdeel van je hobby en leuk om te doen dus geen probleem.

Video van huidige baan



Impressie toekomstige baan.

Afbeelding

Afbeelding


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie