NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde Gs-v)

Bericht door 3dbuildr »

Een heel fraaie en originele NS wagon, mooi!!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Bericht door Ipharra »

De spullen vanuit China zij binnen, gaan eens kijken dit weekend of de kippen in het hok willen. Nu op zoek naar een oud snoertje van een koptelefoon om hem aan te sluiten op de laptop voor de kipgeluiden en ik moet ergens nog een houdertje hebben voor drie AA batterijen voor de benodigde spanning. Als het allemaal lukt bestel ik begin volgende week de benodigde gelijkrichter en spanningsomvormer om hem vanuit de decoder uitgang spanning te geven. Hoop dat als ik er spanning opzet i.p.v. de ingang van de chip kort te sluiten hij ook zijn geluid afspeelt. Maar dat zien we dan wel weer. Eerst kippen vangen en ondertussen ook op zoek naar wat loeiende koeien voor in de veewagen.

Afbeelding
Chip en speaker als start


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Bericht door RieX »

Guus,
dat is een hele fraaie wagen geworden. Ben heel benieuwd naar het geluid of dat gaat lukken, succes


Groet Rieks

N scale, what else?
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Bericht door Ipharra »

Een eerste proefopstelling gedaan om de kippen in de chip te zetten, De eerste resultaten zijn veelbelovend, kippengeluid is nu in de chip opgeslagen en kan worden afgespeeld. Nu kijken eens kijken hoe het geluid aan te sturen is vanuit een decoder. Baanspanning omzetten naar de benodigde spanning voor de chip mag geen probleem zijn, de electronica die hiervoor nodig is bestaat uit een gelijkrichter DB1A70 met hierachter een spanningsregelaar LM 1085 IS 3,3 en nog twee condensatoren.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Bericht door erik-n-fan »

😍


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Bericht door Ipharra »

Eerste stap is gezet en het werkt zoals ik hoopte. Bij een doorverbinding voor het afspelen start de chip met geluid ook als de spanning er opgezet wordt. Dit geeft de mogelijkheid om hem vanuit een decoder aan te sturen. Er kan maximaal 6 seconden geluid worden opgenomen. Het enige nadeel is dat hij maar een keer afspeelt en niet automatisch herstart. Nu dus in iTrain een actie bedenken die om de 6 seconden de spanning op de chip even afschakelt en weer inschakelt. Het mooiste is als de actie start wanneer de trein het zichtbare gedeelte van de baan oprijdt en stopt wanneer hij deze weer verlaat. Tussen de decoder uitgang en de geluidchip moet dan dus de spanningsregelaar met de gelijkrichter worden geplaatst. Deze gaan we dus nu ook bestellen.

Afbeelding
Volgende stap: schakelaar wordt doorverbinding op chip, batterijen worden vervangen door spanningsregelaar.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Bericht door shoven »

Leuk project!
Dit vraagt natuurlijk om een filmpje met geluid...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Bericht door Ipharra »

Dit vraagt natuurlijk om een filmpje met geluid...
Wordt aan gewerkt, ondertussen een kanaal aangemaakt op u-buis. Nu nog proberen om redelijke filmpjes te maken, wordt nog even wat oefenen. Maar filmpjes met geluid gaan er zeker komen :Thumb


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: NS Kippenwagen (omgebouwde nood Dg)

Bericht door 3dbuildr »

Ziet er goed uit Guus! Ook ik ben heel benieuwd naar een filmpje :) , hoe heet je kanaal op YouTube?

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Plaats reactie