NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Om toch wat meer variatie in mijn goederentreinen te krijgen dan enkel de geelbanders wat verder gezocht wat er zoal in de jaren zestig rondreed. Een type wat ook veel rondreed waren de 18-luikers uit 1929/1931, welke na een verbouwing in de jaren zestig nog tot in de negentiger jaren dienst hebben gedaan. Dus tekeningen en foto's opgezocht en weer aan de slag achter de computer. Dit model was snel te realiseren op basis van de reeds eerder gemodelleerde groentewagens. Dit is eigenlijk niet de wagen die ik op het oog had als volgend project maar is dus als een snel te realiseren tussendoortje getekend. Onderstaand alvast een preview van de CHKRS in de nieuwbouw versie van 1929/31 welke tot de zestiger jaren in gebruik was. Binnenkort ook de verbouwde versie die in gebruik is geweest van de zestiger tot de negentiger jaren als Gl. Ook deze wagon is weer op basis van de Roco 02329(A-F)


Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Kwam tijdens het lezen van de geschiedenis van de 18-luikers ook tegen dat er op basis van deze wagens ook veewagens waren gebouwd. Voor de broodnodige afwisseling in mijn wekelijkse veetrein, en omdat het gewoon kan, dus ook maar de FTOK getekend. Even wat planken wijzigen en klaar is Guus, nou bijna dan nog wat details nalopen en kwam tot de ontdekking dat ik ook nog een paar dingen moet wijzigen aan de CHKRS. Met name de deur en de geleiderails moeten nog wat worden aangepast.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

We gaan lekker vandaag, ook nummer drie in de steigers, de verbouwde versie als Gl van na 1965 met de gazen luiken die vervallen zijn en de blikken ventilatie panelen van de groentewagens.

Afbeelding

Net de printen ontvangen van de 2 andere versies van de groentewagens, de eerste had ik al binnenen is al gespoten, aleen nog de decals maar die doe ik gelijk met de andere twee. De bagagewagen Dg en de kippenwagen zijn nu ook in huis. Morgen het nodige in de primer zetten en schuren, nog een paar dagen en dan de resultaten op het forum en worden ze beschikbaar in mijn shop.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Hier dan alvast twee van de drie wagons, de originele 18-luiker heeft nog een wijziging gehad en komt van de week alsnog binnen, die houden jullie nog tegoed. Hier dus de verbouwde Gl zoals die tussen midden 60er jaren tot begin 90er jaren rondreed, en de van dit wagonontwerp afgeleide veewagen FTOK.

Afbeelding
links de verbouwde CHKRS tot Gl met extra verstevigingsbalken en rechts de FTOK veewagon

Afbeelding
De Gl met de verwijderde gazen ventilatieluiken, voorzien van de ventilatieluiken zoals toegepast in de Gs-v/Gls

Afbeelding
Veewagon FTOK, ook deze krijgt een geluidschip maar dan voorzien van loeiende koeien, chips zijn reeds binnengekomen uit China, wachten is nog op de speakertjes.

Ben ondertussen ook in het bezit van een US cleaner en ik moet zeggen dat de printen perfect schoon worden na een reinigingsbeurt, zoals 3Dbuildr al zei, zodra je hem aanzet vliegen de wolken was eraf en zien de printen er na een eerste laag primer er een stuk beter uit.
In de loop van de week hier de foto van de originele 18-luiker.

Heb bijna alle gegevens bij elkaar voor de decals en zodra deze zijn aangebracht volgen uiteraard ook hiervan de foto's.
Beide modellen zijn vanaf vanavond ook te vinden in mijn shop.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door piksov »

Het duurde even voor ik doorhad dat een US cleaner een ultrasoon schoonmaak ding is ....


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

He naam genoot, gelukkig maar dat het kwartje gevallen is ;) , inderdaad een ultrasooon cleaner. Werkt echt perfect.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door piksov »

.. wij Guusen zijn niet dom ... af en toe beetje traag.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Omdat het kan, beide wagons aan de losweg.

Afbeelding

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Spoor010 »

Hoi Guus,

Ook deze wagons zijn weer erg mooi geworden.

Volgens mij heb je ook een hele mooie baan met een fraai Nederlands station.
Kun je ook eens foto's plaatsen van je baan / stationsgebied ? :idea:


Met vriendelijke groet,

Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Hoi Frank,

Hierbij een paar foto's van mijn baan, valt denk ik erg tegen want de baan is nu al twee jaar in opbouw, avorig jaar druk geweest met het digitaliseren van de baan en dit jaar verslingerd geraakt aan 3D-tekenen

Linkerdeel is redelijk klaar op de scenery na, moeten nog allerlei kleine dingetjes aan worden toegevoegd zoals hekwerken e.d. en nog een baanwachterswoning en een kudde schapen.

Het middendeel heeft de basis al wel, maar het station is tot nu toe nog maar half af, moet hier nodig mee aan de slag, verder ontbreken hier ook nog een tweetal gebouwen, goederenloods en retirade, en de nodige details. Ook dit deel krijgt nog een achtergrond.

Op het rechter gedeelte wordt alle rails verwijderd en opnieuw opgebouwd en staat voor het najaar in de planning. Hier ook weer veel weilanden, een verhoogde veelading en een overweg in de planning plus nog wat bebouwing. Tevens wordt ook hier nog een achtergrond aangebracht waar op de achterkant alle elektronica komt.

Links en rechts bevinden zich twee schaduwstations t.w. Harlingen en Leeuwarden. De treinen rijden van en naar deze station met al dan niet een tussenstop in Franeker, waar eventueel het nodige rangeerwerk is te verrichtten.

Kijk hieronder voor een indruk van de baan tot nu toe

Afbeelding
Linkerdeel richting Harlingen, redelijk op orde, ontbreekt nog de nodige scenery.


Afbeelding
Station Franeker in opbouw, je kunt ook zeggen situatie 1975 tijdens sloop :D

Afbeelding
Need I say more :mrgreen:


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Spoor010 »

Hallo Guus,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Precies wat ik al dacht, een erg mooie en leuke Nederlandse baan.
Station Franeker vind ik een van de leukere stationsgebouwen.
Zeker omdat ik op de een of andere manier altijd val voor een wit gebouw.
Heb je dit station ook helemaal 3D laten printen ?

Met vriendelijke groet,
Frank.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Station is inderdaad ook 3D geprint maar niet van mijn hand, is een print van John Heimensem 3DScaleworks, met de nodige zelf aangebrachte aanpassingen zodat straks het gebouw er bij staat zoals in begin 60-er jaren.

Is een beetje off topic, vandaar dat ik een apart draadje heb gestart over de belevenissen van mijn baan.
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=14443


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Nu weer on topic, de laatste van mijn eerste serie Nederlandse wagons naar voorbeeld van de NS. De originele 18-luiker zoals deze begin jaren dertig werd gebouwd, met in de wanden totaal 18 gazen luiken, vandaar de bijnaam voor deze CHKRS.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze versie is nu ook beschikbaar in mijn SW shop. Moet zeggen dat hij goed gelukt is als tussendoortje :D
Nu verder met de volgende wagon die ik in gedachte had om de gaan tekenen, al wat voorwerk gedaan. Binnenkort dus weer meer van mijn hand


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Zo weer een beetje meer aangepast aan het FXD ontwerp van de 18-luiker, bijna 300 klinknagels verkleind plus wat al bij de andere wagons was gedaan.

Afbeelding
Links de zelf-geprinte resin versie, rechts de FXD versie

Afbeelding
Hier het verschil aan de kopkanten, links FXD en rechts resin print.

Ben nu bezig om deze wagon nog verder te verbeteren dan de al aangepaste punten. Houd wel in dat de halve tekening aangepast gaat worden, maar het begin is er en ziet er goed uit. Zo nu eerst station Franeker maar eens afmaken voordat ik weer wagons ga ontwikkelen, ben de volgende NS wagon al aan het uitvogelen, tekening binnen en van de week een donor wagon en dan kunnen we weer los in Fusion 360.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Spoor010 »

"300 klinknagels verkleind " :o

Wat maak je er weer een mooi wagon van. :Thumb

Super leuk om te zien wat er inmiddels alle maal mogelijk is met resin.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.

FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door FidOo »

Wauw. Dat resultaat in resin is echt heel mooi. Beter als de fxd zelfs. Nou moet die resin printer toch ook echt hier eens in huis komen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Zo bloed kruipt toch waar het niet gaan kan, de 18-luiker nog verder verbeteren, denk alleen dat ik nu net over de grens ben gegaan, alhoewel.

Afbeelding
Wagon nu voorzien van doorzichtig gazen luiken, draaddikte 0,2 mm rond, verder hoeken voorzien van sluitseinijzers, alle balken nog dunner gemaakt en nog wat extra details en verbeteringen aangebracht.

Afbeelding
Op de linkerhoek zaten ook een perfect sluitseinijzer en handgreep, alleen mijn handgreep hebben ze niet overleefd, blijft wel heel kwetsbaar. Rechter handgreep was wel goed geprint alleen een wat ongelukkig geplaatste support gooide wat roet in het eten. Dus terug naar het tekenprogramma en wat aanpassingen doen om te kijken of dit wel gaat lukken. Heb ook nu nog twee kleine foutjes ontdekt op de foto's, die gelijk ook maar aanpakken.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Als beloofd hierbij een hernieuwde poging om de 18-luiker verder te verbeteren wat betreft de detaillering, na wat kleine aanpassingen gaat het printen nu geheel volgens plan en heeft de wagon nu naast alle eerdere aanpassingen ook opengewerkte roosters. Gaatjes van 0,2 bij 0,2 mm met een dikte van 0,2 mm voor de ijzerdraden met een diepte van 0,5 mm.

Afbeelding
Zie dat een beetje stof wegblazen niet verkeerd was geweest.

Deze uitvoering wil ik ook beschikbaar maken voor eventuele mensen die hiervoor belangstelling hebben. Dit omdat hij niet in mijn shop bij SW kan worden opgenomen want deze 3D-file wordt geheid afgekeurd op meerdere punten. Hij wordt dan door mij geprint in resin en aangeleverd zoals op onderstaande foto. Voor een schadevrije verzending heb ik nog een kapje getekend welke over de bak komt om vooral de tere sluitsein-ijzers en handgrepen op de hoeken te beschermen tijdens transport. Stuur maar een PB als je belangstelling hebt, dan gaat het helemaal goed komen

Afbeelding

Nu maar eens met een klein zij-snijtangetje voorzichtig de supports verwijderen, hier en daar wat licht schuren en dan is het tijd voor Action om hem in de primer te zetten. Dan kan daarna de luchtkwast erover heen. Moet alleen voor de decals nog even op zoek naar de geschikte teksten en dan laten maken.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ad_M »

Guus, petje af
Heel netjes!!!!

Phrozen Sonic mini 4k staat bij mij nu ook in bestelling...

Welke resin gebruik jij trouwens Guus?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Dank je Ad,

Ik gebruik de Phrozen water washable rapid resin black, niks geen geklooi met IPA maar gewoon schoonspoelen in water en dan in de schoontriller, dan goed droog blazen met lucht, uurtje laten nadrogen waarna het onder de UV lamp gaat. Heb bij Ali ook een half litertje transparante resin laten komen maar is toch minder. Dan maar iets duurder maar wel veel scherper, alhoewel duurder is eigenlijk relatief. Beter een goede resin van de fabrikant zelf welke is aangepast aan hun printers. Heb van Phrozen via de FEPshop een tabel met in stellingen gekregen specifiek voor de Mini 4k en welke Phtozen resins het meest geschikt zijn. Laat maar weten of je hier belangstelling voor hebt.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

En hier nog even het resultaat van alle aanpassingen en extra details aan het resin model.

Afbeelding

Zie hier de evolutie van het model.

Afbeelding
Links het eerste model in FXD, in het midden een eerste versie geprint in resin met wat aangepaste details en rechts de uiteindelijke versie in resin met nog meer aangepaste details en extra toevoegingen zoals bijv.sluitseinijzers en opengewerkte roosters.

Ben nu ook bezig met zelfde te doen voor de verbouwde Gl uitvoering. Binnenkort dus een paar wagonbakken voor het museum en de onderstellen gebruiken voor de verbeterde versies.

Ga me de komende dagen verdiepen in Inktscape voor het zelf maken van de diverse decals voor deze wagons. Heb al de nodige voorbeelden en nummers verzameld, kijken wat het wordt.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 494
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: NS 18-luikers CHKRS / Gl / FTOK

Bericht door Ipharra »

Zo de aangepaste Gl is ook geprint en moet zeggen ziet er weer gewoon goed uit, ook hier alle details fijner gemaakt en ook het rooster aangepakt, dit is nu ook een opengewerkte versie geworden. Vooral de U balken op de wanden zijn een stuk minder plomp als op het eerste model. Ook nog een paar extra details aangebracht zoals een deurklink en extra handrail op de deur. Ook de looprails onder de deur is versmald en staat nu ook los van de wand.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie