3D printen voor dummies

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

3D printen voor dummies

Bericht door shoven »

Beste mede-spoorders,

Zoals meer van ons zit ik erover te denken te beginnen met 3D printen. De mooie voorbeelden van wat je ermee kunt vliegen je op dit forum om de oren, en voor de prijs van een 3D printer hoef je het ook niet meer te laten tegenwoordig.

Maar zoals elke beginner vraag ik me af: waar en hoe te beginnen?
Vragen als:
  • Waar moet je op letten bij aanschaf?
  • Wat voor soort printer? Met welk materiaal printen?
  • Welke software te gebruiken?
  • Zijn er ontwerpen die ik ergens kan downloaden (al dan niet tegen betaling)?
  • Waar kan ik informatie vinden?
  • Enzovoorts.
Zijn er wat op dit gebied meer gevorderde leden die dummies zoals ik hierbij een beetje bij de hand kunnen nemen met uitleg, ervaringen en verwijzing naar nuttige websites?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Denk dat dit in stapjes moet gaan, dit is iets te veel zoals moet ik koploper gebruiken of ITrain |:(
Ik heb gekozen voor een SLA printer vanwege dat ik details voorop zet
Dat betekende in mijn geval dat ik lange print tijden en een wat kleiner printbed kon verwachten

Eerste vraag die ik je gaat stellen Steven, wat wil je ermee gaan doen?

Wil je later komplete loks of rijtuigen gaan maken, gebouwen?
Of alleen klein materiaal?
Hoeveel detail en tijd wil je dat de printer geeft / neemt?
Ben je bereid met handschoenen aan te zitten en alcohol te snuiven :P

Of moet het geurloos zijn en wil je ver van chemische zooi afblijven?

SLA printers blinken uit in details, maar heb je altijd te maken met chemicaliën en UV / laser licht en kleiner print oppervlakte
Wil je hierin meer printbed dan zijn de kosten aanzienlijk hoger
Filament printers blinken uit in volume en simplisme, maar dit gaat vaak ten koste van details

Kijk ook eens bij deze gast:https://www.youtube.com/channel/UCbv2mD ... dahRyoCFhA

Ik hoor het graag

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door shoven »

In stapjes lijkt me heel verstandig.

Ik wil vooral wat kleinere, gedetailleerde, voorwerpen printen, zoals figuren of onderdelen van gebouwen. Dat soort dingen. Dus goede details kunnen printen is wel belangrijk voor me. Printen van locs en rijtuigen is minder mijn ding, en er zijn al aardig wat anderen die dit prima doen. Gebouwen printen lijkt me dan wel weer interessant.
Het is niet heel erg als het printen eventjes duurt.
Met handschoenen aan zitten lijkt me ook geen ramp, en ik snap dat je modellen moet reinigen met niet altijd even fijn spul. Geurloos hoeft niet, ik zet het ding toch in de garage.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Modelbouwerke »

Ikzelf heb een Prusa Mini, tegenwoordig Prusa Mini+.
Waar ik voor gekozen heb is een gebruiksvriendelijke printer.
Printbed is 18 cm. x 18 cm. x 18 cm.
Voldoende voor schaal N.
Automatische bedleveling, heel interessant als dat ook aanwezig is.
En een goede service en online assistance.
In een hoge resolutie heeft hij even tijd nodig, maar dat is onderdeel van onze hobby.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

shoven schreef: 13 jan 2021 14:54Ik wil vooral wat kleinere, gedetailleerde, voorwerpen printen, zoals figuren of onderdelen van gebouwen. Dat soort dingen. Dus goede details kunnen printen is wel belangrijk voor me. Printen van locs en rijtuigen is minder mijn ding, en er zijn al aardig wat anderen die dit prima doen. Gebouwen printen lijkt me dan wel weer interessant..
In mijn beleving kom je dan meteen uit op een SLA printer
Lees ook eens bij de buren, hier zijn ze ook net begonnen met SLA printers: https://forum.beneluxspoor.net/index.ph ... icseen#new
Maar laten we even de reacties van de anderen hier op het forum afwachten, veel leuker ;) :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Alfred »

Hoi Steven,

Ik heb mij deze vraag in november gesteld. Er gaat sowieso een nieuwe wereld voor je open. De eerste stap in een betaalbare 3printer aanschaf is strategisch: SLA (resin) printen of filament printers. Dat zijn 2 totaal verschillende werelden. Aangezien ik veel detail wil kunnen printen heb ik mij enkel verdiept in de wereld van Resin printen. Van de andere wereld weet ik dan ook niets. Ik heb gekozen voor de Anycubic Mono X, aangeschaft via Ali; dat scheelt enorm in de kosten. Het is een 4k printer, dus met hoge resolutie prints. Je ziet niet of nauwelijks de printlagen als je op de juiste wijze print.

Inmiddels heb ik wel een half laboratorium staan want er komt nogal wat bij kijken; resin is een chemisch en plakkerig goedje. Het begint dus al met goede bescherming in de vorm van handschoenen en eventueel een mondkapje. Het printen luistert erg nauw; een goed afgesteld printbed, de juiste resin, de juiste printinstellingen, de juiste kamertemperatuur, etc. En dan maar hopen dat een print goed gaat. Na het printen moet de print gewassen worden (vaak in isopropanol) en gecured (uitgehard met UV-licht). Daar heb je dan weer een uv lamp of speciale machine voor nodig. En tot slot moet je de boel weer opruimen want het geeft nogal een rotzooi. Al met al vind ik het momenteel erg bewerkelijk om leuke printjes te maken. De kosten voor productie zijn best hoog: resin, wegwerphandschoen, schoonmaakmiddelen, filters, en dan ook de fail-prints. In het begin slijt de fep-film snel (de plastic laag van het printbed) omdat je de techniek onder de knie moet krijgen. Deze films zijn best prijzig. Daarnaast zijn er tal van hacks om het printen simpeler te maken (flex build-plates is écht een tip wat dat betreft) maar daar komen ook weer kosten voor bij.

Ik ben nog steeds lerende en hoop binnenkort eens een printje te tonen hier. Tot nu toe is er nog niet één naar volle tevredenheid gelukt. Wat overigens wel leuk is, is dat er vele objecten te vinden zijn via onder andere thingiverse. Maar zelf ontwerpen is natuurlijk nóg leuker...


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Hoi Steven en Ad,

Nou dan zal ik ook maar een duit in het zakje doen, zoals Ad zegt wat je wilt met printen is een SLA printer een goede keus, Ik zelf heb gelijk voor de nieuwere generatie 4k printers gekozen, vooral vanwege de hoge graad van detaillering gepaard aan een redelijke printsnelheid. Ikzelf ontwerp zowel wagons als gebouwen, en met mijn printer heb je als enig probleem dat de gebouwen als je ze in een geheel wilt printen niet groter dan de afmeting van het print gedeelte kan zijn. Ik heb een Phrozen Sonic Mini 4k en bij één gebouw heb ik het op moeten delen in meerdere printdelen. Wil je wat groter kunnen printen dan is het wachten op een nieuwe batch van de Elegoo Saturn misschien een oplossing, ook 4k maar met groter printbed, is alleen afwachten wanneer deze weer beschikbaar wordt.

Bij de resins is er tegenwoordig ook een soort leverbaar die met gewoon water kan worden gereinigd i.p.v IPA alcohol, maar verder blijft de resin nogal een chemisch goedje, dus handschoenen aan en het spoelwater apart houden en buiten de afgespoelde hars in het zonlicht laten uitharden en dan de uitgeharde hars apart weggooien.

Als je eens wilt kijken wat voor printfiles er beschikbaar zijn kijk eens hier https://www.stlfinder.com/ een zoekmachine voor STL bestanden.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Jeroen »

Interessante discussie! Wie het eerst auto’s gaat printen, als in normale auto’s (308, A3, Polo, Golf, BMW 1-3-5, Merc’s, Aygo, noem maar op) die is mijn held. Dus gewoon de auto’s van tegenwoordig. Wie o wie?


Afbeelding
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Nico Essers »

Ook wij zijn als modelspoorgroepje bezig met 3D printen. De Phrozen Sonic 4K is al een tijdje in gebruik en levert afwisselende resultaten. De ene print is grandioos in detail terwijl een andere print nog niet echt wil lukken. Met name de grotere prints zijn nog niet optimaal. Daar zijn we zoekende. Ik heb een zuurketelwagon getekend (nog niet te veel details, eerst print goed krijgen) waar we wisselende resultaten hebben. Dat vergt nog het nodige testen.

Afbeelding

Maar we komen er wel. Leuk is dat je dingen kunt ontwerpen die in N niet of nauwelijks verkrijgbaar zijn. Ik gebruik hiervoor Fusion 360 wat ook steeds beter lukt.

Afbeelding

In drie delen omdat in een keer printen niet goed lukt.
Zelf heb ik de Prusa Mini+ besteld die eind deze maand geleverd wordt (hopelijk). Dan hebben we keuze uit 2 manieren.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 13 jan 2021 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Hi,

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij de mensen die SLA/DLP aanraden. De redenen zijn genoemd. Ik haak even in op een aantal zaken:

-Welke printer?
-Dit hangt dus inderdaad af van of je een grote of een kleine wilt, maar beide zijn te krijgen van meerdere grote leveranciers. De top 3 is momenteel Anycubic, Elegoo en Phrozen.

Anycubic heeft leuke printers tegen een leuke prijs. Als hij stuk gaat wens ik je succes, want over het algemeen geeft Anycubic customer support niet mee. Het voordeel is wel dat er van alles van Anycubic veel verkocht worden, dus spare parts kan je wel ergens vinden. LCD's etc zijn natuurlijk gewoon vrij verkrijgbaar voor elke printerleverancier, want dit is een verbruiksartikel. Ik heb het dus meer over mainboards, steppermotors, LED bronnen etc.

Phrozen heb ik heel wat printers van gehad. Wat Phrozen het beste kan van allemaal is factuurtjes maken. De printers zijn redelijk geprijst maar als ze de kans hebben om 3x het nodige te vragen voor een reserveonderdeel zullen ze dat absoluut doen. Daarintegen willen ze graag toonaangevend zijn, wat er bijvoorbeeld voor zorgt dat zei de eerste waren met een Monochrome LCD in een printer, wat een wereld van verschil maakt. Ik was zelf uiteindelijk extreem ontevreden over de betrouwbaarheid van mijn Phrozen printers, heel Facebook lag vol met klachten over het ding maar Phrozen zelf houdt nog altijd stug vast dat wij allemaal geesten zien. En ik maar geld uitgeven aan nieuwe LCDs...

Elegoo brengt dezelfde kwaliteit als Anycubic, maar met koninklijke service. Ik had een Saturn gekocht en 2 LCD's zijn gesloopt (een door firmware bug, een door mij) en ik heb 2 keer netjes een nieuwe gekregen, gratis. Super vriendelijk, super snel en degelijk Engels spreken. Als je het mij vraagt, neem Elegoo. Ik heb alle 3 de merken, of ik heb ze gehad en Elegoo springt er van de mainstream (Nee Thierry, af.) merken uit qua betrouwbaarheid en service.

Ik raad het erg af om printers van buiten deze top 3 te kopen. Merken als Creality enzo hebben ook printers, ver van weg blijven.

-Waar kopen
-Ja, Aliexpress is goedkoper. Echter, als jij een probleem hebt met een Anycubic printer die je via Ali hebt zal Anycubic heel weinig zin hebben om je te helpen. Heb je hem via Amazon dan zijn ze een stuk gewilliger. Niets kopen via de oplichters van FEPshop.com ofzo, die zijn te duur. 3DJake kan wel, die hebben prima service en een website in het Nederlands.

EDIT: Phrozen printers kan wel via FEPSHOP, die zijn officieel importeur. In Anycubic zijn ze echter zeer duur in mijn geheugen.

-Modellen downloaden. Waar dan?
-Thingiverse.com is jouw vriend.

-Moderne autos printen, wie?
-Ik niet! Het kan wel, zodra je het maar prive en voor jezelf doet. Als jij een mooie nieuwe Volkswagen Amarok gaat tekenen en verkopen word je aangeklaagd door Volkswagen, want dat mag niet. Er zit copyrights op de ontwerpen van die voertuigen, daarom kan je ze nergens kopen. Je kan het natuurlijk wel voor jezelf en jouw vrienden maken.

-Maar echt. Welke printer dan?
Zoals ik al zei, koop er een met een Monochroom scherm. De MARS 2 PRO van Elegoo is best goed (niet de PRO, de 2 PRO!) en print mooi. Je kan ook de Phrozen Sonic Mini 4K nemen, die heeft een hogere resolutie en is monochroom. Met 99 euro per reserveschermpje is dat ook nog wel te doen. Je zit dan wel met Phrozen opgescheept en dat is een afweging die je zelf moet maken.

Wil je printen zonder gezeik? Elegoo Mars 2 PRO of Elegoo Saturn (succes met het vinden van dat ding).

Ik hoop dat het helpt!

Kevin


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Hoi Kevin,

Goed verhaal en duidelijk, ik stond ook in twijfel een Elegoo Saturn of de Phrozen Sonic mini 4k, waarbij in principe de Elegoo mijn voorkeur had vanwege de afmeting van het printoppervlak. Echter wat je zegt probeer er maar eens één te vinden, in oktober vorig jaar was helaas de tweede batch net helemaal uitverkocht en wachten op de volgende batch was toen een vage datum ergens begin dit jaar. Zolang wilde ik echter niet wachten, dus de Phrozen gekocht, wat betreft de FEPshop voor een Phrozen kun je eigenlijk niet om ze heen en hadden toen een leuke aanbieding, maar mijn ervaring tot nu toe is ook, dat de customer en after sales service bedroevend is.

Nu de discussie welke software? Ikzelf gebruik tot grote tevredenheid Fusion 360, is tot op heden gratis maar ben bang dat ik over een week moet gaan omkijken naar andere software. Ze hebben een jaar geleden de voorwaarden voor gratis gebruik gewijzigd en beperkt tot maximaal één jaar, m.a.w. binnenkort dus 30 euro per maand ophoesten om de software te gebruiken en bij je files te kunnen. Heb via een script, gevonden op internet, alle bestanden van hun server kunnen halen en lokaal opgeslagen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Hoontje »

Guus, mijn fusion account is gewoon verlengd met een jaar nadat ik het opnieuw aanvroeg voor 2021...
Zou gewoon afwachten tot er bij de opstart komt te staan dat je wordt gevraagd te verlengen. Overigens werkt het programma dan ook gewoon nog.

Enige beperking is kennelijk dat je maar maximaal 10 actieve ontwerpen kunt hebben, maar dat is nog niet doorgevoerd.
Hun website legt het allemaal uit.

On topic: Verder is alles al gezegd. Hoop dat je veel plezier gaat beleven aan je printer en dit deel vd hobby

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Hi,

Ook in software kan je veel kanten op. Ook hier begin je met de vraag ''wat wil ik?''

-Wil je dingen maken die door mensen gemaakt zijn, zoals voertuigen, parkbankjes, fonteinen etc dan ga je voor de algemeen bekende programmas als Fusion360, Inventor, of iets anders waar waarsschijnlijk een Autodesk logo boven staat. Wil je gewoon even de tenen in het water steken? Probeer dan eens te knooien met Windows 3DBuilder.

-Wil je dingen maken die niet door de mens gemaakt zijn zoals mensen en dieren dan wil je richting de ''sculpting'' kant gaan. ZBrush is hierin duidelijke marktleider, maar met het gratis programma ''Blender'' is dit zeer goed te doen zonder kosten.

-Wil je eigenlijk gewoon leuke dingen printen zonder al dat gezeur? Dan geen. Download modellen die je leuk vind van Thingiverse, Cults3D of een vergelijkbare site en print die. Eventuele simpele dingen kan je aanpassen in 3DBuilder. Vaak doen mensen alsof je ook fancy software *moet* hebben, maar niks in het leven moet. Net zoals bij alle andere dingen kan je zelf kiezen hoe ver je wilt gaan. Je kan ook gewoon klein beginnen en kijken waar het schip strandt.

Kevin


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Nico Essers »

Als je de melding over het verlopen van Fusion 360 krijgt moet je wachten totdat het jaar daadwerkelijk verlopen is. Dan kun je je opnieuw aanmelden onder het zelfde account. Doe je dit voordat de teller is afgelopen dan werkt het niet of je moet een nieuw account aanmaken. Dan ben je je online opgeslagen projecten kwijt en dat wil je niet. ( regelmatig offline opslaan is aan te raden)


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Op U-Buis vond ik deze review over de Mini 4k. Zeer verhelderend en ook voor mij daar ik wat dingetjes ben tegengekomen en in deze video erachter ben gekomen waar hem dit in zit.
https://www.youtube.com/watch?v=RTUhHnl ... =Eddito2.0

Blijken er toch wat design missers in de mini 4k te zitten, en de FEPshop kon mij geen goed antwoord geven op wat issues die ik had in het begin, kwamen alleen met wat ongefundeerde redenen wat erop neerkwam dat ik toch zelf iets fout deed. Weet nu zeker dat customer-service echt verbeterd moet worden bij deze firma en gewoon aangeven wat er echt mis is.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Hi Guus,

Met het risico dat dit een Phrozen Sonic Mini 4K draadje word ga ik toch even zeuren over die video.

Ik had hem al een keer gezien en die vriendelijke meneer heeft helaas de ballen verstand van 3D printen. Ik had vrijwel alles wat hij zegt uit het raam gegooid.

Trouwens, hoe weet je niet over importkosten als je iets besteld uit Taiwan..? Dat is zijn eigen domheid en niet iets voor in een review.

Het model blijft tegen het einde van het model niet goed op de supports zitten en dan moet je de build plate levelen? Onzin. Als hij tot dusver prima heeft geprint doet hij dat daarna ook, tenzij je vergeten bent de schroeven goed aan te draaien. Exposure .3 omhoog en klaar.

Dan gaat hij hem levelen zonder druk op de buildplate te zetten. Dan vind hij het gek dat het niet heeft gewerkt. Tja.... “Even though im fairly confident how to level a buildplate” zegt hij er nog bij. Nice.

Wat? Een ontwerpfout dat er ruimte tussen de FEP en de LCD zit? Daardoor zou je volgens hem de build plate niet kunnen levelen? Het buildplate is kleiner dan de LCD en de FEP. oftewel, als je de buildplate goed leveled drukt hij tijdens het printen de FEP richting de LCD omdat hij natuurlijk gewoon tussen de dikke taperanden past. En je leveled de buildplate sowieso op de LCD en niet op het printerchassis of de FEP, dus zeggen dat de LCD uitsteekt is hier ook niet het probleem. Deze zaken staan allemaal volledig los van elkaar. Alles wat hij had moeten doen was een dunner papiertje pakken om te levelen en hij was klaar geweest. Dan zet je de buildplate strakker op de LCD en is het probleem opgelost. (Ik heb 6 verschillende printers staan, of gehad, en ik heb nog nooit een buildplate moeten opschuren. Ik geloof daar niet in, maar dat is inderdaad de nr. 1 opmerking in Facebookgroepen vol met mensen die niet weten hoe de printer werkt).

Ik kan nog even doorgaan. In ieder geval, niet alles wat op het internet staat is waar en zeker dit niet. Ik weet dat ik nu over kom als een zelfvoldane “know it all”, maar ik denk dat ik vrij veilig durf kan stellen dat ik beter ben in Resin printen dan deze vriendelijke man. :roll:


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Dat van die buildplate en afstellen dat was een vreemd verhaaltje, maar dat er bij een bepaalde laagdikte een soort afwijking in het LED licht zit heb ik wel gemerkt. Bij het printen met een laagdikte van 0,03 mm wordt één kant van de print iets rond i.p.v. echt recht geprint, draai je de print om blijft die afwijking aan dezelfde kant zitten, alsof er een soort kromming aan één kant in het licht zit, bij 0,05 en o,01 mm heb ik hier geen last van.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Dat is inderdaad wel een gekke. Zegt hij dat in het filmpje? Dan heb ik die denk ik gemist, want die weet ik niet meer.

Maar dat zou niet te maken mogen hebben met afstand tussen LCD en FEP, want het model word dus wel degelijk tegen de LCD gedrukt. Dat klinkt mij meer als een scheef zittende LED array of complete bodemplaat?


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Ik heb net mijn eerste test prints gedaan op de 4k
En ik heb alleen te lage belichtingstijden genomen
Waardoor ik in mijn beleving een gedeelte gefaald is
Maar ik herken echt niet wat die gast op jijbuis ervaard op de uv licht lekkage na
En ik moet zeggen, mijn bek val open na de test van de gewichtswagon van Obelix!!!!!
Zelfs de opening in de gehele dekplaat is nu open

Man wat kan dat kreng fijn printen, zelfs de knopjes op het console van Obelix zijn gedetailleerd en goed zichtbaar

Alles wat momenteel fout gaat, kan ik terugleiden naar gebruikers fouten of onervarenheid met deze printer

Mijn Mars ga ik echt niet weg doen, die twee hebben beide hun sterke kanten
Echter als je toch ook gebouwen en of rijtuigen wil gaan printen
Dan adviseer ik toch een Saturn
Wil je nu gedetailleerd printen, dan de Phrozen mini 4k
Anders even wachten tot de markt komt met 4k machines, dat zal ook geen jaren meer duren
Wil je toch wat handzamer/goedkoper, sta ik pal achter Kevin zijn advies
De Elegoo Mars Pro2
Wat mij betreft de meest vergevende machine om mee te leren
Evenals hun resin, heel betaalbaar maar verwacht bij elke nieuwe fles iets andere maten in de 0.1 mm reeks

Mijn 2 cent en ervaring tot nu

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

@Panzer-Shop
Kevin, ben jij misschien bereid wat over je ervaring met resins te delen?

Mvg,
Ad

Ps, er staan 2 Saturn's op marktplaats, hagelnieuwe
Een is net weg, wel de nieuwprijs....


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Hi Ad,

Dat geloof ik best dat het scherp is! Heb je goede fotos? Ik ben erg benieuwd.

Bereid je voor op een teleurstelling, want over resin heb ik relatief weinig nuttigs te zeggen omdat ik simpelweg niet veel verschillende gebruik.

Het ligt eraan wat je ermee wilt. Wil je dingen maken als de Obelix, waar je onderdelen in elkaar moet zetten? Dan kan je waarschijnlijk het beste eens kijken naar Siraya Tech resin, die hebben daar perfecte voor. Echter, dat spul komt geloof ik uit Amerika en fatsoenlijke importeurs zijn er niet, dus ik stel voor dat je de creditcard vast voorverwarmd, want het word duur!

Dan kom je denk ik weer terug bij dezelfde top 3. Phrozen resin kan, super duur maar wel goed. Elegoo en Anycubic resin werkt allebei prima en is spotgoedkoop. Anycubic resin trek je nu soms voor 22 euro de liter van Aliexpress. Ik heb het eens gemeten en op een model van ca 2cm breed had ik 0.25mm krimping. Dat is dus wel iets, maar niet extreem. Niet geweldig voor functionele delen of bouwpakketten denk ik.

Water washable resin? Kan, maar ik ben geen grootse fan. Schoonmaken vond ik toch behoorlijk tegenvallen, aangezien ik vaak niet het idee had dat het echt oploste, maar dat er ook vlokjes bleven bestaan in het water als het ware. Dan word het heel snel dikke smurrie wat er op het model achterblijft. Niks werkt beter als gewone resin in 99% isopropanol. Kom maar op met die hersenbeschadiging. 8)7

Je hebt wel andere merken, zoals 3DJake huismerk, ESun, Wanhao etcetera, maar die zijn niet allemaal even tof. ESun had ik een kleurtje van, was oke, niet geweldig. Siraya Tech is duidelijk de beste.

Kevin


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ipharra »

Ik werk zelf met water washable resin van Phrozen, na het eerste afspoelen met water blijftg er inderdaad een soort vlies op het model achter, vandaar dat ze dan na de eerste spoelgang bij mij in de US cleaner gaan, je staat te kijken wat er dan nog vanaf komt, hierna weer goed afspoelen en dan het model goed droogblazen met lucht zodat alle vocht is verdwenen. Dan laat ik ze nog even een uurtje drogen voordat ze onder de UV lamp gaan. Het is wat bewerkelijk maar dan is het model echt mooi schoon zonder vlokjes of rare vliesjes wat ik in het begin had. Heb ook gemerkt dat de prijzen van de Phrozen resins behoorlijk gezakt zijn, in oktober een fles van 1 kg nog rond de 75 euro, van de week een nieuwe fles van 1kg besteld voor onder de 50 euro. Vermoed dat de prijzen van resin nog wel wat gaan zakken de komende tijd. Op Ali ook genoeg te krijgen maar ook hier zijn de prijzen van de echt goede resins in de orde van grote van wat je hier kunt kopen. Als je dit omrekent naar de kosten per model praat je over weinig verschil in geld, maar een wereld van verschil in resultaat. Ik vind alcohol op zijn tijd ook wel lekker, maar dan liever in de vorm van een biertje. Voor zover mijn ervaring met water washable resin.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Heb nu nog maar ervaring met 2 resins
Elegoo, dive kleuren, zelfs transparant (standaard, geen waterbasis) €38,- voor 1 kg / liter
Phrozen grijs 4k (waterbasis) €49,99 voor een kg / liter

Alle modellen (ongeacht wat voor basis), verdwijnen bij mij voor hun eerste bad in de spiritus
Hierna een ultrasoon bad in de IPA (noem me maar knetter)
Daarna met de luchtkwast droog blazen, werkt als een zonnetje voor mij :Thumb

Genoeg gelult, foto's :mrgreen:

Afbeelding

Links (gefaalde print, belichtingstijd 1,9 sec) Phrozen sonic mini 4K mono LDC en 0,01 mm, rechts (perfecte print, 6 sec belichtingstijd ) Elegoo mars 2K kleuren LCD op 0,01mm

Je ziet nu bij de 4k wel de open lijn in het midden, ga nu nog kijken wat de Mars doet met de Phrozen resin en de 4K met Elegoo resin
Maar dat heeft nog even tijd nodig (al mijn printtijden zijn minimaal 10 uur of langer)

Nogmaals, het falen is een gebruikersfout, belichtingstijd is te laag
Het was net rubber wat er uit kwam
Vanavond een rerun / retry op 2,5 sec op 0,01 mm

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 14 jan 2021 21:02, 2 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Panzer-Shop »

Spiritus? Vreet dat de modellen niet te erg aan? Ik doe 2 badjes IPA, verwarmd en in Ultrasoons. Daarna gewoon laten verdampen, niks geen spuitlucht.

Ik ben benieuwd naar het resultaat als je de instellingen goed hebt! :)


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D printen voor dummies

Bericht door Ad_M »

Nop gaat 100% goed,

Spiritus kost geen drol t.o.v. IPA €2 voor een liter en het is bijna gewoon chemische alcohol (ethanol 85%)
Als je kijkt wat IPA per liter kost...., zeker nu met die k.t Corona :evil: :o

Vandaar de 1ste dip in de spiritus, dan blijft je IPA langer bruikbaar, en de spiritus voer je dan met een glimlach af :lol:
Morgen meer

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Plaats reactie