NS1600 verbeteringen

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

NS1600 verbeteringen

Bericht door Pjotr »

Een tijdje geleden had ik LED-schermen voor de NS1657 van Fleischmann ontwikkeld. Hiermee kun je een wisselende front- en sluitverlichting met LED's realiseren, zonder dat rood en geel licht doorschijnen. Het oorspronkelijke ontwerp stond op ShapeWays, maar daar zaten helaas wat beperkingen aan.

Inmiddels hebben we een versie 2.0 van dit ontwerp. Naast het LED-scherm zijn er ook lichtgeleiders in wit en rood materiaal in (eigen) ontwikkeling. De 0603 SMD-leds kun je hierin lijmen, waardoor je een mooier lichtbeeld verkrijgt. Daarbij zijn de SMD-leds nu wat netter weg te werken in de daarvoor bestemde uitsparingen aan de achterkant.

Mijn idee is om dit geheel uiteindelijk als een Fleischmann 1600 upgrade set aan te bieden, samen met een Nederlandse onderbouw en typhoonkasten. Wellicht ook nog vergezeld van een transfersetje met een ander nummer en bijbehorend stadswapen.

Afbeelding


Hieronder nog een tekening om het één en ander verder te verduidelijken.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door Ad_M »

Pieter,

Mag ik een verzoek indienen / extra uitdaging geven?
De extra mogelijkheid voor één enkel top sein?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door Pjotr »

Hoi Ad,

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.
één enkel topsein lijkt mij iets voor een decoder-instelling.

Of bedoel je dat ik de onderste seinen moet weglaten ?


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door FidOo »

Ik denk dat ad bedoeld dat je die lichtgeleider uit 2 fysieke stukken zou moeten maken. Dus de onderste 2 samen en de bovenste los. Hierdoor voorkom je dat als de onderste 2 lampen branden (of juist alleen de bovenste) dat de andere lamp ook licht uitstraalt ondanks dat die LEDs uit zijn.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door Ad_M »

Nop, wat ik bedoel Pieter, is dat je je witte geleider opdeel in 2 of 3 losse delen
Zodat je ook een topsein kan weergeven

Zo ver ik het nu kan zien in jouw 2 tekeningen is de geleider in een stuk, dus wil je een topsein creëren moet je alsnog de zaag in jou geleiders zetten met weer licht lekkage tot gevolg :D

Wat het doel weer teniet doet ;)
Hoop dat het zo beter is omschreven?

(Correct Joost, zag je post pas toen ik klaar was met typen :lol: )


Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door Pjotr »

OK duidelijk. Het topsein zou dan z'n eigen lichtgeleider moeten krijgen. Qua ontwerp niet zo moeilijk, maar het wordt wel priegelen bij de montage.
Bij dit oorspronkelijke ontwerp was het mijn doelstelling om eventuele lichtlekkage te voorkomen. Zoals je al aangaf, is dat dan een extra uitdaging.

Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar ik ken eerlijk gezegd nog geen fabrieksmodellen waarbij dit ook mogelijk is. Het lijkt me dat je ook twee extra decoder-uitgangen nodig hebt voor de topseinen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door FidOo »

Klopt. Maar er zijn genoeg mogelijkheden om lichtlekkage te voorkomen. Stukje zwart papier of tape of zelfs verf doet wonderen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door Pjotr »

In de praktijk ziet het geheel er dan zo uit. Een witte en een rode geleider en een basisscherm, waarop alles gemonteerd is. Dit geheel past precies in de neus van een Fleischmann 1600, zonder dat er gefreesd moet worden.

Ik ga de geleiders nog wel iets langer maken. zodat ze ver genoeg naar voren komen in de kap. Het basisscherm zal uiteindelijk in een zwarte hars geprint worden.

Dit basisscherm kan ook zonder de lichtgeleiders toegepast worden. In dat geval lijm je de SMD-led's hier direct achter en maak je eventueel eigen lichtgeleidertjes van bijvoorbeeld acryl materiaal. De lampen worden dan bija een soort schijnwerpers. Is iets meer gepriegel, maar het kan wel.


Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door FidOo »

Ik ben toch erg benieuwd naar het eindresultaat. Hoe het licht er uit zien. Geeft wel veel nieuwe mogelijkheden voor verbeteringen van bestaande loks en zelfbouw projecten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Luuk
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 nov 2018 08:42

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door Luuk »

Ziet er goed uit.

Groeten Luuk


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door Pjotr »

Inmiddels heb ik de LED lichtgeleiders voor de Fleischmann NS1600 wat verbeterd. De eerste versie was iets te dik, waardoor de kap niet meer paste.

Het houdertje is zwart geverfd en de Lichtgeleiders heb ik van een aluminium kleurtje voorzien, om lichtlekkage wat te beperken. Misschien dat ik de geleiders naar buiten ook nog aluminiumkleurig moet schilderen als het teveel naar de zijkant uitstraalt.
Rode en gele SMD 0603 LED's zijn in serie gemonteerd en met een klein drupje lijm vastgezet. Solderen aan deze LEDjes is zonder een loep eigenlijk niet te doen.

Nu nog uitzoeken wat de optimale voorschakelweerstand moet worden. Ik houd rekening met een stroom van 5 mA. Een hogere stroom geeft veel te fel licht.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door Hoontje »

Hoi PIeter,

Welke resin gebruik je hiervoor? Die rode is erg aantrekkelijk :)

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door maarten »

Ik denk dat 5 mA inderdaad prima is voor de leds. De meesten mogen iets van 20 mA hebben maar branden dan inderdaad veel te fel. Daarnaast is een lagere stroom ook beter voor hun levensduur. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: NS1600 verbeteringen

Bericht door Pjotr »

Voor de rode resin gebruik ik de gewone Red Translucent van Elegoo. In principe zou het ook met gewone Translucent resin kunnen, want ik plaats er rode LEDjes achter. Maar nu zie je ook zonder licht een klein beetje rood.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie