Bouw(e)(sels)

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Bedankt Hoontje, maar station Waspik is van het type Hooge Zwaluw en ik teken nu een vijfde klas Waterstaatstation ;)

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Hoontje »

Ja,, ik zie mijn vergissing nu ook in :oops: :oops: :oops: :oops: Wilde de reactie net gaan verwijderen.
Excuus in elk geval. Enne ga zo door. Ben erg benieuwd naar de stevigheid/robuustheid van een 3d Gebouw + levensduur etc.

Groetjes,

Hoontje



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Vandaag een testprintje in ABS binnen gekregen van het station en qua details valt het mij niet tegen ondanks dat het in een lage resolutie is geprint. De daken, schoorstenen en dakkapellen zijn los geprint zodat ik minder hoef af te plakken voor het airbrushen.

Afbeelding
In bijv. de ramen zit nog supportmateriaal, geen tralies :) Het huisje van Tilly Models heb ik er als referentie bij gezet en qua verhoudingen ben ik zeer tevreden.

Nog maar eentje:
Afbeelding

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Ad_M »

Dat ziet er zeker goed uit Bouwe 8-)
Hoe bevallen de muren?
Neem aan dat ze stucwerk moeten gaan uitbeelden?

(Ben eigenlijk heel benieuwd hoe deze er met een laagje verf er uit ziet)

Mvg,
Ad
Laatst gewijzigd door Ad_M op 25 feb 2014 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Trammetje »

Ziet er goed uit. Enig idee al hoeveel dit model gaat kosten?


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 850
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door JohoMapi »

Dat ziet er goed uit. Benieuwd hoe het er geschilderd uit gaat zien.


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Bedankt voor de complimenten heren.

De definitieve print ga ik van een laagje voorzien, dit was een testprintje op lage resolutie om te zien of alles wat klopte.

@ Ad, de muren bevallen goed. Is inderdaad de gestucte versie.

@ Sander, heb het model online gezet bij Shapeways en het viel qua prijs vies tegen....... met alle daken erbij zit je op zo'n 130-135 euro :shock: Maar als ik het qua volume en materiaal vergelijk met andere modellen in FUD dan kloppen de verhoudingen qua prijs wel.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Trammetje »

Bouwe,

dat vind ik wel erg veel geld. IK wil eventueel je testprint wel voor een leuk prijsje overnemen


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin
Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 850
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door JohoMapi »

Hallo Bouwe,

Tja, 130 euro is wel een berg geld. Waarom kies je er niet voor om de fijne details als de ramen van FUD te maken, en de rest van het gebouw van eenvoudiger materiaal? Baksteenmotieven zullen dan niet zo goed gaan, maar het lijkt me de moeite waard om kosten te kunnen sparen.

Maurice


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Hallo Maurice,

Daar heb ik ook over nagedacht, de muren bijv. van WSF en kleinere details van FUD. Het verschil in materiaalkwaliteit is echter dusdanig dat ik niet tevreden zou zijn.
Mijn modellen teken ik in de eerste plaats voor mijzelf, wil iemand anders het model ook graag dan is dat eventueel mogelijk bij Shapeways. Mijn modellen laat ik zelf printen in ABS, hier ben ik zeer tevreden over.
En tja de prijs, als ik het volume aan materiaal vergelijk met andere modellen en de verhouding prijs/volume bereken, dan is dat gelijk. Ik zou natuurlijk binnenwanden kunnen gaan verwijderen en alle wanden nog dunner kunnen maken, echter zal dan de stevigheid van het model onder de grens komen van wat ik zelf graag zie aan een model.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door nhuijgens »

super leuk gebouw geworden, speels en toch naar de werkelijkheid.

grt
Niels


Als het er niet is, dan maken we het....

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Het is een tijdje rustig geweest. Van het vijfde klas waterstaatstation heb ik inmiddels de definitieve versie binnen, deze staat inmiddels in de primer. Had een fotootje gemaakt maar deze was helaas onscherp. In de tussentijd wel een ander projectje opgestart, een simpel houten Dg'tje van het type 2300 met buikje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De donor voor deze houten Dg is een silowagen van Arnold (uit de dubbelset HN6121). De geprinte kap is zo gemaakt dat de pennetjes in de gaatjes van het donoronderstel vallen en met behulp van het schroefje van de silowagen is de kap klemvast te zetten. Wel moet ik zelf nog de leuningen maken uit messing draad, maar daar moet ik eerst wat tijd voor vinden :)

Genoeg geluld, hier de foto's van de geprinte kap:
Afbeelding
Afbeelding
Heb het tankje en de treden ook laten meeprinten, deze zijn los getekend zodat ze aan het donoronderstel kunnen worden bevestigd.

Voor de liefhebber komt deze vanavond online bij Shapeways.

mvg Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Jesse »

Bouwe, wat een leuk wagentje!! Je hebt het model goed getroffen. Hoewel het me tot op heden nog niet gelukt is een geprint model tot volle tevredenheid na te bewerken, begint het wel te kriebelen deze aan te schaffen. Hij zou in ieder geval op m'n baantje niet misstaan!


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door 3dbuildr »

Erg leuk geworden! Zijn dat treeplanken tussen het kapje en de tank op die 3D render? Benieuwd naar het affe model.
Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door 3dbuildr »

Bijna 2 jaar geduurd, maar zo ziet hij er af uit, een heel leuk modelletje met dat buikje en dat fijne etswerk!

Afbeelding
Toch ook even poseren met een SIK ;)
Afbeelding

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

modelschuur
Berichten: 101
Lid geworden op: 03 sep 2008 12:27

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door modelschuur »

Aha, zo moet hij eruit. Zien. Heb hem hier ook liggen. Vreemd genoeg heb ik er niet zo'n tank bij gekregen.


Met vriendelijke groet,

Rieko

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Mooi gedaan Fred!

@ Rieko, even contact opnemen met de klantenservice van Shapeways. Tankje hoort erbij te zitten.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Ook hier het Photobucketdrama, daarom maar snel verder :D

Inmiddels klaar en geüpload bij Shapeways (alleen nog niet te zien voor jullie)

Afbeelding

Afbeelding
Op verzoek opnieuw getekend in het huidige programma wat ik nu gebruik, de verblijfswagen van de ongevallentrein (Utrecht en Eindhoven) op basis van een Minitrix plan E RD.

mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Hoontje »

Heb ik net op Shapeways op bestellen geklikt, kom jij online met dit bericht hahaha...

Leuk weer Bouwe! Mocht mijn styreen ombouw mislukken, kan ik deze wellicht gebruiken!

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Sorry Alwin :oops:
De verblijfswagen zal deze maand niet meer beschikbaar komen, wil eerst zelf een testprintje hebben voor ik em beschikbaar stel.

Gewoon lekker gaan stoeien met styreen, heb ik ook ooit geprobeerd. Tot ik werd gedwongen om ook 3D te gaan tekenen. :D

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Hoontje »

Hahaha, ik stoei eerst toch nog met een zeker iemand zijn AHOB ;)



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Heb je de AHOB al af Alwin?

Inmiddels is de proefprint van de ongevallenverblijfswagen op basis van de Minitrix plan E RD binnengekomen en hij past :D

Afbeelding
De verstevigingskruizen tegen het torderen van het kapje van te voren wel verwijderen.

Afbeelding
De andere zijde.

Het kapje past strak om het onderstel heen, daarom heb ik de dikke staaf in het midden waarmee Minitrix het kapje vastschroeft achterwege gelaten.
Achteraf bekeken had ik de nokjesgaten op de kopse kanten ook dicht kunnen maken en de nokjes op het onderstel kunnen verwijderen.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Hoontje »

Ha Bouwe,

Neen de AHOB is kapotgevallen :'( .
Mijn baan moet eerst verhuizen en dan nog sparen voordat ik verder kan gaan en nieuwe AHOBs bestellen.
Ik houd je op de hoogte.

Groetjes

Hoontje



Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Afbeelding
Even een klein dingetje op verzoek getekend, een immitatiekoppeling voor de Minitrix koploper.

Mvg,
Bouwe


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways

Onderwerp starter
Bouwe
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 1308
Lid geworden op: 28 sep 2008 15:15

Re: Bouw(e)(sels)

Bericht door Bouwe »

Jaren geleden heb ik ooit eens de AKI getekend in schaal N. Toendertijd tekende ik in een ander programma wat zijn beperkingen had en was de gedetailleerdheid van de printers nog niet zoals nu. Daarom maar als tussendoorproject de AKI opnieuw getekend met wat aanpassingen. Nog steeds is de poot gebasseerd op de messing holle pijp van K en S met diameter 1.6 mm. De lakdraadjes voor de ledjes kunnen hier doorheen worden gevoerd. De SMD led uitsparingen zijn nog steeds voor de 0402 SMD ledjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uiteraard is ook de versie met enkel andreaskruis getekend.

Afbeelding
Het complete setje waaruit een AKI te maken is met dubbel of enkelandreaskruis

Hopelijk binnenkort een setje bestellen en kijken of het wat is :D

Mvg,
Bouwe
Laatst gewijzigd door Bouwe op 31 okt 2017 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Plaats reactie