Tanks en Pantserwagens

Hier het forum van Panzer-Shop

robraak
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 aug 2008 13:46

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door robraak »

ik heb in 1972 in dienst gezeten en toen reden we al met gele kentekenplaten


Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 850
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door JohoMapi »

Dat klopt, legervoertuigen hebben ook afwijkende kentekenplaten. Strikt genomen zijn het trouwens geen kentekenplaten.
De kleur geel met zwarte letters voert defensie al heel lang, en zeker ruim voordat in NL gele kentekens werden ingevoerd.


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Mack »

officieel de nl geel zwarte pas na 1 jan 1978 ouwe leger trucks hadden blauwe
ze in 72 al gele hadden staat niet in de nummer platen wicky staat ook 1 jan 1978
dus zouden ze niet in 72 moeten hebben kijk maar na
defensie voert ze sins 1 jan 1978 staat op wicky en RDW over nummer platen

dit staat er:
(Vanaf 1973 werden de letters tussen de cijfers geplaatst, met als eerste uitgave 00-AD-01. In deze reeks (en de vorige) werden geen motorfietskentekens uitgegeven, immers de oorspronkelijke reeks met de letters aan het begin was nog lang niet uitgeput.

In 1976 en 1977 werden kentekenplaten uitgereikt met een iets lichter blauwe ondergrond en een ander lettertype. Vanaf 1 januari 1978 werden kentekenplaten met een gele, reflecterende, achtergrond met zwart opschrift uitgereikt.)

Halverwege 1978 was de reeks met letters tussen de cijfers (sidecode 3) bijna uitgeput en werd overgeschakeld op een reeks met cijfers tussen de letters. Hierbij werden geen klinkers meer gebruikt (A, E, U), doch voor het eerst werd de letter Y voor alle voertuigen (personenauto's, motorfietsen, lichte en zware bedrijfswagens) gebruikt en ook de bij de vorige reeksen voor Defensie gereserveerde beginletters K en L (behalve de combinatie KL).

Dit van een oficiele site

mvg
Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 18 jun 2020 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Zolderspoor »

Sorry Mack, maar je bent abuis.
In mijn diensttijd (1967-69) reed defensie al met gele platen. Mij is een film "Wapenschouw 5 mei 1965" bekend, waarop overduidelijk de voertuigen van gele platen zijn voorzien. Defensie is/was in meer opzichten uitzonderlijk: aanhangers hadden toen al hun eigen kentekenplaat.

Groetend,
Rob


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Mack »

hou der over op, heb het uit officiele bron RDW 1 jan 1978 wat zo na te zoeken is, of iedereen kleurendoof of staat liegt

wordt steeds eerder starks had de prinses irene nog gele platen bij de landing ,

mvg Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 18 jun 2020 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0

Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Harri »

Je hebt helemaal gelijk.
Vast houden aan wat op een wicky pagina staat is altijd beter dan geloven wat ervaringsdeskunigen zeggen, of wat foto-/videomateriaal uit die tijd laat zien.

https://youtu.be/DBFs9L-r5-E


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door shoven »

Het probleem met wiki's is vaak dat elke janjurk de pagina's kan aanpassen, of hij er verstand van heeft of niet. Een wiki is dan ook niet bepaald een "officiële bron".
Het andere probleem is dat mensen vooral dat lezen dat aansluit bij hun wereldbeeld/hun idee van wat waar is. Ziedaar het succes van nepnieuws.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Mack »

shoven
ja indedaad mainstream media strooi hele dag nep nieuws,wat de deug mens wil horen , met je eens.
Kijk maar naar de eenzijdigen verslag geving en meeste jounalisten zijn activisten geworden.
en na wat voor paniek mainsteam media kan zaaien of hype kunnen we wel zien ,
maar als de RDW en wicky niet meer kan vertrouwen, wie kan kan je dan nog geloven
Laatst gewijzigd door Mack op 18 jun 2020 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Panzer-Shop »

Ik stel voor dat we het nog enigszins on-topic houden en niet gaan driften naar Jensen materiaal. Dank ;)


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door shoven »

Panzer-Shop schreef: 17 jun 2020 19:09 Ik stel voor dat we het nog enigszins on-topic houden en niet gaan driften naar Jensen materiaal. Dank ;)
Eens, dit gaat niet eindigen in eensgezindheid... |:(
@Mack: ik geloof niet dat we elkaar gaan begrijpen. Kreten als " mainstream media", "deugmensen" etc komen uit een hoek waar ik niets mee heb. Wat helpt is om links naar je bronnen te plaatsen, dan kunnen we proberen te kijken waar de misverstanden vandaan komen.
Laatst gewijzigd door shoven op 17 jun 2020 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Mack »

ik denk het ook niet :Z


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Mack »

Laatst gewijzigd door Mack op 18 jun 2020 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Panzer-Shop »

Blijkbaar gaan we nog even door op dit onderwerp. Zoals eerder vermeld denk ik dat het erg goed is als dit spoedig word afgerond.

In de volgende shortfilm over de Landmacht in 1966 rijdt op 5:00 een YP-408 door t beeld met gele platen:
https://youtu.be/5YF4MC1_Dcg

In de wapenschouw van 1965 zie je overduidelijk YP’s, Munga’s en YA’s voorbij rollen met gele kentekens.

https://youtu.be/bGF8lXUwGCc

Ik denk dat dit bewegend beeld uit die tijd een sluitend antwoord kan geven op de vraag welke platen er gebruikt werden.


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Mack »

mooie filmpjes en inderdaad dan moet ik toegeven ze geel zwart zijn en dat RDW niet klopt dat leger er niet in vermeld staat
ok geel zwarte platen dan, probleem op gelost.niet meer van wat er geschreven staat uit gaan weer wat geleerd, had van die links maar bewijs heb je geleverd niet zo was, dank en excuses aan allen die ik geen gelijk gaf :o

Mack
Laatst gewijzigd door Mack op 18 jun 2020 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Panzer-Shop »

Mooi dat het is opgelost! Het internet kan soms een verwarrende plek zijn ;)



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo Allemaal,

Zou het misschien zo kunnen zijn dat Defensie gele (opgeschilderde) kentekens gebruikte, omdat dat beter opvalt als blauw op legergroen? Zomaar een vraag hoor. ;-)


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Zolderspoor »

Servus,

We gaan nog verder terug in de tijd.
Toevallig tegenaan gelopen op YT: DAF demo 1959 part 1. Alleen maar gele kentekenplaten. Voor de liefhebbers is er ook een deel 2 met internationale voertuigen, om van te watertanden.
Heeft Defensie überhaupt blauwe platen gekend?

Rob


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door maarten »

Opmerking moderator

Heren, als er nog verder gediscussieerd moet worden over kentekenplaten op legervoertuigen, dan graag in een ander topic, niet hier a.u.b.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Panzer-Shop »

Hallo,

Een vraag aan jullie. Zou er interesse zijn in compleet beschilderde modellen, met decals? Oftewijl, modellen die je in een keer op de baan kan zetten.

Het gaat hier specifiek om Landmacht materieel. Denk dus aan Tropco’s, DAFjes, Leopards etc. etc. De prijs van bijvoorbeeld een 4440 zal rond de €30 liggen.

Ik ga hier een pilot mee draaien met Bundeswehr materieel, als er interesse in is kan dit worden uitgebreid naar Landmacht.

Ik hoor graag jullie mening.


Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Mack »

kevin
dan zit je boven artitac prijs
daar moet je onder zitten,
lijk mij wil je verkopen ?

mvg
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Panzer-Shop »

Hi,

Een vergelijkbaar model can Artitec is €28,30. De GMC 353. €1,70 verschil. Een ongeschilderde DM toys vrachtwagen kost €29,95.

Het maken van iets unieks kost nou eenmaal geld. Ik heb zelf de tijd niet om het te schilderen, dus besteed ik het uit. Overigens zijn prijzen zoals dit in Duitsland, VK, Frankrijk, Oostenrijk en Polen geen enkel probleem, maar in Nederland wel. Je krijgt dan een uniek, mooi, geschilderd model voor een prijs waar je ook een (saai) geschilderd Wiking model voor krijgt, of zelfs een ongeschilderd DM-Toys model!

Ik ga me in de toekomst niet meer focussen op Landmacht modellen. Ik ben momenteel bezig met een vernieuwde versie van de 328, daarna is het klaar. Zit echter zelfs te twijfelen om dat te cancelen en door te gaan op buitenlandse modellen. Wellicht dat ik ooit nog een nieuw model maak dat enkel door de Landmacht gebruikt is, maar ik heb mijn twijfels.

Dit geschilderde voertuigen idee komt dus ook niet voor de Landmacht.
Laatst gewijzigd door Panzer-Shop op 23 jun 2020 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Alro »

Panzer-Shop schreef: 23 jun 2020 08:09 Ik ga me in de toekomst niet meer focussen op Landmacht modellen. Ik ben momenteel bezig met een vernieuwde versie van de 328, daarna is het klaar. Zit echter zelfs te twijfelen om dat te cancelen en door te gaan op buitenlandse modellen. Wellicht dat ik ooit nog een nieuw model maak dat enkel door de Landmacht gebruikt is, maar ik heb mijn twijfels.
Volgens mij heb je al een zeer uitgebreid Nederlands assortiment.

Ook de prijzen onbeschilderd zijn goed voor zulke gedetailleerde modellen en, wetende dat kwaliteit bij jou altijd op hoog niveau is, vind ik de prijs voor het beschilderd materieel dan ook zeer marktconform.

Ik vind het mooi dat er zoveel buitenlandse afnemers je weten te vinden (hoe heb je dat eigenlijk gedaan?) en blijf je draadje met nieuw uitgegeven modellen graag volgen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 693
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Panzer-Shop »

Dankje @Alro,

De Landmacht sectie is inderdaad vrij groot, maar wat van die oude DAF takelwagens etc waren leuk geweest om ooit te maken. Prachtige voertuigen.

Door goede service te verlenen en te zorgen dat de klant hoe dan ook altijd blij is met de dienst en het product haal je al heel wat blije zieltjes binnen. Dan nog wat adverteren en geloven in je eigen product en je komt een heel eind. Momenteel is denk ik nog geen 5% van al mijn verkopen binnen Nederland, dus gelukkig gaat het internationaal een stuk beter dan nationaal :)



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Harri »

Mijn voorkeur gaat sowieso uit naar modellen die niet perse nog beschilderd moeten worden.
Samenbouwen heb ik geen problemen mee, maar goed beschilderen/airbrushen is absoluut niet mijn ding. Daar zou ik dus wel wat extra geld voor over hebben.


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 880
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Tanks en Pantserwagens

Bericht door Mack »

Kevin
denk niet aan je spullen licht maar bekendheid ,dus misschien zaken voor je laten verkopen behalve zelf
en meer reclame online en in bladen ,meer marketting ,zo maar idee
Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Plaats reactie