Pagina 1 van 1

Motor upgrade kit: Minitrix V 160 Lolo (ook BR 216 v1)

Geplaatst: 14 mar 2020 15:22
door sven-tramfabriek
Ik heb een nieuwe klokankermotor-ombouwkit voor Mintrix art. 11107, 11108, 12423, 12460, 12461, 12501, 12846, 12874. Het is de V160 'Lolo', maar sommige BR 216 hebben ook dit frame, dus daar past ie ook in. De twee ombouwsets die ik nu heb voor de BR 216 zijn duidelijk herkenbaar: bij de één schuif je de motor van de zijkant er in (deze kit), bij de ander van de bovenkant. Ook deze ombouw maakt het model heel stil en meer up-to-date rijeigenschappen. Geen reden om dit model in de uitverkoop te doen, maar juist een nieuw leven te geven.

De nieuwe motorbehuizing schuift perfect strak in het chassis, je hoeft dit niet te lijmen.

De ombouwkit is hier verkrijgbaar: https://tramfabriek.nl/minitrix-v160.html

De video van het resultaat is dezelfde als eerder voor de Minitrix BR 216: https://youtube.com/watch?v=Rq53Tiy2RWE

Afbeelding

Afbeelding

Re: Motor upgrade kit: Minitrix V 160 Lolo (ook BR 216 v1)

Geplaatst: 14 mar 2020 15:27
door TonN
Mooi rijgedrag.
Kan je vertellen wat het stroomverbruik is van zo'n motor? En als ik het zie is de maximum snelheid iets lager? Hoe gaat het met de trekkracht?

Re: Motor upgrade kit: Minitrix V 160 Lolo (ook BR 216 v1)

Geplaatst: 14 mar 2020 15:37
door sven-tramfabriek
Veeeeeeeel minder dan een traditionele motor. Hij wordt ook nauwelijks warm. Ik heb een video gemaakt betreffende de trekkracht met de veel kleinere, 6 x 15 mm 12V motor. Ik ben natuurlijk een beetje bevoordeeld, maar ik kan je garanderen dat je op alle fronten met me eens zult zijn dat dit een tof motortje is, als je er eentje geprobeerd hebt. ;) Niet goed is geld terug, trouwens. Ik ben deze motors alleen maar gaan verkopen omdat ik er zelf heel enthousiast over was. Da's eigenlijk met alles uit mijn winkel. (Het idee is als ik het niet verkoop, kan ik het zelf nog gewoon gebruiken)

https://www.youtube.com/watch?v=Ohq7IVyDolA

Hier is een trekkrachttest met de 8 x 16 mm motor.

https://www.youtube.com/watch?v=nWsSrThWlHQ

In beide gevallen is het minimale gewicht van deze twee modellen de bottlenek. Voor N modellen zullen ze gelijkwaardige slepen kunnen trekken als een traditionele motor. Voor H0 zal dat wellicht wat anders liggen, omdat de treinen langer en zwaarder zijn. Ga ik nog een keer een test mee doen.