Backeramm am Rhein

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Backeramm am Rhein

Bericht door Jeroen »

Naja,

Wat kan ik er van zeggen? We zijn weer begonnen. Dus hieronder volgen een paar oersaaie flutfoto's van onbestemde stukken hout die in elkaar gejast zijn. Kennelijk roept dit wel eens vragen op, want zoveel van die bouwdraadjes beginnen met onderbouw enzo. Dan kan ik niet achterblijven. Voor verdere vragen sta ik natuurlijk altijd open..... 8-)

Zomaar een stuk frame.....

Afbeelding

En nog meer stukken frame.....zucht....

Afbeelding

En op dat stuk frame moet dan een stuk hout waar uiteindelijk ooit eens treinen over gaan rijden. Wat een gedoe, he?

Afbeelding

Oja! De frames moeten ook aan elkaar. En liefst een beetje vast en stevig. Slotbouten dan maar.

Afbeelding

Hehe.......eindelijk een beetje rails. Tip: koop 140.000 lijmklemmen. Erg handig met frames, onderbouw en rails. Man man, kunnen we al gaan groenen en bovenleiding bouwen?

Afbeelding

Groen en bovenleiding? Nee man, dit is het onderste niveau. Wat een werk, wat een ramp, wat een gedoe. Maar ja, even volhouden nog....

Afbeelding

Boring he? Ik zal maar snel wat Beksheim foto's maken dan......heb je tenminste echt wat om naar te kijken.

Pfffff......

J.
Laatst gewijzigd door Jeroen op 10 jan 2014 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Afbeelding

Jerome
Berichten: 698
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Jerome »

Hahahaha,

Steun, hijg klaag! Maar leuk om te zien. Ben beniewd!

Greetz, Jerome.


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4078
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Ad_M »

Heee, Jeroen lekker bezig joh

Wat leuk en welkom terug in "mijn (...boring...) wereld" :twisted:
Zo meteen ook lekker al die draadjes solderen en je blokken maken 8-) :lol:

FF wat anders, of ik dat nou goed zie, ben nieuwsgierig
Paleur jij nu gewoon houtlijm tussen je flex om het vast te zetten, of is dat een boekbinderslijm mix of zo?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Ron »

Hout, stof, zaagsel, lijm, draadjes solderen....................................maar dan :D :D

succes flyboy.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

René
Berichten: 372
Lid geworden op: 18 okt 2010 20:08
Locatie: Almere

Re: Nog maar 'es....

Bericht door René »

Niks boring. Leuk om weer wat nieuws te gaan zien opbloeien. Succes!


Groet,
René

DCC Multimaus / Peco code 55 / epoche III-IV ------> FACEBOOK: https://www.facebook.com/groups/DeNspoorpagina/

brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: Nog maar 'es....

Bericht door brizbo »

Er zullen net zoals ik velen zijn die dit draadje op de voet gaan volgen! :)

Succes!


Fabrice

henri m
Berichten: 191
Lid geworden op: 12 nov 2013 19:11

Re: Nog maar 'es....

Bericht door henri m »

Je mag dan behoorlijk aan steunen en kreunen zijn, maaar aan het frame te zien is hier iemand aan het werk die weet waar hij mee bezig is. Volgens mij beloofd dat wat moois te worden. :) :)
Ik wacht met spanning af

Henri



Michiel3000
Berichten: 94
Lid geworden op: 21 aug 2013 12:00

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Michiel3000 »

Ziet er goed uit!! Iets om te volgen :D


Mijn BAANVERSLAG

Michiel
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 679
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: Nog maar 'es....

Bericht door enderscw »

Helemaal top, de meester gaat weer aan den arbeit.

Volg modus aan


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Nog maar 'es....

Bericht door gek op stoom »

we gaan dit weer volgen

Gr Andy



pp4trains
Berichten: 664
Lid geworden op: 20 feb 2011 17:38
Locatie: Zwolle

Re: Nog maar 'es....

Bericht door pp4trains »

Dit belooft weer wat.

Succes.

Groeten,
Patrick


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Nog maar 'es....

Bericht door spoor65 »

Yes

de Meester is weer met een nieuw meesterwerk begonnen.
Shit, nu moet ik straks 3 topics na gaan pluizen om al jouw/jullie kunststukken en mijn inspiratie bronnen bij te houden.

:D :D

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Jeroen »

Nou, nou nou..........wat een verwachtingen hebben jullie. Zelf hoop ik ook allemaal maar dat het goedkomt. Uiteraard heb ik geen vastomlijnd plan, al moest ik hier en daar een beetje plannen. Fijn dat jullie er in ieder geval vertrouwen in hebben.

Gisteren heb ik -voor het komende jaar- de meest linkermodule voorzien van rails, en die waren vanochtend goed vastgelijmd. Ad, inderdaad pleur ik er houtlijm (en wat steviger waar het FF moest, zoals de module overgangen) overheen. Soms eronder, maar in de bogen vaak wat er overheen. Dan zit het goed vast. Geen blauwe platen op dit laagste niveau. Voor mij bestaat er niet zoiets als lawaaiige modeltreinen (in schaal N...yeah right). :geek: Bovendien vind ik dat gesis en getik altijd wel lekker. De bekende blauwe platen komen wel op het zichtbare hoogste niveau, maar dit heeft meer te maken met het feit dat ik dan goed de bedding kan nabootsen.

Genoeg gezeverd. Weer wat saaie foto's van houtwerk enzo. Ja, júllie vroegen erom! :roll:

Even alle drie zichtbare modules. For now.

Afbeelding

De linkermodule met het dubbelspoor......mooi hoeft niet, functioneel wel!

Afbeelding

En rechts. Ben al de hele dag bezig met de klimspiraal. Nóg zo'n klote-karwei! :evil: :evil: Hopelijk straks al wel wat rails leggen in dat ding. Dan begint het weer ergens op te lijken.

Afbeelding

En nu rapraprap weer verder klooien!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Ron »

Of je hebt de pest erin, of je bent heel serieus aan het bouwen.
Zie nl. geen volle asbak en lege flessen bier staan :mrgreen:

Voor de rest zijn het prachtige saaie foto's.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7288
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Krab »

Hoi Ron ,
zal te koud zijn geweest op zolder en hij mag er denk niet roken van je weet wel :mrgreen:

Goede saaie basis is het halve werk Jeroen ;)


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Nog maar 'es....

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jeroen
Hoe heb je het frame zo ge bouwt.?
Machinaal of gezaagd met de hand ?
Hoe groot is deze oppervlaken ?
Wordt het 1 of meer nivo,s ?
Welk deel ga je uitbeelden ?
Wat is rede dat je voor schragen kiest ?
Ga je met deze baan ook toekomstige evenementen bezoeken ?


Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Jeroen »

Ha Ron en Sjaak,

Neenee, allemaal fout. Stond gisteren oproepbaar voor mijn werk, dus dat betekent geen bier. En in principe rook ik dan ook niet tegenwoordig. De treinenflauwekul staat in een aparte schuur los van het woonhuis. De schuur is mijn domein en dat andere dat van mijn metgezel. Goeie deal toch?

Dan even de immense vragenlijst van mdedeugd afwerken :mrgreen: :

Het frame heb ik gemaakt van vurenhout, gewoon uit de bouwmarkt. Wel even de meest rechte stukken ertussen uit vissen. Deze keer komt het van de Karwei. Bevalt goed wel. Het hout waar de sporen op liggen is berken multiplex. Niet goedkoop, maar wel fijn hout.

Al het zaagwerk van het frame heb ik gedaan met een handzaag en fijnzaag. Vooral met dat laatste stuk gereedschap duurt het vrij lang maar oefening baart kunst en het is eigenlijk vrijwel de enige manier om een goeie halfhout verbinding te maken.

Hoe groot is deze oppervlaken ?
Deze oppervlaken ish beshtaande uit drei stuken weetje? 8-) . Het linkerdeel is zo'n beetje 90x120, het middenstuk 150x120 en het rechterdeel 100x120. Geloof ik. Ik heb het we, ergens opgeschreven.

Ergens heb ik geschreven dat dit het onderste niveau was. Er zit ook een spiraal in en dat is natuurlijk ook niet voor niks :roll: . Maar het worden 2 niveaus in ieder geval. Momenteel ben ik bezig met de spiraal van rails te voorzien, althans de eerste laag.

Welk deel ga je uitbeelden?

Wat bedoel je met deze vraag?

Wat is rede dat je voor schragen kiest ?

Rede voor sjchrgaag ish dat het even makkelijk is. Er moeten nog wel poten onder, maar het is echt even makkelijk om de boel even makkelijk uit elkaar te halen. Het is nog niet af en het is prettig dat ik straks bij gelegenheid de zooi zo in de tuin kan pleuren om er aan verder te werken.

Wat je hier ziet is een stukkie van mijn, tja, Masterplan. Deze 3 modules kan ik straks volgens plan met een tijdelijk keerlusje verbinden. Dat moet ik nog eens aan de linkerkant gaan maken. En met die combinatie ga ik absoluut naar Lochem '14 voor het tienjarige N-spoorevenement (en dat zouden meer mensen moeten doen, dames en heren!!). Tegen die tijd zal het nog niet up-to-standard zijn, maar een baan in opbouw is leerzaam voor de bezoekers. Rijden moet het dan wel. Mijn hele project voor die kamer zal niet te zien zijn op dat evenement. De simpele reden daarvoor is dat het een U vormige baan wordt, met als smalste doorgang zo'n 70 cm. Te krap voor bezoekers, vind ik.

Martin, ik hoop hiermee je meeste vragen te hebben beantwoord. Als je nog meer wilt weten dan hoor ik t wel.

Vandaag onverwachts niet op pad voor de baes, dus zo maar weer verder klooien.

J


Afbeelding

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Nog maar 'es....

Bericht door mdedeugd »

Hallo Jeroen.

Dank je voor de informatie. ;)
Excuus voor de onduidelijke vraag.
Daar bedoel ik het thema spoor wat gerelateerd is in een deel van een land, gebied, streek waar de spoorlijn is, kan ook fantasie zijn.
Als ik meer wil weten, hoor je het uiteraard van mij.
Sucses met je baan ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Nog maar 'es....

Bericht door bob vermeulen »

Jeroen,

3x een scheepsrecht zeggen ze wel eens. Dan moet dit toch wel erg mooi gaan worden :mrgreen:
Bouw niet te snel dan kunnen we wat langer genieten.

mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Jeroen »

Hi Bob,

Tja, ik heb al 2 eerdere ervaringen.....dus theoretisch zou het beter moeten gaan/mooier moeten worden. We zullen zien!

@mdedögd,

Thema? Nou, aangezien het halve forum opeens Rijndallen gaan bouwen.....ga ik dat ook maar weer doen. Ik mis hier thuis Boppard een beetje, dus iets dergelijks ga ik weer bouwen. Modulair, dat wel...althans een stukje. Boppard kan ik helaas niet hierheen halen. Niet in één stuk. Dat moet dus op termijn uit elkaar gehaald worden, en daar ben ik al voorzichtig mee begonnen. De stukken scenery kunnen prachtig opnieuw worden gebruikt. Als er liefhebbers zijn.......let me know! Maar voor een echte verkoop open ik wel een nieuw draadje. In ieder geval moet dat het thema worden, en daar is eigenlijk alles al mee gezegd.

Goed, terzake. Het gruwelijk ingewikkelde sporenplan op het laagste niveau is klaar. Ik ben nu door mijn rails heen en de 2e wikkeling van de spiraal ligt te drogen. Die kan ik straks monteren. Zit te twijfelen of ik eerst de draden aan de rails ga solderen. Ik zal trouwens eens moeten kijken of ik dat nog wel heb..... :? :?:

Een foto van het gruwelijk ingewikkelde sporenplan....

Afbeelding

En de complexe wisselstraat die daarbij hoort.....

Hi Bob,

Tja, ik heb al 2 eerdere ervaringen.....dus theoretisch zou het beter moeten gaan/mooier moeten worden. We zullen zien!

@mdedögd,

Thema? Nou, aangezien het halve forum opeens Rijndallen gaan bouwen.....ga ik dat ook maar weer doen. Ik mis hier thuis Boppard een beetje, dus iets dergelijks ga ik weer bouwen. Modulair, dat wel...althans een stukje. Boppard kan ik helaas niet hierheen halen. Niet in één stuk. Dat moet dus op termijn uit elkaar gehaald worden, en daar ben ik al voorzichtig mee begonnen. De stukken scenery kunnen prachtig opnieuw worden gebruikt. Als er liefhebbers zijn.......let me know! Maar voor een echte verkoop open ik wel een nieuw draadje. In ieder geval moet dat het thema worden, en daar is eigenlijk alles al mee gezegd.

Goed, terzake. Het gruwelijk ingewikkelde sporenplan op het laagste niveau is klaar. Ik ben nu door mijn rails heen en de 2e wikkeling van de spiraal ligt te drogen. Die kan ik straks monteren. Zit te twijfelen of ik eerst de draden aan de rails ga solderen. Ik zal trouwens eens moeten kijken of ik dat nog wel heb..... :? :?:

Een foto van het gruwelijk ingewikkelde sporenplan....

Afbeelding

En de complexe wisselstraat die daarbij hoort.....

Afbeelding

De module overgang. Ligt gelukkig mooi strak (aldus mijn LSmodels-rijtuigen.... :mrgreen: )

Afbeelding

Afbeelding

Helaas moet het klimmende spoor hier de binnenbocht hebben. Geen nood, het hellingspercentage in de klim ligt onder de 2%. Ik had het liever vermeden, maar het is niet anders. Er komt nog een complete winding boven op. En dan zijn we bij het 'gezellige' niveau. Dat wordt overigens (natuurlijk) Peco 55 rails.

Afbeelding

Overzichtje.....

Afbeelding

Wat zien we eigenlijk? Wel, de 'ronding' van het bekende hondenbot, met een extra wachtspoor. De sporen zelf zijn ruim 4 meter lang, en dat houdt in dat er bijvoorbeeld tweemaal een lok+11 rijtuigen o.i.d. kan staan. Per spoor. De andere kant van het hondenbot ligt in deze fase van dit project op het zichtbare niveau. Dat is enkel en alleen maar voor Lochem '14. Daarna kan ik de baan verder U-vormig maken en opnemen in de rest (Duisburg-Beksheim+"D-R") die in de kamer ernaast staat en nog moet komen. Maar dat is allemaal nog meerjarenplanning. Ik hoop dat ik dit al fatsoenlijk rijden krijg voordat het alweer september is.

Nu maar weer rails bestellen bij Hans.....zucht......en Rosoft-spul.......pfff........boooooring!! :evil: 8-)

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2082
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Robert_N-Nm »

Ja dat vind H@ns vast ook boring :lol: Maar je bent weer lekker aan de bouw geslagen.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3006
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Ron »

GAAAAAAAAAAAAAAAAAAPP!!!
Koffiekopje, asbak, hout en rails

Blijf wel wachten op bier en groenzooi :mrgreen:

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Jeroen »

Inmiddels wel bier en een asbak. Helaas overleed mijn soldeerbout zojuist. Ik heb ook zo'n Proxxon naverbrander, maar dat is niet echt een oplossing. Noodgedwongen ligt de boel dus nu even stil qua bouw. Inmiddels al de secties bedacht, de keerlussecties gerealiseerd en net zolang doorgegaan met solderen totdat.......dus..... Nu qua proef de 2e laag van de spiraal aangebracht. Past goed genoeg. Morgen weer arbeiden, maar rap moet ik op zoek naar een soldeerbout, soldeer, draden en rails.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Wim »

Mooie grote ronding van de helix!
Die geeft vast een mooie kleine helling :geek:

Jammer van je soldeerbout, nu net als je de smaak/gang te pakken hebt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3889
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Nog maar 'es....

Bericht door Jeroen »

Wim, ja dat is wel rot. Maar goed, geen ongelukken verder. Was bezig en * :twisted: PAF :twisted: * aardlek van mijn schuur eruit. Naja. Volgende week dan maar weer.

Nu maar even Beksheimen om te zien waar het allemaal weer voor is. Ik kan niet wáchten om weer met gips en rotsen enzo aan de gang te gaan. De grote radius van de spiraal is wel prettig ja. Ook verloopt het spoor netjes van flex naar flex; dus zonder knikken. Hier dus meteen een topperdetopTip:

-Je kunt rails nooit, never niet te langzaam leggen. Het lijkt af en toe een klusje om 'effe' te doen omdat je wil rijden. Doe het niet en heb, koop, regel, organiseer geduld hiervoor. In het schaduwstation kan je dat mooi oefenen. Ik geef liever om 'mooie lijnen' dan dat de onderlinge afstand altijd perfect hetzelfde is. Als je LSModels rijtuigen koopt snap je meteen wat ik bedoel. Leg het lekker vloeiend. Het strakke naast elkaar mag (en moet!) op de hoofdbaan. Schaduwsporen moeten gewoon echt nooit een reden hebben om een ontsporing te ontlokken.

Nog een tip? Ehm.....neem een aardlekschakelaar in je huis! 8-)

J.


Afbeelding
Plaats reactie