3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Met het voortschrijden van de techniek wordt het steeds interessanter om zelf modelnummer te (laten) ontwerpen en printen. Dat geldt voor complete modellen van locs, rijtuigen, auto's, schepen, etc. tot schakelkasten, trappen, airco's en noem maar op. In dit forum kun je al je vragen kwijt over alles wat met 3D printen te maken heeft. Maar je kunt ook laten zien wat je gemaakt hebt.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

Tot op heden heb ik mijn meeste ontwerpen in FUD bij Shapeways geprint. Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe een N-schaal model geprint in messing eruit ziet? Als onderwerp heb ik gekozen voor een drielicht NS lichtsein. Het moet uiteindelijk wel een functionerend sein gaan worden dus ik wil het met SMD LEDjes (met de draadjes er al aan gesoldeerd ;) ) kunnen uitrusten. Het voordeel van een kant en klaar geprint sein is dat ook de minder geoefende modelbouwer zonder solderen (!) met messing seinen aan de slag kan op zijn baan.

Althans dat is het idee, nu eerst proberen of het kan?

Omdat de designregels voor messing bij Shapeways een minimale wanddikte van 0,6 mm en een minimale draaddikte van 0,8mm voorschrijven heb ik het model niet 100% op schaal kunnen maken, maar heb ik concessies in 3D moeten doen om alle "fine walls" te fixen. Als je op een 17" laptop beeldscherm daarnaar kijkt lijkt dat heel wat, maar als je je realiseert dat het hele sein maar ongeveer ~38mm hoog wordt valt dat enorm mee. Zo ziet het er op de PC uit:
Sein040_brass_a.jpg
Sein040_brass_a.jpg (122.8 KiB) 12699 keer bekeken
En zo ziet een setje van 2 linkse en 2 rechtse drielichtseinen er volgens Shapeways in messing uit:
625x465_2657714_6600175_1410807701.jpg
625x465_2657714_6600175_1410807701.jpg (43.18 KiB) 12699 keer bekeken
Nu bestellen en zien of het door de manuele check van Shapeways heenkomt, duimen...

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

Besteld! estimated shipping date 29 september...
Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

jowi

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door jowi »

Erg interessant... ik weet hier echt helemaal niks vanaf... hoe werkt dit, je maakt 3D tekeningen en die kun je dan in 3D laten uitprinten? in NL?

Moet dat nog aan bepaalde eisen voldoen? Ik dacht dat het alleen in plastic ofzo kon?

Wat kost zoiets, om 4 seinen te laten maken?

Is er een library ofzo, met ontwerpen waar "we" als n spoor communitie, gebruik van kunnen maken, bijv. stel dat ik ook die seinen wil, of bovenleidingportalen, ik noem maar wat?

Wat kost een eigen 3D printer eigenlijk, waar je zoiets mee kunt doen?


Gebruikersavatar

martinb
Berichten: 2283
Lid geworden op: 11 feb 2008 20:44

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door martinb »

HEEL benieuwd!


Groet,
Martin

Volgt het NProject nu op Facebook of Twitter
Gebruikersavatar

Lemland
Berichten: 2082
Lid geworden op: 12 dec 2010 12:29
Locatie: Rotterdam

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door Lemland »

jowi schreef:Wat kost een eigen 3D printer eigenlijk, waar je zoiets mee kunt doen?
Voor kunststof nog wel enigzins betaalbaar, maar reken voor een printer die metalen kan printer op zo'n 450.000 dollar.

Bart


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

jowi schreef:Erg interessant... ik weet hier echt helemaal niks vanaf... hoe werkt dit, je maakt 3D tekeningen en die kun je dan in 3D laten uitprinten? in NL?
Moet dat nog aan bepaalde eisen voldoen? Ik dacht dat het alleen in plastic ofzo kon?
Wat kost zoiets, om 4 seinen te laten maken?
Is er een library ofzo, met ontwerpen waar "we" als n spoor communitie, gebruik van kunnen maken, bijv. stel dat ik ook die seinen wil, of bovenleidingportalen, ik noem maar wat?
Wat kost een eigen 3D printer eigenlijk, waar je zoiets mee kunt doen?
@Jowi
Hoe werkt het: je maakt met een geschikt tekenpakket 3D tekeningen (ik gebruik zelf een freeware pakket: Cocreate aka Creoelements) en exporteert die tekening via internet als een *.stl file naar een 3D print bedrijf. Dat bedrijfje print dan voor jou dat ontwerp in het door jou gekozen materiaal: diverse plastics, diverse metalen, sandstone etc. Shapeways is zo'n bedrijf en die zitten gewoon in NL in Eindhoven. iMaterialise is zo'n zelfde bedrijf in Belgie.

yes, er zijn ontwerpeisen voor verschillende materialen, wat die eisen zijn kun je nalezen op deze pagina van Shapeways: http://www.shapeways.com/materials?li=nav

Ook prijzen staan hier genoemd, meestal bestaat de prijs uit een startprijs + een prijs per cm3 gebruikt printmateriaal. beide prijzen zijn afhankelijk van het gekozen materiaal. Een veel gebruikt materiaal is FUD: http://www.shapeways.com/materials/fros ... il-plastic

Zo'n beetje elke ontwerper die hier op het N-spoorforum zijn ontwerpen toont biedt zijn ontwerpen op Shapeways te koop aan, o.a. Jettuh, Bouwe, Frits Westers en ook ikzelf. Kijk maar eens hier op het Forum onder "Kleinserie Fabrikanten en Diensten" http://www.n-spoorforum.nl/viewforum.php?f=34. Mijn eigen webpage op Shapeways zie je door onderaan dit bericht op de hyperlink te klikken. Je zult zien dat ik bijvoorbeeld inderdaad al armseinen, stootjukken en ook bovenleidingportalen voor NS in N daar heb staan die elke andere hobbyist gewoon kan bestellen.

Een metaal of kunststof printer die in de geschikte resolutie voor N print is (op dit moment) onbetaalbaar voor de hobbyist, als je naar de prijs vraagt wil/kun je hem niet betalen... ;)

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

Net bericht gehad van Shapeways, ze kunnen mijn NS lichtseinen niet printen:

Here are some details to help you resolve this issue:

Reason: Multiple Parts in a Model
Description: The amount of sprues and supports necessary to cast this part would make finishing impractical. Metal will not flow freely as currently designed. Pieces should be separated.


:( even nadenken hoe nu verder...

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

Als het niet in messing kan, dan maar in FUD! Dan kan hij ook fijner worden uitgevoerd, dus gelijk maar weer aan de slag!
625x465_1006776_6626794_1410988502_new.jpg
625x465_1006776_6626794_1410988502_new.jpg (15.43 KiB) 12520 keer bekeken
De automatische check zegt "geen thin walls", dus dat gaat alvast goed... Nu nog 4 aan elkaar fabrieken en opnieuw bestellen. Bedraadde LEDs in rood, geel en groen heb ik ook al op eBay besteld.

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door Paul_DMV »

Goed bezig,

wat ik wel als tip kan mee geven, bij spoorobjecten heb ik eerder ook seinen besteld, daarbij zaten even veel linkse als rechtse seinen, alleen van de rechtse heb ik er significant meer van nodig, en zit nu met een partij linkse seinen die ik niet echt nodig heb. (alleen op de hoofdbaan nuttig, maar in een station of enkel spoor komen die niet voor). Dus de tip is om linkse en rechtse seinen apart aan te bieden.

ben benieuwd naar de sterkte en gladheid van het materiaal en de kosten natuurlijk.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

@Paul,

Goede tip om L en R separaat aan te bieden, zal ik zeker doen!

Fred
Laatst gewijzigd door 3dbuildr op 11 okt 2014 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

Daarnet 4 stuks rechtse seinen in FUD besteld! ik houd jullie op de hoogte,

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

Ze zijn binnengekomen en ze zien er fantastisch uit!! Ik heb bij het ontwerp wat vrijheden genomen om ook een mechanisch stevig sein te kunnen maken. Hier zijn 2 foto's om een indruk te geven van het resultaat, let wel: de hoogte van het sein is 38,5mm!
Met vingers voor de maat
Met vingers voor de maat
IMG_3064.JPG (76.5 KiB) 8179 keer bekeken
Zie je de ruggegraat?
Zie je de ruggegraat?
IMG_3066.JPG (77.53 KiB) 8179 keer bekeken
De "paal" van het sein is hol zodat je er een 0,3mm staaldraadje in kunt steken voor de stevigheid op de baan, een ruggegraat zogezegd. Je ziet de ruggengraat net als bij die van een guppy in het aquarium goed zitten op de onderste foto. Nu ontvetten, primen, spuiten en wachten op de bedraadde SMD LEDS van eBay. Dan zal ik ook eens een paar foto's maken van het sein naast een N-spoor loc.

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

jowi

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door jowi »

Erg gaaf zeg 8-) Hoe ga je de draadjes van de led's wegwerken? Ik neem aan dat de holle binnenkant te klein is voor 4 (3x signaal, 1x massa) of 6 (3 leds met 2 draden) losse (lak)draadjes?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

Ik heb LEDs met lakdraad in de bestelling staan, ik ga zeker proberen of 3x2=6 lakdraadjes door de mast gaan, en anders gaan ze langs de achterzijde van de paal.. :mrgreen:
Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door Hoontje »

Fred... Waar haal je gele leds 0402 met draad vandaan? Ik kan ze bij ledbaron niet vinden.

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

@Hoontje

ik vond ze ook niet bij de Baron en heb verder gezocht, ik heb ze uiteindelijk besteld van http://www.ebay.de/itm/20-Stueck-SMD-LE ... OC:NL:3160 bij een verkoper genaamd partyband_fresh

20 Stück SMD LED (rot,grün,gelb,orange) mit Kupferlackdraht Farben: HELLROT / HYPERROT (nur 0603) / GRÜN / GELB / ORANGE - gemischt nach Wahl.
Bauform 0402 oder 0603- Auch gemischt
Kontaktiert mit Kupferlackdraht 0,15mm Durchmesser - Farben im DC CAR Standard
Bitte geben Sie beim Kauf die gewünschte(n) Farbe(n) bzw. die Anzahl und die Bauform an.


Je kunt opgeven welke maat je wilt hebben en hoeveel van welke kleur! 20 stuks voor 7,75 + 2,70 verzendkosten :)

Fred

ps ik heb de 0603 besteld


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door FidOo »

Ik heb bij ledbaron wel rood en Oranje gevonden (zelfs in bouwvorm 0401)
Alleen groen lijkt hij niet te hebben. En 0603 heeft ledbaron genoeg.


Maar voor wie kleiner wie kleiner wil is dit een mooie link Fred.

PS die seintjes zijn echt mooi.

Begrijp me overigens niet verkeerd maar ze waren er toch al wel?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Pjotr500
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 dec 2013 13:15
Locatie: Heemstede

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door Pjotr500 »

Heel erg mooi product Fred, ziet er professioneel uit.
Kan bijna niet wachten ....

Ben benieuwd of het stevig genoeg is zonder de 'ruggengraat'

Is het misschien een idee om alle onderdelen los te printen en naderhand op een messing buisje te lijmen ?


Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

@Fidoo
ik vond bij de Baron niet én rood én geel én groen in dezelfde bouwvorm, maar mss heb ik niet goed gekeken... :?:
Verder zijn de gaten in het sein voor de LEDS zodanig groot dat 0401 te klein is (die vallen erdoor heen) en 0603 net groot/klein genoeg om erachter te lijmen.

Er zijn inderdaad al lichtseinen in N van een bekende en getalenteerde medeontwerper maar ik wilde die van mij uitrusten met een ruggegraat voor extra stevigheid en ook gelijk ontwerpen vanuit de gedachte dat ik hem functioneel ging maken met LEDS, vandaar...

@Pjotr
yep, met die gedachte heb ik ook al gespeeld... wie weet, mss ook nog eens proberen. Het sein blijft uit zichzelf prima overeind staan. De ruggengraat zorgt voor extra sterkte als je met je arm over je baan gaat en je mouw een lichtsein probeert mee te nemen... (wat mij natuurlijk nooit gaat gebeuren)

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door Ipio »

Pjotr500 schreef:Is het misschien een idee om alle onderdelen los te printen en naderhand op een messing buisje te lijmen ?
Pjotr, dat is een goed idee. Ook ik dacht daar aan, dan kunnen mooi de draadjes door het messing buisje en
het is nog stevig ook. Goed idee Pjotr.
En ik las net dat Fred, (yep, met die gedachte heb ik ook al gespeeld...)

Met vriendelijke groet,
Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door 3dbuildr »

Misschien heb ik al meer gedaan dan met de gedachte te spelen en heb ik het zelfs al eens in 3D gezet... ;)
Sein002.jpg
Sein002.jpg (36.83 KiB) 8246 keer bekeken
Een messing buisje van de Conrad met een 3D geprint trappetje, platform en sein. Is er interesse in dit concept?

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door maarten »

Ik denk het wel, je zou zelfs het buisje als 'massa' kunnen gebruiken, scheelt weer een draadje. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door Ad_M »

Hoi Fred,

Leuk idee
Ik mis een ding bij dit seintje, ik snap dat je soms concessies moet doen...
Maar het knalt er bij mij uit dat je hier een hol pijpje van een diameter gebruikt
Ik mis dus de versmalling in de paal, denk dat zeker haalbaar is in 3D printen of als losse messing pijpjes?

Hier een plaatje die van Phildie, die deze seintjes in N in messing maakt (ruimte voor de draadjes is er dus, en een totaal andere sport ;) )
Afbeelding

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door Peter »

Messing buisje in 2 diktes zou geen probleem hoeven zijn lijkt mij. Ik ben zeker geinteresseerd in een geprint 3D sein met deze oplossing.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 824
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: 3D/RM:NS lichtsein 3D geprint in messing?

Bericht door Jelle »

Peter schreef:..//.. Ik ben zeker geinteresseerd in een geprint 3D sein met deze oplossing.
Grtz.
Peter
Voor mij geld hetzelfde.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]
Plaats reactie