Voor die gene die bv Tran decoders laten roken...

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
pa5ca

Voor die gene die bv Tran decoders laten roken...

Bericht door pa5ca »

Simpele oplossing... gevonden op....: http://www.1zu160.net/digital/tipps-tri ... _Reduktion

Afbeelding

Suc6 met het heel houden van je decoders.... :lol: :geek:

Pjotr500

Re: Voor die gene die bv Tran decoders laten roken...

Bericht door Pjotr500 »

Vorig jaar is mij dat ook overkomen. Mijn Multimaus gaf bijna 18V af en misschien was de marge voor een Tran decoder wat te krap.
Op een bepaald moment was de boel overleden. Na wat berichten over de e-mail met Herr Tran (advies van H@ns) kreeg ik kostenloos exemplaar toegestuurd. Je ziet veel slechte berichten over Tran op het forum bij onze Oosterburen, maar deze ervaring deel ik dus niet.

Sinds een jaar gebruik ik ook de bovengenoemde diode schakeling om de spanning te verlagen. Daarna nooit meer problemen ondervonden.
Nu heb ik recentelijk de Booster hub van BNLS gebouwd voor een klein testbaantje en daar komt precies 14V uit.

Groeten,
Pieter

Materieel: NS, tijdperk IV, Peco-55
Digitaal: OpenDCC, MarDec

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

Pjotr500 schreef:Vorig jaar is mij dat ook overkomen. Mijn Multimaus gaf bijna 18V af en misschien was de marge voor een Tran decoder wat te krap.
Op een bepaald moment was de boel overleden. Na wat berichten over de e-mail met Herr Tran (advies van H@ns) kreeg ik kostenloos exemplaar toegestuurd. Je ziet veel slechte berichten over Tran op het forum bij onze Oosterburen, maar deze ervaring deel ik dus niet.

Sinds een jaar gebruik ik ook de bovengenoemde diode schakeling om de spanning te verlagen. Daarna nooit meer problemen ondervonden.
Nu heb ik recentelijk de Booster hub van BNLS gebouwd voor een klein testbaantje en daar komt precies 14V uit.

Groeten,
Pieter
Hallo Pieter....
Bij mij dus ook een Tran decoder in rook opgegaan.. :oops:
Een aantal mails gestuurd naar mr Tran en niets meer gehoord.. twee weken geleden dat ding naar Tran gestuurd.. Vandaag bij H@ns even zitten bomen over het probleem... H@ns heeft er ook een mail aan gewaagd.. en kreeg vrij snel antwoord... het had de aandacht van mr Tran... dus geven we de hoop nog niet helemaal op...

grt...

Frans

Redskin

Bericht door Redskin »

Pjotr500 schreef:...Mijn Multimaus gaf bijna 18V af...
Hoi Pieter, da's best wel veel. Ik vraag me af hoe je dat hebt gemeten. Wat er op je baan staat is geen gelijk- en eigenlijk ook geen wisselspanning. Wil je een correcte meting doen, dan heb je een voorschakelingetje nodig.

Daar bestaan er verschillende van, deze (KLIKKERDEKLIK) vond ik op de site van onze Oosterburen (bij het meetresultaat moet je wel 1,2 Volt optellen vanwege de spanningsval over de diode's).

Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Marcel

Bericht door Marcel »

Toch wel vreemd,de fabrikanten brengen DCC decoders en digitale centrales op de markt speciaal voor het digitaliseren van een loc zodat je met een digitale centrale digitaal kan rijden,terwijl de dig. centrales meer spanning afgeven dan de decoder hebben kan :? .
Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken?
Ik neem toch aan dat die decoders ook worden getest.
Het moet toch niet de bedoeling zijn om met kunst en vliegwerk de spanningsafgifte van de centrale te reduceren,kunnen ze beter de decoders of centrales zelf aanpassen zonder tussenkomst van allerlei zelf gebouwde aanpassingen. :(
Laatst gewijzigd door Marcel op 08 nov 2014 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
pa5ca

Bericht door pa5ca »

Marcel schreef:Toch wel vreemd,de fabrikanten brengen DCC decoders en digitale centrales op de markt speciaal voor het digitaliseren van een loc zodat je met een digitale centrale digitaal kan rijden,terwijl de dig. centrales meer stroom afgeven dan de decoder hebben kan :? .
Hadden ze dat niet eerder kunnen bedenken?
Ik neem toch aan dat die decoders ook worden getest.
Het moet toch niet de bedoeling zijn om met kunst en vliegwerk de stroomafgifte van de centrale te reduceren,kunnen ze beter de decoders of centrales zelf aanpassen zonder tussenkomst van allerlei zelf gebouwde aanpassingen. :(
Hallo Marcel...,
Correctie.... je bedoeld spanning ipv stroom.... ja ben het eens met je strekking...
Of de centrale boeren hebben zitten slapen... maar meest aannemelijk de decoder boer(en) heeft zitten slapen....

Volgens H@ns heeft Tran nu zijn datasheets aangepast....

grt

Frans....

Marcel

Bericht door Marcel »

De spanning idd ja,foutje.
Ik heb hier ook nog 2 Trans in gebruik,tot nu toe nog geen rooksignalen.

Modelspoorbarry

Bericht door Modelspoorbarry »

L.S.

Mijn ervaringen zijn precies het tegenovergestelde.
Ik bezit een behoorlijk aantal loks/treinstellen, met decoders van allerlei "pluimage": ESU, Kuehn N025 en N045, Tran DC74, Mintrix, Fleischmann, Uhlenbrock.
Ik rijd (uiteraard) N-spoor en heb mijn rijspanning op 19 Volt staan. Dit is een bewuste keuze, daar ik mijn beleving minder last heb van slechte contacten.
Inmiddels rijd ik ruim 2 jaar op deze spanning en er is nog geen enkele decoder in rook opgegaan.

Zou in mij ogen ook niet mogen, daar de meeste decoders niet specifiek voor N-spoor zijn gemaakt, maar ook voor H0. En de laatste rijden over het algemeen met een hogere spanning.

Dus het in rook opgaan van decoders zal in het algemeen een andere oorzaak hebben dan een (te) hoge spanning. Slechte productie kan ook soms: Uhlenbrock heeft daar een periode las van gehad. Nu werken de decoders gewoon goed.

Groeten,

Barry

N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Plaats reactie