schoonmaken rails

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

schoonmaken rails

Bericht door Jan64 »

hallo ,

wat kan ik het beste doen om de rails op mijn baan schoon te maken .
hoor verschillende verhalen van schoonmaken met poetsblokje of spiritus , remmenreiniger .

gr Jan


Gebruikersavatar

[Patrick]
Berichten: 326
Lid geworden op: 21 jan 2012 16:34
Locatie: Epse
Contacteer:

Re: schoonmaken rails

Bericht door [Patrick] »

Het bekende poetsblokje werkt goed voor de bovenkant van de rails dit in combinatie met een doek en wasbenzine. Voor de wissel bij de zijkant wisseltongen zou je dunne pijpragers kunnen gebruiken.
Het poetsblokje kun je weer schoonmaken met de doek en wasbenzine.


Goed goan!
Patrick

Modelbaan Löwenstein v2.0 | YouTube | Tijdperk III | Peco 55 | Dinamo TM44 (9x), OC32 (7x), DTC (1x) | iTrain 5.x Plus | Fleischmann, Minitrix
Egal wie gut du fährst, Züge fahren Güter
Lid van MC de Spoorstaaf

Onderwerp starter
Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jan64 »

Hallo Patrick,

bedankt voor de reactie.

zal vanmiddag een poging gaan om de boel schoon te maken.

gr Jan


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: schoonmaken rails

Bericht door Marcel »

Hallo Jan,het poetsblokje wat Patrick bedoelt werkt zeker perfect en kun je onder andere hier vinden http://www.modeltreinmarkt.nl/toebehore ... ilgum.html ,ook Conrad heeft zoiets,en met een beetje geluk ook een treinenspeciaalzaak.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: schoonmaken rails

Bericht door BenQ »

Ik heb een houten blokje dat ik met schuurpapier korrel 400 en 800 heb beplakt, het is 20x20 mm en ongeveer 120 lang.
Als ik de rails net heb gelegd met meestal 2e (3e) hands rails ga ik hiermee de overgangen licht schuren.
Soms zeggen ze dat je er krassen in de rails mee maakt en dat je dan nog vaker moet schoonmaken, daar heb ik niks van gemerkt.
Korrel 800 is zo fijn dat je denkt haal ik er wel wat mee af. :o
Daarna voor onderhoud met het bekende railpoetsblok. Kan je bij elke modeltreinenzaak kopen.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: schoonmaken rails

Bericht door Marcel »

Eerlijk gezegd Ben,komt er bij mij geen schuurpapier,hoe fijn de korrel ook mag zijn, bij mijn rails in de buurt.
Het krast zowiezo,al is het niet zo te zien.
Het poetsblok heeft een polijstende werking,krast niet en maakt net zo makkelijk schoon,hoe vies de aanslag op de rails ook is,echt onmisbaar als onderhouds gereedschap.
Maar dat moet iedereen natuurlijk zelf weten,en ik wil zeker niemand afvallen,een ieder heeft zo z'n eigen ervaringen.



Onderwerp starter
Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jan64 »

Hallo,

ik had de rails al een keer met een poetsblokje gereinigd , maar was niet tevreden over het resultaat .
Een mede clubgenoot zei dat hij de rails op zijn baan met remmenreiniger schoon maakte .
maar heb daar zo mijn bedenkingen over.

gr Jan


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: schoonmaken rails

Bericht door Marcel »

Hm,ik heb hier een poetsblok van Roco liggen (donkergrijs) en werkt echt perfect,railstaven blinken helemaal op.
Misschien dat niet alle poetsblokken even goed werken.
Remreiniger kan wel maar pas op voor het kunstof.



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: schoonmaken rails

Bericht door Nijboer »

Ik twijfel of het poetsblok ook niet een beetje schuurt.
Vroegah, op de MTS kregen wij bij de praktijkles altijd
een stukje diamand-gum om de geoxideerde pootjes van
componenten schoon te gummen. De diamand die erin zat
was natuurlijk een polijstmiddel, lees schuurmiddel.
Die gum lijkt toch wel erg veel op het roco poetsblok...
vandaar mijn twijfel. Ik denk ook dat je met een fijne korrel
schuurpapier een gladde railstaaf krijgt die verder weinig
extra onderhoud vraagt. Maar bij H@ans kun je zeker terecht
voor het Roco blokje dat perfect werkt, alleen de wisseltongen
is een verhaal apart...

Ik heb hier diamandfolie, zeg maar korrel 1500 of zoiets
waarmee ik wel eens de collector van motoren glad maak,
Dat heet dan ineens geen schuren meer, maar polijsten...


Groet,
Collin


Gebruikersavatar

PaulF.
Berichten: 230
Lid geworden op: 29 jan 2010 00:31
Locatie: Dordrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door PaulF. »

Hier wordt er een poetsblokje van fleischmann, de stofzuiger voor los stof/vuil/restjes afgebrokkeld poetsblok en daarna een doekje met wasbenzine gebruikt.


Vriendelijke groet,
Paul Franje.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: schoonmaken rails

Bericht door FidOo »

Waar ik ook goeie verhalen over gehoord heb is Contactspray, Smolderz heb ik het zien gebruiken op de beurs in Lochem. En ook RoB Fongers gebruikt het op zijn baan met goed resultaat.

Lees ook eens dit stukje: http://fantasia.nordkappe.nl/page26.html

Ik heb zowel het gumblokje in gebruik. Daarnaast inderdaad het doekje met Wasbenzine, ook als vochtig doekje op de rails gelegd en er met een lok handmatig overheen "gereden" zodat de wielen schoon worden.

Contactspray is het volgende wat ik ga proberen!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: schoonmaken rails

Bericht door Peter »

Contactspray..... het roept nog steeds nare herinneringen bij mij op. Jaar of 20 geleden heb ik het ook gebruikt, welliswaar niet op de modelbaan maar voor het reinigen van contacten van relais enz. (flipperkasten), werkt in eerste instantie goed, maar naarmate te tijd vordert... Advies was toen inspuiten met contactspray, reinigen en een ander goedje erop spuiten om het doorwerken van de contactspray te voorkomen. Ik ben helaas de naam van dit goedje kwijt.... :(

Uiteraard kan het zomaar zijn dat de samenstelling van contactspray tegenwoordig compleet anders is als 20 jaar terug! Ik blijf echter huiverig voor het gebruiken van contactspray op de modelbaan.....

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Onderwerp starter
Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jan64 »

Hallo ,

Ik ga eerst met het poetsblokje en wasbenzine aan de slag.
kijken wat dat oplevert , kan anders daarna alsnog met contact een poging wagen.


Gr Jan


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: schoonmaken rails

Bericht door Maurits71 »

Rijdt mijn tip en ik denk gezien het feit dat HBF nooit happerende locs had dat het werkt is inderdaad contact spray, rails blijft schoon, de wielen van je locs blijven schoon en je rij plezier gaat met 100 % omhoog, blokjes, railgum en weet ik wat allemaal heb ik de laatste 2 jaar niet meer gebruikt.

echter ik denk dat contact spray alleen niet het geheim is want zowel op fantasia als bij mij rijdt wel continue een poets en railzuiger van Lux mee.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jerome »

Hallo

Ik gebruik tegenwoordig gewoon een stukje karton of blauwe iso plaat om de rails schoon te maken, en ik maak de rails schoon met "de contactspray van Rob" ;). Verder laat ik constant een wagonnetje rondrijden met een roller met vilt. Deze spuit ik af en toe in met de contactspray (niet te vaak, anders gaan sommige lichte locs weer slippen in mijn helixen). Werkt prima. Voor de wagon met roller zie: viewtopic.php?f=14&t=6937&start=20#p121068

Ik heb wat treinen met contactproblemen bij het rangeren en koppelen (zie mijn draadje), maar daar zijn ook weer oplossingen voor doormiddel van een buffer in te bouwen. (wederom zoals Rob heeft gedaan). Ik heb eindelijk eens de componenten besteld en zijn onderweg, dus binnenkort meer hierover in mijn draadje en te zien in Zutphen op mijn baan.

Ik ben ook van plan om zelf een roller wagon te maken van out materieel omdat de roller goed werkt. De baan blijft mooi schoon. vuil blijft veel minder plakken aan mijn materieel. Ik rij ook af en toe met een stofzuiger wagon rond, maar niet vaak (is nu ook even out order..)

Ik heb vroeger ook poetsblokjes, wasbenzine, Goo gone (kreeg ik bij die roller wagon), shuurpapier en ander spul gebruikt, maar voor mijn baan werkt het stukje karton, contact spray en roller het beste.

Greetz, Jerome




Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jerome »

Hallo

Ik gebruik tegenwoordig gewoon een stukje karton of blauwe iso plaat om de rails schoon te maken, en ik maak de rails schoon met "de contactspray van Rob" ;). Verder laat ik constant een wagonnetje rondrijden met een roller met vilt. Deze spuit ik af en toe in met de contactspray (niet te vaak, anders gaan sommige lichte locs weer slippen in mijn helixen). Werkt prima. Voor de wagon met roller zie: viewtopic.php?f=14&t=6937&start=20#p121068

Ik heb wat treinen met contactproblemen bij het rangeren en koppelen (zie mijn draadje), maar daar zijn ook weer oplossingen voor doormiddel van een buffer in te bouwen. (wederom zoals Rob heeft gedaan). Ik heb eindelijk eens de componenten besteld en zijn onderweg, dus binnenkort meer hierover in mijn draadje en te zien in Zutphen op mijn baan.

Ik ben ook van plan om zelf een roller wagon te maken van oud materieel omdat de roller goed werkt. De baan blijft mooi schoon. vuil blijft veel minder plakken aan mijn materieel. Ik rij ook af en toe met een stofzuiger wagon rond, maar niet vaak (is nu ook even out order..)

Ik heb vroeger ook poetsblokjes, wasbenzine, Goo gone (kreeg ik bij die roller wagon), schuurpapier en ander spul gebruikt, maar voor mijn baan werkt het stukje karton, contact spray en roller het beste.

Greetz, Jerome

Laatst gewijzigd door Jerome op 26 nov 2014 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Marcel
Berichten: 986
Lid geworden op: 03 jan 2010 14:40
Locatie: Elburg

Re: schoonmaken rails

Bericht door Marcel »

Dan ga ik die Griffon contactspray ook eens uitproberen.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Ik maak ook nog wel eens gebruik van het ROCO poetsblokje. Dat werkt fijner dan dat van Fleischmann, dat snel verkruimelt. Toch krijg je de rails niet altijd goed schoon, want ook na een goede poetsbeurt, willen vooral tweeassertjes nog wel eens haperen of op wissels blijven staan. Het belangrijkste is dus: een goed contact tussen rails en wielen. Dat vereist:
- zorgvuldig, vlak gelegde sporen, zonder oneffenheden die contactverlies kunnen veroorzaken. Ik vul kleine oneffenheidjes op door kleine vulstukjes (bijv een klein strookje messing, of een stukje ijzerdraad onder een rail te steken. Door de balast zie je daar niks van;
- een goede elektrische geleiding van de stroom van rails naar wielen.
Het uiteindelijke doel is: geen haperingen (ook niet van twee assertjes op wissels) en geen vonkvorming tussen wiel en rail (want dat maakt de rails weer vuil).

Inmiddels heb ik al enkele maanden ervaring met het gebruik van ATF (automatic transmission fluid) op mijn rails. Zie ook: https://www.youtube.com/watch?v=bmOPOcxXPjE
Het leek me raar om olie op je rails te smeren, omdat het dan toch vuil aantrekt. Toch heb ik het geprobeerd en het werkt wonderwel. ATF is een hele dunne, minerale olie met een paar toevoegingen die het elektrisch geleidend maakt. Er komen geen kwalijke dampen vanaf, hoewel het bij het gebruik heel even een beetje vies ruikt (maar dat doet wasbenzine ook). Je moet er niet mee gaan poetsen. Een wattenstaafje bevochtigen met een druppeltje en daarmee de rails op een paar plaatsen over een paar centimeter bevochtigen is genoeg. Minder is meer in dit geval. De trein rijdt de olie vanzelf over de rails uit. Die wordt er niet schoon van, maar wel goed geleidend. De ontbrandingstemperatuur ligt heel hoog, dus je rails vliegt niet in brand bij een vonkend wieltje. Wat me overigens opviel is dat zelfs de wielen van mijn twee-assige "zwarte Anna's" vrijwel niet meer vonkten (behalve dan bij die kleine oneffenheidjes zoals een niet perfecte aansluiting tussen twee railstaven). Sindsdien hebben mijn treinen al maandenlang stottervrij heel wat rondjes gereden en zelfs de "zwarte Anna's" kruipen nog steeds stapvoets over de wissels, terwijl ik maar één keer ATF heb gebruikt.
Schoonmaken doe ik nog wel, maar vooral met de stofzuiger, want de baan wordt natuurlijk ook stoffig.
Wordt mijn rails mooi schoon? Nee, maar dat hoeft ook niet. Rails moeten stroom geleiden en dat gaat zo juist prima. Overigens zie je niets van de ATF.

Toch is er een wellicht een klein nadeeltje. Het maakt de rails iets gladder, waardoor een zware trein op een helling kan gaan slippen. Daarbij ontstaan echter weer geen vonkjes en dus ook minder vervuiling en - neem ik aan - minder slijtage. Een twee-asser zonder anti-slip bandjes bleek overigens nog steeds in staat om een sleep van 12 twee-assers tegen een 3% helling op te trekken, dus de gladheid is ook weer niet een heel groot probleem.

Maar of je ATF wilt gebruiken moet je uiteraard zelf weten. Ik wil hiermee alleen mijn ervaringen vertellen en ik ben er tevreden over. Maar of je nu schuurt, poetst, polijst, oliet of wrijft, als de treinen maar blijven rijden.

Ben
Laatst gewijzigd door Bjor op 30 nov 2014 20:41, 2 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jan64 »

Hallo ,

Ik heb nu een deel van de baan gepoetst en met wasbenzine gereinigd en de loc`s rijden al redelijk goed .
zal alleen de loc`s ook nog even schoon moeten maken , want die zien er niet zo fris uit .

gr jan



brizbo
Berichten: 465
Lid geworden op: 22 nov 2012 19:42
Locatie: België-Laakdal

Re: schoonmaken rails

Bericht door brizbo »

Ik heb mijn rails altijd opgeblonken met koperpoets maar sinds kort ben ik overgeschakeld naar hoogglanzende auto polish.

1: Gewoon een niet pluizend en dun :!: doekje rond een plankje triplex plooien.

2: Enkele :!: druppels polish op het doekje doen en met je vinger uitwrijven.

3: Met het vochtige doekje over je rails gaan en even laten drogen.

4 :Een proper en droog doekje om het plankje wikkelen en je rails even opblinken.


Geeft rails met een showroom-shine :mrgreen: , vult kleine groefjes op, hierdoor krijg je langer een betere geleiding.

Plus de rails word glad waardoor stof er minder vat op heeft.


Fabrice
Gebruikersavatar

N=spoorder
Berichten: 10
Lid geworden op: 28 nov 2014 22:51
Locatie: Tiel

Re: schoonmaken rails

Bericht door N=spoorder »

Al deze oplossingen met een doekje en blokje werken perfect behalve als je bovenleiding hebt, dan kom je er haast niet bij.



Onderwerp starter
Jan64
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 mar 2011 22:27
Locatie: hoogeveen

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jan64 »

hallo ,

ik heb de baan nu helemaal schoongemaakt, maar nog steeds haperen de loc`s nog op de wissels .
heb het idee dat die nog niet helemaal schoon zijn.
hoe kan ik de wissels goed schoonmaken.

Gr jan


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: schoonmaken rails

Bericht door Maurits71 »

met een pijpen ragger , contact spray.

daarnaast heb je wel op de juiste punten voldoende stroom toevoer ? en zijn je wielen schoon


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: schoonmaken rails

Bericht door Andre de Ruiter »

Bjor, waar koop je ATF en van welk merk?


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Hoi André,

Ik gebruik deze: http://www.smeerwinkel.nl/kroon-atf-dexron-iid . Ik heb deze fles bij een autoaccessoirezaak gekocht. Kost ongeveer een tientje.
Ergens las ik dat Dexron II het beste resultaat geeft. Dat zal wel niet wetenschappelijk zijn vastgesteld, maar mijn ervaringen er mee zijn positief.
Je heb er bijna niets van nodig. Met een druppeltje op een wattenstaafje kan ik een kleine baan doen.
Mocht je in de buurt van Den Haag wonen en een klein flesje hebben, kun je zo wat komen halen. Kost niks. Mijn literfles gaat in dit tempo mee tot 3078.

Groet,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie