schoonmaken rails

Vraag maar raak!
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door janiegein »

Het is blijkbaar nooit goed.

als men de moeite genomen zou hebben deze gehele topic te volgen alvorens commentaar te leveren dan zou men ook gelezen hebben dat er al diverse keren op de gevaren die er rondom het gebruik van ATF zijn is gewezen.

Echter de minimale kleine hoeveelheden waarmee wij op de baan werken daar zijn de gevaren van te verwaarlozen.

maar er is toch altijd wel iemand die toch weer wat te zeuren heeft.

Das dan weer jammer.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Ratticus
Berichten: 224
Lid geworden op: 10 jan 2015 19:37
Locatie: Beerse

Re: schoonmaken rails

Bericht door Ratticus »

Zaunkönigs Bahn wil gewoon helpen en waarschuwen op de gevaren en had waarschijnlijk de hele topic die al vrij groot is geworden niet volledig gelezen.

Ik zou het niet als zeuren maar eerder waarschuwen noemen.
Soms de indruk dat als je iets vraagt of een (niet grove) opmerking geeft je vrij snel als zeur behandelt wordt.

Vroeger vonden ze sigaretten roken dood normaal, nu is het slecht, kanker verwekkend etc.. ook even geduurd eer de schade op gezondheidsvlak bekend werk.
Liever dan iemand die de gevaren op voorhand verwittigd vooraleer het te laat is.

En nu gaan we verder met de tests :D


Mvg,

Davy aka Ratticus

-----------------
There are no stupid questions, only stupid answers.
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door janiegein »

mijn idee :D :D :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: schoonmaken rails

Bericht door Andre de Ruiter »

Het veiligheidsblad waarop Zaunkónigsbahn doelt vindt je hier http://api.kroon-oil.com/pdf/nl/safetys ... .10-NL.pdf. Ik begrijp niet waarom je op grond van dit veiligheidsblad zo in paniek kunt raken. Zolang je het spul niet opdrinkt of vernevelt en inademt is het redelijk onschuldig.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Liverpool Nspoor
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 jul 2012 09:00

Re: schoonmaken rails

Bericht door Liverpool Nspoor »

Deze discussie even uit het stof gehaald...

Vandaag eindelijk ook ATF op mijn baan gesmeerd (heel weinig uiteraard)

En het werkt fantastisch, geweldig spul!


Groet,

Jeroen
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: schoonmaken rails

Bericht door Mack »

Als Zaunkönigs Bahn gelijk heeft ,starks het forum aardig uit gedund.

Maar de treintjes rijden goed, dat dan weer wel .

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: schoonmaken rails

Bericht door Maurits71 »

Mack schreef:Als Zaunkönigs Bahn gelijk heeft ,starks het forum aardig uit gedund.

Maar de treintjes rijden goed, dat dan weer wel .

Mack
wel ik denk dat we die discussie beter niet kunnen voeren, er is een heel duidelijk antwoord gegeven inzake de opmerking van onze vriend.

wat ik er wel nog over kwijt wil, is dat ik er inmiddels weer mee gestopt ben, niet omdat het niet werkt, in tegendeel het werkt prima, echter ik gebruikte hiervoor altijd contact spray en wat me is opgevallen is dat met contact spray de rails heel mooi schoon blijft, echter dat met ATF de rails vettig en vuil overkomt, als je met een doekje erover heen gaat dan wordt het doekje zwart.

ik ben dus weer terug op contact spray, zelfde principe echter in mijn geval ( let op mijn geval ) beter omdat het dus me rails schoon houdt :)

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: schoonmaken rails

Bericht door maarten »

Lees ook dit eens.. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: schoonmaken rails

Bericht door Maurits71 »

wat ?

je vergeet het linkje denk ik ;)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: schoonmaken rails

Bericht door Nighthawk »

Misschien kan je even op ( DIT ) in het berichtje klikken
waarschijnlijk zal het dan wel werken

Vr. Gr. Fred


Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: schoonmaken rails

Bericht door Maurits71 »

ik zal niet je quoten dat ik je nu snap :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Firetruck101
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jun 2015 21:12

Re: schoonmaken rails

Bericht door Firetruck101 »

Van morgen bij mijn auto dealer gevraagd om een beetje ATF en gekregen ,daarna vandaag een beetje op de rails gedaan en binnen de kortste keren veel verbeterd rij gedrag op de plaatsen waar de lokomotieven wel eens haperden lopen ze nu allemaal zonder onder breking verder ,dus het werkt goed


Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door janiegein »

zoals al eerder aangegeven perfect spul.

ik vind het nog steeds nu na een half jaar in gebruik een ideale oplossing voor een probleemloos ( althans bij mij ) werkende rijbaan.

het is overigens wel een feit dat als ik nu een lapje over de rails haal je wel een schrikbarende hoeveelheid zwarte troep van de rails veeg maar rijtechnisch schijnt dat toch niet van invloed te zijn.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Jan,

Die zwarte troep is een mengsel van stofdeeltjes en nikkel-oxide. ATF gaat oxidatie tegen. Blijkbaar tast de ATF de dunne laag die door vuil en oxidatie is ontstaan en die voor contactproblemen zorgt aan en kun je die van je rails vegen. Ook gewoon doen. ATF is immers geen schoonmaakmiddel an sich. Het stof en nikkeloxide dat zich in de loop der tijd op je rails heeft verzameld, moet je dus af en toe gewoon afvegen. Zie ook: http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... art=1#aw95.
Overigens is de losgekomen nikkeloxide electrisch geleidend. Daarom rijden je treinen ondanks het zwarte laagje toch goed.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: schoonmaken rails

Bericht door janiegein »

Hoi bjor.


Ben met je eens dat ik dat er af zou moeten halen maar als je de moeite zou nemen om mijn impressie filmpje zojuist geplaats op draadje geinbaan zou je zien met al zijn onderdoorgangen dat weer een ander probleem openbaart nl hoe kom ik er bij :D


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Hoi Jan,

Leuk filmpje! Je treinen lopen mooi, maar inderdaad, je kunt niet overal bij. Heb je geen schoonmaakwagon met een stukje vilt eronder die je kunt laten meerijden? Je zult een paar keer een vers stukje vilt moeten aanbrengen, maar dan poetst het je rails weer mooi schoon. Het s niet nodig grote druk uit te oefenen. Kun je weer maanden vooruit. (Wel evt. op een paar plekjes weer een beetje ATF aanbrengen als zich weer contactproblemen mochten voordoen natuurlijk).
Heb je geen schoonmaakwagon, dan is dit misschien iets: http://www.schienenreiniger.de/images/SANY0913.JPG

Mijn industriebaan die ik met ATF had behandeld had ook een tunnel die ik op die manier af en toe schoonveegde. Ging prima. (Overigens heb ik de baan overgedaan aan mijn broer en daar lopen een stel stokoude loks na 9 maanden ook nog steeds alsof ze nieuw zijn.)

Groeten,

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: schoonmaken rails

Bericht door Andre de Ruiter »

Ik ben bang dat de verklaring van Dr. Awkward ( Zie : http://www.1zu160.net/scripte/forum/for ... art=1#aw95) geen hout snijdt. Ten eerste Nikkeloxide is een halfgeleider en geleid derhalve stroom niet erg goed, tenzij je er iets mee uithaalt zoals bijv in transistoren, diodes e.d.
Onze rails zijn gemaakt van nieuw zilver, een legering van zink, nikkel en koper. Per merk kan de samenstelling iets verschillen dat zich o.a. uit in het meer of minder gemakkelijk solderen. Het zwarte goedje dat op de rails zit bestaat dus uit een mengsel van stof, olie, zink-, nikkel- en koperoxide. De oxiden zijn alle halfgeleiders en dus geleid dit zwarte goedje de stroom slecht. Grotere schalen hebben hier minder last van omdat door het grotere gewicht van de locs de wielen door de viezigheid heen drukken.
De werking van ATF moet denk ik gezocht worden in het effect dat sommige stoffen hebben op halfgeleiders. Deze stoffen kunnen halfgeleiders als ze slechts in zeer kleine hoeveelheden gemengd worden met een halfgeleider deze veranderen in een geleider.
ATF bevat een ingewikkelde organische zinkverbinding die mogelijk verantwoordelijk is voor dit effect.

Ik denk overigens als je na toepassing van ATF de rails grondig gaat poetsen de ATF verwijdert en derhalve de heilzame werking van ATF beéindigt.

Ik gebruik ATF sinds november vorig jaar en heb twee weken geleden voor de tweede keer ATF op mijn baan gesmeerd, omdat er zo hier en daar contactproblemen optraden. Ik stofzuig de baan 1x per twee weken (soms minder want ik vindt het een k-klus). Alles rijdt als een zonnetje, ik krijg inderdaar zwarte handen als ik over mijn rails veeg, maar als ik dat nalaat heb ik er verder geen last van.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: schoonmaken rails

Bericht door Bjor »

Andre,

Kijk, dat is een helder verhaal. Dank daarvoor. Het is mij wel opgevallen dat hoe minder je gebruikt, des te schoner de rails blijven, terwijl toch het wiel/rail contact sterkt verbetert. Dit wordt ook door meerdere gebruikers gemeld. Wellicht heeft het ook te maken met de mate waarin de rails oorspronkelijk was vervuild. Ik heb die zwarte aanslag ook gehad en na verwijdering moest ik inderdaad weer een heel klein beetje ATF aanbrengen. Maar het is een klusje van niks en van mijn fles zullen ook de kleinkinderen van mijn kleinkinderen nog plezier hebben ;)
Overigens vangt je rails nog steeds stof en vuil uit de lucht, dus af en toe stofzuigen en een doekje over je rails is nog steeds niet verkeerd.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: schoonmaken rails

Bericht door nspoorkees »

Ik heb net een (analoge) Tomix 6421 ontvangen, en op de rails gezet. Wat een kabaal zeg :lol: maar hij zuigt inderdaad flink wat rommel op!
Helaas stopt ie na een paar minuten? Even later gaat ie weer verder, en stopt dan weer heel snel... zit er een oververhitting in ofzo? Is de 18V van de DCC misschien te veel voor de motor?


Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: schoonmaken rails

Bericht door Dompie »

Ja er zit inderdaad oververhitting beveiliging in. Ik heb er een decoder in gezet dus kan ik hem aan en uit zetten en ook nog de snelheid aanpassen.
Ik heb DIT kant-en-klaar printplaatje gekocht want dan hoefde ik zelf niet te klooien.

Johan
Hmmmmm: http://www.digitalzentrale.de en dan zoeken op: 530022
Laatst gewijzigd door Dompie op 10 okt 2015 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: schoonmaken rails

Bericht door BenQ »

De url is: ( centrale met een Z )
http://www.digitalzentrale.de/

De eerste url is wel goed. ;)


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Dompie
Berichten: 280
Lid geworden op: 01 mar 2009 14:47

Re: schoonmaken rails

Bericht door Dompie »

Dank BenQ, dat krijg ik ervan als ik iets overtyp omdat ik het beter wilt doen :oops:
Johan


Selectrix - Müt en FCC centrale - TrainController 9 Gold - eigen SX-hardware

nspoorkees
Berichten: 626
Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09

Re: schoonmaken rails

Bericht door nspoorkees »

Oh ik meen dat dat printje ook bij de n-spoorstore te vinden is :)
http://www.n-spoorstore.nl/toebehoren/t ... omix-print

Dan moet ik die maar even bij Hans bestellen!

Ik wist niet dat je daarmee de motorsnelheid ook in kunt stellen; dat is wel erg fijn inderdaad! Doe je dat dan net als met een lok, de echte motorsnelheid (CV5?) of wordt de motor gezien als een lamp die je kunt dimmen, en zo de snelheid kunt regelen?


Gebruikersavatar

Jelle
Berichten: 824
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:48
Locatie: Doesborgh

Re: schoonmaken rails

Bericht door Jelle »

Inderdaad, dat printje bij H@ns bestellen, decodertje er in en via de CV's zo instellen dat de motor niet op volle snelheid gaat lopen, maar bijvoorbeeld iets van 75 of 80%. Dan blijft hij gewoon goed zuigen en geen last van dat hij te warm loopt.
En het is inderdaad gewoon een motor net zoals van de loc's.


Met vriendelijke groet,
Jelle.

Het is weer volop aan het kriebelen... Ik ben toch weer begonnen...
Digitaal, maar ik zoek nog 'eenvoudige' software voor de PC-besturing van de baan.
Binnenkort meer...
[url=viewtopic.php?t=17366&start=25]Mijn baan (in opbouw)[/url]

Nighthawk
Berichten: 226
Lid geworden op: 15 mar 2014 22:24

Re: schoonmaken rails

Bericht door Nighthawk »

Je kan de Tomix inregelen in het vak stuurstand , van Koploper
en daar het gewenste toerental / snelheid ingeven .
Het hoeft niet eens via de centrale gedaan te worden in de CV instellingen

Vr. Gr. Fred


Plaats reactie