Nieuw jaar, nieuwe baan....

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Peter »

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn oude baan af te breken en te starten met de bouw van een nieuwe.....

De oude baan (http://n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=5611) wordt inmiddels afgebroken. De Dinamo componenten zijn allemaal van de hand gedaan. Ja je leest het goed.... geen Dinamo meer, maar volledig DCC. Reden van de overstap is dat inmiddels een overgroot deel van de locs al voorzien zijn van een decoder. Ik blijf het geheel aansturen met iTrain, dat bevalt gewoon nog steeds uitstekend!

Ik heb inmiddels al een 2-tal bezet meld modules van Digikeijs aangeschaft, het is nu wachten tot de Digikeijs centrale eindelijk geleverd wordt en dan kan ik eens een klein proefbaantje maken om e.e.a. te bekijken en uit te zoeken.

En dan ga je natuurlijk op zoek naar een nieuw baanplan.....maar wat. Na zoeken en zoeken heb ik een baanplan gevonden wat ik zeer interessant vindt. Het biedt zeer veel mogelijkheden. Op dit moment ben ik aan het bekijken of het geheel haalbaar is.

Wellicht is het voor een aantal van jullie een bekend baanplan.
Het gaat om het volgende baanplan:

Afbeelding

Afbeelding

Een behoorlijke kluif... maar ik houd wel van een uitdaging. Ik wil proberen om het geheel modulair op te bouwen.

Maar goed, gaan nog wel wat dagen, maanden en misschien wel jaren voorbij voordat het gereed is, als het al haalbaar is.
Het uitzoeken van het haalbare staat nu op de agenda. Kortom, het geheel uittekenen en kijken waar ik in n-spoor tegen aan ga lopen (het is een H0 baanplan).

Eerste wat mij niet duidelijk is waar het gedeelte rechts van de draaischijf heen gaat.... Lopen die sporen dood in een 2-tal tunnels?
Genoeg te doen hier.....

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Wim
Berichten: 1312
Lid geworden op: 21 jul 2012 10:20
Locatie: Naast Expo Houten

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Wim »

Mooi nieuw baanplan.
Het is alleen al een genot om naar die gekleurde plaat te kijken :)



DRV
Berichten: 114
Lid geworden op: 10 dec 2015 21:16

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door DRV »

zowhee das een plan wat je wil realiseren, mocht je van start gaan zal ik het zeker volgen.

MVG


Aangenaam mijn naam is Dennis

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Adriaan »

Ik heb er met verbazing naar zitten kijken.
Wat een hoeveelheid rails.
Ben benieuwd of je dit gaat realiseren.
In ieder geval succes met het plan.


Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door RonaldB »

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Prettige wedstrijd.☺
Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door WimC »

Veel rails idd. Maar in essentie beeld je alleen een (groot) station uit op je baan zo, dus het is nog wel realistisch.

Wat me opvalt is dat het kopstation geen omloopwissels heeft. Dus een trein komt binnen, lok is opgesloten. Dit betekent dat er een andere lok uit het BW moet komen voor de trein, en de oorspronkelijke lok pas weg kan, nadat de trein weer vertrokken is.

En er is geen schaduwstation. Nou heb je wel bovengronds nog wat opstelsporen, maar bij een dergelijk groot station wil je normaal gesproken ook veel verschillende treinen, dus dan ligt een schaduwstation wel voor de hand.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Peter »

Hoi Wim, het opsluiten van de locs klopt, ik wil hier nog naar de mogelijkheden kijken.

M.b.t. een schaduwstation, dit is zeker aanwezig. Zie plaatje 2, hier zijn 2 helixen in getekend, deze gaan naar het schaduwstation. Schaduwstation zelf staat niet op de plaatjes erbij.

Tevens zijn er in het middendeel nogal wat mogelijkheden voor opstelsporen (plaatje 2).

Ben nog steeds benieuwd of iemand weet waar de sporen vanuit de draaischijf heen gaan.... Denk nog steeds dat het doodlopend is...

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door shoven »

Helemaal Rechts onderin? Dat ziet er nogal doodlopend uit, tenzij jij daar iets op verzint... :mrgreen:
Misschien de rechterzijde iets uitbreiden en de betreffende sporen aansluiten op het onderliggende niveau.
Ik zou nog wel iets verzinnen voor een schaduwstation, of op zijn minst de mogelijkheid daarvoor openlaten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door martindomburg »

Leg alle opmerkingen "onhaalbaar" "gekkenwerk" en "je bent niet goed" lekker naast je neer. Want dit is echt een mega leuk project om te maken. Ik zeg ga ervoor en leef je helemaal uit!!!!

Grz


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door FidOo »

Peter, ziet er als een prima plan uit.

Ik heb maar 1 punt, en dat is dat kopstation. Het concept is prachtig en bied natuurlijk veel mogelijkheden. Maar ook een groot probleem in schaal n. Dat is dat het afkoppelen, omlopen en weer aankoppelen gewoon echt een lastig zo niet vrijwel onmogelijk Is te realiseren om dit betrouwbaar voor elkaar te krijgen en volledig geautomatiseerd.

Daarnaast ben ik van mening (maar dat Is uiteraard persoonlijk) dat alleen een station vooral veel stilstaan betekent. Ik vind een mooi stuk Strecke (bv boppard, du-becksheim) veel interessanter. Dus een stuk paradespoor lijkt mij erg mooi.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1210
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door WimC »

@ Joost: er zit gewoon een paradespoor in. In zekere zin zelfs twee.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Peter »

Helemaal onderin zit inderdaad een paradespoor. Het geheel bestaat eigenlijk uit 3 niveau's. Is wellicht niet goed te zien op de plaatjes.

Het omlopen moet ik inderdaad nog bekijken. Ik verwacht zelf dat vooral in het kopstation nog wel het e.e.a. zal gaan wijzigen.
Ik ga eerst het geheel eens in Anyrail tekenen, kijken waar ik tegenaan ga lopen en wat voor een oplossing ik daarvoor zal vinden :D. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in om dit te gaan bouwen! Maar we zullen zien, moet wel allemaal haalbaar zijn. En ik wil nu toch eens iets bouwen wat ook daadwerkelijk ooit af komt.... als dat al bestaat bij een modelbaan... :?

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door shoven »

Voor de punten waar je nu nog vraagtekens bij hebt (bijv. het omlopen in het kopstation) kun je ook eerst een klein proefbaantje bouwen. Dan kun je zien dat/of het werkt voor je een hele toestand optuigt die later niet blijkt te werken...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Peter »

Steven, strak plan. Ik wil inderdaad niet halverwege er achter komen dat iets niet blijkt te werken.

Ik rijdt overigens ook met diverse treinstellen, hier heb je het kop maken probleem niet mee natuurlijk.

Grtz. Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2189
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door traiNiac »

Ziet er veelbelovend uit Peter, ik ben benieuwd naar het vervolg. Succes.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Bjor »

Peter schreef:wat mij niet duidelijk is waar het gedeelte rechts van de draaischijf heen gaat.... Lopen die sporen dood in een 2-tal tunnels?
Zo te zien wel en ook wel logisch; het zijn de einden van 5 opstelsporen en na de wissels heb je alleen een loclengte nodig om de rangeerloc te laten omlopen.

Een ambitieus, maar heel mooi plan en een goed voornemen voor 2016 :D . Ik wens je veel succes bij de uitvoering.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Marksintpancras »

Beste Peter,

Is een geweldig plan, het is en blijft hobby.
Als je met Duits materiaal rijdt is deze baan goed te doen, reizigers treinen moet je gewoon zorgen dat je het merendeel trek- duw is en of treinstellen. Goederentreinen kunnen ook gewoon rond rijden.

Lekker bouwen, en je zo je problemen oplossen.
Succes!!!

Met vriendelijke groet,

Mark


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

Trammetje
Berichten: 951
Lid geworden op: 23 nov 2009 21:31
Locatie: Langedijk

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Trammetje »

Waar heb je dit baanplan gevonden? Ben wel geïnteresseerd in de bijschrijving die er bij hoort.


Sander
http://mijn-n-baan.webnode.nl/
Peco eruit --> Minitrix erin

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Peter »

Sander, het plan staat in "MIBA Spezial 9, anlagen-planung". Ik zag het min of meer toevallig staan, en het wekte meteen mijn interesse.

Ik rijdt overigens overwegend met Nederlands materiaal en locs/treinstellen die met enige regelmaat in Nederland te vinden zijn.
Tijdperk maakt daarbij niet zoveel uit, ik rijdt dus zowel stoom alsook de laatst nieuwe locs. Qua landschap hoeft het voor mij niet perse Nederlands te zijn. De 3 niveaus zoals in dit plan staan is voor mij dan ook geen probleem. Daarbij zijn de niveau verschillen niet te groot.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Adriaan »

En........is de baan al klaar?



Onderwerp starter
Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Peter »

Bijna.... :D

Grtz. Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Prachtig concept, ga er maar voor technisch goed uitvoerbaar.

O ja, dat aan en afkoppelen in N gaat prima gewoon een kwestie van de juiste software en afstelling van de loks.
Binnen WinDigipet kan je een lok afkoppelen en weer aan koppelen ook kan je tekenen delen.
Gaat allemaal prima.
Ook het fysieke aan- en afkoppelen gaat prima er zijn diverse voorbeelden hier op het forum met filmpjes als je ze niet kent dan kan ik ze wel poosten voor je (kijk maar eens op mijn website of op het forum bij Ronald)

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Onderwerp starter
Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Peter »

Zo, kleine 1,5 week verder. Helaas nog niet echt veel kunnen doen. Ik heb wel al een start gemaakt met het tekenen van het nieuwe baanplan in Anyrail.

Tijdens het tekenen viel mij nog iets aan het baanplan op. Even het plaatje:

Afbeelding

Rechtsonder had ik al vragen over, waar gaat dit heen, is er wellicht nog een baanplan wat hier op aansluit? Een deel 2 zeg maar.
Hier valt b.v. op dat het bevoorraden van de kolenvoorraad met een sleep kolenwagons eigenlijk niet gaat.

Iets rechts uit het midden viel mij nog een aftakking op. Dit spoor komt ook van rechtsonder af. Het is wel te bereiken vanaf het hoofddeel. Maar is het spoor rechtsonder nu doodlopend? Zou kunnen natuurlijk.

3 is het zogenaamde "Bahnmeisterei".
5 is het zogenaamde "BW-Verwaltung".

Natuurlijk valt er een gedeelte aan de baan aan te bouwen om e.e.a. op te vangen. Maar ben toch wel nieuwsgierig of er een deel 2 is.....

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55

Gulik
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 nov 2013 11:47
Locatie: Doorwerth

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Gulik »

Bovenstaande baanplan is een ontwerp van Rolf Knipper (helaas een aantal jaren geleden overleden) hij gebruikt vaak nog ruimte achter de coulisse om de op het oog doodlopende sporen af te buigen.
Hij maakte van zijn ontwerpen ook hele mooie 3D tekeningen, er zijn nog wel meer mooie voorbeelden van hem te vinden.

Als je bovenleiding wilt gebruiken mag je er nog wel een paar krantenwijken bijnemen :D , suc6

m. vr. gr.

Jos van Gulik


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Nieuw jaar, nieuwe baan....

Bericht door Bjor »

In dit geval leiden alle sporen die in tunnels verdwijnen naar lager niveaus. Behalve het spoor rechtsonder. Dat loopt dood, zoals ik al eerder schreef. Er zijn geen sporen achter coulissen, of aansluitende baandelen op hetzelfde niveau.
Zie: Miba Spezial nr. 9, pag 20 t/m 23. Die is op CD nog te koop:
https://shop.vgbahn.info/miba/shop/mode ... -_271.html


Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie