De modelbaan van Stanley

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Hallo allemaal,

Graag wil ik mijn collectie met jullie delen, in mijn voorstel topic heb ik het e.e.a. genoemd maar plaatjes zeggen meer dan woorden.
Het is een collectie waarvan een gedeelte van mijn opa is geweest en een gedeelte zelf aangeschaft heb.

Daarnaast laat ik ook mijn modelbaan zien (die inmiddels afgebroken is in verband met wat moeilijkheden omtrent bochten en helix). De helix bestond uit R1 en 2 bochten en naarmate ik meer ging verdiepen bleek dus dat een grotere radius veel beter is dan met standaard bochten. Ik gebruik Flm rails. Vandaar besloot ik om de modelbaan af te breken en opnieuw naar de tekentafel te gaan. Ik heb een tafel gemaakt van 280 x 65 cm (langs de muur). Ik zit momenteel in gedachten om een bochtradius van 600 mm te maken middels flexrails.

Maargoed dat voor latere zorg, zie hier een impressie.

Groetjes,
Stanley

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Stanley op 05 apr 2017 16:22, 4 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Mijn collectie / modelbaan

Bericht door Stanley »

Ik zie nu dat de foto's aardig aan de kleine kant zijn :oops:
Hier iets groter:

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Mijn collectie / modelbaan

Bericht door Ad_M »

Is je vitrine zelfbouw Stanley?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Mijn collectie / modelbaan

Bericht door Stanley »

Hoi Ad,

Ja de vitrine is zelfbouw, samen met mijn schoonvader gemaakt (hij heeft overigens H0 materiaal).
Op internet is alles te vinden, dus ook de maten van deze vitrine. De lengte is 90 cm ongeveer en hoogte 50 cm ongeveer.

Per vak zo'n 5 cm ruimte zodat de treintjes er mooi tussen passen en ik met mijn smalle vingers erbij kan.


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Mijn collectie / modelbaan

Bericht door Stanley »

Nog iets om te delen.

Onlangs heb ik een groene BR140 van Fleischmann gekocht, op datzelfde moment kocht mijn schoonvader eveneens een groene BR140 van Liliput. Het leuke was dat wij dat niet van elkaar wisten. Dus toen we elkaar spraken en onze nieuwe aanwinsten lieten zien was dit toch wel een leuk gezicht zo :D

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Mijn collectie / modelbaan

Bericht door Stanley »

En dit is de tafel waarop ik een nieuw baanplan aan het uitbroeden ben... 280 cm lang, 65 cm breed.
Onder de tafel heb ik helaas geen mogelijkheid om een schaduwstation te bouwen, daar staan nu kastjes en de inhoud daarvan is van mijn wederhelft. Ik mocht de tafel namelijk bouwen onder een voorwaarde, dat zij haar fotografie spullen onder de tafel kon opbergen. Dus zodoende.

In plaats van een schaduwstation onder zat ik te denken aan schaduwstation boven, zo'n 50 cm boven de baan, als het ware een kijkdoos-effect te maken. Iemand daar een mening over?

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: Mijn collectie / modelbaan

Bericht door Stanley »

Zo,,

Het duurde ff voor ik een concreet plan had (zie draadje in Baanplan) maar dankzij wat tips en suggesties de knoop doorgehakt, waarvoor dank. Te beginnen bij de onderbouw en de baan dat daar komt liggen met een keerlus. Ik probeer zoveel mogelijk flexrail te gebruiken. Aan de voorkant de parade baan dat lager ligt dan de eigenlijke baan (die komt namelijk een niveautje hoger). Dat is ook het enige zichtbare, de rest wordt weggewerkt door zowel de eigenlijke baan die daarboven komt te liggen en scenery. Aan de achterkant stijgt de baan om zo naar de eigenlijke baan te komen.

Afbeelding

Op het hogere niveau wil ik een station emplacement maken met 2 rangeersporen. Het wordt een doorgaande station en mooi lang in een boog. Aan het einde van het stationgedeelte verdwijnt de baan weer in een scenery stukje. Daar aansluitend wil ik een helix bouwen, verborgen in een berg of iets dergelijks. De helix gaat omhoog.

Afbeelding

Mijn schaduwstation zal niet onder wezen zoals bij de meeste, de mijne komt boven de eigenlijke baan, zo'n 50 cm erboven. Krijg je een soort kijkdoor effect. Die plannen zijn nog in de maak (opstelsporen enzo). Verder is alles analoog (no digital for me). Zelf aan het roer staan van mijn bedrijf, daar krijg ik energie van!

Voor het station laat ik mij inspireren door Monchengladbach Hbf. Mijn zus woont daar in de buurt (Viersen) en ben regelmatig in Monchengladbach geweest. Hieronder wat foto's welke ik als voorbeeld kan gebruiken voor mijn modelbaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop binnenkort te beginnen aan de eerste houtwerken en dergelijke. Tot de volgende post dan maar!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

De bouw is inmiddels op gang gekomen, hetzij het alleen het houtwerk betreft. Ik heb een frame gemaakt van 50 cm x 280 cm en deze op de tafel geschroefd. De bedoeling daarvan is dat de toekomstige bedradingen op tafel geordend worden, maar wel nog onder de baan. Vandaar het frame :) Kan ik nog lekker overal bij en hoef niet onder de tafel te frutten en te doen.

Ook proefpassen met de baanstukken, keerlus wat eigenlijk een 180 graden boog is en het past prima. De boel is nu met houtlijm besmeerd en ligt te drogen onder het gewicht van wat oude schoolboeken (waar die toch allemaal handig voor zijn :lol: in de les bijna niks aan gehad en nu eerste klas hulpmiddel).

Goed nieuws en slecht nieuws. Het slechte nieuws is dat ik zonder werk kom te zitten vanaf volgende week maandag, mijn uitzendopdracht wordt voortijdig beëindigd ivm werkvoorraad. Goede nieuws (naja het positieve zeg maar) is dat ik meer tijd over heb voor de hobby, naast een nieuwe baan te vinden. Positief en optimistisch blijven :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Ja soms komt het niet helemaal uit, ergens een misrekening gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door spoor65 »

Hoi Stanley,

Goed bezig, houtwerk ziet er mooi strak uit.

Jouw baandiepte is ook mooi, kun je overal goed bij, misschien wel een idee om aan de kant waar de helix komt dit iets ruimer te maken, een hoekje ff naar pakweg 1 meter brengen i.p.v. 65 cm.
Daarmee creëer je net ff iets meer ruimte voor de helix zodat je het stijgingspercentage zo laag mogelijk kunt houden en wellicht de boogradius nog net ff iets ruimer.

Mooie foto trouwens van die 2 locs

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Thanks Freddy voor de complimenten.

De reden waarom ik de helix aan die kant niet kan uitbreiden is simpelweg ruimtegebrek. Hieronder een aantal foto's waarin te zien is dat er een vervelende hoek in de weg zit en de afstand naar de deur ook niet echt bepaald groot is. Verder is in de andere hoek mijn computer ruimte waar ik ook een beetje gemakkelijk wil gaan zitten :)

Op zich is de radius van de helix haalbaar voor de slepen die ik heb, diameter van 600 mm (radius van 300 mm buitenbaan stijgend en 266 mm binnenbaan dalend). Stijgingspercentage zit rond de 2,2 promille, beetje aan de hoge kant maar het is sowieso lager dan ik eerst had (2,8 bij de eerste tekeningen). De loks trekken 4 tot max 5 rijtuigen, voor goederen max 7 of 8. Wanneer ik aan de helix begin zal ik ook het ook meteen uittesten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Goed, de vorderingen gaan gestaag verder, niet te snel natuurlijk (een valkuil die ik heel veel heb gemaakt). Inmiddels heb ik een deel van de achterwand vastgeschroefd, hierop schilder of plak ik de achtergrond. Ik heb een 4-tal latten gebruikt hiervoor en 3 mm multiplex plaat. De latten zijn tevens ook degene die het schaduwstation boven dragen, vandaar dat ik dit maar voor een deel heb opgebouwd, de overige latten moet ik nog ergens zien te plaatsen.

En mijn wederhelft wilde een handje helpen 8-) Dus die mocht de ondergrond verven waar het rails komt. Overigens een primeur dat zij zich ''bemoeit'' met mijn hobby :lol:

Maargoed, de foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door WilcoV »

En mijn wederhelft wilde een handje helpen Dus die mocht de ondergrond verven waar het rails komt. Overigens een primeur dat zij zich ''bemoeit'' met mijn hobby
Gaat goed, pas maar op voor je het weet krijg je nog wensen over de inrichting :mrgreen:


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Tsja, ik deel het huis met haar, ergens moeten er compromissen gemaakt worden :P Maar zover is het nog niet :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1198
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door william »

Roep dat laatste maar niet te hard, voor je het weet is het wel zover :mrgreen:

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Living day by day ;) En als het zover is, kunnen jullie zeggen, I told you so! :lol:


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Ik zou eigenlijk afgelopen donderdag mijn voortgang willen showen maar mijn PC dacht daar anders over... Die is namelijk overleden, niet meer aan de praat te krijgen, momenteel bij een kennis om de bestanden te redden die op de schijf staan. Dus wat overbleef is een tablet die ik ooit had gekregen maar bijna niks mee deed, tot nu! En samen met een keyboard toch best handig. Zometeen foto's uploaden, gaat lukken!


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door dwarsligger »

Ziet er goed uit Stanley

Ik weet trouwens niet of ik jaloers ben, een wederhelft die komt helpen. Samen werken is leuk, maar waar vlucht je nu heen als je haar zat bent :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Hahaha nou als ik haar een keer zat ben, dan is de hobbykamer niet de plek waar ik heen vlucht :mrgreen: Dan ga ik naar mijn andere hobby namelijk mijn auto (youngtimer).

Maar het komt zelden voor dat ik haar zat ben, ik vind het leuk dat ze met de kleine dingetjes wil meehelpen en zolang het leuk blijft is het goed, nietwaar? Overigens is zij fotografe van beroep, best handig voor de toekomstige foto's ;)


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Krab »

Hoi Stanley ,
dat zijn dus twee pluspunten voor je schilderen en fotograferen .
Ziet er goed uit weer iets om te volgen voor mij ;)

m.v.g. Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Goed, we zijn weer een stukkie verder! De helling naar het hoger gelegen deel is af en de sporen neergelegd, over een lengte van ongeveer 2 meter stijgt dit van 0 mm naar 50 mm. Lekker smooth al zeg ik het zelf 8-) . Alleen nu ben ik vrijwel door mijn voorraadje flexrail heen :( Dus ff nieuwe bestellen binnenkort, budget heb ik er nog niet voor, maar geen haast, scheelt een hoop. Nu maar ff broeden op het houtwerk voor het stationgedeelte (Jippieeeee!!).

Enfin, les photos :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Marksintpancras »

:D ziet er goed uit :!:

:lol: niet te lang broeden, voor je weet heb je een kuiken :lol:


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door BenQ »

Als er maar 4 wielen onder dat kuiken zitten kan je hem over de baan duwen. :mrgreen: :lol: :oops:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door Stanley »

Breng me niet op ideeen, voordat je het weet rijd er zon kuiken met 2 assen rond :lol:


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: De modelbaan van Stanley

Bericht door BenQ »

Je kan zo'n onderstel bij Conrad aanschaffen en daar kan je vanalles opzetten, ik heb er een voorzien van een houtwagon en rijdt zo af en toe over de baan. :o
Foto's van deze creatie staan op de tweede bladzij van mijn draadje.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Plaats reactie