Geschikt materieel voor hele krappe boogstralen?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Geschikt materieel voor hele krappe boogstralen?

Bericht door Jesse »

Beste mensen,
Ik heb nog een partij Tomix spoor met vrij krappe boogstralen (14 en 10,3 cm) en het lijkt me leuk daar een minibaantje van te bouwen waar mijn kinderen straks ook mee kunnen spelen.

Nu is natuurlijk niet al het materieel hier voor geschikt. Ik had nog wel een Arnold Köf liggen die de krappe bogen prima vindt. Dus dat is al een begin. Geïnspireerd hierdoor lijkt het me leuk iets met het thema 'nebenbahn-nostalgie' te doen. Nog een schienenbus van het ene of andere soort (ik vind bijvoorbeeld de VT 89 van Arnold wel heel leuk!), een lokje, wat kleinschalig goederenvervoer en er kan al leuk mee gereden worden.

Wie kan me adviseren welke modellen hier geschikt voor zijn? 10,3 cm is namelijk een stuk krapper dan de gebruikelijke R1. Het wordt gewoon een analoog baantje dus het mogen best wat oudere modellen zijn. Liever zelfs nog, want dan kan er vaak ook minder kapot aan gaan door kinderhandjes ;)


met vriendelijke groet, Jesse

Onderwerp starter
Jesse
Berichten: 350
Lid geworden op: 24 feb 2011 19:21

Re: Geschikt materieel voor hele krappe boogstralen?

Bericht door Jesse »

Dit is trouwens het baanontwerp, 30x40 cm:
Bijlagen
ED4B210E-67B0-4C3E-81D5-DCCF3B7B2920.jpeg
ED4B210E-67B0-4C3E-81D5-DCCF3B7B2920.jpeg (51.28 KiB) 2062 keer bekeken


met vriendelijke groet, Jesse
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Geschikt materieel voor hele krappe boogstralen?

Bericht door spoor65 »

Jesse,

Eigenlijk vrij eenvoudig te beantwoorden, zolang de stroomafname goed is, kun je eigenlijk alle kleine locs wel gebruiken, 2asser zoals de köf en 3 asser zoals de V60, maar ook de railbusjes met 2 assen gaat zonder probleem.

Verder veelal al de typelocs die fabrikanten ook in hun startsets aanbieden, aangezien daar toch ook altijd de krappe R1 bogen in gedrukt worden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Geschikt materieel voor hele krappe boogstralen?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Uit eigen praktijk testen jaren terug: Minitrix 1100 en Fleischmann Br212 kunnen in ieder geval met 13cm overweg, de 2 en 4assige kato onderstellen kunnen zowel 13 als 9 cm aan.

Edit: ik blijk nog filmpjes op youtube te hebben staan van een deel, zie hier, hier, hier, hier, hier en hier.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie