Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

traiNiac schreef:... Aan het snelheidsbeperkingsbord zie je echter wel een beetje verf wat niet de bedoeling was. Ik durf het dus niet aan om de Andreaskruisen aan de zijkant te schilderen. Een grijze stift zou eventueel kunnen, maar die heb ik dan weer niet. Met het blote oog valt het trouwens minder op dan op de foto's....
Tsja... die ver ingezoomde foto's vergeven niet snel... Ik heb het zelf ook al vaak gehad: je denkt dat je netjes hebt gewerkt, totdat je een foto maakt...
En ook bij fabrieksmodellen gebeurt het: mijn nieuwe Limburger Zigarre ziet er geweldig uit, maar toen ik met mijn telefoon een ingezoomde foto maakte, zag ik dat er bij de bedrukking soms ook wel wat verf niet helemaal op de juiste plek komt. Maar ach, bij normaal bedrijf zie je dit soort dingen niet. :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Geen excuus meer, de fotolinkjes zijn bijgewerkt (voor zover Photobucket vervangen is door Flickr) dus ik kan straks aan de slag met decoupeerzaag, schroefmachine en houtlijm. Gisteravond nog wel voor het eerst Kristal Klear geprobeerd op oude vrachtwagentje van Roskopf en Bachmann en op een kraan van Behnke:

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er inmiddels veelbelovend uit. Mooi spul.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

De ramen opvullen met Kristal klear heb jij erg netjes gedaan. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens,

Het resultaat valt me helemaal niet tegen. Het is zeker een uitkomst als er geen raampjes in zitten, maar zeker ook bij oudere modellen, waarvan de fabrieksmatig aangebrachte raampjes niet fraai zijn. En je kunt aan de takelwagen van Bachmann ook zien dat het raampje geen recht vlak hoeft te zijn. En die blauwe kraan moet ik toch eens afmaken. Hij wordt wel erg stoffig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Mooie foto's Harry. Ik vind vooral de gebogen voorruit van de takelwagen erg goed gelukt.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

De ruwbouw van segment Rudersberg is klaar:

Afbeelding

Afbeelding

En ik ben inmiddels tot pagina 16 gevorderd met het terugplaatsen van foto's. Nu pagina's 17 t/m 30 nog :(


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Dat ziet er weer heel netjes en strak uit Harry!
Ik ben benieuwd naar de rest. Wat komt er op het plateautje rechts vooraan te staan? In je ontwerp zie ik een gebouwtje. Een garage of zo? Of de dorpsbrandweer?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Ha Wim,

Daar komt een oude schuur. Ik was eerst van plan om aan de voorkant van het segment een stukje akker te maken, om het nabootsen van een korenveld uit te proberen. Maar ik heb ervoor gekozen om hier iets anders te proberen. Op het stukje direct aan de rand van het segment komt een beekje. Maar eerst de basis afmaken. Volgend weekend heb ik weer een extra dag vrij, dus misschien dat dan de rails gelegd gaat worden.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Een oude schuur; dat klinkt weer als veel details! Ik wacht weer vol verwachting af :)
Groet, Wim



Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Arnold1978 »

Ziet er mooi uit die raampjes.
Mooie oplossing om raampjes te maken.

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Huh? Al mijn foto-emmer plaatjes die ik nog niet had vervangen, zijn weer terug. Boeiende gang van zaken, maar ja, niet te lang over verwonderen :lol:

Ik ga toch maar gewoon door met vervangen, je weet maar nooit of dit stand houdt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Alvast de eerste aanpassingen gedaan voor het station Rudersberg. Dit was een zogenaamd standaardtype 2 van de Württembergse Staatsspoorwegen voor nevenlijnen. Dit type onderscheidde zich weer in een normaal en een verlengd formaat. Station Rudersberg was van het verlengde formaat, hetgeen goed zichtbaar is doordat de gevels op de eerste verdieping 4 i.p.v. 3 vensters hadden. Kibri brengt al heel lang een stationsgebouw ("Unterlenningen") van dit standaardtype uit en dat vormt de basis voor mijn aanpassingen. Ik heb van een reeds gebouwd modelletje delen van de gevel gebruikt om een bouwpakketje om te bouwen tot het verlengde formaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 30 mei 2018 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door brendo »

Dag Harry,

Dat gaat leuk worden. Zelf mag ik graag oude bouwpakketten recyclen en opnieuw stylen.
Succes en ben benieuwd naar het vervolg!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Bren,

Dank voor je bezoekje. Bij het verlengen van een bouwpakketje kom je vensters te kort en die had ik niet. En om nu een nieuw station te kopen voor in totaal 4 vensters ging mij veel te ver. Ik heb weliswaar in Düsseldorf prachtige in hout gelaserde vensters gevonden die nog zouden passen ook, maar dat is geen gezicht in combinatie met polystyreen vensters uit het bouwpakket. En dat geldt evengoed voor de messing vensters die ik nog had:

Afbeelding

Dus dan maar andere venstertjes aanpassen. Ik heb voor de benedenverdieping nog twee vensters nodig met een gebogen bovenzijde. En die had ik nog in de rommelkist, maar die waren te groot:

Afbeelding

En de twee extra vensters voor de bovenverdieping heb ik gemaakt van Evergreen profieltjes. Nogal gepruts en op een macro-opname niet zo fraai, maar het moet maar. Misschien toch ooit eens een snijplotter aanschaffen:

Afbeelding
Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Weer een stapje verder. De goederenloods is aangepast. De deuren staan nu in het midden en de loods is verlengd:

Afbeelding

En de wachtruimte is aan de perronzijde dichtgemaakt. Deze wachtruimte was oorspronkelijk open, maar in de jaren '60 dicht, blijkens de foto die onder het aangepaste gevelwandje ligt. Het is niet identiek aan het grote voorbeeld (daar zit links van de deur nog een raam), maar het voldoet:

Afbeelding


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door epocheales denken »

Hoi Harry, zie met stijgende verbazing jou vorderingen met scratchbuild. Heel mooi en veel geduld nodig denk ik.
Zie ik trouwens in die oude foto een kiosk in de goederenloods? Volgens mij zie ik een vlag van Motta ijs hangen... :o
Bahnhof Rudersberg heeft heden ten dage nog wat met de horeca, kijk maar:
http://www.buschles-bahnhof.de
Als ik in de buurt was ging ik daar zeker een Schnitzel of Kartoffelsalat verorberen... :D

Veel succes verder nog met jouw probeersels.

Groetjes,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Arnold1978 »

Lekker bezig, stapje voor stapje wordt het wel wat. Mooi vakwerk.

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Hans en Arnold, dank voor jullie bezoekje.

@ Hans,

Leuk die link. Ik ben er zelf nog nooit binnen geweest. Op de oude foto zie je trouwens niet de goederenloods (die zit vanaf de perronkant gezien aan de linkerzijde van het hoofdgebouw) maar de wachtruimte. En daar zat de kiosk blijkbaar in. De goederenloods was destijds nog steeds in gebruik. Hieronder zie je het modelletje vanaf de straatzijde gezien. De ramen zitten al in het hoofdgebouw:

Afbeelding

Het stationnetje is een paar centimeter langer dan het oorspronkelijke modelletje van Kibri:

Afbeelding

Gisteren ook de wissels gelegd en een van de Bemo-wisselmotoren gerepareerd, want die weigerde dienst. Die moeten nog geïnstalleerd worden:

Afbeelding


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door 141 »

Harry, zo te zien ben jij weer volop met N spoor bezig. Mooi om het verschil te zien tussen de Kibri uitvoering van station Rudersberg en het origineel. Het stationsgebouw belooft weer een pareltje te worden!

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Wim H »

Mooi om te zien hoe je dat station verbouwt / aanpast Harry! Interessant en ook leerzaam. Ik wil op termijn ook zelf een station gaan bouwen, maar dat zal helemaal scratch-builden worden want de modelbaanindustrie heeft helaas geen stations in typische Westerwald architektuur in hun programma. Dus laat ik me maar door jou inspireren :)
Ook leuk om te zien dat je nu echt met hetvolgende segment bezig bent. Ik vind het wel grappig dat je heel strikt segment voor segment bouwt: pas als een segment echt af is, begin je met de volgende. Heb je nooit de neiging gehad om alvast rails van het station te leggen, zodat je alvast kunt rijden?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Clemens en Wim,

Dank voor jullie bezoekje. En je hebt gelijk Wim, de neiging om ook alvast het volgende segment te bouwen is zeker aanwezig. Tot op heden kunnen weerstaan, maar het wordt nu wel erg lastig, want het station loopt door op het volgende segment. Dus misschien ga ik meteen door. Aan de andere kant komt een schaduwstation/fiddle yard en die ben ik ook al aan het plannen.


Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Krab »

Zo ben vandaag je draadje aan het doorlezen geweest Harry .
Is wel een hele kunst vooral je station vind ik heel goed gemaakt blijf je nu volgen met het verder verloop.


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Hans »

Hallo Harry,

Dat station is inderdaad erg mooi.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Arnold1978
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 apr 2018 22:12

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door Arnold1978 »

Station is mooi geworden.

Mvg

Arnold


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Ondanks de zomerstop en de vrij warme dagen toch nog wat in de hobbyruimte bezig geweest:

Afbeelding

Naast het schilderen van HO stoeltjes ook enkele postauto's voorzien van een passend logo. Het logo met de posthoorn werd in 1979 gewijzigd en dus moest ook in 1:160 e.e.a. aangepast worden. Links een kevertje met het nieuwe, rechts met het oude logo:

Afbeelding

De lichtgele plaatjes zijn ondergrond voor wagonladingen van suikerbieten. Ik heb eindelijk wat geschikt materiaal gevonden, nl. Chia (bovenste foto) en Amaranth zaad. Vooral dat laaste is qua formaat en kleur redelijk bruikbaar:

Afbeelding
Afbeelding

De bieten lading bestaat hoofdzakelijk uit Amaranth zaadjes, aangevuld met een kleine hoeveelheid Chia zaadjes en wat donkerbruin krijtpoeder. E.e.a. is vastgezet met verdunde blanke lak (om schimmeling te voorkomen):

Afbeelding

Het eindresultaat ziet er best goed uit, mijns inziens beter dan de bietenlading die je in sommige modellen ziet (uit Roco 25405, bovenste lading op de foto):

Afbeelding


Plaats reactie