Restauratierijtuig type WR, Adagio

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Pjotr »

Omdat de THS exemplaren al geruime tijd uitverkocht zijn, ben ik begonnen met het zelf maken van een Adagio restauratierijtuig.

Als donor heb ik een Minitrix Bcüm243 rijtuig in de paarse pop-kleur genomen. Minitrix artikelnummer luidt: 3094.
Voor de specifieke zijwandjes heb ik een tijdje geleden een passend 3d ontwerp gemaakt. https://www.shapeways.com/product/M66MP ... d=65189566
Het ontwerp bevat twee wanden met gedetailleerde ventilatieroosters (één extra voor het geval dat er iets bij een eerste poging onverhoopt niet mocht slagen). De nodige transfers zijn bij KleiNSpoor te verkrijgen.

Deze week ben ik begonnen met het nodige hak-, breek en zaakwerk. Aan beide zijden zal het één en ander aangepast moeten worden. Het verwijderde stukje wordt later hergebruikt om een half raam aan de andere kant te construeren.
Bijlagen
Minitrix rijtuig met de 3d geprinte zijwand
Minitrix rijtuig met de 3d geprinte zijwand
IMG_2715.JPG (123.05 KiB) 5757 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Rick »

Dat is handig, had ik die ook maar gehad bij mijn ombouw. Nu vind ik wel dat hoe minder Pop-rijtuigen er zijn hoe beter dat is, maar als donor is een 13372* van Minitrix naar mijn mening beter geschikt; deze heeft geen meegegoten raamstijlen maar los ingezette ramen met grijze raamlijst. :)

*ook uitgebracht als NS & DSB Couchetterijtuig, blauw/beige DB rijtuig en vast nog wat andere versies, te herkennen aan het aantal ramen.
Laatst gewijzigd door Rick op 10 jun 2018 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door mikey »

Ik ben wel heel benieuwd hoe het er uit gaat zien. Ik heb al een aantal keer de THS versie in mijn handen gehad, maar ik rij zelf niet echt internationaal en heb ze maar laten liggen :?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Pjotr »

Hoi Rick,

De Minitrix 13370 of 13372 heb ik ook overwogen. Voor een eerste ontwerp heb ik het pop-rijtuig maar genomen, omdat je de meegegoten raamstijlen ook eenvoudig kan verwijderen. Vooralsnog ga ik bij dit ontwerp zoveel mogelijk uit van een correcte raamindeling.

Als ShapeWays in de toekomst een betaalbaar materiaal op de markt brengt, waarmee je acceptabele ramen kunt creëeren, dan worden de moderne Minitrix rijtuigen het meest interessant als donor. Tenzij iemand een tip heeft hoe je raamstijlen kunt verwijderen zonder sporen achter te laten.

Ander voordeel van het pop-rijtuig is dat ze gemaakt zijn van degelijk 70'er jaren plastic. Verf is eenvoudig te verwijderen met AK-Paintkiller. Neem je een kap van een latere datum, dan heb je een probleem. Bijvoorbeeld bij een Mintrix 1100 kap is de verf er na 1 minuut af te vegen zonder schade, maar een 1200 wordt al na 30 seconden serieus aangetast.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Pjotr »

In het kader van duurzaam ondernemen is aan de andere zijde van het rijtuig het uitgezaagde stukje inmiddels hergebruikt.
Bijlagen
WR-plamuur0.jpg
WR-plamuur0.jpg (77.7 KiB) 5695 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Rick »

De 13370 in mijn vorige post moest 13372 zijn, de eerste heeft een verkeerde raamindeling. Qua raamstijlen heb je gelijk, deze moeten merendeels weg, ik heb ze laten zitten omdat je die inderdaad niet goed kunt verwijderen.

Verf verwijder ik met ovenreiniger, dat heeft tot nu toe geen problemen opgeleverd bij plastic kapjes. FXD van Shapeways lijkt er daarentegen bros van te worden. En bij dit rijtuig heb ik alleen de opschriften weg geschuurd, blauw op blauw gaat verder wel goed. :)

nog een plaatje van mijn versie:
Bijlagen
20180610_121847.jpg
20180610_121847.jpg (125.23 KiB) 5676 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Pjotr »

Rick,


Hij ziet er strak uit. Welke verf en kleur heb je gebruikt ?
Ik meen dat RAL5013 de juiste kleur is, maar als ik de Vallejo kaart er bij pak, komt deze kleur me wat te licht over.

Inmiddels heb ik de wanden in de plamuur staan en kan ik het spuitwerk gaan voorbereiden.
Één van de deurtjes moet nog geblindeerd worden.

Groeten,
Pieter
Bijlagen
WR-plamuur2a.jpg
WR-plamuur2a.jpg (75.51 KiB) 5642 keer bekeken
WR-plamuur1.jpg
WR-plamuur1.jpg (116.08 KiB) 5642 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Rick »

Bedankt, het dak en draaistellen zijn gedaan met Kleinspoor NS grijs nr 02 en de bak is RAL 5011 uit een spuitbus van Colorworks. Dat is ook de juiste kleur voor de internationale NS rijtuigen. Officieel is het NS-grijs RAL 7016.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Pjotr »

De boel inmiddels in de grondverf van de Action gezet en het dak aangepast.
De naden rond de inzetstukjes zijn nog nauwelijks zichtbaar.

Een mooie basis voor de laklaag. Nu op zoek naar een spuitbus van ColorWorks RAL5011
Bijlagen
IMG_2755.JPG
IMG_2755.JPG (57.21 KiB) 5503 keer bekeken
IMG_2754.JPG
IMG_2754.JPG (65.71 KiB) 5503 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Pjotr »

Rick,

Dankzij je verfadvies ben ik weer een stukje verder. De spuitbus met RAL5011 lag bij de plaatselijke Fixet.
De eerste transfers van KleiNSpoor zitten er ook op.

De ramen zijn ook weer van een alumium lijst voorzien.
Bijlagen
Het inzetstuk komt goed uit de verf.
Het inzetstuk komt goed uit de verf.
IMG_2839.jpg (57.95 KiB) 5304 keer bekeken
Het wordt een Adagio.
Het wordt een Adagio.
IMG_2838.jpg (62.22 KiB) 5304 keer bekeken


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Rick »

Die ziet er netjes uit. :)


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Bjor »

Knap gedaan, Pieter :) :) Dat is een mooi en strak rijtuig geworden.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Riem
Berichten: 158
Lid geworden op: 20 sep 2019 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Riem »

Excuus voor het oprakelen van een oud topic.
Ik wil zelf ook een WR gaan maken, maar zelf vind ik de versie met de gele streep en wit NS logo het mooist. Ben zelf aan het proberen een ns Couchette stam te verzamelen en zoek nog wel de LS models wagons, maar daar zou deze mooi bij passen.
Nu heb ik 2 vragen:
1. Hoe kan ik deze het beste maken? Ik zag een advies om eerst de wagon geel te maken, daarna af te tapen en dan pas blauw te spuiten. Maar ik zie ook dat strepen soms later worden aangebracht na het blauw. Wat heeft het beste resultaat?
Tevens kwam ik ook Woodland Scenic Yellow Stripes tegen. Heeft iemand hiermee ervaring?
2. Weet iemand hoe de levensloop van deze rijtuigen is gelopen qua kleurstelling.
Afgaande op de onderste foto's is wat ik kan vinden dat ze eerst blauw met gele logo's (ns en naam*) waren, daarna de gele streep is toegevoegd met wit ns logo bij de gele naam*. En later ook de naam wit werd door schoonmaak. Is dit een kloppende redenering of heeft er verschil in de rijtuigen gezeten?

Ik hoor graag jullie advies

*naam bedoel ik: Rijtuig 015 "Adagio", rijtuig 016 "Andante", rijtuig 017 "Allegro" en rijtuig 018 "Allegretto".






Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Rick »

1: geel, tape, weer geel en dan blauw is een goede manier maar de gele streep later aanbrengen kan je ook doen. Het goed recht krijgen van zo'n dunne reep afplaktape vind ik lastig dus heb ik de streep bij mijn Avmz na het blauw aangebracht. Voor een goed zicht is het ook handig om tape te nemen die niet geel is, dan is deze beter zichtbaar op het rijtuig als je deze vooraf aanbrengt. ;)
1B: ik heb wel eens iets soortgelijks van GM&s gebruikt, dat werkt maar ik vond de streep erg dik op het model.
2: Dat klopt, de streep is later aangebracht. De namen zijn in de loop van de tijd vervaagd maar het NS-logo is op een gegeven moment echt vervangen door een wit exemplaar.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door WilcoV »

Ik zal eens een artikeltje op het forum hierover zetten maar de gele lijn is rond de eeuwwisseling aangebracht.
Voor meer details: https://www.railwiki.nl/index.php?title ... code_3942)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 680
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Paul_DMV »

ik snij mijn streepjes met de snijplotter, en dan met hulpfolie aanbrengen zodat het perfect recht er op komt. Dan eerst geel, streepje vinyl folie erop , dan blauwspuiten en dan streepje lostrekken. Blauw over geel gaat veel beter dan geel overblauw, qua dekking.

Zie hieronder een plaatje hoe ik dat doe.


Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Restauratierijtuig type WR, Adagio

Bericht door Pjotr »

Ik heb een tijdje geleden dit lineaaltje bij Aliexpress aangeschaft.
Nog niet gebruikt, maar binnenkort eens kijken of ik hier strakke biezen mee kan snijden.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie