N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu vr sep 21, 2018 05:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do jun 14, 2018 07:51 

Mijn plan is om kleine modules te maken als diorama’s die samengevoegd een baan zijn. Ik heb beperkt de ruimte (geen ruimte voor een vaste baan) dus dit lijkt voorlopig de beste manier om iets te kunnen bouwen & rijden.

Nieuwste module is een Cement overslag zoals die bij Laarwald in Duitsland net over de grens bij Coevorden heeft gestaan tot midden jaren 2000. Dit past wel goed op mijn tijdperk V/VI periode.

Het plan:
- Faller 222207 Industriële silo’s (4 in totaal)
- Paar vrachtwagens van Herpa: Alfred Talke 066488
- Kibri 37469 Buro + Abfullanlage (zonder de installaties, aangepast naar mijn wensen) als ontvangstgebouw / kantoor
- Enkel kopspoor voor lossen
- Hekwerken, groen, pijpen/buizen voor laden & lossen, interieur voor het kantoor met verlichting, preisertjes (misschien wel iets bewegend op servo).
- Pogingen tot beweging en licht toevoegen onder controle van een Arduino. Hek open/dicht, preisertje dat in het kantoor rondloopt, verlichting op verschillende groepen: overdag, avondwerk, nachtsluiting enz.

Door dit allemaal op een klein / ondiepe module te bouwen (60x18cm) hoop ik deze tzt makkelijker in te passen in een uitgebreidere baan / uitwisselbare modules op een soort basis emplacement te maken.

Wagons: NME CEMEX (203601) en NME Wascosa 50jr (N - Uacns, Ep. VI, WASCOSA 203611)

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door erik-n-fan op di jul 03, 2018 07:46, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 14, 2018 09:11 

Je eerste drie diorama's zijn heel mooi gemaakt Erik, ben benieuwd naar dit vierde.
Heb je ook een foto waar de diorama's gekoppeld zijn?
Ik zag trouwens dat je meer treinen hebt dan dat in je rollend materieel overzicht staat zoals de GTW.
Mooie verzameling.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.0.
Minitrix BR41 en V200, Piko GTW 2/6 en 2/8 Arriva

Mijn Baan BunderBahN

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 14, 2018 12:21 

Dank je wel Nico, alvast de eerste update

De silo’s zijn inmiddels 75% voltooid (ik wil nog een vierde maken :-) ). Zoals genoemd Faller 222207 heeft een mooie Vallejo behandeling gehad.

- Vallejo Plastic Putty (70400) Voor het vullen van de fijne naden tussen de verlijmde delen
- Vallejo Model Air Steel(71065)
- Vallejo Model Air Blue Steel (71087)
- Vallejo Model Air Fire Red (71084)
- Vallejo White (71119)
- Vallejo Acrylic Satin Varnish (28532)
- Faller lijm en Pattex secondelijm

Weathering heb ik nog uitgesteld :-) Ook de bijgeleverde plastic gevallen onder de silo moet ik nog even kiezen wat ik daarmee ga doen / hoe te plaatsen en in welke kleur.

Ik heb de bovenkant van de silo pas na het spuitwerk geplaatst. Eerst een grote kwast van dubbelzijdig plakband voorzien zodat de holle silo erop kon om te airbrushen.

Na verlijmen van de 2 silo delen heb ik de overgangen met heel fijn schuurpapier nat geschuurd. Zodoende geprobeerd een mooie overgang te krijgen. Een eventuele kier is opgevuld met Plastic Putty van Vallejo mbv een tandenstoker / wattenstaafje. 2 a 3x Wit gespoten, 1x vernis, Tamiya tape gebruikt voor afplakken (icm stukje A4 papier). Rode baan gemaakt, 2x vernis, halve blauwe baan op de bredere rode baan gespoten, 2x vernis laag erop.

De metalen delen gebogen en daarna 2x staal grijs gespoten. De stellage is ook staal grijs geworden. Alles vervolgens in elkaar gelijmd… en zie hieronder het resultaat.

Zoals Faller wil dat je ze maakt:
Afbeelding

In kleurstelling zoals genoemd:
Afbeelding

Zoals ze er ongeveer uit gaan zien
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: do jun 14, 2018 15:48 

Ziet er mooi uit!

Mvg

Arnold

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 19, 2018 19:14 

Kantoor - in wording. Het is de Kibri 37469 Buro + Abfullanlage waarvan ik een deel van de installatie weglaat.

Ik vind het nog iets te twijfelachtig-Nederlands maar verder goed toepasselijk. Dus ik denk nog even na over de opties om het nog wat te veranderen ... of als jullie ideeen hebben dan hoor ik het graag!

Wit / Vallejo Model Air Black Grey (71055) en wederom Vallejo Model Air Blue Steel (71087) om het blauw in-lijn te houden met de silo's.

De grond is Light Grey, Cement en Concrete gespoten. Oneven vanuit de airbrush voor wat weathered look alvast. Graffiti komt nog, verdere weathering e.d. maar da's voor een latere fase.

Afbeelding

Je ziet hierboven 2 kliko's en een zonnepaneel van de Faller vrienden. Dat paneel moet nog wat schuiner komen.

Afbeelding

Hierboven een indruk van de geplande layout qua parkeerplaats, kantoor etc.

Nu de logistieke operatie van het vinden, kopen en vervoeren van wat XPS / Styrofoam / Blauwschuim platen zodat de module ook werkelijk in elkaar kan :D

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 19, 2018 19:29 

Ziet er leuk uit Erik, die bulkwagens van Talke komen ook dagelijks bij ons op het werk. :D
Mooie modellen.

Esu Ecos 2.
Peco code 80 SeTrack
Rosoft S88SD16-n en ServoSwitch
macOS High Sierra en iTrain 4.0.
Minitrix BR41 en V200, Piko GTW 2/6 en 2/8 Arriva

Mijn Baan BunderBahN

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 19, 2018 19:32 

Nico Essers schreef:
... die bulkwagens van Talke ...
Mooie modellen.

mooie modellen ... in de basis wel Nico, maar ook deze hebben likjes verf gehad inmiddels. Spatborden / onderstel / achterbumper in grijs, antraciet, licht grijs en aluminium geloof ik, enz enz. Anders is hij gewoon helemaal rood aan de onderkant en da's toch wel iets te eenvoudig ;) Een paar posts terug staat ie mooi op de voorgrond in de door mij toegevoegde detailkleurtjes.

Profiel  

BerichtGeplaatst: di jun 19, 2018 20:00 

Tof idee zo voor een kleine module. Lekker industrieel. Wordt het puur een cement overslag, dus silo's, of ga je het idee nog verder uitbreiden? (mits daar ruimte voor is) Denk dan aan eventueel een zandbunker, of een installatie voor betonmortel.

Mbt het ontvangstgebouw: Heeft het nut dat deze op een verhoging/perron staat? Ik denk persoonlijk dat het beter tot zijn recht komt zonder die voetplaat. Klein strookje groen er om heen voor het breken, en een achterplaats van asfalt/beton of stelconplaten.

De zonnepanelen zou je met van die beugels eventueel schuiner kunnen zetten, gebruiken ze in het echt ook veel op platte daken. En om de 1 of andere reden zou ik ook een teerdak op zon gebouw verwachten, ipv golfplaten. Maar zo te zien ligt het dak op afschot(?), dus kunnen golfplaten prima.

Ik ben benieuwd hoe je de verdere afwerking en aankleding gaat maken! In ieder geval een mooi thema, vooral de laad- en losinstallaties ben ik nieuwschierig naar!

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2018 08:30 

Hi evoluzione, zoals in Laarwald bij Coevorden tot 2006: geen zandbunker of betonmortel, puur logistiek van cement overslag. Het gebouw staat aan het spoor en dus verhoogd. Oude functie kan zijn geweest omdat er olie of brandstof werd overgeslagen. Inmiddels is dat niet meer het geval en is het terrein een cementoverslag.

Ik ga een basisemplacement maken waarop 2 a 3 van dit soort modules afwisselend geplaatst kunnen worden. Dat moet het interessant houden :)

Dak is op afschot. Lossen gebeurde in Laarwald eenvoudig obv de foto’s die ik heb gezien. Wat pijpen en buizen langs het spoor met aansluiting op de silo’s .

Profiel  

BerichtGeplaatst: wo jun 20, 2018 18:53 

Duidelijke antwoorden! De situatie die je namaakt ken ik niet in het echt namelijk, daarom mijn vragen.

Mbt het lossen: Het lossen bet een normale bulktrailer of silotrailer ben ik bekend mee, ik deed het voorheen dagelijks. (Ben chauffeur, zodoende) Dik kan kippend, of blazend, en gezien jou lossituatie zal het idd blazen zijn. Met de compressor lucht boven het poeder drukken, en dan onder de klep open en het de silo in blazen. Dan volstaat een compressorhuis en een boel slangen en pijpen die alles met elkaar verbinden.

Daarom zei ik ook: ik ben benieuwd naar je losinstallatie!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur