Nieuw baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Plaats reactie

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Nieuw baanplan

Bericht door PeterBuyk »

Ben bezig met een nieuw baanplan maar krijg de rails rechtsboven niet gesloten, iemand een idee hoe ik dit kan oplossen, gebruikte rails is Fleischmann Piccolo
Bijlagen
PeBu-Final.jpg
PeBu-Final.jpg (75.6 KiB) 8223 keer bekeken


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Nieuw baanplan

Bericht door Thrillseeka »

Gewoon flex rails gebruiken :)

Sowieso zou ik even naar je bochten kijken.. een bocht eerst naar rechts en dan naar links kan problemen opleveren.
Zie dat je9130 gebruikt. als je nu voor de buiten bocht 9135 en binnen bocht 9130 gebruikt sluit dit beter aan.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.

Onderwerp starter
PeterBuyk
Berichten: 73
Lid geworden op: 15 feb 2018 09:02
Locatie: Roosendaal

Re: Nieuw baanplan

Bericht door PeterBuyk »

Bij deze een aangepast baanplan dat wel sluitend is, zou alleen nog rechts onderin 2 opstelsporen willen plaatsen die ik kan aansluiten rechts bovenin op de binnenbocht, iemand een idee of advies hoe ik dit voor elkaar kan krijgen.
Bijlagen
PeBu-Final-2.png
PeBu-Final-2.png (97.7 KiB) 8151 keer bekeken


Gebruikersavatar

Thrillseeka
Forum-Beheerder
Berichten: 786
Lid geworden op: 02 jan 2012 18:41
Locatie: Den Hoorn

Re: Nieuw baanplan

Bericht door Thrillseeka »

Als je de 9135 vervangt voor wissel kan je er nog een opstelspoor bij doen.


Let love rule
Rij met alles wat ik leuk vind of het nu EP 1/2/3/4/5/6 is, Db/ns/etc.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4076
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Nieuw baanplan

Bericht door Ad_M »

Hoi Peter,

Als dit je testbaantje is, prima
Als je hier serieus mee verder wil, zou ik zeggen NIET doen (ga altijd voor een schaduw station of iets dergelijks)
Je hebt hier 0 variatie mee, en je treinen moet je altijd met de hand op de baan zetten en er af halen
Want na 10 minuten de zelfde trein het zelfde rondje zien doen gaat snel vervelen
Zoals we hier al vaker zeggen op het forum, het is jou baan en jouw plezier
Boeit dit je niet, gewoon lekker doen :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Nieuw baanplan

Bericht door erik-n-fan »

Hi Peter, leuk om te zien dat je aan het plannen bent met een baan!

Wat Ad al zegt, wat is je doel met deze baan? Wil je ook digitaal (computer-gestuurd?) of analoog rijden? Veel hangt samen met de variatie die je baanplan kan bieden (op dit moment niet zoveel) en hoe dit daarbij aansluit. Een beetje van deze context helpt ons om goed antwoord te kunnen geven.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw baanplan

Bericht door Wim H »

Hallo Peter,
Uit je voorsteldraadje begrijp ik dat je een echte beginner bent en op zoek bent naar een stappenplan.
In ieder geval zou ik het baanplan eenvoudig houden, zodat je snel voortgang kunt maken en veel kunt leren. Je huidige plan voldoet daar wel aan. Je zou het nog wel iets kunnen uitbreiden om meer afwisseling te krijgen.
Qua afmetingen van de baan: door de diepte heb je mooie ruime bogen kunnen nemen. Prima! Maar kun je overal nog wel goed bij? Als er een trein ontspoort aan de achterzijde bv. Met name de rechterbovenhoek is moeilijk bereikbaar vanwege het aanzetstuk aan de voorzijde. Eventueel kun je dat oplossen met een mangat, of door de baan op wielen te plaatsen.

Dan het baanplan zelf. Ik zou aan de achterzijde een klein schaduwstation plaatsen met 2 sporen per richting. Dat geeft net iets meer afwisseling. Door het te bedekken met landschap onttrek je de treinen ook even aan het zicht, waardoor de baan groter lijkt.
Dubbelspoor kan, maar zelf zou ik voor enkelspoor gaan. Dat geeft meer afwisseling omdat de treinen dan in je station op elkaar moeten wachten om te kruisen. Hierdoor krijg je meer aktie. Anders wordt het al snel rondjes rijden wat snel eentonig kan worden. En enkelspoor geeft je de mogelijkheid de baan iets minder diep te maken, terwijl je nog steeds ruime bogen (fleischmann R3) gebruikt.
In het station zou ik max 3 parallelle sporen nemen. Dat is genoeg voor de afwisseling.
Daarnaast kun je nog 2 of 3 kopspoortjes in het station plaatsen om wagens te laden/lossen bij bv een fabriek of goederenloods.

Weet je al of je analoog of digitaal gaat rijden? Ik zou voor digitaal gaan. Het werkt eenvoudiger qua aansluiten van de rails. (Geen afzonderlijke railsecties nodig).

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw baanplan

Bericht door Nico Essers »

Hallo Peter,

Je hebt qua ruimte de mogelijkheid om een prachtige baan te bouwen. Daarom is het van belang dat je voor je zelf duidelijk maakt wat je op langere termijn wilt doen met de baan. Hoeveel treinen heb je en hoeveel wil je er uiteindelijk op de baan laten rijden. Wil je met korte of lange treinen rijden. Dit bepaald dan ook meteen hoe groot je het eventuele schaduwstation moet maken. Ga je voor analoog of digitaal of zelfs mogelijk gecombineerd.

Kijk eens goed rond op internet en dit forum naar de gebruikte baanplannen. Het zou jammer zijn als je er te laat achter komt dat je plan niet voldoet en je de boel weer moet afbreken.

Zelf heb ik een bestaand baanplan als uitgangspunt genomen en dit vervolgens naar eigen behoefte uitgebreid en aangepast waardoor er toch een uniek plan ontstond waar ik nu naar tevredenheid aan bouw.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1158
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Nieuw baanplan

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef:...Het zou jammer zijn als je er te laat achter komt dat je plan niet voldoet en je de boel weer moet afbreken...
Wat je ook kunt doen, is eerst een klein baantje ontwerpen en bouwen. Dat kan relatief snel (in 1-2 jaar).
Dat je veel ruimte beschikbaar hebt, betekent niet dat je het ook in 1 keer moet gebruiken. Door klein en eenvoudig te beginnen, kun je ervaring opdoen met technieken, en ook inzicht krijgen wat je zelf leuk vindt (en wat niet!). Die ervaring kun je dan gebruiken bij een volgende (grotere) modelbaan.
De kleine baan kun je dan verkopen (of afbreken en delen opnieuw gebruiken). Dat is geen weggegooide tijd/geld, maar juist leergeld. Bij een grotere baan verdient zich dat dubbel en dwars terug.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Nieuw baanplan

Bericht door Nico Essers »

Volledig mee eens Wim, de kleinere baan die ik nu als leerproject aan het bouwen ben geeft je heel veel kennis over wat je wel en niet wil bij een later te bouwen grotere baan. Ik heb nu geen ruimte voor een grote baan dus klein was de enige optie. Desondanks heb ik veel plezier aan het bouwen ervan en geniet ik van de treinritjes.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie