kolenkraan

Vraag maar raak!

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

kolenkraan

Bericht door MadSeven »

Heren,


de kolenvoorraad kan overal liggen; maar wat is logisch? Ofwel, waar staat de kolenkraan? Uitgangspunt is een doorgaan (i.t.t. kop-) station...
Ik vind mooie plaatjes, maar geen echte logica...

Dank!
M7


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: kolenkraan

Bericht door Bjor »

M7

De kolenkraan staat niet in het station, maar daarbuiten, in het z.g. loc depot, meestal via één of meerdere sporen bereikbaar, al naar gelang de grootte. Loks die verzorging nodig hebben, komen eerst bij de kolenbunker, waar d.m.v. een kraan of stortgoot kolen worden geladen. Tegelijk worden de slakken en as uit de askast verwijderd, wordt water genomen en wordt de rookkast, waarin zich een grote hoeveelheid roet en as heeft verzameld, leeggeschept. Daarna wordt het zand bijgevuld en wordt de lok naar draaischijf en/of lokloods gereden.

Langs de perrons kunnen loks alleen water nemen. Tot in periode III stonden daartoe aan de uiteinden van het perron waterkolommen.

Uitvoerige beschrijvingen van loc depots vind je o.m. hier:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _2287.html
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... w-_78.html

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: kolenkraan

Bericht door spoor65 »

En heb je geen locdepot, de kolenboer had er vast ook 1 op zijn terrein staan. ;)


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: kolenkraan

Bericht door MadSeven »

Bjor schreef:M7

De kolenkraan staat niet in het station, maar daarbuiten, in het z.g. loc depot, meestal via één of meerdere sporen bereikbaar, al naar gelang de grootte. Loks die verzorging nodig hebben, komen eerst bij de kolenbunker, waar d.m.v. een kraan of stortgoot kolen worden geladen. Tegelijk worden de slakken en as uit de askast verwijderd, wordt water genomen en wordt de rookkast, waarin zich een grote hoeveelheid roet en as heeft verzameld, leeggeschept. Daarna wordt het zand bijgevuld en wordt de lok naar draaischijf en/of lokloods gereden.

Langs de perrons kunnen loks alleen water nemen. Tot in periode III stonden daartoe aan de uiteinden van het perron waterkolommen.

Uitvoerige beschrijvingen van loc depots vind je o.m. hier:
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _2287.html
https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... w-_78.html

Ben
Top! Dus;
- altijd buiten het station, op een apart spoor
- in volgorde as above

Betekent wel dat ze altijd achteruit terug naar het hoofdspoor moeten (bij mijn baanplan)....


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: kolenkraan

Bericht door Bjor »

MadSeven schreef:Betekent wel dat ze altijd achteruit terug naar het hoofdspoor moeten (bij mijn baanplan)....
Als je geen draaischijf hebt wel ja.

Overigens is een stoomlokdepot een prachtig object om na te bouwen, als je er de ruimte voor hebt.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: kolenkraan

Bericht door erik-n-fan »

Ik heb volgens mij een goed overzicht van een lokdepot in een boek staan. Zal straks even zoek.

Ondertussen:
http://www.nproject.org/nl/diversen/het-stoomdepot


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: kolenkraan

Bericht door BenQ »

M7,
Heb op de baan ook een stoomdepot, ontworpen samen met de mannen van het forum.
Het begint op deze bladzij: er zit ook een kolenkraan op.
viewtopic.php?f=14&t=6245&start=170


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: kolenkraan

Bericht door MadSeven »

Ik heb er helaas geen plaats voor, zelfs de draaischijf en een 5 baans loods al verkocht op eBay. Later als ik groot ben misschien... :lol:
Nu moet ik al knijpen om er een dubbele loods in te krijgen, met omliggende gebouwen...


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: kolenkraan

Bericht door Bjor »

Max,

Zo groot hoeft het niet te zijn. In werkelijkheid heb je op zijlijnen ook kleine lokstations waar één of twee loks kunnen overnachten.
https://shop.vgbahn.info/imgs/news/VGBa ... _7__xl.jpg
Een kleine kolenkraan met maar een kleine kolenvoorraad, een waterkolom, een kleine slakkenput in het spoor en de as wordt gewoon naast het spoor gekieperd. Die wordt dan later met mankracht weer weggeschept in een oude bakwagen. Droog zand is in zakken voorradig en wordt via een ladder in de zanddom gestort.

In zo'n lokstation vindt je natuurlijk geen BR 01 of BR96, maar een 64-er, of een klein twee-assertje kan er prima worden verzorgd.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: kolenkraan

Bericht door erik-n-fan »

Ben, dit is inderdaad waar ik ook aan dacht. Het is beter om je lokloods te verkleinen of zelfs weg te laten als je daarmee ruimte hebt om het hoogstnoodzakelijke te plaatsen (de genoemde cleanup & refill puntjes). Maar zoals altijd! Jouw baan, jouw regels Mad7! :D


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: kolenkraan

Bericht door MadSeven »

Ow het komt er ook wel, maar op kleinere schaal; de droom van de draaischijf is weg. Ik zag sowieso op tegen ontkoppelen, dus misschien maar beter ook :)

Ik bekijk nu of een dubbele loods fatsoenlijk past, anders wordt het een dag-verblijf :D

Waar de BR01's boodschappen doen blijft dan een raadsel...:D



Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: kolenkraan

Bericht door MadSeven »

BenQ schreef:M7,
Heb op de baan ook een stoomdepot, ontworpen samen met de mannen van het forum.
Het begint op deze bladzij: er zit ook een kolenkraan op.
viewtopic.php?f=14&t=6245&start=170
Inspirerend, zonder meer! Zoals gezegd; ik kan het niet kwijt, maar een kleine versie ...maybe...waar ligt de slakkenput? Ik kon hem niet vinden...wie is er trots op zijn kolenkraan/slakkenput? Show me! :D



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: kolenkraan

Bericht door erik-n-fan »

Even 2 spiek-foto's uit een geinig boek wat ik heb.

Hoe een indeling kan zijn. Incl omloopspoor / draaischijf maar concentreer je meer op de overige genoemde punten/activiteiten en comprimeer die tot je beschikbare spoor of 2/3? zoals slakkenput, waterkraan enz enz. Het proces is het schoonmaken --> bijvullen / vertrek klaar maken. Dus zorg dat je je lok verzorging op die manier ook kunt doen, lok voor lok... Ik geloof dat loks klaar voor bedrijf werden weggezet in de loods (maar dat weet iemand anders hier misschien zeker).


Je ziet hieronder 2 paralele sporen voor verzorging. Dus van links naar rechts worden inspectie, bekolen, waterkraan, slakkenput, bezanding doorlopen.
Afbeelding

En het mooie plaatje (zie vooraan de slakkenput).

Afbeelding


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: kolenkraan

Bericht door BenQ »

Die slakkenput moet ik er inderdaad nog inmaken, hij kan alleen niet zo diep worden of het moet precies op een punt zitten waar geen elektronica zit. :?


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: kolenkraan

Bericht door Bjor »

erik-n-fan schreef:.. Ik geloof dat loks klaar voor bedrijf werden weggezet in de loods (maar dat weet iemand anders hier misschien zeker).
Dat is juist. Loks die dezelfde of de volgende dag weer dienst moesten doen en werden schoongemaakt en bijgevuld in de loods gestald en daar vaak nog nagelopen op evt. defecten. Ook werden daar kleine reparaties doorgevoerd. Een laag vuurtje in de vuurkist hield gedurende de nacht de ketel onder druk, zodat bij het begin van de volgende dag de lok in korte tijd kon worden opgestookt voor zijn volgende dienst.

Wat het plaatje betreft: 3 moet zijn: inspectieput, waar o.m. het drijfwerk werd nagekeken. 6 zijn uiteraard geen loodsen, maar open kolenbunkers, waar de kolen werden opgeslagen.
7. Van een bluskamer heb ik nog nooit gehoord. Wel is de slakkenput breder dan het spoor en worden de gloeiende slakken en kolenresten daarin gestort en worden daar geblust door een laag water die in de put staat. Daarom staan één of meerdere waterkolommen dichtbij de slakkenput. 7 en 9 waren in de praktijk dus één put. De asputten (niet afgebeeld) waren aparte putten waar de roet en as uit de rookkast in werden geschept. (In een klein depot werd de as naast het spoor gegooid en later in een oude bakwagen geschept.)

10. Afgebluste slakken en roet en as uit de rookkast werden afzonderlijk in oude bakwagens geschept. Volgens mij heette dit het spoor voor de slakkenwagen.
16 Heet ook wel omloopspoor. 18. Als er ook dieselloks werden verzorgd, lag de tankplaat ook aan dit spoor. Hier werd diesel getankt.
De nummers 22, 23 en 24 kloppen niet met de tekening. Dat moet zijn:
23: Seinhuis, 24 Spoor voor ongevallentrein (kraan met werkwagens (ik ken geen BW met eigen hospitaaltrein :? ), 25 vertrekspoor.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: kolenkraan

Bericht door MadSeven »

Wat een fontein van info! Nice!!
Op het plaatje lijkt de inspectieput ongeveer mans-hoog te zijn, hetgeen ook wel redelijk logisch is. Dat zou dus een ruime centimeter zijn ongeveer; geldt dat ook voor de slakkenput?


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: kolenkraan

Bericht door Bjor »

Max,

Hier een foto van een slakkenput onder meerdere sporen.
https://farm9.static.flickr.com/8492/83 ... a3e4_b.jpg
De put is meters diep. (Ik heb foto's gezien van putten tot een meter of zes diep.) De houten vlonders dekken het deel van de put tussen de sporen of, om te voorkomen dat personeel in de put valt, waarin een mengsel van gebluste slakken en kolenresten uit de askast van de lok terecht komen. Als er geen vlonders staan, staan er vaak hekken op de rand van de put met waarschuwingsborden. De waterkolommen staan zo opgesteld dat daarmee de putten met een laag water kunnen worden gevuld om de gloeiende kolenresten en slakken te blussen.
In het deel waar het spoor overheen loopt, is één van de wanden schuin, zodat de slakken uit de lok naar het deel van de put tussen de sporen glijdt, waardoor de slakken met een grijper van de kolenkraan of een grijper van een bokkraan, uit de put kunnen worden getild en in een oude bakwagen kunnen worden geladen. De sintels en de (vlieg)as uit de rookkast worden doorverkocht aan aannemers die het spul gebruiken bij de aanleg van wegen.

Hier smalle putten die maar één spoor breed zijn. https://up.picr.de/15801977vi.jpg
Op de achtergrond de bokkraan met een gestel met haken waaraan "Hunte" (lorries) worden opgetild om in bakwagens te worden geleegd.

Hier worden as en roet uit de rookkast geschept.
https://img.fotocommunity.com/loesche-z ... eight=1080
De as wordt soms - zoals hier - tussen de rails geschept en later met een kruiwagen of lorry weggebracht om in een bakwagen te worden overgeladen. Elders wordt de as in de slakkenput geschept weer elders wordt een asput gevuld met lorries waarin de as wordt geschept, waarna de lorries met een bokkraan of de kolenkraan uit de put worden getild.

Ieder depot heeft weer een andere inrichting. Als je zoiets, ook in beperkte vorm, wilt bouwen, adviseer ik je de voortreffelijke uitgave "Das Dampflok BW" te lezen, dat ik in mijn eerste reactie noemde. (Die link aldaar.) Is ook als e-book verkrijgbaar.

Een verzameling van tientallen voorbeeldfoto's in model met plattegronden, vind je hier: https://shop.vgbahn.info/eisenbahn-jour ... _1143.html

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: kolenkraan

Bericht door MadSeven »

Kijk, dat (diepte, vlonders) had ik niet uit de foto gehaald, top info!
Ik zal opnieuw moeten meten en passen, misschien nogmaals "verkleinen"...ik denk nu aan enkel aankomstspoor, wissel, 2x inspectie spoortje, 2sporen kolenkraan, 2sporen slakken put. Dat zand kom ik ook nog wel kwijt.....Maar.....hij zal achteruit terug moeten en ik heb nog mijn twijfels over ontkoppelen.....kan zomaar dus alleen voor de show zijn ..

keep you posted!


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: kolenkraan

Bericht door Bjor »

Dat slakkenspoor kan naast de kolenbunker liggen. Dat scheelt weer lengte.
Wat bedoel je met "ontkoppelen"?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: kolenkraan

Bericht door MadSeven »

Ik heb nog nergens de mogelijkheid tot ontkoppelen op de baan, noch weet ik of ik dat wil...dat betekent dat een lokje met staart en al door de straat moet en dan achteruit terug...


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: kolenkraan

Bericht door BenQ »

Daar hebben ze leuke dingen voor: ontkoppelen, eetstokjes een kant wat dunner snijden kan je zo koppeling mee opwippen. :lol: :roll:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: kolenkraan

Bericht door Bjor »

Inderdaad Ben. En een handmatig te bedienen ontkoppelrail is niet moeilijk zelf te maken.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: kolenkraan

Bericht door erik-n-fan »

Ikzelf ga voor Dapol koppelingen. De (naar mijn smaak mooiere) speciale koppelingen ontkoppelen als ze boven een permanente magneet staan. Zo kan je zonder aanraken ontkoppelen / weer wegduwen. Het is wel even oefenen en vereist vooraf plaatsing van een 5cm lange magneet tussen spoor (of als het je lukt een iets kortere variant).

Zie hier op mijn module:

Afbeelding


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: kolenkraan

Bericht door MadSeven »

@Eric; met de hand is voor mij geen optie, daar gaat mn interesse gewoon niet naar uit...
@Ben; ik heb meerdere 'automatische' koppelingen bekeken, maar de inflexibiliteit en/of de prijs houdt me tegen...
Ik ga vermoedelijk aan de zelfbouw, zo moeilijk kan het niet zijn met een eetstokje aan een palletje met een nippeltje enzo :)


Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: kolenkraan

Bericht door epocheales denken »

Hoi Madseven (heet je echt zo :)?

Zou deze ontkoppelaar Herkat 2703, iets voor jou kunnen zijn? Zijn niet fluisterstil, een oud beproefde ontkoppelaar. Ooit uitgevonden door de beroemde Rolf Ertmer (Repabahn). Verschillende ontkoppelplaatjes zijn te monteren. Bovendien overal in de baan te monteren waar je maar boren kan tussen de rails:

https://www.voelkner.de/products/108845/pri-1-x525.jpg

Succes met jouw beslissing,

Groetjes,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881
Plaats reactie