Herstarten in N

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
BK94
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2018 19:21

Herstarten in N

Bericht door BK94 »

Hallo medespoorders,

Vroeger tot een jaar of 7 geleden een H0 baan van Märklin gehad. Daarna met veel andere dingen bezig geweest (ook op spoors gebied), maar wel altijd nog beetje meelezen op forums e.d. sinds kort toch weer verkocht, alleen nu wel een maatje kleiner ivm ruimte. Ik wil graag een proefbaantje in N gaan bouwen om de (on)mogelijkheden ervan te ontdekken. Het idee is om digitaal te gaan rijden en de wisselstraten analoog aan te sturen. Wellicht ooit computergestuurd maar voorlopig geen behoefte aan.
Bij mijn vader staat een kleine verzameling (Piccolo?) rails+wissels die hij ooit van een collega gehad heeft te verstoffen die kan ik overnemen.
Nu zit ik wel met een aantal vragen;

- Is het deze rails na lange tijd nog goed bruikbaar ivm eventuele oxidatie? Ik vermoed dat het al zeker 15 a 20 jaar niet gebruikt is. Mijn idee is om het goed te reinigen met wasbenzine of een andere reiniger

- Het lijkt mij leuk om gemakkelijk in dubbeltractie te kunnen rijden, en dus te combineren/aftrappen op de modelbaan. Met z21 van Roco/Flm lijkt dit redelijk aldus onderstaand filmpje:
https://youtu.be/qOzNqUHKf40
Werkt dit ook met de z21 start of alleen met de zwarte Z21? En heeft iemand hier überhaupt ervaring met deze manier van dubbeltractie?

- ik wil dus zoals hierboven wel gebleken is graag digitaal beginnen, liefst met een starterset, echter lijkt de keuze erg beperkt. Aangezien ik voor het DCC protocol wil gaan komt al snel uit bij Flm. Punt is dat de z21 startsets die hun nu in de handel hebben (V100 met containers of V200 met rijtuigen in de POP farben) niet in mijn tijdsbeeld passen van de jaren 90... Ik had een mooie set gezien, de 931682, maar deze is helaas overal uitverkocht. Ik heb al diverse winkeliers aangeschreven of ze nog andere sets op de plank hebben liggen maar tot nu toe is dit helaas niet het geval. Op marktplaats en eBay valt het ook erg tegen wat er aan digitale startsets te krijgen is van Flm in N.
Iemand nog tips of ideeën of heeft er heel toevallig iemand set 931682 liggen?

Ook heb ik nog een vraag mbt tot detectie. In het verleden was dit bij 3-rail relatief eenvoudig. Nu wil ik het waarschijnlijk dmv een stroommeting gaan doen, als er dan een stroom gemeten komt wil ik dat er een relais op komt. Heeft iemand hier een simpel schema voor? Of is dit goedkoop als kant en klaar pakket te krijgen?

Alvast bedankt voor het lezen en de antwoorden die er hopelijk uit voortvloeien.

Groeten, B


Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Herstarten in N

Bericht door Ronald2016 »

Welkom, veel bouw en lees plezier

Rails zou ik niet in wasbenzine of wat dan ook doen, maar je hebt poetsblokjes. Zodra de rails ligt, poets blokje over de boven kant en alles zal weer rijden. zijkant hoeven niet schoon. (scheelt weer verven ;) )

Van digikeijs heb je mooie goedkope bezetmelders 16 kanalen. Alleen weet ik zo niet welke met de Z21 werkt.
https://www.digikeijs.com/nl/digitale-m ... oires.html

Dubbeltractie op met de z21 of Z21 of multimaus heb ik geen ervaring mee.

Ik heb zelf de digikeijs dr5000 en rij met de pc. Maar kan me voorstellen dat ineens te veel stappen zijn.

Succes.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Herstarten in N

Bericht door u43hvs »

zelf ben ik 1.5 maand geleden begonnen met een minitrix digitale startset. daar is alleen nog de rails van over, de rest via marktplaats de deur uitgedaan.
als centrale gebruik ik nu een digikeys 5000 en bestuur de loc / locs met de ipad via de z21 app.
de centrale eenmalig inregelen via de pc dan kan je verder de baan aansturen met je ipad/smartphone
de centrale is 150-160 euro
een cirkeltje rails heb je al
een loc 150-280 incl (sound)decoder
als ik dit van te voren geweten had was het startset bij mij niet binnen gekomen.

terugmelding e.d. zo ver ben ik nog niet


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

Sandopie
Berichten: 792
Lid geworden op: 13 okt 2016 12:21
Locatie: Purmerend

Re: Herstarten in N

Bericht door Sandopie »

Ronald2016 schreef:Alleen weet ik zo niet welke met de Z21 werkt.
Wel, deze bijvoorbeeld ingeval de witte z21:

https://www.digikeijs.com/nl/dr4088rb-c ... odule.html

In principe kan je alles gebruiken waar RB in het artiekelnr. voorkomt. RB = RocoBus.

Edit: ingeval .... toegevoegd.


Met vriendelijke groet,

Rinus Vos


Volume draagt niets bij aan de kracht van het argument.


BiDiB Opendcc GBMBoost16T master, GBMBoost16T cliënt, OneControl, LightControl, GBM16TS, iTrain

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Herstarten in N

Bericht door MadSeven »

Hi B,

1) Ik heb uiteindelijk alle oude rails weggedaan en compleet nieuwe peco gelegd; dat was ZEKER de moeite waard. Met name oude wissels gaven veel problemen. Daarmee wil ik niet beweren dat het gebruik van oud materiaal niet kan, maar wellicht moet er veel (veel, veel heel veel...1 wisseltje op een avond, zeg maar) meer aandacht aan het leggen besteed worden.
2) ik wil best even voor je kijken of 931682 in Aken nog te krijgen is, heb ik een goeie smoes om even naar Huhnerbein te gaan. Denk wel dat je snel klaar bent er mee..
3) ik heb Digikeijs DR4088CS voor de terugmelding en de DR5000 als centrale; zeer tevreden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt...



Onderwerp starter
BK94
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2018 19:21

Re: Herstarten in N

Bericht door BK94 »

Dank voor de reacties,

Wat betreft de rails/wissels in wil het voor nu in het proefbaantje toch gaan proberen met de piccolo rails en dan deze zoals gezegd schoonmaken met een railgum.
Uiteindelijk wil ik op een definitievere baan Peco code 55 neerleggen.
Ik overweeg inmiddels ook om ipv een startset losse delen te kopen, maar een startset is wel financieel interessant (zeker als je de rails weer verkoopt via MP).
Ik heb adv de tip van MadSeven even gemaild naar Huhnerbein. Ik ken deze mooie winkel wel in het centrum van Aachen, ik had er alleen even niet aan gedacht. Bedankt!
Over de stroommeting/detectie, is er niet makkelijk zelf een printje in elkaar te knutselen. Ik heb weleens schema's gezien die werkten door middel van spanningsval over een reeks diodes???


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Herstarten in N

Bericht door Andre de Ruiter »

B. ik neem aan dat je deze schakeling bedoelt. Ik gebruik deze bij mijn baan naar volle tevredenheid.

Afbeelding

Echter stel je niet te veel voor van de besparing die je met zelfbouw kunt realiseren.
Voor 4 terugmelders heb je nodig:

16x diode 1N4001
4 weerstand 47 ohm
Optocoupler ILQ620
16-polige ic fitting
printplaat
eventueel connectoren als je de draden wilt schroeven ipv solderen

Per terugmelder ben je ca. Eur. 2,00 kwijt, daarnaast heb je nog een S88 terugmelderkaart nodig (ca. Eur. 30,00 bij conrad) per 16 terugmelders.

Nu ik weet hoeveel werk het in elkaar solderen van ruim 80 terugmelders is, zou ik nu zonder meer kiezen voor een van de alternatieven van Rosoft.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Onderwerp starter
BK94
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2018 19:21

Re: Herstarten in N

Bericht door BK94 »

André,

Dank voor je reactie. Ikzelf wil het voor nu nog iets simpelers wbt terugmelding. Voor wat ik in gedachte heb is het opkomen van een relais indien er een stroomafname is in dat blok is afdoende. Dit moet mijn inziens niet erg moeilijk zijn, alleen zie ik even niet hoe.

Trouwens nog een vraagje, kan je met de lokmaus of witte z21 gewoon CV's en dergelijke aanpassen van lokdecoders (programmeren), of is er hiervoor een complexere centrale noodzakelijk?

Gr B


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Herstarten in N

Bericht door Andre de Ruiter »

B.
Wat wil je met het relais gaan schakelen. Als je alleen een ledje wilt laten branden om te tonen dat een blok bezet is dan heb je het relais niet nodig. Je kunt dan volstaan met de volgende schakeling:

Afbeelding

Ik weet niet of er relais bestaan die voldoende hebben aan de ca. 1,4 volt die staat over de diode-schakeling. Je zou dan ipv de weerstand en de LED in bovenstaand schema het relais kunnen zetten. Daarnaast moet het relais niet al te veel vermogen vragen anders rijden je treinen niet goed meer.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Onderwerp starter
BK94
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2018 19:21

Re: Herstarten in N

Bericht door BK94 »

Hallo André,

Ik dacht een relais zodat ik een verdere (nog nader te ontwerpen) schakeling kan maken voor het zien van bezet spoor en rijwegen volgens het "start - ziel" pricinpe. Eigenlijk dus een van naar instelling dmv drukknoppen. Hierbij wil ik dan verschillende dingen kunnen zien op bezet spoor. Misschien is een octocoupler een idee?

Gr B


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Herstarten in N

Bericht door Andre de Ruiter »

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met start-ziel principe. Wat is overigens een octocoupler?


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

Onderwerp starter
BK94
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2018 19:21

Re: Herstarten in N

Bericht door BK94 »

Andre de Ruiter schreef:Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met start-ziel principe. Wat is overigens een octocoupler?
Idee is om ooit een soort NX Tableau te maken om de wisselstraten aan te sturen. Hierbij kies je het begin en eindpunt en doormiddel van een schakeling komen de benodigde wissels in de correcte stand. Een optocoupler is een soort electronisch minirelais wat voor galvanische scheiding zorgt. Ik zie trouwens dat hij op de vorige pagina verkeerd gespeld is (of verbeterd door autocorrect...).

Vandaag overigens de rails opgehaald, lijkt in redelijke staat. Enige probleem momenteel is dat van de electrische wissels (7st Flm Piccolo, 2st Ibertren) er 4 defect zijn, waarvan 2 van Flm. Deze heb ik even geopend en het bladveertje en contacten van de eindafschakeling lijken vervuild. Deze schijn je te kunnen overbruggen aldus een Duits forum, dus daar ga ik binnenkort eerst maar eens achteraan.

Gr B


Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Herstarten in N

Bericht door Andre de Ruiter »

Als het jouw bedoeling is om automatisch rijwegen (wisselstraten) te schakelen dan raad ik je aan om de knoop door te hakken en onmiddellijk te starten met computergestuurd rijden. Rijwegen automatisch schakelen kunnen de meeste programma's (iTrain dat ik gebruik in ieder geval) en houden tegelijkertijd ook rekening met andere locs(treinen) die van deze rijweg (geheel of gedeeltelijk) gebruik willen maken. Laat je niet afschrikken door het woord computer het is simpeler en flexibeler dan gebruik maken van allerlei electronische schakelingen uit het analoge tijdperk. Op het forum is meer dan genoeg informatie aanwezig om een goede keuze voor een computergestuurd systeem te maken.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Herstarten in N

Bericht door MadSeven »

Andre de Ruiter schreef:Als het jouw bedoeling is om automatisch rijwegen (wisselstraten) te schakelen dan raad ik je aan om de knoop door te hakken en onmiddellijk te starten met computergestuurd rijden. Rijwegen automatisch schakelen kunnen de meeste programma's (iTrain dat ik gebruik in ieder geval) en houden tegelijkertijd ook rekening met andere locs(treinen) die van deze rijweg (geheel of gedeeltelijk) gebruik willen maken. Laat je niet afschrikken door het woord computer het is simpeler en flexibeler dan gebruik maken van allerlei electronische schakelingen uit .

What he said!



Onderwerp starter
BK94
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 jul 2018 19:21

Re: Herstarten in N

Bericht door BK94 »

Dat geeft wel stof tot nadenken, wellicht dat ik dat ook maar moet overwegen... Voorlopig helaas eerst weer wat andere verplichtingen en ondertussen wil ik een beetje het een en ander gaan uitvogelen.


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Herstarten in N

Bericht door Wim H »

Andre de Ruiter schreef:Als het jouw bedoeling is om automatisch rijwegen (wisselstraten) te schakelen dan raad ik je aan om de knoop door te hakken en onmiddellijk te starten met computergestuurd rijden.
Het gebruik van een Start-Ziel systeem is juist typisch voor níet automatisch rijden. Dan gaat het juist om het handmatig regelen van de treinen. Het voordeel tov alle wissels en seinen 1 voor 1 met de hand om te zetten, is dat bij Start-Ziel er maar 2 knoppen hoeven te worden ingedrukt. Net zoals destijds in het groot werd gedaan met een NX tableau. De rijweg ertussen wordt dan automatisch goed geschakeld.
Uiteraard kun je dat ook in een pc programmeren, maar dat vermindert wellicht de charme van een fysiek bedieningspaneel (vergeleken met bediening via een pc scherm).

Het hangt er dus maar van af hoe je de hobby wilt beleven. Wil je zelf als treindienstleider/seinhuiswachter optreden, dan is een computer niet noodzakelijk. Wil je volledig automatische treinenloop, dan is een pc wel handig (bv om Koploper of soortgelijke programmas te laten draaien).

Groet, Wim



FidOo
Berichten: 5639
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Herstarten in N

Bericht door FidOo »

Er is in Duitsland zelfs een systeem te koop wat een exacte replica is van een bildstellwerk. Volgens mij heet het zoiets als sprdr60..

Let wel, er is hier in nl vrijwel geen ervaring mee en in Duitsland ook vrij weinig. Dus de leercurve is heel groot. enige technische kennis lijkt mij wel handig.

Edit: het heet SprDrs60 en hier is de website daarvan: http://spdrs60.sourceforge.net/
Laatst gewijzigd door FidOo op 19 jul 2018 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Herstarten in N

Bericht door jeemka »

Met iTrain kan je niet alleen automatisch rijden, maar ook met vooraf gemaakte routes. En ook met 'tijdelijke routes', daarbij sleep je een trein van het blok waar die staat naar een ander blok, het zgn routeren. Het programma zet dan voor jou de wissels en houdt rekening met andere treinen. Kortom, daarmee kan je dus start ziel uitvoeren.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Herstarten in N

Bericht door Andre de Ruiter »

Jaap, je slaat de spijker op z' n kop. Dit is precies wat ik bedoel. Voor zover ik weet is dit ook mogelijk met Koploper.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

rjvanhouten
Berichten: 268
Lid geworden op: 25 jul 2016 15:19
Locatie: Leiden

Re: Herstarten in N

Bericht door rjvanhouten »

Andre de Ruiter schreef:Dit is precies wat ik bedoel. Voor zover ik weet is dit ook mogelijk met Koploper.
...en ook met Rocrail.

Groet,
Robert Jan


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Herstarten in N

Bericht door jeemka »

Koploper en Rocrail ook, ik neem het zonder meer aan. Maar ik ken alleen iTrain.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Plaats reactie