XPS-baan (voorheen Schwarzburgerwald)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door OBBinN »

Beterschap!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door erik-n-fan »

Hi Hans, hoe gaat het zo langzamerhand? Gr!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Hans »

Hallo Erik,

Bedankt voor je belangstelling.
Afgelopen donderdag heb ik van de chirurg gehoord dat alles goed gaat en dat ik niet meer terug hoef te komen. Het plaatje mag blijven zitten, tenzij ik er last van krijg.
Afgelopen vrijdag was voorlopig mijn laatste bezoek aan de fysiotherapeut. De rest van de revalidatie moet gebeuren door de gewone dingen te doen en mijn pols daarbij niet te ontzien.

Vorige week heb ik mijn hobby's weer opgepakt, ook de bouw van mijn modelspoorbaan. Ik heb een paar seinen geplaatst en van XPS wat rotsen gesneden rond een tunnelingang. Dat ging allemaal goed.
Zodra ik het wat meer aangekleed heb zal ik weer eens foto's maken. Dat kan overigens wel even duren. Mijn bouwtempo ligt nogal laag.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door epocheales denken »

Hoi Hans,

Rustig aan met jouw pols, zijn heel complexe gewrichten. Een vriend van mij heeft jaren terug zijn pols gebroken en is nooit helemaal meer geheeld zoals het voor de breuk was. Kan wel weer alles doen, maar deze pols blijft toch wat zwakker dan de gezonde.
Ga lekker verder met de hobby, al duurt het langer, het is geen aangenomen werk. Kan je er alles over vertellen... :lol:

Groetjes,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door erik-n-fan »

Fijn om te horen dat het een stuk beter gaat! Het is makkelijk te vergeten hoe onze hobby eigenlijk eisen stelt aan je fysieke kunnen. Van gesleep met houd en modules naar fijne motoriek voor gepriegel en bijbehorende optische uitdagingen. Veel succes gewenst met het verdere geknutsel. Je draadje vind ik erg boeiend om te volgen!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Hans »

Hallo Hans en Erik

Bedankt. Ik heb er weer zin in.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Hans »

Hallo allen,

Er is weer genoeg aan de baan gewerkt om foto's te kunnen maken. Tijd dus voor een update.

Alle seinen zijn nu geplaatst, aangesloten, ingevoerd in iTrain en getest. Bij het rijden met 4 treinen tegelijk werkt het bloksysteem naar behoren. Het vraagt nog wel enige fine-tuning om de treinen zo dicht mogelijk bij het sein te laten stoppen, maar dat komt later wel.
Intussen ben ik ook weer verder gegaan met de scenery. Ik heb een deel van de rand van de baan voorzien van rotsen en groen. Vervolgens heb ik de achtergrond geplaatst.

De achtergrond is van Faller (Oberstdorf).
Van mijn vorige baan wist ik nog hoe lastig het was om die mooi strak en vlak te krijgen en mooi te houden. Daarom heb ik deze keer hulp ingeschakeld. Een professionele lijstenmaker/kunsthandelaar heeft de verschillende delen van de foto op foamboard van 5 mm dikte gelijmd en daarna gelamineerd (ter bescherming). Zie foto.

Afbeelding


Deze platen heb ik met stukjes dubbelzijdig tape vastgeplakt. Voor de zekerheid heb ik er ook stukjes profiel onder gezet, zodat de platen niet naar beneden kunnen zakken. Het foamboard is licht van gewicht, maar je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

Gezien vanaf de deur (tegenlicht, dus ietsje donker)

Afbeelding


Gezien vanaf het raam

Afbeelding



Hieronder nog een paar foto's met de achtergrond

Bij de kapel

Afbeelding

Afbeelding


Bij de net afgewerkte tunnelingang

Afbeelding


Bij de brug

Afbeelding

Afbeelding


De hoek rechtsachter (het kleurverschil komt door de lichtval in de hoek en is alleen op foto's goed zichtbaar)

Afbeelding


Met de railbus (de lichte plekken in de achtergrond is inderdaad door lichtval, ik had een led-lamp aan)

Afbeelding




m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door traiNiac »

Mooi die achtergrond! En laten vastplakken op foamboard is ook wel handig, dat moet ik onthouden. Ik was zelf van plan dun MDF te gebruiken, maar foamboard is veel beter.


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Hans,
Prachtige achtergrond heb je gekozen en inderdaad slim om hem door een professional op te laten plakken en te verstevigen.
Daar ga je heel lang plezier van hebben. Uit ervaring weet ik dat een goede achterwand wonderen doet voor je baan.
Je moet dan wel plannen wat waar komt, want zomaar een achterwand dat werkt ook niet.
De scenery die je maakt moet dan wel "groeien" naar de achterwand en dan doet de achterwand wonderen.

Een tip (als dat mag :o ;)
Blijf een (1) cm los van de achterwand met bergen dat geeft een mooi effect (bouw er niet tegen aan)
De massieve vlakke constructie van die je op de eerste foto ziet zal denk ik niet snel naar de achterwand groeien omdat daarachter bergen zijn en de rechte lijn zie je niet in de bergen. Ik zou daar nog een naar kijken. het rechter deel zou ik dus lager maken omdat de bergen erachter verder weg zijn en dus ook lager. Terwijl het linker deel juist wat hoger zou mogen. Dan is de massieve lijn weg.

mvgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door spoor65 »

Idd mooie achtergrond.

Zelf twijfel ik nog wat voor achtergrond ik wil gaan gebruiken. want het aansluiten op de daadwerkelijke baan is altijd lastig om kloppend te krijgen.

In het geheel staat jouw keuze erg goed, maar kijk je naar de foto`s 1 voor 1, zie je toch wat dingen, dat je dan al snel denkt, daar is iet mee. maar dat kun je natuurlijk wel weer camoufleren. zoals b.v. de hoek waar jouw berg precies voor een huis op de achtergrond staat.

Lastiger lijkt mij de brug situatie, waar ineens net achter de brug, alles ophoud en boven het spoor een mooie strakke weide te zien is.

En dit is geen negatieve gedachte naar jouw keus, want in het geheel past hij heel goed bij alles.
Maar zijn meer dingen die, als ik persoonlijk er tegenaan zou lopen, mij kopbrekers zou bezorgen over hoe het passend te krijgen.

Dus de enige manier voor mij is waarschijnlijk, eerst een achtergrond kiezen en monteren, voor ik verdere aankledingsplannen maak, of gewoonweg alleen een blauwe wolkenlucht kiezen.

Maar links om of rechts om, een achtergrond geeft toch wel een heel mooi effect.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Hans »

Hallo Harry, Bob, Freddy,

Dank voor jullie complimenten

@Harry
Mijn gereedschap bestaat eigenlijk vooral uit een hobbymes. Ik gebruik het liefst lichte, zachte materialen. Mijn hele baan is dan ook van XPS. Er is in de hele baan geen hout, spijker of schroef te vinden.
XPS heeft heeft ook nadelen. Het is bijvoorbeeld erg kwetsbaar en dat geldt ook voor foamboard. Als er een achtergrondplaat valt en hij landt op een punt, is hij naar de ratsmodee. Zelfs te hard er in knijpen is zichtbaar.

@Bob
Natuurlijk mag je tips geven. Dat is juist het fijne van het forum. Je leert van (de ervaringen) van anderen.
Ik heb ook geleerd van de info op je website.
En je hebt helemaal gelijk. Ik zat al te dubben hoe ik de aansluiting van de baan op de achtergrond wat beter zou kunnen krijgen. En idd, de rechte lijn moet er uit en rechts moet het lager.
Ik heb gelukkig nog wat speling, al is het niet veel: onder de berg liggen o.a. de sporen van en naar het schaduwstation (ik heb geen helix). En de tunnelingang moet een beetje geloofwaardig blijven.
Ik heb inmiddels al het mes er in gezet (letterlijk). Dat kan makkelijk, aangezien de hele berg er los op ligt om bij de er onder liggende sporen te kunnen.

@Freddy
Het klopt wat je opmerkt. Ik loop daar ook tegenaan. Zoals Bob en jij aangeven, is de aansluiting van de achtergrond en de voorgrond belangrijk. En lastig, zeker als de de baan er al ligt en beperkingen oplegt aan de aankleding. Als ik het opnieuw zou doen, zou ik waarschijnlijk kiezen voor een achergrond met alleen bergen en wolkenlucht (geen huizen).
Aanvankelijk wilde ik het doen met alleen wolken, maar ik wil de bergen toch niet missen.
De situatie bij de brug valt in werkelijkheid overigens mee. De achtergrond loopt daar door onder de brug (dat stukje heb ik samen met mijn vrouw op foamboard geschilderd en er onder gezet en dat sluit mooi aan).


m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Rem_Brand »

Hans, dat ziet er echt super mooi uit allemaal.

Had je al een filmpje met wat rijdend materieel? Of moet ik gewoon even terugscrollen naar de vorige pagina's :mrgreen:


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Nico Essers »

Dat ziet er mooi uit Hans, wordt zeker tijd voor een filmpje.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Hans »

Hallo Rembrand en Nico,

Bedankt voor de complimenten.
Ik heb alleen een paar testrondjes gereden en een filmpje is er nog niet.
Maar ik heb net het filmpje van Rembrand bekeken en dat is toch wel leuk. T.g.t. zal er dus ook wel een filmpje van mijn baan komen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Rem_Brand »

Leuk om te horen dat je het een leuk filmpje vond.
Ik heb inmiddels mijn baan is helemaal opgeruimd.
Dat ziet er ook nog stukken beter uit, overal lag namelijk bouwmateriaal en gereedschap.

Filmpje maken is zekers leuk.
Ik ga wel proberen steeds het een soort te plannen, dat je dus ook een verhaal hebt bij het zien van rijdende treinen.
Dat maakt het boeiender om te zien.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus

PaulVR46
Berichten: 85
Lid geworden op: 22 jul 2017 17:21
Locatie: Almere

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door PaulVR46 »

Hallo Hans,
Je draadje helemaal doorgenomen.
Mooi hoe jij de baan hebt gebouwd op de kasten/tafels en gebruik hebt gemaakt van xps.
De scenery vind ik erg mooi, zeker in combinatie met de achtergrond.
En de aangebrachte ballast maakt het echt af!

Inspirerend dus ik blijf je volgen en ga schaamteloos ideeën van je kopieren, :D

Groet,
Paul.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Hans »

Hallo Paul,

Dank je wel voor je complimenten.
Ik vind XPS geweldig voor het maken van landschap. Ik gebruik er allerlei restjes voor Die bewerk ik met met een hobbymes. Als een deel er redelijk uitziet sleutel ik er nog een tijdje aan (stukje erbij, stukje eraf), net zo lang tot het resultaat me bevalt. Ik werk vanuit een globaal idee over de ruwe contouren en een groot deel van de uiteindelijke vorm berust dus op toeval.

Binnenkort hoop ik weer wat foto's te plaatsen (ik ben nog bezig met het aanpassen van de vorm van de berg).

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Hans »

Hallo allen,

Eindelijk weer een update.

Op foto 1
Naar aanleiding van de tip van Bob heb ik de "berg" onder handen genomen.
Op de foto is het misschien niet goed te zien, maar in werkelijkheid is de verbetering onmiskenbaar.

Afbeelding


Op foto 2
Omdat ik nog wat "water" over had, heb ik bij de kapel nog een bergmeertje gemaakt.

Afbeelding


Op foto 3
De berg bestaat uit drie afneembare delen. Ik ben nogal een tijdje bezig geweest om de aansluiting tussen de delen er een beetje natuurlijk uit te laten zien.
Op deze foto de aansluiting van het meest linkse deel op de onderliggende tunnels en op het middelste deel.
In werkelijkheid is de aansluiting veel minder zichtbaar dan op de foto

Afbeelding


Op foto 4
Dit is de aansluiting tussen het middelste deel en het rechtse deel. In werkelijkheid is de opening vrijwel niet te zien.
Ik heb nog overwogen om ook het laatste stukje te camoufleren met groen, maar het middel was erger dan de kwaal, doordat er een onnatuurlijke lijn van struikgewas ontstond. Ik heb dat weer weggehaald.

Afbeelding


Op foto 5
Het meest rechtse deel. Nog wat kaal, maar ik weet nog niet precies wat er voor komt te staan, vandaar.

Afbeelding


Op foto 6
Iets heel anders. Tussen de bedrijven door heb ik een klein stukje weg aangelegd, om wat oefenen met het sjabloon voor wegmarkeringen van Rail N Scale.

Afbeelding




Wordt vervolgd.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

gvandersel
Berichten: 118
Lid geworden op: 15 dec 2008 14:42
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door gvandersel »

Indrukwekkende baan. Leuk hoe je met XPS ipv hout je ondergrond maakt. Het lijkt nu het wat definitiever is dat er weinig verschil is.

Groet,

Gerard van der Sel.


Selectrix (RMX)
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Nico Essers »

Het wordt steeds mooier Hans, geweldige baan heb je.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Hans »

Hallo Gerard en Nico,

Dank voor jullie complimenten.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door Hans »

Hallo Allen,

Alle vier de hoeken van de baan zijn nu aangekleed


Links voor.
Een herder met z'n hond, schapen en lammetjes.

Afbeelding


Links achter.
Daar stond al de kapel (wel een nieuwe foto).

Afbeelding


Rechts achter.
Boompjes. Bomen heb je nooit genoeg. Op de delen van de baan die nu min of meer klaar zijn, staan tot nu toe al meer dan 180 bomen en het einde is nog lang niet in zicht.

Afbeelding


Rechts voor.
Koeien.

Afbeelding


Met de laatste aanvulling komt "bevolking" van de baan op 36 stuks. Daarvan 6 mensen en 32 dieren.


m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

epocheales denken
Berichten: 719
Lid geworden op: 16 nov 2008 23:52
Locatie: vlakbij Gouda

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door epocheales denken »

Hoi naamgenoot, ben zeer gecharmeerd van deze foto's. Lekkere Alpensfeer :!: Hoekjes van de modelbaan zijn altijd leuk om te doen, overzichtelijk en je kan veel details laten zien. Zo'n schaapskudde komt zeker bij mijn baan ook grazen t.z.t. ;)

Graag meer, blijf je volgen.


Groetjes,

Hans


Deutsche Bundesbahn tijdperk III/DCC Multimaus Pro/pc-Freiwald Rocomotion
Bayern-Wuerttemberg: http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=8881

chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door chickje »

Dat kapelletje met dat meertje is echt heel vet!


Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Schwarzburgerwald

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Hans,
De laatste van de 4 foto’s (rechts voor) is gaaf de overgang naar de achtergrond is puik gemaakt.
Heerlijk om naar te kijken

Mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie