straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
Patrick1
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2016 14:47

straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door Patrick1 »

Hoi mensen,

eerst even dit: ik ben geen electronicus.

Ik heb een 30-tal straatlantaarns met leds aangekocht via het internet(ik vermoed chinees???), en weet niet hoeveel Volt, doorstroom , sperrichting(dit is voor mij ook al Chinees)
Nu wil ik die aansluiten.
Ik heb buiten mijn Fleishmann-trafo(die ik niet wil belasten voor verlichting), nog een Marklin(wisselstroom)trafo, alsook nog nog een restant van een voedingsadaptor die als output 4,5 V (=), 500mA heeft.

Ik heb bij wijze van voorbeeld een 3-tal lichtjes in serie geschakeld en aan mijn Marklin-trafo gekoppeld(maar wel op het deel dat regelbaar is voor de snelheid der locomotieven: op die manier kon ik de lichtsterkte lager zetten ten einde te vermijden dat de lichtjes het zouden begeven.

Na links en rechts wat info gelezen te hebben, blijkt dat ik er best een weerstand plaats(in serie, vóór een aantal lampjes)
Maar, gezien mijn beperkte kennis in electronica(ik heb wel een manuele multimeter aangschaft maar begrijp dit niet), raak ik er niet uit(ik heb nu wel al een weerstand van 820 Ohm en eentje van 1000 Ohm aangeschaft, maar durf niets te starten.
Kan ik eventueel iets met die adapter van 4,5 Volt
Graag zo eenvoudig mogelijk, maar toch dat ik me er veilig bij voel.
Alvast mijn dank voor jullie feed-back
Patrick



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door tv_man »

Aansluiten op gelijkstroom. De lantaarnpaaltjes die ik heb zijn volgens de fabrikant (chinees, uiteraard) voor drie volt, dus op z'n simpelst zou je ze aan kunnen sluiten op je gelijkstroomadaptertje met een weerstandje ertussen. Iemand anders kan vast beter vertellen hoeveel ohm dat weerstandje moet zijn. Kijk hoeveel volt je met de multimeter meet wanneer je het weerstandje in serie hebt met je gelijkstroomadapter. Als het ongeveer drie volt is zit je goed. Iets van voeding-weerstand-led-led-led-voeding. Als je ze parallel aansluit moet je bij elk ledje een eigen weerstandje hebben, wat vooral betekent dat je wat meer moet solderen.

Ik slaagde er reeds in om een ledlantaarnpaaltje te slopen door er te veel spanning op te zetten, hopelijk heb jij meer succes :)

En misschien kan iemand anders dit beter uitleggen. Ik doe ook maar wat. Soms met succes.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door FidOo »

Hallo patrick,

Allereerst heb ik de moderators gevraagd om je vraag naar de vraagbaak te verplaatsen en niet in dit subgedeelte te laten staan omdat dit puur voor bouwdraadjes is van banen. Dan ben je daar van op de hoogte.

Om je vraag te beantwoorden moeten we uiteraard wel weten hoeveel volt deze lampjes geschikt zijn. Dus als je een linkje zou kunnen plaatsen naar waar je ze gekocht hebt zou dat behulpzaam zijn.
Daarna is je vraag over het gebruik van welke trafo een stuk eenvoudiger te beantwoorden.
Vooruitlopend op de zaak:
Ik zou in ieder geval geen wisselstroomtransformator gebruiken om direct de lantaarns te voeden. Ja een LED is een vorm van Diode, maar erg kwetsbaar en kan slecht de spanning en stroom blokkeren. Mocht je dit toch willen zou je een gelijkrichter kunnen toepassen.

Maar allereerst de gegevens van de lantaarns anders krijg je geen antwoord wat 100% juist is.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Patrick1
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2016 14:47

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door Patrick1 »

Beste
Als ik ze via forum wil versturen, krijg ik opmerking"de foto die je wil versturen is ongeldig"
ik probeer via "info@freebit.nl

Patrick


Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door Hansepansje »

Patrick,

De vraag is natuurlijk of je de juiste specs boven tafel kunt krijgen. Dus ik zou zeggen: probeer eens het volgende.

Begin eens met een 1 kOhm weerstand in serie met een lampje en dat aansluiten op de 4,5V adapter (gelijkstroom).
Als je het lampje te flauw vindt branden, zet steeds een extra 1 kOhm weerstand parallel aan de eerdere weerstand(en), tot je de lichtsterkte acceptabel vindt.
Dan kun je daarna uitrekenen wat de waarde van 1 serieweerstand zou moeten zijn: 1000 / (aantal weerstanden 1kOhm) Ohm.

Achtergrond: een beetje led kan zo'n 20 mA verwerken en dan staat er ongeveer 3 volt over de led (dit verschilt per type led).
Met 1 weerstand van 1 kOhm in serie verwacht ik dat er zo'n 2 mA loopt: ongeveer 2,5 volt over de led plus 2 volt over de weerstand.
Met een tweede weerstand erbij zal de stroom ongeveer verdubbelen, met een derde erbij verdrievoudigen.

Hopelijk kun je hier wat mee.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Onderwerp starter
Patrick1
Berichten: 27
Lid geworden op: 11 nov 2016 14:47

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door Patrick1 »

Kan ik eens uitproberen,
maar...(in tegenstelling tot nu...)
heb ik nog geen problemen gehad, met 3 van dergelijke lampjes in serie te zetten en te koppelen aan mijn Marklin trafo(wisselstroom dus). Wel via het kanaal waar ik de stroomsterkte kan regelen(zoals voor de locs) en deze houdt ik op half.
Ze branden nu reeds 40 minuten zonder oververhitting of zo.
Zit ik nu op die manier toch verkeerd(las die trafo op halve kracht hou?


Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door Redskin »

Nog even: wisselstroom (de naam zegt het al) wisselt plus en min. Een led (lichtdiode) is bedoeld om in de doorlaatrichting licht te leveren en niet om wisselstroom gelijk te richten. Dat gaat ten koste van de levensduur van de led. Dus een kort antwoord op je laatste vraag: ja!
Lees Joost's reactie nog eens door, en om je te kunnen helpen ook graag antwoord op z'n vraag (een link hoeft geen foto te zijn :mrgreen: ). Een geschikte voeding kost je trouwens de kop niet ;)


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

LeGi55
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 feb 2016 15:42

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door LeGi55 »

Hallo Patrick1 .

Zelf zou ik NOOIT een Marklin treintrafo als voedingsbron gebruiken voor egaal wat voor electronica .

Het GEVAAR bij deze TRAFO zit in de HOGE SCHAKELSPANNING die Marklin gebruikt om de rijrichting om te schakelen in de loc.

Hierdoor jaag je GEGARANDEERD iedere electronica schakeling naar de knoppen .
De omschakeling wordt bediend door het indrukken van het uiteinde van de regelknop .
Dan wordt er een spanningspuls van ca 48V~ afgegeven .(onafhankelijk van de ingestelde snelheid)

Nu ff terugkomen op jou lantaarnpalen .
Hebben ze aansluitdraden met verschillende kleuren ? bv rood/zwart .
Zo ja dan is rood de + aansluiting en zwart de - aansluiting . Uitproberen met een 1,5 V batterij kan geen kwaad .
Je moet ook weten dat een Led moeilijk te dimmen is .
Branden de lampen te fel dan kun je proberen om enkele in Serie te schakelen . (achter elkaar dus rode draad;Led;zwarte draad geisoleerd verbonden met rode draad van volgende lantaarnpaal;Led;zwarte draad)
De voedingsspanning nu aansluiten op de buitenste rode en zwarte draad .
Branden ze nog te fel dan een volgende lantaarnpaal op dezelfde manier eraan koppelen .
2 tot 3 Led's in serie moet zonder meer kunnen op 4,5V gelijkspanning .

Bij werken met Led's moet je rekening houden met enkele spelregels :
1 Een Led is richtinggevoelig betreffende de voedingsspanning .
2 een Led is gevoelig voor te hoge spanningen .
3 een Led werkt pas vanaf een minimale spanning .
4 Led's werken , afhankelijk van de kleur , op verschillende spannigen .

Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik ze wel via een PB .

Veel plezier met de hobby .
Groeten LeGi55 ( Leo)


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door spoor65 »

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan,

zoek ff op marktplaats naar Jan uit Soest, die verkoop ook de 3 volt led lantaarns, en bied teven ook een voeding aan die geschikt is voor het aansluiten van maar 50 lampjes, kosta gene drolla a €7,50

en ding past nog door de brievenbus ook, dus voor pakweg €10 ben je klaar.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door Alro »

spoor65 schreef:Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan,

zoek ff op marktplaats naar Jan uit Soest, die verkoop ook de 3 volt led lantaarns, en bied teven ook een voeding aan die geschikt is voor het aansluiten van maar 50 lampjes, kosta gene drolla a €7,50

en ding past nog door de brievenbus ook, dus voor pakweg €10 ben je klaar.
En dit is zijn website: https://www.poorter.net/index.php?route ... ry&path=60



Firetruck101
Berichten: 34
Lid geworden op: 30 jun 2015 21:12

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door Firetruck101 »

Ik koop de lantaarn paaltjes met een 3 volt liedje er in op ebay.com kosten dan voor 10 stuks ongeveer 4 dollar
Die 3 volt adapter koop ik ook op ebay.com kost dan ongeveer 2.16 euro
Groeten Firetruck


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door spoor65 »

Ronald,
ik kan mij haast niet voorstellen dat jouw link naar de Website van de door mij genoemde persoon is, ook al is zijn naam ook Jan, want dan zou die op zijn eigen site duurder zijn dan op marktplaats.

maar maakt niet uit, zolang de vraagsteller maar wat heeft aan de antwoorden.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: straatlantaarns met leds aansluiten,hoe?

Bericht door Alro »

Misschien heb je wel gelijk Freddy, maar deze Jan (-Lourens) komt volgens mij ook uit Soest en verkoopt precies hetzelfde :)
Maar wat je zegt, het zal de TS een worst wezen.
Ik persoonlijk heb trouwens niet zoveel met Marktplaats, maar dat is voor een ieder weer anders.


Plaats reactie