DCC ombouw E103 Minitrix 2057

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

DCC ombouw E103 Minitrix 2057

Bericht door WouterX »

Deze heb ik van MP gekocht, heel verhaal maar het komt er op neer dat er niet in het doosje zat wat ik verwachtte, kwalitatief, laten we het daar op houden. Maar, hij deed het wel. Dus na 3 cm rijden weer van de baan, uit elkaar, alles schoongemaakt en toen reed hij prima. Dus, toch maar digitaal gemaakt. Makkelijk genoeg, ruimte zat, en mocht het resultaat tegenvallen dan kan de decoder er altijd weer uit, voor een andere loc.

Ook hier de DH10C decoder gebruikt.

- Geen freeswerk, ik denk zelfs niet eens de print onderbroken (voor de zekerheid natuurlijk altijd even vergelijken als je de actie ook uitvoert).
- Heel belangrijk: de massaverbinding tussen motor en chassis moet weg, anders is het einde oefening.

Filmpje van de proefrit, met de decoder aan draadjes en plakband. Je ziet goed hoe mooi die over de wissels kruipt, met 28 assen erachter! Ook gewoon ronduit 'scheuren', zelfs met sleep en over een scherpe wissel gaat heel mooi.


IMG_0653.jpeg
IMG_0653.jpeg (79.19 KiB) 1957 keer bekeken
Pijl: massacontact motor.
IMG_0654.jpeg
IMG_0654.jpeg (78.66 KiB) 1957 keer bekeken
- Pijl: massacontact motor.
- Je ziet ook 2 diodes zitten voor de verlichting: uitsolderen.
IMG_0662.jpeg
IMG_0662.jpeg (72.69 KiB) 1957 keer bekeken
Ligging draadjes decoder.
IMG_0663.jpeg
IMG_0663.jpeg (102.02 KiB) 1957 keer bekeken
- Draad aan de motorlip solderen.
- Stukje plastic (raampje verpakking) tussen de motorlip en het chassis (in de ovaal).
Laatst gewijzigd door WouterX op 13 jan 2019 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: DCC ombouw E103 Minitrix 2057

Bericht door WouterX »

IMG_0664.jpeg
IMG_0664.jpeg (69.48 KiB) 1955 keer bekeken
Draadjes vouwen.
IMG_0665.jpeg
IMG_0665.jpeg (72.73 KiB) 1955 keer bekeken
Plastic isolatieplaatje tussen de decoder en het chassis, zit onder het schroefje vast en loopt helemaal door tot over de bovenste chassisbalk.
IMG_0669.jpeg
IMG_0669.jpeg (77.88 KiB) 1955 keer bekeken
Draadjes optimaal plat gelegd, zo kan de kap er op.

Voordeel van die lange draden: de decoder is makkelijk in een andere loc te gebruiken, mocht deze toch uit elkaar vallen. Maar, daar lijkt het niet op, zie video.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: DCC ombouw E103 Minitrix 2057

Bericht door martindomburg »

Kleine tip, leg de decoder voor of na het opstaande randje en plak de onderkant van de decoder af. Anders heb je kans dat de loodpads op de achterzijde contact maken als je de kap aanbrengt.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
WouterX
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jun 2018 15:32
Locatie: Achterhoek

Re: DCC ombouw E103 Minitrix 2057

Bericht door WouterX »

martindomburg schreef:Kleine tip, leg de decoder voor of na het opstaande randje en plak de onderkant van de decoder af. Anders heb je kans dat de loodpads op de achterzijde contact maken als je de kap aanbrengt.

Groetjes
@Martin: dank, maar ik begrijp je niet helemaal. Helemaal onder de decoder door loopt een kunstof (doorzichtig) plaatje, over de volle breedte van de loc, dat ook nog eens onder het schroefje op z'n plek wordt gehouden. Volgens mij kan daar kan geen sluiting meer ontstaan. Zo'n stukje plastic is sterker dan plakband.
En, omdat de decoder nu mooi in het midden zit past hij royaal onder de verhoging in de kap. De plastic ruitjes heb ik daar ook uitgelaten, dan kan hij ook nog eens goed z'n warmte kwijt, maar dat hoeft strikt genomen waarschijnlijk niet. Voor de puristen op uiterlijk is weglaten van de raampjes natuurlijk geen optie, maar ik vind het zelf wel een leuke gedachte dat hij nu echte koelsleuven heeft. Maar een echt op uiterlijk gerichte spoorder had mijn exemplaar ook direct in de prullenbak gedaan denk ik, toch zonde als je ziet hoe hij rijdt :D

Ombouw is natuurlijk altijd een klein beetje aanpassen, want ook al zijn de locs hetzelfde dan kan je nog steeds andere eisen hebben waardoor je het toch iets anders aanpakt. Ik wilde bijvoorbeeld de lange draden behouden vanwege de staat van de lok (je weet maar nooit). Nieuwe draden solderen aan de decoder voor hergebruik kan altijd, maar is lastig.
Zo kan iedereen mooi ideeën opdoen, en toepassen wat hem/haar uitkomt, dat vind ik wel sympathiek van zo'n forum!

Iets heel anders nog, ter aanvulling. De oude Minitrixen staan niet bekend om hun zijdezacht lopende motoren. Maar, ook de stokoude 3-polige motortjes draaien prima met die DH10C decoder, het bekende race gedrag is dan echt wel over, geluid maken ze nog wel (is voor een deel ook aandrijving vermoed ik). Voor sommigen zal dit echter toch echt niet goed genoeg zijn, goed en slecht zijn nogal subjectieve begrippen.
Aan technisch knutselen heb ik uiteraard wel plezier, en wat ook leuk is, is dat je zo wel gemiddeld onder de €100 per lok komt, inclusief decoder. Je kunt dus met relatief bescheiden middelen en oud spul een hele mooie baan maken. Goed gereedschap heb je natuurlijk wel nodig.


Oefenbaan 1 met de kids: Eiland Edward
Plaats reactie