Sprinkbaan

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Sprinkbaan

Bericht door Alfred »

Van harte gefeliciteerd Steven!

Gaan we weer wat van je vorderingen zien binnenkort?


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Sprinkbaan

Bericht door Bjor »

Steven,

Van harte gefeliciteerd en een prettige dag gewenst.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: Sprinkbaan

Bericht door janiegein »

Hoi Steven ook vanuit Nieuwegein de hartelijke felicitatie met jouw 52ste verjaardag.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Nou het is hier wel heeeeeel lang stil geweest (op de felicitaties na, thanx guys).
Ik had even een tijd echt geen zin in de treinen, plus wat familie-omstandigheden, en dan ligt het lang stil.

Wat vooral niet hielp was dat ik niet tevreden was met de baan. Die liep gewoon niet, er zat een wisselstraat in die teveel een bottleneck vormde, een bocht liep niet lekker enz. enz.
Je raadt het al, omgooien dus.

Hierbij het baanplan. Het lijkt nogal een sporencircus, maar het is heel simpel. Het is een dubbelsporig rondje. Daarin zitten 2 keerlussen om van rijrichting te kunnen veranderen. En in het midden een station. That's it.
(de bogen liggen niet echt lekker op het plaatje, dat wordt beter in het echt 8-) )

Afbeelding


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Sprinkbaan

Bericht door Krab »

Hoi Steven leuk dat je er weer een beetje zin in krijgt ;)
Mooi baan ontwerp heb je .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Alfred
Berichten: 176
Lid geworden op: 29 nov 2016 15:07

Re: Sprinkbaan

Bericht door Alfred »

Hoi Steven, leuk dat je er weer bent! En bedankt voor je adviezen tot dusverre!


Baanplan op dit forum
Project op dit forum
Website Vuursche Hoek

Configuratie: DR5000 centrale, DR4018, DR5088rc, DR4088LN, LDT Keerlusmodules (2x), iTrain
Spoor: Fleischmann piccolo, Peco code80 en code55
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Sprinkbaan

Bericht door Wim H »

Hallo Steven,
Jammer dat je vorige ontwerp niet werkte en een bottleneck vormde.
Je nieuwe plan lijkt echter ook niet eenvoudig. Je noemt het zelf al een sporencircus en zo komt het op mij ook wel enigzins over. ;)
Niet alleen heb je 2 keerlussen aan het ovaal toegevoegd, het station zelf is ook nog eens een keerlus.

Ik zou eerst terug gaan naar de basis: wat wil je met je baan?
Ik ga er van uit dat jij een rijder bent, en geen rangeerder . Dat lees ik ook in je bouwdraadjes. Verder zeg je dat er bottlenecks waren in het vorige plan, waardoor de treinenloop stokte.

Het doel is dus een baan waar (veel) treinen soepel doorrijden. Mijn advies: hou het simpel en vermijd alle spoorverbindingen, keerlussen ed. Die lijken meer rijmogelijkheden te geven, maar leiden uiteindelijk tot opstoppingen.
Kijk bv naar de banen van Ron (Brummenbach) of Jeroen (Backeramm). Die zijn heel eenvoudig qua baanontwerp, maar daardoor is er juist veel verkeer omdat de treinen elkaar bijna niet in de weg kunnen zitten. Daarnaast is er voldoende ruimte voor landschap.

Je zou voor het volgende concept kunnen gaan:
schaduwstation - helix - paradebaanvak - doorgangsstation - 2e paradebaanvak - keerlus.
Dat is volledig lineair en de treinen kunnen lekker doorrijden. In de laatste keerlus kun je nog 1 of 2 wachtsporen toevoegen zodat daar een klein schaduwstation ontstaat.

Door je station wat verder uit te bouwen, kan er meer afwisseling ontstaan. Een inhaalspoor bv waar een stoptrein aan de kant wordt gehaald om door een IC te worden ingehaald (zoals bv in Backeramm).
Een paar extra sporen om goederentreinen aan de kant te halen. Een aansluiting naar een haven/containerterminal oid.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Sprinkbaan

Bericht door Michiel »

Ik onderschrijf Wim's adviezen helemaal. ;)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Thanx guys.
Ik zag pas later dat er een keerlus in het station zit. Door hem op een andere plaats aan te sluiten wordt dat opgeheven.
Het ziet er overigens ingewikkelder uit dan het is. In essentie is het een dubbelsporig rondje, waar op enig moment dubbelsporig wordt afgetakt voor het station. Die 2 keerlussen liggen er al en werken eigenlijk al twee jaar prima. Ze dienden om een trein van rijrichting te laten veranderen omdat je anders nooit meer terug kwam de helix in. Met dit ontwerp zijn ze eigenlijk overbodig geworden maar ik laat ze er voorlopig inzitten.
Uitbouw van het station is zeker een mogelijkheid, daar denk ik nog over na. Een goederenspoor is ook wel aantrekkelijk.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Sprinkbaan

Bericht door Krab »

Leuk je weer op het forum te zien en dat je er weer zin in heb om wat te prutsen .


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Sprinkbaan

Bericht door Wim H »

shoven schreef: 11 feb 2019 21:28
Het ziet er overigens ingewikkelder uit dan het is. In essentie is het een dubbelsporig rondje, waar op enig moment dubbelsporig wordt afgetakt voor het station. Die 2 keerlussen liggen er al en werken eigenlijk al twee jaar prima.
Hallo Steven,
Met alle respect, maar juist door die keerlussen en verbindingen vind ik het toch behoorlijk ingewikkeld... ;)
Je schreef dat de baan niet lekker liep, maar wat was dat dan precies? Als ik je nieuwste ontwerp met de eerdere versies vergelijk, dan zie ik met name veel overeenkomsten.
Aangezien je nu toch aan het aanpassen bent, is dit misschien het moment om het hele concept nog eens opnieuw te bekijken. Is het inderdaad wat je wilt? Voldoet het aan je verwachtingen van een modelbaan?

Zelf ben ik veel meer gecharmeerd van een lineair ontwerp (maar dat was denk ik al duidelijk :lol: ). Van A via B en C naar D (en weer terug).

Gewoon ter inspiratie een schetsje:
Afbeelding
Alles is dubbelsporig, maar ik was te lui om alle lijntjes dubbel te tekenen.
Komend vanuit het schaduwstation (en helix) eerst via een stukje paradebaanvak (zwart). Dan verder klimmend en door het doorgangsstation (rood). Daarna al klimmend via een 180 graden lus boven je helix naar een 2e paradebaanvak (blauw) om uiteindelijk in een deels verborgen keerlus te eindigen en terug te keren.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Sprinkbaan

Bericht door bpieters »

hoi Steven,
het railplan van Wim is een leuk ontwerp zonder overbodige lussen en slingers.
wel een heel lang soort hondebot en dat geeft beperking in de rijmogelijkheden.
het station en misschien een enkele aftakking naar een houtzagerij bijvoorbeeld zullen de rangeerplekken zijn.
verder een baan om veel te rijden met 2 paradetrajecten.
je zou ook in de rode baan na het station een lus kunnen maken en het blauwe deel dan als nevenbaan (enkelsporig?) kunnen maken.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Sprinkbaan

Bericht door Wim H »

Goedemorgen,
Het klopt dat door het linaire ontwerp, de rijmogelijkheden wat beperkt zijn. Er is natuurlijk maar 1 traject waar de treinen rijden dus in die zin is er minder afwisseling.
Door het station dan uit te bouwen, kun je het weer gevarieerder maken. Bijvoorbeeld door een inhaalspoor toe te voegen waar een stoptrein op zij wordt gehaald en daarna door een IC of doorgaande (express)goederentrein kan worden ingehaald.
Of een trein die uit het schaduwstation komt en in dit station eindigt (bv een spitstrein). Deze kan na enige tijd weer in de andere richting terug rijden en daarmee het "standaard" treinverkeer wat opleuken. Je zou hier zelfs een apart kopspoor voor kunnen toevoegen.
Daarnaast een aansluiting voor goederen (zagerij, container terminal, haven oid). Mogelijkheden genoeg.

Mocht je het lineaire ontwerp toch willen onderbreken, dan kun je er ook een splitsingsstation van maken, zoals in de schets hieronder:
Afbeelding
Vanuit de helix nog steeds via het zwarte paradespoor naar het station. Hier splitst de lijn nu in 2 dubbelsporige trajecten (rood en groen). Het rode spoor gaat over in het blauwe paradetraject. Het groene duikt direct een tunnel in en komt ook uit op het blauwe traject.
De 2 lijnen vormen dus eigenlijk een grote lus.
Het station krijgt nu meer gevarieerd verkeer omdat er treinen in 3 richtingen kunnen vertrekken.

Uiteraard zou je van 1 van de lijnen ook een enkelsporige lijn kunnen maken (wat Bert al aangaf).

Succes met brainstormen!
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Dank voor het meedenken mannen.
ik heb effe snel geschetst hoe het moet worden.

Afbeelding

Het is een groot dubbelsporig rondje, waar het station van aftakt. Ik moet nog uitvogelen hoeveel sporen ik dat geef.
Verder (niet getekend) zijn er dus 2 keerlussen, eentje die ondergronds loopt en de andere via een lus waar een leuke brug op komt te liggen. Doel daarvan is dat treinen van rijrichting kunnen wisselen. Dat is o.a. nodig om weer terug de helix in te kunnen, en bovendien vergroot het de variatie.

De baan is dus eigenlijk heel simpel, met toch redelijk wat variatie in het rijden. Daarna wil ik me op de scenery storten, want dat vind ik toch wel heel leuk.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Sprinkbaan

Bericht door bpieters »

hoi steven,
in je ontwerp gaan de bruggen in de bovenste keerlus niet meer over stationssporen heen.
je zou de kopsporen van je station door kunnen laten lopen onder de brug door.
maakt de bruggen zinvol en geeft een goede aanleiding voor wat industrie ofzo.
verder is het een leuk ontwerp.
vooral het naar voren brengen van het station geeft meer mogelijkheden voor de scenery.
groet,
bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Ja, het is nu even heel grof weergegeven. De bruggen zullen over sporen, wegen, water of iets anders dat ik verzin heen geen. In elk geval niet in het luchtledige.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Wablo
Berichten: 875
Lid geworden op: 01 jan 2014 21:01
Locatie: rijnmond

Re: Sprinkbaan

Bericht door Wablo »

Steven,
toch geen simpel tweesporig baantje langs de tafelrand :shock:
groetjes,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Sprinkbaan

Bericht door Wim H »

Bert, dit is een schematische weergave. Zijn werkelijke plan staat hier:
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 20#p202444
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Het vordert langzaam.

Afbeelding

Ik heb een nieuwe wisselstraat aangelegd, die naar en van het station moet leiden.

Afbeelding
Overzicht van waar ik nu bezig ben. Puinhoop met gereedschap en zo, rechts de verbinding met de helix. Bovenaan de foto moet de andere verbinding nog gelegd worden. De wissels leggen is veel werk, ik doe dat meestal op een apart stuk mdf-plaat, die ik daarna in de baan inbouw. Zeker als je een hele wisselstraat moet doen is het wel lekker om niet de hele tijd onder de baan te hoeven werken, op z'n kop.
Laatst gewijzigd door shoven op 17 mar 2019 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2006
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Sprinkbaan

Bericht door Bjor »

Steven,
Hier worden grote werken verricht. En met het juiste gereedschap gaat dat vast van een leien dakje.
Het valt me op dat de boog naar de helix heel fraai en geleidelijk begint in de (meegebogen?) wissel en de straal van de boog geleidelijk kleiner wordt. Maar de tegenboog naar rechts begint heel abrupt. Is het misschien een idee de overgang van links naar rechts wat meer geleidelijk te laten verlopen? Dat zorgt voor een natuurgetrouwere treinenloop.

Maar: het is JOUW baan :mrgreen: .

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Sprinkbaan

Bericht door Wim H »

Hallo Steven,
Ik vermoed dat deze tegenboog niet zichtbaar is, maar toch zou ik hem iets milder/geleidelijker maken (ruimte heb je wel). Reden is de betrouwbaarheid: sommige lange wagens willen nog wel eens met de buffers in elkaar haken op scherpe tegenbogen.
Je kunt het in ieder geval even testen. Gaat het goed, dan kun je hem natuurlijk gewoon laten zitten.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Ik zal er nog ff naar kijken mannen. Hij komt uit het zicht, dus het criterium zal vooral zijn of het problemen oplevert.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7346
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Sprinkbaan

Bericht door Krab »

Super dat je weer terug bent op het forum Steven .
Heb ik weer wat te volgen :mrgreen:


mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Ja ik ben langzaam aan maar weer een beetje aan het prutsen geslagen.
Vandaag het rondje gesloten, nu draadjes eraan en dan kan er test gereden worden.
En dan nog het station erin, wordt nog een uitdaging...


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Sprinkbaan

Bericht door shoven »

Nou, het zit er allemaal in hoor. Alle rails ligt.

Afbeelding

Toegang tot de helix en ingang van het station (linksonder).

Afbeelding

Iets verder door, wisselstraat in het station om de hoofdsporen van 2 zijden te kunnen berijden. Hier liggen 4 gebogen wissels.

Afbeelding

Stationssporen, met 2 kopsporen voor treinstellen en trek-duwtreinen.

Afbeelding

En de andere ingang van het station, met de scissor.

Volgende stap: heel veel draadjes vastsolderen en aansluiten. En dan rijden, kijken waar er nog problemen zitten.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Plaats reactie