Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Vraag maar raak!
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Bericht door Modelbouwerke »

Gewoon even een vraagje.
En ik denk zelf wel dat het probleemloos gaat lukken, maar toch graag een tweede mening.
Ben in het bezit van enkele oude verlichtingstrafo voor halogeenlampen.
Kant één de bekende 220v/240v aansluiting.
Kant twee, drie (ja 3) 12V/4,2A uitgangen.
Nu zal dit geen mooie 12V zijn, er zullen wel schommelingen optreden.
Voor de verlichting van een modelbaan kunnen deze toch probleemloos gebruikt worden of zie ik iets over het hoofd?
Maar op 3 X 4,2A kan ik al heel wat LED's aansluiten denk ik.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

FritsdJ
Berichten: 79
Lid geworden op: 02 sep 2014 20:57

Re: Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Bericht door FritsdJ »

Hoi,
Je ziet inderdaad iets over het hoofd.

Transformatoren zetten de netstroom 220-240 V wisselstroom ~ om naar in dat geval 12 V ~.
Symbolen: wisselstroom ~; gelijkstroom =.
Voor halogeen lampen is wisselstroom prima maar voor LED hebben we absoluut een gelijkstroom = nodig.
Nu kunnen we een gelijkrichter (brugcel) hier tussen plaatsen, maar dam wordt de spanning circa 16-17 V =
Dus zal je wel andere weerstanden voor je LED’s moeten plaatsen.
Daarnaast zijn de uitgangen niet beveiligd met een (automatische) zekering. Dit geeft de nodige risico’s.

Kortom het gebruik van deze transformator lijkt voordelig maar als je onvoldoende verstand hebt van electrotechniek zou ik je dit echt afraden. Je kan hiervoor het beste bijvoorbeeld een computer voedingadapter voor kunnen gebruiken. Niet echt duur maar wel veilig. Soms vind je deze ook wel bij de kringloopwinkels.

Vriendelijke groet, Frits


Multimaus - Koploper - Rosoft wissel/servodecoders/bezetmelders/keerlusmodule - Fleischman en Peco rails, Sprog II.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Bericht door Modelbouwerke »

Hoi Frits.

Sorry voor de late reactie, druk, druk ,druk.
Maar ik heb langs een andere weg ook al te horen gekregen van het niet te gebruiken.
Dus gaan we het idee van een halogeentransformator maar even achterwege laten.
Toch bedankt voor het meedenken.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Bericht door FidOo »

Erik,

de reactie van frits is eigenlijk al volledig, ik heb zelf gekozen voor een voeding vanuit China. (via AliExpress). Naar mijn idee komen ze daar namelijk allemaal vandaan en zijn het onderhuids redelijk dezelfde units. Hoever je deze mag vertrouwen mag iedereen voor zichzelf besluiten.
Mocht je liever niets uit china hebben maar wat vertrouwelijkers, dan heeft Martin Domburg ook zulke voedingen van MeanWell.

Ik heb er zelf een 12Vdc 6Ampere voeding onder zitten voor alles (Decoders met Viessmann seinen, Servo's via OC32, relais, verlichting, etc) . Ga in ieder geval niet met hoger als 10A aan de slag.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

TonN
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Bericht door TonN »

In die verlichtingstrafo's zit vaak ook nog een ondergrens voor de stroomafname. Dus als je bv maar 400mA afneemt en dat ding is gemaakt voor 4A kan het best zijn dat de lampjes het niet doen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Modelbouwerke
Berichten: 785
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Bericht door Modelbouwerke »

Daar ik graag knutsel ga ik misschien wel eens met een PC-voeding aan de slag :-)
En anders een Meanwellvoeding, heb er al 3 in gebruik, een vierde kan ook nog wel.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.

TonN
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Bericht door TonN »

Een ander puntje, ik heb vroeger nog wel eens wat draadjes tegen elkaar aan gehad die ik liever niet tegen elkaar aan had. Als je een kortsluiting hebt met een slecht contact ergens, heb je veel warmte ontwikkeling ergens op of onder je baan. 40 W warmte ontwikkeling kan lekker heet worden. Daar zou ik wel maatregelen voor nemen dat er niet ergens een korstsluitstroom van meer dan 4A gaat lopen.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Bericht door martindomburg »

TonN schreef: 12 feb 2019 20:28 Een ander puntje, ik heb vroeger nog wel eens wat draadjes tegen elkaar aan gehad die ik liever niet tegen elkaar aan had. Als je een kortsluiting hebt met een slecht contact ergens, heb je veel warmte ontwikkeling ergens op of onder je baan. 40 W warmte ontwikkeling kan lekker heet worden. Daar zou ik wel maatregelen voor nemen dat er niet ergens een korstsluitstroom van meer dan 4A gaat lopen.
Een goede meanwell voeding (RSP series) hebben daar geen last van, die hebben een goede kortsluitbeveiliging waardoor de voeding zichzelf uitschakeld bij kortsluiting.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

TonN
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Bericht door TonN »

martindomburg schreef: 12 feb 2019 21:39
TonN schreef: 12 feb 2019 20:28 Een ander puntje, ik heb vroeger nog wel eens wat draadjes tegen elkaar aan gehad die ik liever niet tegen elkaar aan had. Als je een kortsluiting hebt met een slecht contact ergens, heb je veel warmte ontwikkeling ergens op of onder je baan. 40 W warmte ontwikkeling kan lekker heet worden. Daar zou ik wel maatregelen voor nemen dat er niet ergens een korstsluitstroom van meer dan 4A gaat lopen.
Een goede meanwell voeding (RSP series) hebben daar geen last van, die hebben een goede kortsluitbeveiliging waardoor de voeding zichzelf uitschakeld bij kortsluiting.
Dan moet je wel een goede kortsluiting hebben (R = 0 ohm). Ik maak me zorgen voor een kortsluiting "als een slecht contact" (R = 3 ohm) waardoor de voeding tegen zijn maximale belasting aanzit, en dus de kortsluitbeveiliging nog niet ingrijpt.
Dan is I X R = 3 x 4 = 12 V, dus geen kortsluiting, maar
P = I x I x R = 4 x 4 x 3 = 48 W en dat is heel wat.


Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Verlichtingstansformator gebruiken op je baan.

Bericht door martindomburg »

Valt mee, de rsp voedingen hebben ten eerste een lastregeling voor het vermogen en de beveiliging werkt los hiervan.

Hoe het exact intern is geregeld weet ik niet want heb zo nooit open gesloopt. Weet wel dat ze in de ict gebruikt worden en daar wil je de Electronica ged beveiligen tegen kortsluitpieken.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie