Altwied im Westerwald

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door bob vermeulen »

Hallo,

Zoals Michiel al schreef
heel veel gemengd met andere huisstijlen ingezet dus je kan ze prima mengen met groene of blauw/beige rijtuigen.
dit was eigenlijk de normale gang van zaken de pop up's liepen overal tussen.

De blauwe 2e klas rijtuigen zijn echt wel los te koop ;) Ik heb er in middels 3 op mijn baan staan en heb van 2 dan ook de sluitlichten uitgeschakeld (met een soldeerbout :D ). Kan je wel helpen zoeken :?: :idea:

mvrgr Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Bedankt voor de suggesties mannen! Ik heb inderdaad nog een setje Eilzug rijtuigen liggen (in oceaanblauw-beige). Die kan ik er dus prima mee combineren!
@Bob: een blauw 2e klas rijtuig lust ik nog wel. je hebt een pb.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Een paar weken geleden had ik het nog over City-Bahn rijtuigen, oa de nieuwe modellen die Minitrix gaat uitbrengen voor 200 euro:
Wim H schreef: 18 jan 2019 21:14 Het zal inderdaad nog wel even duren. Eind 2019 op zijn vroegst gok ik. Maar ik vind het eigenlijk gewoon te veel geld voor 3 rijtuigen...
Dan maar wachten op de 2e hands versie. Of een 2e handsje van de gebroeders F uit N op de kop tikken :)
Eigenlijk moet ik ook helemaal geen materieel kopen maar gewoon verder gaan met solderen. Dat zet veel meer zoden aan de dijk ;)
Inmiddels heb ik wel een beetje meer gesoldeerd, maar ondertussen ook de 2e hands markt in de gaten gehouden. En jawel, gisteren heb ik een setje van Fleischmann op de kop weten te tikken voor vrij weinig. Uiteraard wel 2e hands maar op de fotos leken ze in goede staat.
Nu nog even wachten tot ze zijn bezorgd en dan zelf weer een keer naar Nederland om ze bij mijn ouders op te halen. Maar dat kan nog even duren aangezien ik net weer in het vaderland ben geweest... Nou ja, dan heb ik nu alle tijd om te solderen. :lol:

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Overweg en seinen
Afgelopen weekend heb ik weer wat tijd gevonden om aan de baan te werken. Hoewel er eigenlijk nog veel moet worden gesoldeerd, kon ik me dit keer toch een beetje met de scenery bezig houden. Er moeten namelijk seinen en overwegbomen komen, die dus ook een aandrijving nodig hebben. Om niet per ongeluk bedrading aan de onderkant te leggen op een plek waar later de aandrijving van een sein komt, werd het tijd om deze plaatsen precies vast te leggen.
Dus heb ik de modules weer rechtop gezet. Als eerste heb ik de uiteindelijk plek voor de overweg bepaald en afgetekend. Met behulp van een paar vrachtwagens en het restaurant in aanbouw ging dat vrij snel. Een snelle check in "Mechanische Stellwerke" vertelde me dat de overwegbomen normaliter inderdaad aan de rechterzijde van de weg staan.
In de foto hieronder is de situatie te zien (de gaten moeten nog geboord worden). De overwegboom is van Viessmann. Ik heb hem al verlengd zodat hij ook lang genoeg is voor de doorgaande weg op mijn module. Hiervoor had ik verlengstukjes van Harry ("Trainiac" hier op het forum) gekregen die nu ook eindelijk gebruikt gaan worden. Nogmaals bedankt Harry!
Afbeelding
Er ligt ook al een sein klaar en rechts-achter is de wisselaandrijving te zien voor het inrijwissel van Altwied. Deze moet ook nog worden geplaatst en aangesloten. Een rotklusje, want er zit een houten draagbalk in de weg aan de onderzijde...

Maar goed, na veel meten heb ik een paar gaten geboord en kon ik even proefpassen met een sein. Dat ziet er toch direct heel anders uit! Dit is het uitrijsein van het kopspoortje. Rechts van dit sein moet het uitrijsein van het hoofdspoor komen. En ook nog een rangeersein (Sh0/Sh1). Het wordt dus druk op een klein stukje ruimte
De popwagen doet dienst als test of het sein niet te dicht op het spoor staat. Hoewel er volgens de norm op dit punt nog voldoende ruimte is. Controleren is toch beter.
Afbeelding
Van de overwegbomen heb ik geen foto. Die dingen zijn trouwens ook erg fragiel, dus die zitten inmiddels terug in de doos. Eerst alle andere electra netjes aansluiten, dan mogen zij als laatste worden geplaatst.

Tenslotte kwam mijn dochtertje van 2 jaar oud me nog even helpen met extra scenery:
Afbeelding
Ze helpt al enthousiast mee. Alleen moet ik haar nog een keer extra instructies geven over de verschillende schaalgroottes ;) En ook dat treinen op de rails rijden en auto's (normaliter) niet.
Komende week mag ik zelf weer verder met solderen. Dat vindt zij toch een stuk minder interessant. Papa loopt er trouwens ook niet echt warm voor... ;)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Tja dat solderen, blijft een klusje.
Maar na het zuur komt het zoet............... :D

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Hansepansje »

Zolang je soldeerbout er maar warm voor loopt... Als dat niet meer het geval is, lukt het zeker niet. ;)

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Heel vroeger (30 jaar geleden of zo) had ik geen soldeerbout. Toen knoopte ik de draden gewoon aan elkaar :lol:
Dat werkte trouwens ook ;)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door BenQ »

Wim,
Haalde je de isolatie van de draadjes voor of na het knopen. :oops: :lol:
Ik had 60 jaar geleden al een soldeerbout.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Er na. :geek: Dat houdt je van de straat... :P
Ik was toen nog wel jong, maar inmiddels al wel droog achter de oren... ;)
Als 10 jarige had ik simpelweg geen geld voor een soldeerbout. 60 jaar geleden bestond ik nog niet :P
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Het kan 'friesen', het kan dooien...
Inmiddels lijkt de winter hier in Moskou op zijn retour te zijn (hoera!). Het dooit al een week (al sneeuwt het tussendoor nog wel regelmatig).
Desondanks ben ik inmiddels met de fries van de modelbaan bezig. Het solderen is (uiteraard) nog steeds niet gedaan, maar ik wilde even iets anders tussendoor doen. Ik had 2 jaar geleden al stukken hardboard plaat op maat gezaagd voor de fries boven de modelbaan. Deze stonden nog steeds in een hoekje te wachten. Inmiddels heb ik ze dan eindelijk gemonteerd:
Afbeelding
De achtergrond platen heb ik tijdelijk weggehaald. Sowieso moet ik nog even flink schoonmaken in het schaduwstation (stofzuigen, railpoetsen, enz).

Achter de fries komt de verlichting. Ik had destijds een paar rollen LED strips gekocht (die lagen natuurlijk ook nog te wachten op installatie). Echter, in onze keuken moest pas een TL worden vervangen. Dat bleek bij nadere inspektie een LED strip in een TL-achtige buis te zijn. Bij bestellen van de nieuwe armatuur, bleek deze veel goedkoper te zijn dan een LED strip op rol, terwijl hij een geweldige lichtopbrengst heeft! Ik heb er dus direct maar een paar extra besteld, zodat die boven de baan kunnen hangen. Hieronder is de eerste al te zien:
Afbeelding
Een armatuur is 120 cm lang, bevat 176 SMD LEDs, verbruikt 18 W en kost slechts 800 ruble (zo'n 11 euro). De kleurtemperatuur is 4500 Kelvin dus koud wit licht. De rol met LEDs die ik had gekocht is 3000 K (warm wit) Misschien dat ik die er ook nog bij op hang, zodat het niet al te kil licht wordt. Maar eerst deze maar eens testen.
Hieronder met ingeschakelde verlichting (er hangt alleen links een lamp, de rest moet nog):
Afbeelding

Als ik alle andere verlichting in de kamer uit doe: is het nog steeds behoorlijk licht:
Afbeelding

Inmiddels ben ik ook rechts bezig met het ophangen van de fries en de draagconstructie voor de verlichting:
Afbeelding

Omdat de baan hier breder is, is er weer een andere constructie nodig (met extra uitstulping). Helaas is het nooit simpel; altijd is er weer iets dat de montage lastiger maakt. Even snel ophangen lukt dus niet. Maar goed, dat hoort er bij. En als het dan alsnog lukt, geeft dat weer extra voldoening.
Nu nog even de laatste steunen afmaken, en we zijn toch weer iets opgeschoten. Kleine stapjes, maar wel in de goede richting :)

Groet, Wim



chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door chickje »

Mooi zo'n kijkdoos effect wat je creeert met die omlijsting aan de voorkant.

Je bent wel aan een nieuwe kalender toe zie ik ;-)


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Dat ziet er netjes uit Wim, het is een mooi afgewerkt geheel met zo'n fries.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank heren :)
chickje schreef: 16 mar 2019 17:46 Je bent wel aan een nieuwe kalender toe zie ik ;-)
Klopt! Ik vroeg me bij het uploaden al af of iemand het zou opvallen... Ja dus! :mrgreen:
De afgelopen 2 jaar had ik geen tijd meer om een nieuwe spoorkalender te kopen (ik ben vaak maar kort in NL). Ik ben altijd wel gecharmeerd van de "Eisenbahn und Landschaft" kalender van Eisenbahn Journal. Bij gebrek aan een nieuwe gebruik ik de oude van 2017 maar (als een soort poster:). De voorkant past goed bij de sfeer van mijn modelbaan (of eigenlijk: zoals het later moet worden ;) ). Een BR 215 met een Eilzug op een drukke enkelsporige lijn in 1972.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Hans »

Hallo Wim,

Mooie constructie.

Ik zou ook wel zoiets willen, niet alleen voor verlichting, maar ik denk dat je zo de baan ook beter kunt beschermen tegen stof.

Het zal niet meevallen bij een baan van 4 meter, vooral niet omdat ik geen hout gebruik, maar misschien komt het er nog eens van.
Ik blijf je verrichtingen in elk geval volgen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

En.... klaar! De fries dan...
Afbeelding
Ok, hij moet nog een likje verf hebben... Bijna klaar dus :mrgreen:
Alle 3 verlichtingsarmaturen hangen er ook onder, maar zijn niet ingeschakeld op de foto. Het lijkt in ieder geval een zee van licht te zijn. En dat voor 33 euro :D

Hans schreef: 16 mar 2019 23:10 Ik zou ook wel zoiets willen, niet alleen voor verlichting, maar ik denk dat je zo de baan ook beter kunt beschermen tegen stof.

Het zal niet meevallen bij een baan van 4 meter, vooral niet omdat ik geen hout gebruik, maar misschien komt het er nog eens van.
Hallo Hans,
Ik zat zelf ook al te denken om er (op termijn) iets van dun plastic folie over te leggen zodat er geen stof op de baan komt.
Ik begrijp dat jij alleen met XPS werkt. Dan wordt het lastig om daar direct een dragende constructie voor de fries, verlichting en stofhoes aan te bevestigen. Misschien kun je met losse staanders werken? Op elk hoekpunt een paal die op de grond staat. Dan op frieshoogte de palen verbinden met houten of metalen dragers. Het wordt dan een soort constructie die je ook op tentoonstellingen ziet bij standhouders. De baan zelf staat er dan gewoon los onder.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Die is mooi geworden Wim, zeker met de verlichting erin.
Alleen vraag ik mij af of je nu nog makkelijk aan de baan kan werken.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Dank je Ron!
De toegankelijkheid was me zelf ook al opgevallen. Of het gebrek er aan dus :)
Gelukkig is de fries eenvoudig te verwijderen. Als ik dan echt flink aan de slag moet, kan ik er alsnog goed bij.
Sowieso is de opening vrij groot hoor: 40 cm tussen onderkant fries en wateroppervlak in de Wied (het spoor ligt 5 cm boven de Wied). Ik kan er dus nog best aardig bij komen, ook als de fries wel gemonteerd is.
De baan is ook niet zo diep: links 30 cm, rechts zo'n 50 cm. Alleen helemaal rechts loopt de helling fors omhoog en zal het bos dus tot aan de fries komen.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Hans »

Hallo Wim
Op elk hoekpunt een paal die op de grond staat. Dan op frieshoogte de palen verbinden met houten of metalen dragers. Het wordt dan een soort constructie die je ook op tentoonstellingen ziet bij standhouders. De baan zelf staat er dan gewoon los onder.
Op elke hoekpunt gaat niet lukken i.v.m. de achtergrond, die zit tegen de muur.
Maar vooraan staanders verbinden met de muur misschien wel.
Ik ga er eens over nadenken; bescherming tegen stof vind ik erg belangrijk, vooral gras, bomen, struiken en ander groen. Rails kun je poetsen, maar het groen is erg kwetsbaar.
Om dit moment gooi ik er lappen dun plastic overheen als ik er niet aan werk.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3014
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ron »

Bereikbaarheid is dus geen probleem.

je heb me wel aan het idee geholpen om zoiets "ooit" te maken

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Goedenavond allemaal,

Inmiddels heb ik de fries en de voorkant van de baan ook van een laagje verf voorzien. Links ziet dat er zo uit:
Afbeelding

En rechts zo:
Afbeelding

Ik heb donkerbruine verf gebruikt (al lijkt het op de foto's bijna zwart). Heki Lasurfarbe om precies te zijn. Die heb ik in het verleden ook al eens gebruikt voor de zijkant van een diorama en dat beviel me wel. Helaas dekte de verf niet in 1 keer, dus moet er nog een laagje over.
Het effect is al wel duidelijk. Het is nu echt een "Theaterbuehne" geworden.
De achtergrond ontbreekt momenteel nog. Die moet eerst nog een lichtblauw kleurtje krijgen. Later komt er een echte achtergrondschildering.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Nico Essers »

Dat ziet er heel mooi uit Wim. Maakt samen met de fries een mooi en rustig geheel.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Ronaldp »

Zou de kastjes er onder ook de zelfde kleur verven.
Vallen nu wel heel erg op.

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door Wim H »

Hoi Ronald,
De kastjes heb ik 2 jaar geleden juist licht geschilderd, zodat die dezelfde kleur hebben als het andere meubilair in de kamer.
De omranding van de modelbaan wil ik juist donker hebben, omdat ik dat voor een omranding beter geschikt vind dan een lichte kleur.
Groet, Wim



tv_man
Berichten: 1437
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door tv_man »

Mooi schilderwerk, die donkere rand geeft het direct een professioneler karakter!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 571
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Altwied im Westerwald

Bericht door fenix »

Hallo Wim,

Wilde even zeggen dat ik het een slimme oplossing vind om je schaduw station in de knik van de kamer onder te brengen :)

groetjes, Fenna


Plaats reactie