Weihnacht in Bayern

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

In de topic zal ik verslag uitbrengen van de bouw van mijn test/ winterbaan.
Rails en wissels zijn vorige week binnengekomen. Op marktplaats een partijtje wissels en flexrails gekocht.
Morgen even twee plaatjes hout op maat laten zagen en dan kan ik beginnen met bouwen #zinin.

Hieronder even het ontwerp van de baan:
Winterbaan V2c.JPG
Winterbaan V2c.JPG (105.63 KiB) 4582 keer bekeken
Hoeveel ruimte dien ik tussen de twee platen hout vrij te houden? Dacht zelf aan 6 cm.


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door bpieters »

hoi Sander,
uitgangspunt is dat de helling begint bij de laatste wissel van het schaduwstation tot aan de eerste wissel van het hoge station en het is verstandig om het hellingspercentage max. 3% te maken. verder is de bereikbaarheid van het schaduwstation belangrijk.ik denk dat een tussenruimte van 6 cm net zou kunnen maar meer is beter. vooral voor dat inhaalspoor in het midden is het belangrijk dat je daar goed bij kan.
bij een open constructie (dus alleen plaat tpv de sporen) is dat eenvoudiger.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door maarten »

Winterbaantjes, altijd leuk! Ben benieuwd wat dat gaat worden. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Dank voor de tips Bert, ik zal ze meenemen.


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Het begin is er.


Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door bpieters »

ziet er al goed uit,Sander!
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Wim H »

Hallo Sander,
Goed te zien dat je bent begonnen met bouwen!

De bereikbaarheid van met name het schaduwstation is een belangrijk punt. Indien mogelijk zou ik de onderplaat niet helemaal gesloten houden, maar alleen daar hout leggen waar er ook sporen te liggen. Of in ieder geval een opening naast de 2 schaduwsporen in het midden aanbrengen (zodat je er van onderen bij kunt om een ontspoorde trein weg te kunnen halen).
Een alternatief is om het landschap boven het schaduwstation afneembaar te houden. Dan kun je er in geval van nood ook bij. Het camoufleren van de overgangen in het (sneeuw)landschap is dan wel weer lastiger. Maar ja, "elk voordeel heb ze nadeel" (analoog aan wat een groot nederlands filosoof ooit zei)...

Qua helling/hoogteverschil: het meest cruciale is het stuk waar het zichtbare spoor over het uitgaande spoor van het schaduwstation gaat (dus rechterkant). Hier wil je toch wel 60 mm hoogteverschil hebben. Bedenk dat ook de bodemplaat al snel 6 mm dik is. Tel daar de dikte van de kurkbedding en de rails op, en er blijft niet veel over voor de trein.

Wat Bert al zei: meer dan 3% moet je niet willen. Minder is beter. Ook al heb je korte treintjes, zeker in N valt de trekkracht van de loks tegen.
Bij mijn weten is je baan 190 cm lang (wat ik in je baanplandraadje las) en 90 cm breed. Ik schat dat de lengte van de helling (vanaf kruising bij schaduwstation tot inrijwissel zichtbaar station) ongeveer 250 cm is. Met 6 cm stijging kom je dan op 2.4%. Dat is een mooie waarde voor de helling.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Wim H schreef: 02 mar 2019 14:14 De bereikbaarheid van met name het schaduwstation is een belangrijk punt. Indien mogelijk zou ik de onderplaat niet helemaal gesloten houden, maar alleen daar hout leggen waar er ook sporen te liggen. Of in ieder geval een opening naast de 2 schaduwsporen in het midden aanbrengen (zodat je er van onderen bij kunt om een ontspoorde trein weg te kunnen halen).
Ik was van plan om de onderplaat binnen de keerlust er uit te zagen voor een beter bereikbaarheid. Ook uit e plaat er boven haal ik boven het schauduwstation zo veel mogelijk weg.
Wim H schreef: 02 mar 2019 14:14 Qua helling/hoogteverschil: het meest cruciale is het stuk waar het zichtbare spoor over het uitgaande spoor van het schaduwstation gaat (dus rechterkant). Hier wil je toch wel 60 mm hoogteverschil hebben. Bedenk dat ook de bodemplaat al snel 6 mm dik is. Tel daar de dikte van de kurkbedding en de rails op, en er blijft niet veel over voor de trein.
ik zet de stijging pas in na het tunnelportaal om daar geen last te krijgen met de vrije hoogte. Als de stijging iets steiler wordt is het ook niet erg, er zullen alleen korte treintjes ingezet worden
Wim H schreef: 02 mar 2019 14:14 Wat Bert al zei: meer dan 3% moet je niet willen. Minder is beter. Ook al heb je korte treintjes, zeker in N valt de trekkracht van de loks tegen.
Bij mijn weten is je baan 190 cm lang (wat ik in je baanplandraadje las) en 90 cm breed. Ik schat dat de lengte van de helling (vanaf kruising bij schaduwstation tot inrijwissel zichtbaar station) ongeveer 250 cm is. Met 6 cm stijging kom je dan op 2.4%. Dat is een mooie waarde voor de helling.
Baantje is 175x73 cm. Lengte van het tunnelportaal tot 1e wissel van het stationnetje is inderdaad 250cm

Hier even een filmpje van de eerste treinbeweging met al mijn rollend materiaal.......

<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/0rvCzDJTF34" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

De sporen nog wat verder uitgebreid. Hope dat het morgen even droog blijft dan kan ik even met de decoupeerzaag aan de gang.
Het stuk binnen in de keerlus moet er uit en langs het stijgende spoor zak ik in gaan zagen.

Afbeelding

Wat mij opvalt is dat de spijkertjes van minitix van slechte kwaliteit zijn. Heb al vele spijkertjes waar nog restanten zitten links en recht van het puntje. Ook zitten er al verschillende kromme spijkertjes in de nieuwe verpakking.

Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door bpieters »

je kunt ook kleine spijkertjes gewoon bij de bouwmarkt halen.goedkoper waarschijnlijk en ook eenvoudig zwart te maken indien gewenst.
baan ziet er al goed uit.
groet,
Berf


Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Robert_N-Nm »

Hoe hoog zijn de wissel aandrijvingen? Ik heb het idee dat sommige wissels nog een 'ouder' type zijn met vaste aandrijving en grote spoel en sommige vlak en afneembaar??

In dat geval zou ik (zeker in het schaduwgedeelte) ervoor zorg dragen dat de vlakke aandrijvingen tussen het spoor komen te liggen ipv aan de buitenrand - Ik weet namelijk uit ervaring dat de moderne lange wagens (zoals Silberlinge) door hun enorme overhang op 24 graden wissels erop kunnen haken met ontsporingen tot gevolg.

Success.


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Robert_N-Nm schreef: 03 mar 2019 18:15 Ik weet namelijk uit ervaring dat de moderne lange wagens (zoals Silberlinge) door hun enorme overhang op 24 graden wissels erop kunnen haken met ontsporingen tot gevolg.
Moderne en lange wagons komen er niet. Alles wordt tijdperk I. Met 1 wissel heb ik een probleem, daar blijft de loc op hangen aan de voorkant. Die wissel ga ik vervangen voor een met een platte aandrijving.


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Tijdens het bouwen van de baan kreeg ik toch wat problemen met de de diept er van (75cm). Dit neemt tijdens de wintermaanden te veel ruimte in op het dressoir waar hij moet komen te staan. Ook om op te bergen vond ik de baan te groot worden.

Gisteren op Ontrax heb ik een mooie baan gezien (schaal TT) waarop ik mijn winterbaan ga baseren. Het rialplan heb redelijk overgenomen maar de aankleding van de baan krijgt uiteraard een eigen twist.

Diepte van de baan wordt nu 57,5cm

Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door FidOo »

Ha sander verstandig om de baan wat minder diep te maken. Dit nieuwe baanplan is erg gaaf. Maar naar mijn idee zit er 1 stukje in dat niet klopt. En dat is dat de meest linker wisselstraat van het station. Daar is de baan nu een behoorlijk knelpunt. Omdat alles over die enkele wissel heen moet. Ik zou de meest linker wissel vervangen voor een 30 graden kruising. Hierdoor is de gehele baan dubbelsporig.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Wim H »

Hallo Sander,
Jammer dat de baan toch iets te groot bleek te zijn. Gelukkig had je nog niet heel veel gebouwd en kun je het alsnog eenvoudig aanpassen.
Je nieuwe baanplan lijkt me erg interessant. Het is wat lastig te zien, maar als ik goed kijk is het een enkelsporig ovaal met daarin een 3 sporig schaduwstation.
In het zichtbare deel heb je een zichtbaar station met 2 doorgaande sporen. Daar takt dan een zijlijntje af dat omhoog slingert naar een kopstation.

Ik zou het schaduwstation wat meer naar de achterzijde leggen. Nu begint het direct linksonder als je het zichtbare station uitrijdt. Dat geeft wat geslinger in de wisselstraat en maakt het ook lastig om de tunnelingang realistisch weer te geven. Als het schaduwstation aan de achterkant ligt, heb je linksvoor nog ruimte voor een klein stukje stukje vrije baan (voordat je in de tunnel verdwijnt).

Tenslotte zou ik proberen de zijlijn meer zichtbaar te maken, dus niet direct in een tunnel te laten verdwijnen nadat je het doorgangsstation verlaat.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Wim H »

Bij deze een schetsje:
Afbeelding
In grijs het enkelsporig ovaal met schaduwstation aan de achterzijde. Voor de wisselstraat links heb je denk ik meegebogen wissels nodig. Misschien lukt het ook met gewone wissels, mits ze niet al te flauw zijn.

De zijlijn heb ik in rood weergegeven (oranje voor tunneltrajecten).

In het doorgangsstation zou ik nog iets veranderen aan het slingerende kopsspoortje (rechts). Wat is de funktie van dit spoor trouwens?
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Het ontwerp was op de eerste tekening niet zo goed te zien omdat er een paar sporen rechtboven elkaar zitten.

Hieronder even de tekening opgesplitst.

Dit is het rondje dat geheel op niveau 0 blijft
Afbeelding

en hier het stijgende spoor naar het stationnetje boven (ongeveer +18cm) met links een klimspiraal
Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Wim H schreef: 18 mar 2019 09:52
In grijs het enkelsporig ovaal met schaduwstation aan de achterzijde. Voor de wisselstraat links heb je denk ik meegebogen wissels nodig. Misschien lukt het ook met gewone wissels, mits ze niet al te flauw zijn.

De zijlijn heb ik in rood weergegeven (oranje voor tunneltrajecten).

In het doorgangsstation zou ik nog iets veranderen aan het slingerende kopsspoortje (rechts). Wat is de funktie van dit spoor trouwens?
Groet, Wim
Bedankt voor het meedenken

Het zijlijntje wil ik niet te veel zichtbaar hebben, vind het dan optisch zo duidelijk dat het een rondje is, kan de tunnelingang nog wel iets naar achteren plaatsen maar dat bekijk ik bij de bouw wel.

Voor het doorgangsstation kan ik de eerste wissel aan de linkerkant nog wel iets naar rechts verplaatsen zodat het tunnelportaal iets mooier geplaatst kan worden. Verder wil ik hem wel zo laten zoals het nu is.

Het slingerende kopspoortje is nodig om op het andere kopspoortje te komen (uithaalspoor??) en op het slingerspoortje komt denk ik nog iets van een kolenbunkertje en of water kraan.


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Wim H »

SdeVries schreef: 18 mar 2019 11:49 Het slingerende kopspoortje is nodig om op het andere kopspoortje te komen (uithaalspoor??) en op het slingerspoortje komt denk ik nog iets van een kolenbunkertje en of water kraan.
Waarom heb je een uithaalspoor nodig? Je kunt het losspoor ook direct op het doorgaande spoor aansluiten. En dan uithalen via het hoofdspoor (vrije baan). Zo druk is je spoorlijn niet. :)
Als je ook nog een spoortje voor een klein depot wilt, zou ik die apart aansluiten zodat je direct vanuit de hoofdsporen op de zijsporen kunt komen.
Links heb je in spoor 2 (tellend vanaf onder) ook nog een wissel met een heel kort kopspoortje. Waar is dat voor? Voor een goederenaansluting is het te kort. En het opstellen van een lok zou ik bij het depot doen.
Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 18 mar 2019 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Ik heb het station toch nog wat vereenvoudigd. Het kolenbunkertje en de waterkraan ga ik bij het andere stationnetje op een van de kopspoortjes maken.


Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Wim H »

Helemaal top Sander!
Alleen zou ik linksonder bij de inrijwissels van het schaduwstation 2 rechterwissels nemen (ipv 1 rechts en 1 links). Om op het 2e schaduwspoor te komen, moet de trein nu slingeren. Met alleen rechter wissels is de treinbeweging soepeler (minder kans op ontsporing).
Bijkomend voordeel is dat het 1e wissel nog 10 cm naar links kan, en je dus meer ruimte voor het tunnelportaal (en een stukje tunnelbuis) hebt.
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Wim, ik heb het aangepast zoals je beschreven hebt. Treinbeweging is wel soepeler maar die wissel kan niet 10cm naar links.


Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door Wim H »

Je hebt nu 2 wissels in serie op het rechte stuk. Ik zou het meest rechtse wissel verplaatsen naar het aftakkende spoor van het linker wissel (volg je me nog?). Welliswaar lopen de 3 sporen in het schaduwstation dan niet meer perfect parallel, maar dat maakt niet uit. Het gaat daar om funktionaliteit.
Groet, Wim
PS Als je wilt kan ik wel een schetsje maken in Wintrack (vanavond)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Ik snap wat je bedoelt maar laat het denk ik zo als het is, bedankt voor het meedenken


Met vriendelijke groet,

Sander
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
SdeVries
Berichten: 133
Lid geworden op: 19 jan 2019 22:37

Re: Weihnacht in Bayern

Bericht door SdeVries »

Gisteren naar Dormund geweest en daar weer het nodige gekocht.

Voor wat betreft modelspoor heb ik het volgende mee naar huis genomen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Met vriendelijke groet,

Sander
Plaats reactie