BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Tijdens het testen en inregelen in iTrain van mijn huidige BunderBahn heb ik ondervonden dat de treinen meer niet dan wel zichtbaar zijn. Dat geldt vooral zodra de ondergrond voor de scenerie is aangebracht. Ook de bereikbaarheid van en het overzicht over het schaduwstation vind ik onvoldoende. Tevens vind ik helixen een noodzakelijk kwaad omdat er x cm hoogteverschil overwonnen moet worden om het schaduwstation toegankelijker te maken. En dan is mijn helix nog een mini uitvoering :oops: Gelukkig is de BunderBahn een meerjarig test project en dus bedoelt om deze persoonlijke pijnpunten voor mij zichtbaar te maken.

Ook Michiel ( LX1920-station Brussel-Luxemburg) heeft recent zijn baan gedeeltelijk afgebroken om het schaduwstation achter zijn baan te bouwen zonder gebruik van helixen. Geïnspireerd door zijn wijzigingen blijft er continu een afwijkend ontwerp voor de toekomstige BunderBahN 2 door mijn hoofd gaan. Dus ondanks dat het nog enkele jaren duurt alvorens ik een volledige kamer ter beschikking krijg ben ik dit idee gaan uitwerken. Dit met de gedachte dat een goed idee tijd nodig heeft om te rijpen. Daarom ga ik in dit topic mijn ideeën met jullie delen om zodoende een goed doordacht ontwerp te maken voor mijn toekomstige BundeBahn 2.

Uiteraard wordt mijn huidige BunderBahN niet vergeten en zoals gepland volledig afgebouwd. Ik heb namelijk nog veel te leren over het maken van scenerie. :lol:
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 08 mar 2019 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Dit is op dit moment mijn gedachte voor de toekomstige BunderBahN 2.

Afbeelding

De kamer is 420 x 230 cm en het raam moet goed bereikbaar blijven. De diepte van de baan is 70 cm en zal vermoedelijk uit modules worden opgebouwd. Het schaduwstation rechts onder bestaat uit een blauwe testbaan. Hierin is de snelheidsmeting verwerkt in magenta en de programmeer rails in rood. De witte opstelsporen worden pas toegevoegd als de groeiende verzameling treinen dit noodzakelijk maken. De 3 groene sporen vormen het dynamische schaduwstation dat ruimte bied aan zowel lange als korte treinen. Ik wil graag nog eens een ICE toevoegen aan mijn collectie waarvoor langere rijlengtes gewenst zijn.
Het geheel moet een rustig beeld geven en niet volgepropt zijn met spoor. Scenerie moet in ruime mate aanwezig zijn.

Hoogteverschillen;

Het licht blauwe dalspoor ligt op 0 cm.
Het schaduwstation op ca 3,5 cm.
Het groene centraal station op ca 7 cm
Het bruine bergspoor op 17 cm.

Afbeelding

Dit is het grove uitgangspunt voor mijn toekomstige baan.
Laatst gewijzigd door Nico Essers op 06 mar 2019 12:40, 2 keer totaal gewijzigd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rene-k »

Ziet er goed uit Nico. Ik moet het sporenplan eens goed bekijken. Iets klopt vlgs mij niet helemaal, maar kan ook aan mij liggen


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Thanks Rene, dat er iets niet klopt zal wel aan je Jetlag liggen :lol:


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door bpieters »

bedoeld wordt waarschijnlijk de keerlussituatie aan de rechterkant overgang lichtgroen naar de zijlijn.
groet,
Bert



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door MadSeven »

Ik vind em fraai! Wat zijn de afmeting van het deel rechtsonder?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Rene en Bert, het is inderdaad wat moeilijk te zien, daarom een wat duidelijker overzicht.

Afbeelding

Het middelste spoor dat vanaf het schaduwstation naar het dalspoor loopt heb ik nu donker blauw gemaakt. Dit blauwe spoor loopt onder het groene spoor door (hoogteverschil ca 6 cm). De overige sporen vormen een hondenbot en zodoende geen keerlus. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Max, het schaduwstation meet ca 219 x 70 cm.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door bpieters »

inderdaad nu is het duidelijk.
prima baanplan!
groet,
Bert



MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door MadSeven »

Kom er bij de volgende Stammtisch even op terug svp, ik vergeet het gegarandeerd! :-)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Zet maar op de agenda :lol:


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rem_Brand
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 okt 2016 10:05

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rem_Brand »

Leuk ontwerp Nico, herkenbaar qua dit had ik beter kunnen doen in mijn eerste plan.
Mijn huidige baan heb ik al weer drastisch gewijzigd qua baanplan omdat het initieel idee mij toch niet helemaal blij maakte.
Nu is het beter maar zijn sommige delen, lees onderkant bedrading etc.. slecht bereikbaar wat het ombouwen niet makkelijk maakt.
maar goed dat maakt de hobby lekker veelzijdig.

Ik ben benieuwd wanneer bunderbahn 2 tot leven gaat komen al begrijp ik dat dat nog wel even kan duren.


Groetjes, Rembrand

Mijn baan op het n-spoor forum Arendsnest Bergspoor

iTrain | Peco 55 | Z21| OC32 met DTS HPP4 | Rosoft |L.net s88sd16-n|s88sd16-n|Xtremekeerlus
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hallo Rembrand. Het startsignaal voor deze baan ligt inderdaad ruim in de toekomst. Het duurt nog minimaal 2 jaar voordat zoonlief afgestudeerd is als fysiotherapeut. Als hij dan het nest verlaat dan wil dochterlief zijn zolderkamer overnemen. Dan pas kom ik aan de beurt met haar huidige slaapkamer waar dit plan op gebaseerd is.

De drastische wijziging die Michiel op zijn baan doorvoert heeft me geïnspireerd omdat ik zelf ook bedenkingen heb over de bereikbaarheid op mijn eigen baan nu ik alles dicht kan gaan bouwen voor de scenerie. Daarom is het gelukkig een testbaan 😀. Om echter mijn ideeen niet te laten verwateren heb ik ze op papier ( ahum iMac) gezet. Dit geeft me alle tijd om het plan te evalueren en bij te schaven. Wie weet hoe het uiteindelijke plan eruit komt te zien. Echter de basis en met name de manier om het schaduwstation in te passen is gezet en dat is mijn bedoeling.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Debvd »

Hoi Nico,

Wat ook helpt, tenminste ik had er veel aan. Is deze baan ook al uittekenen in koploper of Itrain, zodat je kan zien of het verloop van de trein is zoals je verwachtte. Ik kwam er toen achter dat ik een paar onlogische verbindingen had en heb dat toen weer aangepast in mijn banenplan.

Gr. bjorn


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Dat is een goed idee Bjorn. Ik werk zo wie zo al langer met iTrain en ben me ervan bewust dat het schaduwstation een uitdaging wordt. Vooral de middelste witte opstelsporen. Dat zal vermoedelijk een route worden per specifieke trein die gestart wordt door een actie op het moment van binnen rijden schaduwstation. Op deze manier krijgt ieder treinstel zijn eigen opstelspoor. Wordt een leuke puzzel 😀


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 05 mar 2019 17:13 Thanks Rene, dat er iets niet klopt zal wel aan je Jetlag liggen :lol:
Hallo Nico,
Ik denk dat Rene gelijk heeft:
De bruine opstelsporen zijn kopsporen. Je kan er wel inrijden (er van uitgaand dat je rechts rijdt), maar als je dan weer vertrekt moet je achteruit. Geen probleem voor een treinstel maar je komt in de tegenrichting op het spoor uit. Er missen dus overloopwissels.
Hetzelfde geldt voor de witte (toekomstige) opstelsporen.
En ook terugrijdend van het lichtblauwe enkelsporige traject kom je in de tegenrichting op de hoofdbaan.
Dus her en der zijn nog een paar extra verbindingen nodig.

Verder een leuk plan! Niet te druk, ruime bogen en veel ruimte voor scenery.
Groet, Wim
PS de redenen die Michiel aangaf, waren ook voor mij een reden om geen helixen te nemen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hallo Wim,

De bruine kopsporen op het bergspoor zijn alleen bedoeld voor treinstellen. De overige treinen blijven inderdaad rechts rijden en stoppen niet bij het station op de berg. De treinstellen zijn volledig vrij in hun keuze en kunnen dus zowel rechtsom als linksom rijden. Daarom wil ik op nog een of twee plaatsen in het klimmende spoor een zijspoor aanbrengen zodat een treinstel dat tegen de richting in rijdt tegenmoet komende treinen kan laten passeren. Dit zorgt voor een zeer gevarieerd treinverloop. Je weet dus nooit wat een treinstel doet voordat hij weg rijdt. Het dalende spoor is voor alle treinen eenrichtings verkeer. Alleen nog bepalen welke treinstellen wel tegen de richting in mogen gaan en welke niet. Waarschijnlijk dat een (toekomstige) ICE dit niet mag omdat anders de zijsporen wel erg lang moeten worden. Op mijn huidige baantje heb ik dat ook zo ingesteld en iTrain gaat hier perfect mee om.

De witte opstelsporen zijn geschikt voor alle type treinen. Deze rijden vooruit het opstelspoor op en moeten inderdaad achteruit het opstelspoor verlaten totdat ze volledig op het blauwe spoor staan en dan vooruit wegrijden. Het blauwe spoor wordt dus niet gebruikt voor het opstellen van treinen maar als vrije baan. Nu gebruik ik dit principe al voor mijn NS 6427 Schenker. Deze stopt met 2 wagons in het station en rijdt vervolgens achteruit het opstelspoor op. Ook dit is in iTrain goed te regelen al zal het wel wat puzzelwerk kosten maar dat vind ik leuk.
Kijk maar eens naar dit filmpje vanaf tijdstip 11:30 https://www.youtube.com/watch?v=L5uiL24UOtc waar iTrain de regie heeft.
Dan weet je wat mijn bedoeling is met de opstelsporen in het schaduwstation.

Als een treinstel terug rijdt vanaf het dalspoor dat zal de vertrekkende trein uit het schaduwstation even moeten wachten. Wel zou ik eventueel het dalspoor rechtstreeks op het blauwe spoor kunnen aansluiten om zo het wachten minder te maken. Dat is eigenlijk geen slecht idee nu ik er over nadenk. Het zijn toch alleen maar kleinere treinstellen (maximaal 3 delig) die naar het dalspoor rijden en die kunnen perfect op de witte opstelsporen geplaatst worden.

Overloopwissels op de hoofdbaan moet ik over nadenken omdat je dan meteen twee keerlussen vormt. Technisch geen probleem maar ik moet dan de voor en nadelen bekijken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Hans »

Hallo Nico,

Mooi plan heb je gemaakt.

Ik ben nu ook met mijn tweede baan bezig. Ook ik heb veel geleerd van mijn eerste baan en daardoor kon ook ik een beter plan maken.
Toch... als ik weer opnieuw zou beginnen, zou ik sommige dingen weer anders aanpakken, je blijft leren, maar je kunt niet aan de gang blijven.

Alleen XPS, dat blijft voor mij favoriet :) .

Veel succes met deze nieuwe aanpak.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Dank je Hans, je hebt een schitterende baan gemaakt met XPS. Die basis wil ik straks waarschijnlijk ook gebruiken.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door geertvt »

Mooi hoor! Ga de bouw zeker volgen!


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rene-k »

Nico, is het de bedoeling dat de treinstellen vanuit het dalstation naar het bergstation kunnen en visa versa?


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Rene, ik heb het ontworpen als 2 aparte trajecten. De dallijn voor de kleinere treinstellen en de hoofdlijn naar het bergstation voor het groter materieel. Het kan natuurlijk wel maar dan moet het in het huidige ontwerp via het schaduwstation lopen. Het bergstation moet dan ook niet te letterlijk genomen worden, het ligt 10 cm boven het hoofdstation ofwel in werkelijkheid 16 meter hoger. Zie het meer als een traject door ons heuvelland ;).


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rene-k »

De reden waarom ik het vraag is: als je vanuit het dalstation via het schaduwstation naar het hoofdstation of verder wilt gaan, kom je niet op het rechter spoor uit. Je mist daar een wisselcombinatie of een aansluiting op het linker hoofdspoor (of ik heb nog steeds een jetlag😉)


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Rene, ik heb nog een aantal kleine wijzigingen aangebracht waardoor de mogelijke routes duidelijker zijn. Het dalspoor sluit nu rechtstreeks op het testspoor aan en blokkeert zodoende niet meer vertrekkende treinen van de groene sporen van het schaduwstation naar de hoofdbaan
Een treinstel dat vanaf het dalspoor komt rijdt via het donkerblauwe spoor naar het schaduwstation en komt op het blauwe testspoor uit dat hier dienst kan doen als een soort rondweg. Omdat een treinstel niet aan een richting gebonden is kan het vanaf het testspoor via alle 3 de verbindingen weer de baan op. De enige beperking in het schaduwstation is dat na de keuze voor de groene sporen bij binnenrijden vanaf de hoofdbaan er geen mogelijkheid meer is om op het blauwe rondspoor te komen zonder rangeerbeweging. Omdat deze groene sporen uiteindelijk alleen bedoelt zijn voor de langere treinen die niet op het dalspoor mogen komen zou dit geen probleem mogen zijn.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rene-k »

Ik denk persoonlijk dat je nu wel meer rijmogelijkheden hebt met de treinstellen Nico.


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,

Ok, ik begrijp nu hoe je de kopsporen als opstelsporen wilt gebruiken, ook voor getrokken treinen (dmv achteruit rijden). Desalniettemin zou het niet mijn eerste keus zijn. Als je plaats genoeg hebt, zou ik het simpel houden en doorrijsporen in je schaduwstation aanleggen. Het achteruit terug rijden kost best veel tijd, en houdt de rest van het treinverkeer op. Maar ik begrijp ook dat bij jou juist het automatiseren een deel van de hobby is :)

Dan het verkeerd spoor rijden (als een treinstel de bruine opstelsporen in het "bergstation" verlaat). Ja, het kan wel, maar je gaat direct een enorme bottleneck voor het treinverkeer vormen. Dat kun je dan wel oplossen door her en der weer passeersporen te maken, maar waarom zou je zo moeilijk doen? Ook in het groot wordt "verkeerd spoor rijden" zelden gebruikt. Het voordeel van een dubbel sporig baanvak is juist dat de treinen per richting een spoor hebben en elkaar daardoor niet lastig vallen.

Er zijn wel weer uitzonderingen op, bv door het linker spoor te gebruiken voor een "fliegender Ueberholung". Dat werd bv in Duitsland langs de Rijn wel gebruikt. Het is echter echt een uitzondering. Zo snel de inhaalactie voorbij was, werd er via overloopwissels weer naar het rechter spoor gewisseld (met als doel het linkerspoor zsm weer vrij te maken voor het verkeer uit de tegenrichting).

Terug naar jou baanplan: stel je rijdt inderdaad "verkeerd spoor" vanaf de bruine opstelsporen naar beneden. Dan blijft die trein tegen de richting inrijden, totdat je bij het schaduwstation rechtsonder aankomt. Er zijn namelijk nergens mogelijkheden om terug naar het rechterspoor te gaan. Ik zie in je schaduwstation trouwens richtingspijlen staan. Daar gaat een verkeerd spoor rijdende trein tegen die pijl in. Het kan wel, maar waarom zou je?

Als je het kruisen van treinen een interessant concept vindt, dan kun je misschien beter een enkelsporige lijn nemen, met her en der stations om te kruisen. Of eventueel een dubbelsporige lijn die op bepaalde stukken enkelsporig is (zoals bv de Lahntalbahn, of de Siegstrecke).

Je schreef ook dat je huiverig bent voor overloopwissels, omdat die direct 2 keerlussen creeren. Dat klopt, maar dat is toch geen probleem? Er zijn hele simpele oplossing voor. Kant en klaar te koop. De kosten zijn het ook niet (vergeleken met de kosten voor alle railmateriaal in dit baanontwerp).

Tenslotte schreef je nog iets over het direct aansluiten van de lichtblauwe zijlijn op het ovaalspoor in het schaduwstation. Dat kan wel, maar dan creer je ook daar een keerlus en heb je dus een keerlusmodule nodig.

Groet, Wim


Plaats reactie