Invloed UV

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Invloed UV

Bericht door MadSeven »

Heeft iemand ervaring met de 'invloed van zonlicht/uv' op de baan? M.a.w.; als een baan half in de zon ligt, zie je dan na 2 jaar verkleuring? Worden zaken poreus?

Tnx,
M7


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Invloed UV

Bericht door Alro »

Ik heb wel begrepen dat turf/vlokken veel minder kleurbestendig is dan is dan grasvezels, maar om alles nu te gaan begrassen :roll:


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2887
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Invloed UV

Bericht door WilcoV »

UV werkt in op kleuren en op kunststoffen. De ene kleur of kunststof is gevoeliger hiervoor dan de andere.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Invloed UV

Bericht door Krab »

Gewoon een zwart gekleurde luxaflex hangen ,werk heel goed al 9 jaar .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Invloed UV

Bericht door Wim H »

Kleuren van strooimateriaal (vlokken ed) neigen inderdaad tot verbleken. En sommige soorten plastic worden broos.
Een deel van onze clubbaan stond een tijdje in de etalage van het leegstaande winkelpand waar we destijds een onderkomen hadden. Dat was dus een deel van de dag direct in de zon. Na een paar maanden waren daar ook kleurverschillen te zien. Een deel van de bomen hebben we opnieuw begroend.

Ik heb het zelf thuis ook ervaren met een doosje met bomen van Heki. Die lagen op een plank te wachten tot het tijd werd om ze te gebruiken. De plank kreeg een deel van de dag direct zonlicht en aan het eind van de zomer kwam ik er achter dat ze toch behoorlijk verkleurd waren...
In mijn huidige woning staat mijn baan in een kamer waar lichte dunne gordijnen hangen. Die zijn eigenlijk altijd dicht, zodat er geen zonlicht op de baan valt. Zou dat wel het geval zijn, dan zou ik de baan afdekken met een donker doek oid.

Groet, Wim



Henk van de Weerdt
Berichten: 693
Lid geworden op: 20 nov 2014 17:45
Locatie: Bennekom

Re: Invloed UV

Bericht door Henk van de Weerdt »

Hallo ??
MadSeven schreef: 16 mar 2019 09:28 Heeft iemand ervaring met de 'invloed van zonlicht/uv' op de baan? M.a.w.; als een baan half in de zon ligt, zie je dan na 2 jaar verkleuring? Worden zaken poreus?
Jazeker, niet met alles, maar heb hier ooit eens een wagen in de vensterbank laten staan op zolder. Op het zuiden. na 3 weken al kleur verschil te zien tussen de ene kant van de wagen en de andere kant. Nadien luxaflex opgehangen die in principe altijd dicht gedraaid is, en nergens geen last meer van.


Met vriendelijke groet,
Henk van de Weerdt
http://www.vdweerdt.nl
http://www.vandeweerdt.eu
Onze baan: Hengeran

dwarsligger
Berichten: 289
Lid geworden op: 08 apr 2011 10:30

Re: Invloed UV

Bericht door dwarsligger »

Ik heb zonwerende uv folie op de ramen geplakt, werkt erg goed. Ook tegen inkijk. Van buiten ziet het er wel een beetje gek uit, aangezien het verschrikkelijk spiegelt.


zonder rails spoor ik helemaal niet meer, dan ben ik alleen nog maar een dwarsligger

Hannes

Onderwerp starter
MadSeven
Berichten: 515
Lid geworden op: 29 nov 2010 19:00

Re: Invloed UV

Bericht door MadSeven »

Ok, dus binnen weken tot maanden is al een verschil te zien; dat is dus een no-go voor mij :-)
Dank voor de snelle (en veel) input!



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Invloed UV

Bericht door Nijboer »

De binnenverpakking van bijvoorbeeld Roco doosjes, verandert ook vrij snel van mooi wit, naar nicotine-geel....


Plaats reactie