Kleine projecten van Rick

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Misschien vinden anderen het ook leuk om te lezen waar ik mee bezig ben. De treinbaan is rijvaardig af en meestal ben ik bezig met het knutselen en aanpassen van modellen of 3D-prints.

Gisteren ben ik bezig geweest met het omnummeren van een Piko 2454, omdat ik het nummer te wijd vind staan en de uitvoering eigenlijk niet klopt. Kleinspoor heeft een mooi setje met verschillende nummers uitgebracht, dus op Houten heb ik dat setje aangeschaft. De opschriften van Piko bleken bestand tegen terpentine en acetonvrije nagellakremover waardoor ik de nummers voorzichtig heb weggeschuurd met korrel 3000 schuurpapier. Pas op dat je niet te ver gaat anders krijg je een witte plek waar het nummer zat ( :oops: ).
Daarna op de juiste plek het nummer plaatsen en voorzichtig afwrijven, ik hou de transfer op zijn plek met een stukje plakband. Als eerste is de 2528 omgenummerd, een duidelijk verschil met het oude nummer:

Afbeelding

De nummers op de neus moeten nog geplaatst worden maar in dat priegelwerk had ik geen zin meer. Later wordt de andere 2454 vernummerd in de 2463 en de 2418 wordt de 2432. Niet geheel toevallig ook locs die mijn vader ooit op de foto heeft gezet. ;)
Als de post meewerkt kan ik ook verder met de volgende projecten; een NS verblijswagen en Italiaanse Interfrigowagens. De modellen zijn er al, de opschriften moeten nog aangebracht worden.


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey »

Bedankt voor de tip. Ik zat er eerst aan te denken om dit er af te krabben met een scherpe smd pincet, maar als een schuurpapiertje ook werkt....
Kan je mij iets meer informatie geven over het gebruik van de korrel 3000.
Heb je deze nog nat gemaakt? En toevallig in een puntje gevouwen en alleen over de cijfers geschuurd?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Ja, nat en een klein puntje gevouwen. Ik denk dat het makkelijker gaat als je het schuurpapier om een klein puntje heen vouwt maar dat moet ik nog proberen. Kleinspoor levert alleen de nummers, het logo en de andere opschriften zijn nog origineel Piko.


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey »

Bedankt voor de aanvulling. Ik heb de nummers van Kleinspoor al liggen. Nu nog even het nummer bepalen en de tijd ervoor vinden :D


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Als je het helemaal goed wil doen moet je ook nog op de handgrepen op de huif letten, vanaf de 2451 werden de locs afgeleverd met korte handgrepen. Piko heeft dit wel keurig nagebootst op de locs. :lol:

De post werkte gisteren gelukkig mee en bracht de transfers van Jos, gelijk maar even gekeken of ze passend zijn:
Afbeelding
De Interfrigowagen is een 3D-print afkomstig van de buren op 1zu160, de verblijfswagen van ons eigen forum.
Helaas had ik de nummers voor de verblijfswagen verkeerd doorgegeven dus dat is even wachten op de goede versie. De basis voor de wagen is een Fleischmann 8331 die voor een paar euro op een beurs te vinden is. Om de kap passend te krijgen moet er bij de trappetjes iets van het onderstel worden weggesneden, dan past het probleemloos. De verf die ik heb gebruikt zijn de standaard NS-kleuren van Kleinspoor, NS-geel, IC-blauw en NS-grijs en wat zwart voor de bordessen. Ter inspiratie staan onderaan deze pagina nog enkele kleurvarianten van andere bedrijven.


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey »

Die zien er ook goed uit!


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door ljjnl »

Mooi allemaal! Waar (of bij wie) komt die verblijfswagen vandaan? Lijkt me leuk voor bij m'n VolkerRail trein :)


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mini rijder »

Dat ziet er allemaal goed uit.
Je verblijfswagen is mooi gelukt. Dat doet me eraan denken dat ik die van mij ook nog eens moet spuiten.
Heb je de gasflessen ook geplaatst?

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door WilcoV »

Voor de verblijfswagen van Robby: https://www.shapeways.com/product/T69TW ... d=82962718
Ziet er goed uit Robby (3D ontwerp) en Rick (afbouw)


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Inderdaad die, leuk karretje om te maken en ook vrij simpel te doen.
mini rijder schreef: 13 mar 2019 20:18 Dat ziet er allemaal goed uit.
Je verblijfswagen is mooi gelukt. Dat doet me eraan denken dat ik die van mij ook nog eens moet spuiten.
Heb je de gasflessen ook geplaatst?
Nee, die liggen nog ongeschilderd ergens anders. Eerst maak ik de kap af en dan kijk ik waar ze onder de wagen moeten komen.


Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mini rijder »

Even een foto van hoe ik het bedacht had.

Afbeelding

De oorspronkelijke trapjes moeten van het onderstel verwijderd worden. De dingetjes in de rode ovaal dienen te blijven staan.
Het stokje in de gele ovaal moet iets worden ingekort, zodat het andere uiteinde gelijk komt met het U-profiel aan de kap (op de foto de derde van rechts).
De gasflessen komen dan in het rek an de andere kant van de wagon te staan, aan de kant van de rookgasafvoer die aan één zijkant van de kap geplaatst kan worden. Hiervoor zit er een gaatje in één zijkant. De kachelpijp is aan de binnenkant mee geprint.
De gasflessen moeten geplaatst worden voor de onderbouw onder het onderstel gelijmd wordt, anders passen ze niet in het rek.

Ik hoop dat je met deze beschrijving verder kunt.
Veel plezier met het afbouwen en rijden met je verblijfswagen.

Groetjes: Robby



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Ja dat moet wel lukken zo, binnenkort maar eens proberen. :)



ljjnl
Berichten: 27
Lid geworden op: 24 jan 2018 10:53

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door ljjnl »

WilcoV schreef: 13 mar 2019 20:46 Voor de verblijfswagen van Robby: https://www.shapeways.com/product/T69TW ... d=82962718
Ziet er goed uit Robby (3D ontwerp) en Rick (afbouw)
Top dank, opgeslagen :)



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Deze week heb ik de verblijfswagen afgemaakt, het nummer en de losse deeltjes zijn erop gezet waarna de bak in de blanke lak kon en het onderstel werd van de extra onderdelen voorzien. Het aanbrengen van de gasflessen was nog een gedoe, kleine dingetjes in een klein rekje zetten. :lol: Ook werden de traptreden nog met wat zilververf aangestipt, dat geeft wat extra detail.

Afbeelding

Afbeelding

Het wagentje staat nu met een kraansik en een paar zelflossertjes te wachten op een volgende klus.


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey »

Hij is erg mooi geworden Rick! Misschien ook maar eens zo'n wagen op mijn te doen lijst zetten :P


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mini rijder »

Rick,
Die verblijfswagen is inderdaad heel mooi geworden.
Petje af.

Groetjes: Robby



sjoef
Berichten: 937
Lid geworden op: 09 dec 2008 13:59
Locatie: Den Haag

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door sjoef »

Op naar het volgende project.... Deze is in ieder geval geslaagd.....

Jos



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Bedankt, het is een leuk en makkelijk te maken wagentje. Koop wel de goede donor anders heb je een wagentje extra op de baan :/
Andere projecten zijn er ook nog, de vernummerde 2400'n en Interfrigowagens (en later nog een 1000, plan E Df, Hbis'n).



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

De omgenummerde 2400'n zijn ook klaar nu (eigenlijk moet er nog wat blanke lak op de cabines maar dat komt ooit wel, gewoon niet aan zitten tot die tijd). Het verwijderen van de oude nummers met schuurpapier kan beschadigingen geven zoals bij de 2528 op de kop is te zien. De rest van de nummers heb ik daarom verwijderd met wat Cif op een wattenstaafje, zeker bij de nummers op de kop is dat beter voor de kap. Om de nummers op de juiste plek te houden plak ik ze op een stukje plakband of Tamiya-tape voor ik ze afwrijf, voor de kleine nummers snij ik een stukje van ongeveer een millimeter breed uit anders past het niet goed boven de frontseinbalk.
En zelf een nummer uit de Kleinspoorset samenstellen is natuurlijk nog veel meer priegelwerk, aan de andere kant zit de 6 niet goed maar dat is helaas maar zo. :lol:

Afbeelding

Afbeelding

En pas op voor de zwaailichten, die zijn snel afgebroken of kwijt...


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Merijn »

Wauw, 3 2400-en zelfs! 👍🏻 Leuk om te zien. Nummers zien er veel beter uit zo op de correcte onderlinge afstand. Dus schuurmiddel met een wattenstaafje werkt het best uiteindelijk?

Leuk topic overigens, blijf posten zou ik zeggen.

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey »

Dat is erg netjes geworden. Cif met een wattenstaafje is een goed idee. Dat ga ik ook maar eens uitproberen.
Nu trouwens nog al je luchtslangen er nog in prikken ;)


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

@ Merijn, ja voor de nummers op de uiteindes wel, daar haal je eerder de lak weg door de knik in de neus. Op de cabine maakt het niet veel uit al gaat nat schuurpapier iets sneller.

@ Mikey: een gesloten front was ook nog de bedoeling bij één loc maar ik kreeg dat stukje er niet in. :/ de luchtslangen komen er wel op als de locs weer de baan op gaan.



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Even een vlug klusje tussendoor gedaan, het ACME NS-slaaprijtuig 622 heb ik van een grijs dak voorzien. Oorspronkelijk is het rijtuig uitgeleverd met een blauw dak, zoals het had in de oorspronkelijke kleurstelling maar bij de NS werd het dak grijs zoals bij de andere internationale rijtuigen. Bij aankoop vond ik dat al jammer maar ik moest nog even moed verzamelen om bij een rijtuig van 60 euro iets aan te passen (maar bij locs die het dubbele kosten gaat dat veel makkelijker :? ).
Omdat het rijtuig niet uit elkaar wou en de bak en het dak uit één geheel bestaan werd het hele rijtuig ingepakt in Tamiyatape. De vouwbalgen zitten vastgelijmd maar komen vrij makkelijk los, die zitten precies op de hoogte van de scheiding tussen blauw en grijs. Als grijs werd Tamiya TS48 Gunship Grey uit een spuitbusje gebruikt, dat droogt snel en strak op. Een blanke lak heb ik niet aangebracht, er zijn geen transfers die beschermd moeten worden en er zit dan toch verschil tussen het grijs en blauw:

Afbeelding
Afbeelding

Al met al duurde het typen van dit bericht langer dan de ombouw, zelfs de verf was binnen enkele minuten al droog. :)


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door WilcoV »

Complimenten hoor ziet er strak uit. Was één laag voldoende?


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door maarten »

Echt knap gedaan, netjes hoor!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie