120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

120x50 baantje: Himbeeren Wald, eerste sporen gelegd

Bericht door fenix »

Hallo allemaal,

In mijn introductie beschreef ik tamelijk uitgebreid een baantje waaraan ik bezig ben. Een gedeelte van dat verhaal heb ik vertaald naar een plaatje:
Afbeelding

Het voorgrond station spreekt redelijk voor zichzelf. Een klein station aan een zijlijn met een omloop/passeer spoor en een goederenspoortje. Alles ruim opgezet om nog enigzins een realistische weergave van een fictief voorbeeld te kunnen geven. Tijdperk 3 (Duitsland) of een museumbaan in de moderne tijd. Dat is nu nog niet zo spannend en wordt tzt wel uitgewerkt als de techniek voor elkaar is. Het rollend materieel kan voor beide mogelijkheden hetzelfde blijven ;) Daarom heb ik ook nog geen naam voor de baan. De maximale treinlengte is 30cm, ofwel een klein locje met 3 of 4 wagons/rijtuigen, afhankelijk van de combinatie loc/rijtuigen.

Het schaduw station, dat een paar cm lager ligt dan het voorgrond station, begint met een omloop sectie die vervolgens uitkomt op de sector draaischijf. Vanaf die draaischijf kan een volledige stam worden weggezet op een van de 4 opstel sporen. Elk opstelspoor heeft ruimte voor 2 stammetjes. Ook zijn er vanaf de draaischijf nog 2 opstelsporen bereikbaar voor alleen een tractie voertuig.

Alle locs zijn (en blijven voorlopig) analoog, het schaduw station wordt volledig geautomatiseerd om vanaf het voorgrond station een trein te ontvangen in de omloop sectie, weten om welke trein het gaat en daarvan, als het van toepassing is, de loc omloopt en vervolgens de trein wegzet op een opstelspoor. Vanuit het schaduw station wil ik ook willekeurig welke trein kunnen kiezen die automatisch vanaf het opstelspoor voor het inrijsein van het voorgrond station wordt afgeleverd.
Handmatig of random-automatisch kan bij een stoomloc een storing worden gefingeerd, waarop automatisch in het schaduw station de tractie wordt vervangen door een standby diesel loc.

De bediening van het voorgrond station loopt met een traditioneel 'analoog' paneel ook via de automaat, zodat de automaat kan bijhouden wat er gebeurd aan de voorkant en eventueel ook zelfstandig een complete dienstregeling kan afhandelen

Rail en wissels worden peco code 55 met medium radius wissels in de voorgrond en small radius wissels in de schaduw.

De opzet heeft een modulair karakter en zowel aan de voorgrond als aan de schaduwkant kan in de toekomst eventueel worden uitgebreid.

De volgende stap voor deze baan is de sporen leggen (het frame heeft de jaren onder het stof goed overleefd), de draaischijf maken, rijden en uitwerken waar en hoe ik de treinenloop meet met daarin verweven de exacte indeling in secties. Het is nodig om niet alleen te meten of er ergens een trein staat, maar ook in welke richting en op welke sectie een trein rijdt. Ook moet tamelijk nauwkeurig de positie van een loc bij een ontkoppelaar worden gemeten, anders loopt het automatisch omlopen een beetje scheef...

Op voorhand schat ik in dat het automatisch ophalen van een goederenwagon en plaatsen van een nieuwe op het goederenspoortje het lastigtse is om voor elkaar te krijgen. Er zijn daarvoor wat extra rangeer bewegingen nodig.

Anyway, de volgende update is als de sporen vanaf de voorkant tot aan de draaischijf liggen (kan ik in ieder geval al een paar treintjes rijden ;))

(edit: de baan een naam gegeven, Fenna, 20190421-2020)
Laatst gewijzigd door fenix op 07 jul 2022 13:20, 7 keer totaal gewijzigd.



tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: 120x50 baantje (nog zonder naam)

Bericht door tv_man »

Een heel interessant baanplan in al zijn ogenschijnlijke eenvoud, sectordraaischijven zie je hier niet zo vaak.

Het automatisch rangeren en vooral koppelen en ontkoppelen zal vast een uitdaging worden, zal geïnteresseerd volgen hoe dat gaat uitpakken.

Ik neem aan dat de tekening redelijk op schaal is. Ik denk dat het niet zo zinvol is om de opstelsporen achter de sectordraaischijf langer te maken dan de sectordraaischijf want je zult uiteindelijk hoogstens een trein van de lengte van de sectordraaischijf op de opstelsporen hebben staan. (ik ben geen rangeergoeroe dus ik zie het als erg ingewikkeld om daar twee treinen achter elkaar te hebben staan zodat ze er allebei ook uit kunnen) Daarom zou je de sectordraaischijf wat langer kunnen maken om in ieder geval potentieel iets langere treinen te kunnen laten rijden (ook al is daar ook weinig ruimte voor op de voorgrond.

Heel ingewikkelde rangeerbewegingen in een onzichtbaar (want het lijkt erop dat het uit het zicht is) rangeergedeelte zou ik zelf vraagtekens bij zetten dus een omloopspoor daar is mijns inziens minstens een technische uitdaging. Zeker wanneer alle treinen analoog moeten gaan rijden.

Maar dit is dus vooral commentaar van iemand die niet zo van de technische kant is!


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje (nog zonder naam)

Bericht door fenix »

Hallo Norman,
Dank voor je feedback
tv_man schreef: 07 apr 2019 11:09 Een heel interessant baanplan in al zijn ogenschijnlijke eenvoud, sectordraaischijven zie je hier niet zo vaak.

Het automatisch rangeren en vooral koppelen en ontkoppelen zal vast een uitdaging worden, zal geïnteresseerd volgen hoe dat gaat uitpakken.
Dat is precies de uitdaging waaromheen dit baantje is bedacht ;)
Ik neem aan dat de tekening redelijk op schaal is. Ik denk dat het niet zo zinvol is om de opstelsporen achter de sectordraaischijf langer te maken dan de sectordraaischijf want je zult uiteindelijk hoogstens een trein van de lengte van de sectordraaischijf op de opstelsporen hebben staan. (ik ben geen rangeergoeroe dus ik zie het als erg ingewikkeld om daar twee treinen achter elkaar te hebben staan zodat ze er allebei ook uit kunnen) Daarom zou je de sectordraaischijf wat langer kunnen maken om in ieder geval potentieel iets langere treinen te kunnen laten rijden (ook al is daar ook weinig ruimte voor op de voorgrond.
Langere treinen op de voorgrond is geen optie, tenzij ik naar een groter baan oppervlak ga en dat is ook weer geen optie ;) Achter de draaischijf heb ik 8 opstel posities voor 6 treinen. ofwel er is altijd plek om een trein van een opstelspoor naar een andere te zetten om een achterste trein naar voren te halen. Overigens, door de extra rangeer bewegingen, is het niet handig om treinen die het meeste rijden achteraan weg te zetten. Die plekken zijn bv voor mijn wadlopertje die af en toe als grapje naar voren mag.

Heel ingewikkelde rangeerbewegingen in een onzichtbaar (want het lijkt erop dat het uit het zicht is) rangeergedeelte zou ik zelf vraagtekens bij zetten dus een omloopspoor daar is mijns inziens minstens een technische uitdaging. Zeker wanneer alle treinen analoog moeten gaan rijden.
Het is inderdaad een stuk van de baan dat niet direct zichtbaar is als de voorgrond 'klaar' is. Een ledstrip en een camera geeft me indirect wel zicht. De camera en de positie ervan heb ik al getest en ik krijg goed zicht op wat er aan die kant van de baan gebeurd. Voldoende ook om daar handmatig te gaan rangeren

maar goed het automatisch rangeren staat of valt met de nauwkeurigheid van meten waar een trein staat tov de ontkoppelaar en om welke trein het gaat. Dat laatste moet in de software worden opgelost en ik denk dat het met een database kan. Voor het positie meten van een trein staan wat experimenten in de agenda. Ik denk dat het kan werken met lichtsluis techniek.

Maar dit is dus vooral commentaar van iemand die niet zo van de technische kant is!
Geeft niet, elk commentaar is waardevol :)

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje (nog zonder naam)

Bericht door fenix »

Hallo allemaal,

Voordat de eerste rails vast komen te liggen,

sfeerbeeld van de voorgrond:
Afbeelding

totaal overzicht van de stand van zaken:
Afbeelding

Allemaal bestaand spul dat een jaar of wat heeft stof gevangen.

Het stationsgebouw heb ik destijds al voorzien van wat binnenverlichting (rijstekorrel gloeilampjes klassieke stijl, pre-ledtijdperk voor binnenverlichtig).
In een aparte post laat ik de details ervan wel zien, want het waren wat 'hacks' tijdens de bouw en is nog niet helemaal klaar.

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje (nog zonder naam)

Bericht door fenix »

Hiha allemaal :)

Vandaag kwam de post met een erg leuk pakketje: de raspberry pi :D samen met wat geneuzel om de pi te kunnen laten praten met zoiets als een modelbaan. Vanmiddag heb ik de pi al aardig leren kennen en hoewel ik best thuis ben in debian achtige linux varianten, had ik met het raspbian op die pi wel wat verrassingen.
De pi heeft van zichzelf geen realtime clock (rtc), maar is er wel van te voorzien en dat vind ik met het oog op dienstregelingen draaien wel handig om beschikbaar te hebben. Dat bleek al een aardige introductie in het mechanisme rond de I2C bus die ik voor het meten aan en sturen van de baan ga gebruiken.

Aan die I2C bus hang ik wat uitbreidingskaartjes die me uiteindelijk 128 apart te sturen of te lezen kanalen opleveren. Vandaag zijn daarvan de eerste 32 geleverd. Of ik ze uiteindelijk 'koud' gebruik of ga multiplexen moet nog duidelijk worden als ik een goede inventaris heb van wat er gemeten en gestuurd moet worden.

voor de geïnteresserden de technische details van de nieuwe hardware:
- raspberry pi 3 B+ met raspbian desktop image (deze pi uitgekozen vanwege het 1Gb geheugen)
- piface shim rtc
- IO Pi Plus (32 lees/schrijf kanalen via de I2C bus)
- 8 kanaals 5v relais kaart. (of ik deze in de praktijk ook ga gebruiken, is nog niet duidelijk, omdat de relais van deze kaart 1xom kunnen schakelen en voor mijn wisselbediening heb ik 2xom nodig om via 1 kanaal een wissel te kunnen schakelen. Voor de eerste testen is dat nog niet zo spannend, maar voor de uiteindelijke toepassing kunnen de beschikbare kanalen wat krap blijken)
- wat knopjes, leds, weerstanden en een printplaatje om het bedieningspaneel te maken

De eerste indruk van het geheel: een mooie mix van microcontroller IO en bediengemak van een 'gewone' computer.

Oh ja, Ook is mijn oude Ccontrol-1 micro controller boven water gekomen. Na wat testjes bleek die nog prima te functioneren. Deze had ik destijds aangeschaft voor de baan besturing, maar kwam er achter dat die toch wat te beperkt was daarvoor. Wel ga ik proberen er de draaischijf mee te bedienen.

tot zover deze update :)
groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje (nog zonder naam)

Bericht door fenix »

een plaatje erbij,
het ultra zeldzame rode 2x4 LEGO steentje ligt erbij als maat referentie:
Afbeelding

Midden boven: de pi met de io pi plus. De rtc module zit netjes ingeklemt tussen de pi en de io pi plus

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: 120x50 baantje (nog zonder naam)

Bericht door maarten »

Ik zie dat je ook zelf nog wat elektronica gaat 'bakken', ik ben benieuwd! ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: 120x50 baantje (nog zonder naam)

Bericht door erik-n-fan »

Met een Pi aan de slag. Ik ben ook benieuwd!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje, Himbeeren Wald

Bericht door fenix »

hiha :)

Inderdaad met een pi aan de slag. Een geinig ding ;) (ben nu voor deze reactie op het forum ook met de pi ingelogd)
Vandaag wat geknutseld met draadjes, knopjes, relais en connectors. In een laboratorium opstelling heb ik middels een drukknopje na tussenkomst van software op de pi een bemo wisselaandrijving kunnen bedienen. Druk op de knop: wissel aandrijving in de ene stand. Nog een druk op dezelfde knop: wissel aandrijving naar de andere stand. Heb het op video staan en dat filmpje komt vanavond nog online en dan laat ik het hier zien.

Voor mij betekend dit een proof of concept voor het aansturen en dat heb ik beloond met een naam voor de baan: Himbeeren Wald :D

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door fenix »

Het filmpje van de wisselaandrijving met de RPi:


Ook vandaag nog uitgewerkt hoe ik de beschikbare kanalen ga gebruiken. Het past met wat kunstgrepen.

Aan 128 'koude' I2C kanalen heb ik niet genoeg. De drukknoppen ga ik multiplexen met hulp van wat beschikbare GPIO pinnen op de RPi zelf
De RPi mag ook de PWM verzorgen voor de rij automaat en voor de draaischijf haal ik het maximale uit de CControl. (de RPi vraagt en de CControl draait ;)) Voor de niet kenners van de CControl, het gaat in mijn geval om de versie 1 met basic: 8 8-bits analoog digitaal kanalen (AD), 2 8-bits digitaal analoog kanalen (PWM), 16 reguliere digitale kanalen, 8kb geheugen voor een basic programma, 255 bytes voor een assembly programma en een spectaculaire 24 bytes vrije ram geheugen ;). Het is een micro controller die in de 2e helft van de jaren 90 vorige eeuw is uitgebracht door Conrad,

Van de Ccontrol worden 7 AD ingangen gebruikt voor het meten van de bezetting van de opstelsporen en 1 AD ingang voor de positie van de draaischijf. Van de 2 PWM kanalen wordt er 1 gebruikt voor de rijregelaar en de andere voor een servo aansturing van de draaischijf.
8 Digitale poorten zijn gereserveerd voor de communicatie met de RPi en de over gebleven 8 digitale poorten voor het schakelen van de rijspanning op de draaischijf en de opstel sporen.

Voor het schakelen van licht ed in de scenery heb ik nog 6 I2C kanalen over en dan is alles vol ;)

Oh ja, financieel zit ik nu rond de €100,- aan electronica. Daar komt nog wat bij voor een serieuze voedings unit en nog wat klein schakelmateriaal. De verwachting is dat ik uitkom tussen de €150 en €175,- voor de besturing van Himmelbeeren Wald
Verder gaat het me nog wel wat uurtjes kosten om de software te schrijven voor zowel de CControl als de RPi :roll: :geek: ;)
groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door Hans »

Hallo Fenna,

Voor mij is dit helaas allemaal adacadabra :? , maar ik vind het indrukwekkend om te zien hoe je het aan de praat krijgt en ik kijk met interesse (en eerlijk gezegd ook wat jaloers) naar je vorderingen.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door Rebel »

Voor mij ook abracadabra, maar wel interessant om te volgen 8-)


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door bpieters »

een leuk baanontwerp en een interessant electronicagebeuren.
ik ben wel bekend met linux (debian en mint) maar dit is toch wel iets heel unieks.
ik blijf dit volgen.
groet,
Bert(


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door fenix »

Electronica update :)


Dit weekend weer druk aan het knutselen geweest en het resultaat is mijn eerste zelfgebouwde wissel aansturings unit.
Nu nog 1 kanaals, maar het printje heeft ruimte voor nog 4 kanalen speciaal voor wissels en daarna nog 2 voor algemeen schakelwerk. Het verschil zit in de bedrading van de relais en de ruimte tussen de relais

Een beetje pielen met weerstandjes, transistors, optocouplers, relais en draadjes.
Om op te pielen had ik mezelf een breadboard gegeven, dan kun je proberen zonder solderen. Als het werkt, is het vroeg genoeg om de soldeerbout erbij te pakken.
Eerst had ik een oude ethernet kabel gedoneerd om 16 kanalen op het breadboard te krijgen (erg handig om 8 uniek gekleurde draadjes binnen een huls te hebben ;))
Met mijn vingers op veilige afstand van de RPi ben ik gaan spelen. Internet is erg handig om een basis schema te vinden als uitgangspunt en ook mijn oude boekje 'modelbaan automatisering en - electronica' uit de kleine modelbaan serie bleek nog handig referentie materiaal te hebben.

Het was wat spelen met weerstanden om niet teveel stroom te trekken uit de RPi (per 16 kanalen mag er maximaal 125mA getrokken worden en ik ben uitgekomen bij minder dan een halve mA voor 1 kanaal, dus ruimschoots binnen de veilige marge

Het prototype op het breadboard in actie:

Op het prototype had ik het relais op de wisselmotor gelijmd (3 draden naar de wisselmotor)

en de gesoldeerde versie met het relais op het printplaatje en slechts 2 draden naar de wisselmotor
Op het breadboard heb ik de schakeling helemaal opgeschoven, zodat het niet in de weg zit en nog als referentie kan dienen bij het opbouwen van de rest van de print. Ook heb ik er voor de zekerheid maar een foto van gemaakt ;)


De volgende stap is het verder opbouwen van het printplaatje.
overigens vindt uiteindelijk de terugkoppeling van de wissels plaats vanaf de wisselmotor. de Bemo wisselmotor beschikt over 4 omschakelaars om dat soort snuisterijen te schakelen (ook bv de hartstuk geleiding kun je daarmee schakelen)

Nog een voetnoot: de 12v relais zijn een stuk stiller dan de relais van het 8 kanaals relais printje dat ik had gekocht

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door fenix »

Het werk aan Himbeeren Wald gaat langzaam ...
Mijn tijd kan maar een keer besteed worden en wordt verdeeld over meerdere hobbies ;)
Momenteel ben ik bezig om lichtsluisjes in elkaar te solderen en een testbaantje te bouwen om de basis software voor de Raspberry Pi verder te ontwikkelen.
Door mijn hobbykamer opnieuw in te richten heb ik wel extra ruimte kunnen vrijmaken voor een wat groter treinbaantje. Dat gaat zich vertalen in een uitbreiding van Himbeeren Wald met een stuk zichtbare geëlectrificeerde vrije baan waar ik wat langere treintjes voorbij kan laten komen die via een schaduwstation rondjes rijden. (Een L vorm van 1m70x2m40, breedte variërend van 50-60cm). Vanuit dat schaduw station komt een aansluiting op het schaduwstation van Himbeeren Wald, zodat ook dat materieel op het stukje vrije baan voorbij kan komen. De uitbreiding krijgt geen keerlus, maar wel mogelijkheid om vanuit 2 richtingen de loc van een trein te kunnen omlopen.

Door die uitbreiding kan ik sneller beginnen met (voorlopig analoog) rijden terwijl ik ondertussen aan de software voor de RPi werk. Ook kan ik dan al de zichtbare sporen van Himbeeren Wald gaan leggen en gebruiken.

Tot zover deze update en aan foto's wordt gewerkt ;)

Fenna
Bijlagen
himbeerenwald-uitbreiding.png
himbeerenwald-uitbreiding.png (35.33 KiB) 6162 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door fenix »

het testbaantje in wording:
Afbeelding

Fenna


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door bpieters »

hoi Fenna,
helaas zijn de afbeeldingen op een of andere manier niet zichtbaar (tenminste bij mij) en dat is jammer want ik zou wel eea willen volgen.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door fenix »

Hallo Bert,
dank voor de melding.
ik ga er mee aan de slag

Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door fenix »

opgelost.

Het certificaat van mijn website was verlopen. Nu weer verlengd

Fenna


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door bpieters »

dank je wel,Fenna.
Nu weer alles zichtbaar.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door bpieters »

hoi Fenna,
Als ik het goed begrijp zijn er dan dus 2 schaduwstations achter elkaar.
Zou op de himbeerenwald-module dan bijv. alleen een inhaalspoor op die plek niet voldoende zijn?
Doorgaand spoor over een sector draaischijf lijkt me niet zo voor de hand liggend.
Deze dan vervangen door een wissel is denk ik ook eenvoudiger te realiseren.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door fenix »

Hallo Bert,

Inderdaad komen er 2 schaduw stations. Himbeeren Wald blijft met zijn 120x50 ook een apart bruikbare module ivm eventuele verplaatsbaarheid naar beurzen. Wel ben ik bezig om van Himbeerenwald het schaduw station opnieuw te ontwerpen, zodat treinen vanaf de uitbreiding ook direct daar het schaduwstation binnen kunnen rijden.

en ja, ik weet dat ik het me niet makkelijk maak, maar dat is dan weer de uitdaging ;)
iets met automatisch treinsamenstellingen veranderen in de schaduwstations .. :roll:

Bijvoorbeeld een goederentrein op het hoofdspoor met een wagon voor Himbeeren Wald (steeds een verschillende), vanaf de uitbreiding opgehaald door bv mijn V60 of een köf, naar schaduwstation Himbeeren Wald gebracht en daar als extra wagon aan een reizigers treintje gehangen die dan weer naar het goederen spoortje gerangeerd wordt met het omlopen van de loc. De goederen wagon die nog in Himbeeren Wald stond vervolgens met de reizigerstrein naar het schaduwstation brengen, daar afrangeren en weer naar het hoofdspoor brengen om daar aan de grotere goederentrein te hangen. :roll:

maar goed, zover is het nog niet. Eerst maar eens binnenkort het basis houtwerk tussen de muren van mijn hobby kamer hangen ;)

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door fenix »

een update ....

Het ontwerp van mijn baantje draait heel erg om de sector draaischijf. Heel lang had ik alleen een globaal idee wat ik daarvan wilde, maar inmiddels zijn er wat ontwikkelingen die een en ander wat concreter maken.

Via een veilingsite kwam ik een fleischmann draaischijf tegen "voor de knustselaar" omdat volgens de verkoper de motor niet draaide. Een fleischmann draaischijf heeft in principe alle cruciale onderdelen die ik voor mijn sector draaischijf nodig heb al aan boord en scheelt me een hele aandrijving uitdenken en uitwerken. Vanwege de prijs die doorgaans voor deze draaischijven gehanteerd wordt (zowel nieuw als gebruikt), had ik die optie ongeveer afgeschreven. Nu deze draaischijf voor knutselaar voorbij kwam met een 'voor knutselaar' prijs was dat koren op de molen van deze knutselaar en met wat knutselen kreeg ik de draaischijf aan de praat. Daarbij was de handleiding van Fleischmann zelf (download via de fleischmann website) een handig startpunt. Vervolgens was het nodig om uit te vissen hoe de speciale draaischijf schakelaar in elkaar steekt en via een franse website kwam ik een plaatje tegen met een tekening van de printplaat van zo'n schakelaar, Yess :)

De brug gedemonteerd, de motor getest met een gelijkspanning en die bleek te werken. Het aan- en uitschakelen van de motor getest, dat gaat via een electro magneetje dat een schakelpalletje omhaalt en gelijk de blokkering weghaalt van zowel de motor-as als het laatste tandwiel. Een bladveertje dat dat palletje in de blokkeer stand duwde bleek losgekomen. Na alles weer netjes in elkaar te hebben geschroefd, kan ik met een gelijkspanning (12v), een ompool schakelaar en een drukknop de, nu weer werkende, draaischijf bedienen.
filmpje:


na dit avontuurtje ben ik het schakelen met een microcontroler (arduino nano kloon) gaan uitdenken.
De arduino gaat van de sector draaischijf een tamelijk bijzondere denkende "wissel" maken.
De RPi "ziet" de bezetting op alle schaduwsporen zelf, maar kan via de arduino alleen het voor de draaischijf bereikbare spoor schakelen.

Communicate met de RPi zal gaan over 5 bits, de bediening van de draaischijf zelf gebruikt 3 bits en voor het schakelen van de aangesloten sporen zijn vervolgens nog eens 4 bits nodig.
Totaal zijn dat 12 van de 14(+8) beschikbare poorten van de arduino kloon.

volgende stap is de electronica aan elkaar solderen en daarna de arduino programmeren.
Onderdeel van het programma in de arduino (en de RPi) wordt het communicatie protocol tussen de twee en dat op zich is alweer een klusje ;)
Het testen van de arduino doe ik met de draaischijf in zijn huidige vorm, maar uiteindelijk gebruik ik voor mijn sector draaischijf alleen de aandrijving uit de brug en wat tandheugeltjes die van de aansluitsporen komen.
De brug hoef ik daarbij niet te beschadigen en de printplaat blijft er in achter. Alle onderdelen die ik niet gebruik, blijven intact en zijn naderhand voor de liefhebber beschikbaar tegen een af te spreken bescheiden prijsje, maar daarvan komt tzt wel een berichtje in het desbetreffende forum deel.

In de bijlage het schematische sporenplan met spoornummers, blokindeling en hoe de sporen van het schaduwstation worden geschakeld met de relais
Van de relais 1 t/m 7 kan er maximaal 1 tegelijk actief zijn door de 3-8 decoder.

wordt vervolgd :)
Fenna
Bijlagen
schakeling-draaischijf.jpg
schakeling-draaischijf.jpg (31.04 KiB) 6372 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald, sectordraaischijf deel 2

Bericht door fenix »

Hi allemaal,

Vandaag een heugelijke dag/nacht ..
De (sector) draaischijf wordt nu aangestuurd met een arduino die op zijn beurt een i2c slave is. Via de i2c verbinding krijgt de i2c master een periodieke status update van de slave en stuurt de master naar de slave welk spoor er moet worden bediend. Voorlopig heb ik een 2e arduino als i2c master, maar die i2c master software laat zich redelijk eenvoudig omzetten naar software waar de Raspberry Pi mee uit de voeten kan. Voor zowel de arduino als de Raspberry Pi is al kant en klare i2c software, dus hoef ik niet zelf een protocol uit te werken. Scheelt weer ;)

Nu de techniek in de basis bruikbaar is, kan ik met het modelbouw aspect aan de gang :D

Het is nu te laat om er een filmpje van te maken, dus die hebben jullie nog tegoed van me. Verdere details komen met het plaatsen van het filmpje :)

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: 120x50 baantje: Himbeeren Wald

Bericht door traiNiac »

Hallo Fenna,

Zojuist voor het eerst je draadje doorgelezen. Voor mij ook veel abracadabra als verstokte analoog-rijder.Je geeft aan de draaischijfschakelaar te hebben vervangen door een moment- en een ompolschakelaartje. Je hebt ook een schema van het printje gevonden. Kun je dat met ons delen?


Plaats reactie