BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Aan de linkerzijde nog wat wijzigingen aangebracht bij het dalspoor. Station 4 is nu verplaatst en de kopsporen zijn verwijderd. Station 4 is nu achterlangs verbonden met station 1. Tussen deze aansluiting en station 1 heb ik ook nog met een kruiswissel gestoeid maar daar kom ik niet goed mee weg. Vanaf station 4 kan nu ook gekozen worden voor de keerlus zodat goederentreinen weer via het dal terug kunnen rijden. Ben nog aan het twijfelen of ik beide aansluitingen gebruik of kies voor slechts een aansluiting met de voorkeur voor de keerlus. Omdat beide sporen grotendeels niet zichtbaar zijn zal het aanzicht veel rustiger zijn dan dat het er nu op lijkt.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door bpieters »

hoi Nico,
mooi plan zo!
mijn enige opmerking zou zijn dat de bruine keerlus rechtsboven slechts in 1 richting te berijden is wat geen logische indruk maakt. 2 extra overloopwissels toevoegen om van binnen naar buiten te komen zou dat oplossen.en dan de 2 die er nu al zijn naar links opschuiven voorbij de aftakkende wissel,zodat je vanaf de lus weer naar buiten kan.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Bedankt Bert,

Ondertussen zijn we bij versie 14 gekomen. Het sporenplan is toch uitgebreider dan aanvankelijk gepland was. Daarom heb ik ook het landschap ingetekend en dan blijkt de hoeveelheid spoor dat zichtbaar is reuze mee te vallen. Daarbij verblijven de treinen ook niet lang in de tunnels waardoor de zichtbaarheid daarvan ook voldoende is. De langste tunnel is net geen 3 meter. Er zijn voldoende rijmogelijkheden aanwezig voor een gevarieerde bedrijfsvoering.

Afbeelding

Afbeelding


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door bpieters »

hoi Nico,
Inderdaad een mooi geheel zo. Genoeg ruimte voor landschap en scenery.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Mooi Nico!
Nog een paar laatste opmerkingen: (ja, ik hou nooit op... ;) )

1. Het dubbele kruiswissel in het gele spoor zou ik vervangen door 2 sets overloopwissels in serie. Dat scheelt je dus een kruising. Kruiswissels worden in stations gebruikt om maximale nuttige opstelruime te krijgen. Op de vrije baan is dat niet nodig en kun je de overloopwissels in serie leggen. In model heeft dat ook het voordeel dat je minder aansluitingen hebt omdat er minder puntstukken te polariseren zijn.

2. In station 1 heeft spoor 1 (tellend vanaf het stationsgebouw) een perron aan beide zijden. Ik zou spoor 2 iets verleggen zodat je tussen spoor 2 en 3 een perron kunt leggen. Dat vraagt evenveel ruimte en geeft je de mogelijkheid om daar 2 personentreinen te laten kruisen (ook als ze beide vanaf zijlijn komen).

3. Ik zie ten noorden van station 3 een nieuw spoor (rood-bruin). Dit maakt het plan weer erg druk (en ook minder voorbeeldgetrouw). Ik zou het dus weglaten. Aan de rechterkant van de baan is het nu erg druk met sporen op verschillende niveaus. Je hebt daar nu weinig ruimte voor scenery. Bv een stationsplein en enkele huizen bij station 3 gaat moeilijk worden.

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Ik was al aan het wachten op je Wim, :lol:

Overloopwissels zijn inderdaad beter op deze plaats dan de kruiswissel.

Ik denk dat ik spoor 1 ga koppelen aan spoor 2. Zo krijg ik links van het station mogelijk genoeg ruimte voor een kruiswissel.

Het nieuwe rode spoor koppelt het dalspoor rechtstreeks naar het schaduwstation voor meer rijmogelijkheden. Misschien korter op het hoofdspoor leggen. Ik wil hem niet meteen weglaten maar mogelijk moet ik dat beslissen tijdens de bouw als je toch een beter overzicht hebt dan op papier.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Afbeelding

Hoppa, versie 15. Kruiswissel vervangen door 4 omloopwissels en station 1 aangepast. De aansluiting van dal naar schaduwstation wat korter op het hoofdspoor zodat er meer plaats overblijft voor scenerie.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door bpieters »

hoi Nico,
het is misschien beter om de eerste set overloopwissels midden in het gele traject verder naar rechts te verplaatsen na de aansluiting vanaf de lus.Dat is minder ingewikkeld met verkeer op verkeerd spoor.
Verder een mooi plan!
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Dat kan wel Bert, maar dan kun je niet meer met de klok mee door de lus rijden. In eerste instantie was er slechts 1 setje overloopwissels (zie bericht met schets boven aan deze pagina). Daar is een kruiswissel van gemaakt om ook met de klok mee door de lus te kunnen rijden. Maar dan moet je ook weer vanuit de lus op het rechterspoor kunnen komen. De overloopwissels moeten dus links van de aansluiting van station 2 komen. En ja, dan rijd je een stukje verkeerd spoor.

Persoonlijk zou ik het oorspronkelijke plan houden en alleen tegen de klok in door de lus rijden. Dan heb je slechts 1 setje overloopwissels nodig.

Nico: het plan ziet er goed uit! Snel Bunderbahn 1 afbouwen zodat je met deze kunt beginnen ;) :lol:

Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Dat klopt Wim maar dan moet ik eerst de zoon uit huis zetten en dat gaat ook weer net te ver :lol:
De overloopwissels voegen naar mijn gevoel niet genoeg toe dus ga ik denkelijk terug naar de eerste opzet. Rechtstreeks vanaf station 2 naar het achterste spoor. Dan wordt de doorgaande route zo min mogelijk gehinderd.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 30 mar 2019 13:19 Dat klopt Wim maar dan moet ik eerst de zoon uit huis zetten en dat gaat ook weer net te ver :lol:
Hmm... Ja, dat is wel weer heel drastisch... Ik lees nu net in je startbericht dat de kamer pas over een paar jaar vrij komt. Nog genoeg tijd om dingen te optimaliseren.
Ik zal nog eens kijken of ik nog meer wilde ideeen uit mijn mouw kan schudden. ;) Niet omdat dat nodig is, maar puur omdat het kan :P :lol:

Maar alle gekheid op een stokje, het lijkt me een mooi plan. Er zal vast her en der nog wel een klein detail worden aangepast (ook tijdens de bouw), maar ik denk dat de hoofdmoot wel staat als een huis :)
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Klopt Wim. Er staat nu een goed plan klaar en dat ga ik de komende tijd verder uitwerken in Sketchup. Dat heb ik ook met BunderBahN 1 gedaan en dat geeft een goed idee hoe alles opgebouwd wordt. Een tijd rovende klus maar leuk om te doen.

Maar nu gaan we ons ook weer bezighouden met BunderBahN 1


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Het plan heb ik in sketchup gezet om te kijken hoe het er mogelijk zou kunnen uitzien.

Afbeelding

Om het geheel niet dicht te moeten bouwen met heuvels heb ik een fly-over gemaakt voor de grote bocht. Hierdoor blijft er veel ruimte over voor huisjes, wegen enz.
Ik twijfel wel nog over de brug helemaal achteraan voor het bergstation.

Afbeelding

Hier het aanzicht van de fly-over richting de haven.

Afbeelding

Hier het idee voor de aansluiting van het schaduwstation naar de baan onder het raam door.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door geertvt »

Zo, heel de kamer vol. :D
Mooi overzicht met Sketchup. Leuk dat detail met een Arriva Spurt!
Met die brug heb je wel een erg mooi paradespoor. Ik ben voor! :mrgreen:


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door RogerB »

Mooie oplossing onder het raam Nico!


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1514
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Hans »

Hallo Nico,

Goed idee, die fly-over. En de oplossing onder het raam ook.
Knap getekend trouwens.

m.vr.gr.

Hans
Laatst gewijzigd door Hans op 16 apr 2019 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

RogerB
Berichten: 643
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:18
Locatie: Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door RogerB »

Overigens leuk programma he om mee te stoeien he. Ik gebruik het beroepshalve ook af en toe :)


Groeten, Roger

Ik bouw aan Route du Vin / Weinstraße - periode VI - digitaal
(Alle advies is van harte welkom !!!!)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Thanks Guys, ik gebruik Sketchup al jaren voor al mijn projectjes. Ideaal programma.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Rene-k
Berichten: 252
Lid geworden op: 14 feb 2017 13:13
Locatie: Schinveld

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rene-k »

Ziet goed uit Nico👍


Groet,

René

Centrale: Lenz LZ100
Keerlusmodule: Blücher
Bezetmelder: Blücher
Servodecoder: Illchmann
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door spoor65 »

Dat geeft een mooi overzicht van het plan.

en om mee te gaan in jouw twijfel over de brug voor het bergstation. ik zou daar geen brug plannen. juist zo`n hoek met bergstation kun je een blikvanger van maken door een mooie opbouw van die berg, daar een brug voor zetten, zou de aandacht van de berg en zijn details weg halen,
Ik zou de berg wat groter maken, indien mogelijk, het bergstation nog net ff iets hoger leggen dan het baanvak wat nu op de brug ligt, of dat bewuste baanvak iets lager leggen.

Door links en rechts van het bergstation, vanaf de voorgrond, de bergen zelfs nog iets hoger te maken, krijg je een prachtig coulissen effect waarin het station dan ligt.


mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Hallo Nico,

Mooi getekend! Het gaat nu veel meer leven. Alleen... dat lange viaduct... :?

Het is uiteraard jouw modelbaan, dus als jij hem mooi vindt, zou ik het zeker niet veranderen. Persoonlijk kan het mij (in deze vorm) niet bekoren... Niet zo zeer omdat het een viaduct is, maar met name omdat het nogal "aanwezig" is. De hele baan wordt er nu door beheerst. Overal waar je kijkt, zie je die brug.

Als ik nu naar de plaatjes kijk, zie ik soort HSL die hoog boven een dal ligt. In het dal ligt de oudere lijn met een stationnetje. Alleen heb je niet 2 verschillende lijnen, het is dezelfde lijn. Dus alles wat beneden rijdt, komt ook over het viaduct. Dus ook de boemeltreintjes. Het HSL idee verdwijnt dan als sneeuw voor de spreekwoordelijke zon...

Je zegt dat je nu veel scenery kwijt kunt, maar alles wordt nu letterlijk overschaduwd door die lange brug. Het lange flauw gebogen traject/paradespoor vond ik 1 van de meest aantrekkelijke dingen in je nieuwe baanplan. Door er 1 grote brug van te maken, verdwijnt dat voordeel in mijn ogen.

Ik zou de brug wat kleiner maken en een deel van het landschap wel ophogen. Juist een spoorweg die in een landschap ligt (ipv hoog er boven), heeft veel meer mogelijkheden voor kleine hoekjes /scenes. Een insnijding in een hoger deel van het landschap bv, een oud seinhuis of baanwachtershuisje, een overweg, enz. Het hogere deel in het landschap deelt je baan dan ook op in 2 kleinere delen. Hierdoor lijkt de baan groter, juist door niet al het spoor direct zichtbaar te maken. Als je "op zoek moet" naar de trein, omdat hij net even achter een bosje of gebouw verdwijnt, ben je meer betrokken bij de baan.

Het geeft je ook de mogelijkheid om 2 kleinere bruggen te bouwen, ipv 1 grote. Die 2 kleinere kunnen dan ook direct van een verschillend type zijn. Bv 1 in moderne betonlook, de ander in traditioneel vakwerk of gemetselde boogbrug.

Just my 2 cents. :)

Groet, Wim
Laatst gewijzigd door Wim H op 24 apr 2019 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Rebel »

Erg mooi en interessant om dit draadje te volgen.
Knap staaltje denk en design werk :P


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Hallo Wim,

Ik heb het hoog gelegen spoor ook als een HSL ingepland dus wat dat betreft klopt je gevoel helemaal. Ik wil straks dan ook ICE, VIRM, TGV en andere HSL treinen op de baan hebben en dan past dit concept prima. De boemeltreintjes hoeven niet op het HSL traject te komen. Het centraal station kan met het dalspoor als een ovaal ingezet worden door de afslag aan de rechter zijde tussen CS en HSL (berg) spoor. Het wordt dus in dat opzicht een vrij moderne baan met veel tijdperk 6 materieel.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1162
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Wim H »

Nico Essers schreef: 16 apr 2019 23:38 De boemeltreintjes hoeven niet op het HSL traject te komen. Het centraal station kan met het dalspoor als een ovaal ingezet worden door de afslag aan de rechter zijde tussen CS en HSL (berg) spoor.
Ok, maar hoe komen je boemeltreintjes dan van en naar station 2? Dat zijn vrij korte sporen dus niet geschikt voor lange treinen. En een gemiddelde hogesnelheidstrein stopt niet in een klein kopstationnetje in de bergen... Als er geen boemeltjes over de HSL rijden, blijft station 2 leeg...
Groet, Wim


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: BunderBahn 2 (idee voor de toekomst)

Bericht door Nico Essers »

Daar heb je gelijk in Wim. Moet ik nog eens over nadenken. Misschien het station aanpassen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie