Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Vraag maar raak!
Plaats reactie

Onderwerp starter
gvv001
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2018 16:56
Locatie: Veenendaal

Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door gvv001 »

Beste allemaal,

Ik ben sinds vorig jaar aan het stoeien met Kato en heb de volgende vraag:
Omdat de aansluitingen van de wissels nogal een dikke stekker hebben, dacht ik de draden door te knippen, door een gaatje in de tafel naar beneden te leiden en dmv Brawa kabels en stekkers/contra stekkers weer aan de originele Kato stekker te bevestigen bij de schakelaar,

Kan ik dit zomaar doen, of moet ik nog ergens anders rekening mee houden?

Alvast bedankt voor jullie raad!!

Met vriendelijke groet,
Gert


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door fenix »

Hallo Gert,
In principe moet dat kunnen. zolang je maar zorgt dat de juiste kleuren uiteindelijk weer aan elkaar vast zitten. Voor het mooie doe je dan solderen en krimpkous er omheen om alles weer aan elkaar te maken.

Of het lukt met brawa draad, hangt een beetje af van de stroom die de kato wissels trekken en hoelang die stroom er op staat. Mijn ervaring met roco/minitrix/bemo wissel aandrijvingen is dat de brawa draad dik genoeg is.

groetjes, Fenna


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door fenix »

Hallo Gert,

Inmiddels heb ik me wat ingelezen op de Kato wissels en heb informatie gevonden over de stroom die getrokken wordt door de wisselspoel. Het is een puls van ca 500mA en dat is voor brawa draad (0.14mm²) geen probleem. Gebruik je ook de originele kato schakelaars?

bron voor de stroom door de kato wissels: https://www.trainboard.com/highball/ind ... ent.74277/
(deze link staat ter referentie voor mijn bron)

groetjes, Fenna



Onderwerp starter
gvv001
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2018 16:56
Locatie: Veenendaal

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door gvv001 »

Hallo Fenna,

Hartelijk dank voor je informatie! Ik gebruik inderdaad de originele schakelaars van Kato.
Deze info zal het me veel makkelijker maken om de draden onzichtbaar onder de wissels weg te werken, omdat ik niet van die grote gaten hoef te boren.

Nogmaals bedankt!
Groeten,
Gert


Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door fenix »

Hallo Gert,

graag gedaan :)

Fenna



Heiko
Berichten: 429
Lid geworden op: 09 sep 2016 09:42

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door Heiko »

Mogelijk staat hier nog iets tussen https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=29&t=10502


z21 / Fleischmann / Minitrix / Piko / Kato
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door WilcoV »

Misschien mosterd na de maaltijd, maar je kan die stekker (de dikke witte) er zonder probleem gewoon af knippen. Ik gebruik ze helemaal niet omdat ik mijn wissels aansluit op een wisseldecoder en dan heb je toch blanke draad nodig. Verlengen doe ik gewoon op andere manieren.
Ik zie dat je verder alles van Kato gebruikt. Een tip, gewoon een kleiner gat boren voor je het wissel aansluit en dan de kleinere stekker van onder naar boven door je onderplaat en dan aan de wissel steken. Dan hoef je niets te knippen.
Je kan ook gewoon een groot gat boren, doe ik ook wel eens.
Als ik grote gaten heb dan plak ik er daarna gewoon een stuk tape overheen. Er komt immers toch weer scenery zoals strooisel, ballast enz overheen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
gvv001
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 aug 2018 16:56
Locatie: Veenendaal

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door gvv001 »

Hallo Wilco,

Dankje voor de tip om een kleiner gat te boren. Stom dat ik daar zelf niet aan dacht!

Groeten,
Gert


Gebruikersavatar

no_way_today
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door no_way_today »

Hoi Wilco,

Inmiddels heb ik een 20-210 in mijn bezit en vroeg mij af met welke decoder je deze (in één keer) aanstuurt?
Welke decoder gebruik jij? Die inbouw decoders (dan zou ik er 4 moeten hebben) is nogal een gedoe denk ik.

Grtn Wiebe


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal

Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door Willempie »

Misschien dat deze een optie is
http://www.rosoft.securearea.eu/Webwink ... D-(8).html
Is er speciaal voor gemaakt.

Groetjes.


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door WilcoV »

no_way_today schreef: 09 mei 2019 07:10 Hoi Wilco,

Inmiddels heb ik een 20-210 in mijn bezit en vroeg mij af met welke decoder je deze (in één keer) aanstuurt?
Welke decoder gebruik jij? Die inbouw decoders (dan zou ik er 4 moeten hebben) is nogal een gedoe denk ik.

Grtn Wiebe
Als je de inbouw decoders gebruikt zou ik niet weten of je met één af kunt, of vier nodig hebt maar daar kan ik je niet mee helpen. Ik gebruik gewoon de Digikeijs DR 4018 met de wisselmotor interface voor de DR 4018 om van 2 draads wisselkabels over te gaan naar de 3 draads aansluitingen op de DR 4018. Voor de 20-210 heb je dan maar 1 aansluiting nodig. Je rijdt nl toch op het kruiswissel alleen maar recht door of afslaand. Als je vier interne wisseldecoders nodig hebt is het wel mooier voor je systeem (minder draden en aansluitingen op decoders onder je baan) maar weer (voor mij althans) ingewikkelder aan te sluiten. Je moet ze dan ook weer laten samenwerken enzovoorts.

De RoSoft die Willempie aangeeft is natuurlijk direct te gebruiken, daar heb je geen extra wisselinterfaces voor nodig. Maar dat is een keuze.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

no_way_today
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door no_way_today »

Hoi Wilco,

Eén schijnt door te branden door de gevraagde hoeveelheid ampere. Maar dat de dr4018 deze met de wisselmotor interface werkte wist ik niet. Dat trekt de dr4018 blijkbaar wel! Maar hoeveel tijd stel je dan de wisseltijd (ms) in? Of maakt dat niet meer uit?


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Gebruikersavatar

no_way_today
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door no_way_today »

Hoi Willem,
Dank voor de tip. Wat ik alleen nog niet begrijp is of je bij een kato wissel ook een tijd moet instellen of dat het gelijk werkt. Het is immers geen motor (servo) die omgaat in de wissel. Wellicht iemand anders ervaring mee?

Hoor het graag


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 765
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door mini rijder »

Bij de MDD8 hoef je geen tijd in te stellen.
Programmeren volgens de handleiding van de wdd8 en aansluiten, meer is niet nodig.
En nee, ik heb geen aandelen in Rosoft, maar ben een tevreden gebruiker.

Groetjes: Robby


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door WilcoV »

no_way_today schreef: 09 mei 2019 20:27 Hoi Wilco,

Eén schijnt door te branden door de gevraagde hoeveelheid ampere. Maar dat de dr4018 deze met de wisselmotor interface werkte wist ik niet. Dat trekt de dr4018 blijkbaar wel! Maar hoeveel tijd stel je dan de wisseltijd (ms) in? Of maakt dat niet meer uit?
Tijd instellen? Nog nooit gedaan. Ik gebruik een 15V trafo op de DR4018. Heb met de KATO's nog nooit een doorbrander gehad.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

no_way_today
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door no_way_today »

Vandaag de Rosoft besteld bij Wim, morgen eens kijken of ik de kruiswissel aan de praat krij


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door WilcoV »

Let wel op welke trafo als voeding je gebruikt, lager dan 15V geeft problemen bij het schakelen. Dan zullen niet alle vier de wissels om gaan.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

no_way_today
Berichten: 36
Lid geworden op: 12 okt 2017 18:24

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door no_way_today »

Heb m op de baanspanning aangesloten en gaat perfect om! Mooi spul wel. Werkt ook heel gemakkelijk. Knopje indrukken, eerste adres schakelen en klaar! Opnieuw instellen is wederom het knopje indrukken. Bij de digikeys was ik de handleiding altijd alweer aan het uitvouwen. Dank voor de tips!

Nu de rest van de katobaan bijelkaar verzamelen.


============
Groet, Wiebe


- bezig met ontwerp Amerikaanse baan -
- CS1R - Kato Unitrack - Athearn/MicroTrains/Kato materiaal

klosje
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:21

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door klosje »

Ik gebruik tussen de DR 4018 de digikeijs DR 4101 werk goed wissel gaan mooi heen en weer

Klaas



Willempie
Elektronica/Commercieel
Berichten: 1017
Lid geworden op: 11 mei 2013 08:36

Re: Vraagje mbt aansluitingen Kato wissels

Bericht door Willempie »

klosje schreef: 12 mei 2019 18:33 Ik gebruik tussen de DR 4018 de digikeijs DR 4101 werk goed wissel gaan mooi heen en weer

Klaas
En laat dat tussen ding bij de MDD nu helemaal niet nodig zijn. Die kosten kun je jezelf besparen, evenals de extra bedrading die je aan moet sluiten op de net iets te kleine schroef connectoren. ;)

Groetjes.


Plaats reactie