Station (nog nader te bepalen naam)

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door mikey »

Even een kleine inleiding.

Naast al mijn materieel ombouwprojecten (zie link in de onderschrift) ben ik nu echt begonnen met de bouw van 4 modules welke tussen de clubbaan kunnen. Na een tijdje plannen en tekenen en wat inspiratie opgedaan te hebben ben ik tot het volgende gekomen.
Het idee is een beetje geïnspireerd op het oude blaak luchtspoor en het sporenplan bij Miniworld. Dit dan weer gecombineerd met wat straatspoor welke weer een combinatie is van inspiratie uit verschillende steden.

Alle plannen zitten al in mijn hoofd en een stukje op papier. Nu de uitwerking nog. Stapje voor stapje zal ik alle updates in dit draadje gaan posten.

Inmiddels is het grove houtwerk klaar en heb ik het straatspoor al aangelegd. Alle planken voor het luchtspoor zijn al klaar, maar dat zal ik pas kunnen plaatsen zodra de scenery eronder af is. Nu kan ik er tenminste nog bij :D

Zoals je hieronder kunt zien heb ik gekozen voor een 60 graden bocht. Op de club hebben we nog een losse 30 graden bocht waarmee gecombineerd makkelijk 90 graden te realiseren is. De praktijk zal nog moeten laten zien hoe deze opgesteld kan gaan worden. Ik hou zelf niet van recht toe recht aan bakken en daardoor wilde ik het hoofdspoor ook laten verspringen over de bakken. Hierdoor kreeg ik dan wel weer een ingewikkelde hout constructie.

Als met al en een hoop plankjes met aparte maten... zie het resultaat tot nu toe:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 302
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door sik234 »

mooi ontwikeling



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door erik-n-fan »

Ik ben heel benieuwd. Mooie vloeiende vorm van spoor en modules. Dat beloofd wat!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gaaf project, ik zie graag hoe het gaat worden, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

chickje
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 apr 2012 10:18

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door chickje »

Ziet er idd indrukwekkend uit. Benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door mikey »

Hierbij weer even een update. Ik heb inmiddels van Artitec kademuren aangebracht. Helaas heb ik hier alleen een overzichtsfoto van gemaakt.

Afbeelding

Dan heb ik vandaag ook monnikenwerk gedaan. 280 stelconplaten voorzien van een roestrandje. Dit heb ik gedaan met een verfstift.

Afbeelding

Afbeelding

Een aantal heb ik een afwijkende kleur gemaakt zodra er net een lekplek ontstaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Van tevoren had ik wel gedacht dat ik aan 1 doos van 280 stuks voldoende zou hebben, maar ik denk dat ik er nog wel een doosje of 3 extra moet gaan halen :?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door Ipio »

Mike, wie is de leverancier van deze stelcon platen?

Mvg. Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door BenQ »

Mike,
Ook nog wat olievlekken aanbrengen. En scheuren natuurlijk.
Gaat mooi worden.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door mikey »

@ Marc:

Ik heb het doosje op houten gekocht. De naam van de stand weet ik helaas niet.
Het merk is Juweela. Ik heb hieronder de link naar hun site geplaatst. Ik weet alleen niet of dit de jusite maat is. Dat staat er niet bij:

https://www.juweelashop.nl/juweela-stel ... ch=stelcon

@ Ben:

Uiteraard ga ik ze nog verweren. Over de scheuren moet ik nog even nadenken. Dat is wel heeeeel klein. Ik vraag mij af hoe ik zulke fijne lijnen moet gaan zetten.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door Hoontje »

Ha Mike,

Mooie plannen! Zie ik het goed dat de straat sporen niet vastzitten aan het hoofdspoor? Zeg maar een connectie/aftakking ava
de stamlijn/straatspoor zoals bv in Zwijndrecht met de hoofdlijn zou ook niet misstaan denk ik?

Succes en veel plezier met de bouw!

Hoontje


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door maarten »

mikey schreef: 19 apr 2019 15:16 Over de scheuren moet ik nog even nadenken. Dat is wel heeeeel klein. Ik vraag mij af hoe ik zulke fijne lijnen moet gaan zetten.
Met een (scherp) x-acto mesje moet dat wel lukken. Accentueren met een zwarte wash en klaar. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door mikey »

@ Maarten:

Dat is wel een goed idee. Bedankt voor de tip!

@ Hoontje:

Je hebt inderdaad goed gezien dat dit straatspoor niet aansluit op het hoofdspoor.
Ik kreeg het niet voor elkaar op dezelfde 4 meter dit netjes aan te sluiten. En om nou nog eens 4 meter er bij te bouwen is toch weer te veel werk :roll:

Het is de bedoeling om aan het spoortje wat de afgrond af gaat een mini opstelterrein te bouwen. De hoofdbaan draait automatisch op koploper. Dan kan ik met kleine stammetjes zelf op het straatspoor (wat het gaat worden) spelen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door erik-n-fan »

Tof dat je met een industrieel stukje bezig bent. Waarmee heb je sommige platen een ander kleurtje gegeven? Poeder?

Markenburg heeft ook mooi setje aan lasercut betonnen platen: https://www.markenburg.nl/nl/webwinkel/ ... laten.html


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door mikey »

De platen zijn zo uit het doosje. Ze zijn allemaal al verschillend. Het is ook al een soort gebakken steen en daardoor al realistischer als laser cut.

Zelf ben ik niet zo'n fan van laser cut. Voor mij is het dat net niet. Het glanst naar mijn mening iets teveel. Op schaal vind ik mat kleur sneller detail geven. Dan komt er ook nog eens bij dat mijn modulen een beetje tegen weersomstandigheden kunnen. Ze gaan straks mee naar beurzen. Dan hebben ze te maken met warmte, kou en vocht. Laser cut kan daar op termijn niet zo heel goed mee omgaan. Maar dat is mijn persoonlijke ervaring en mening.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Ipio
Berichten: 455
Lid geworden op: 01 sep 2008 21:08
Locatie: Heemskerk

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door Ipio »

Hallo Mike,

Bedankt voor de info, in spoor-N bestaan deze stelconplaten niet van de firma juweela, maar wel in 1:120 TT en groter natuurlijk.

Mvg. Marc


Met Vriendelijke Groeten,
Marco

Nederlandse "NS - Multi Level Baan" tijdperk III, tot VI.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door mikey »

Het is inderdaad niet officieel voor spoor N, maar de kleinste maat komt wel heel erg overeen met de stelconplaat welke we in Nederland tegen komen. Op schaal scheelt het iets van 1mm.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door mikey »

Hier dan weer even een kleine update:

Ik heb onder de kadewanden de boel een beetje dicht geplamuurd met modelbouwgips. Vervolgens even met een busje primer over de wand heen gespoten. Dan kan ik deze de volgende keer netjes gaan schilderen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna heb ik nog een beetje lopen spelen met de stelconplaten.
Tussen de rails moeten ze helaas wel een stuk smaller worden. Van onze modelbouwwieltjes lopen de flenzen helaas niet zo heel strak tegen de spoorstaven aan als in de werkelijkheid waardoor er meer ruimte nodig is.
Het idee is om het stelconplaten plein haaks aan de lange zijde van de kade aan te leggen. Ik wil dan alleen met hele en halve stelconplaten gaan werken zoals ook vaak in de werkelijkheid toegepast wordt. Dan de lege plaatsen opvullen met opvulmiddel en daar een baksteenmotief in krassen.

Hieronder heb ik een klein stukje even los gelegd voor het idee:

Afbeelding


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door mikey »

Vandaag ben ik weer een avondje aan mijn bakken bezig geweest.

Tussen de railstaven in heb ik de bielzen met een dremel bewerkt zodat de stelconplaten niet te hoog zijn. Ik wel tenslotte niet de verf er af poetsen als ik mijn rails poets. Nu zijn de stelconplaten een fractie lager als de spoorstaven.
De stelconplaten tussen de spoorstaven heb ik aan 2 kanten in moeten korten zodat de flenzen van het rollend materieel er nog tussen passen.

Ook heb ik al wat stukje opgevuld met styreen zodat ik daar weer de stelconplaten op de juiste hoogte kan plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

1 Stelconplaat brak tijdens het afsnijden van de randjes. Dit gaf eigenlijk wel een leuk effect en hem heb daarom er maar gewoon tussen geplaatst. In schaal 1:1 ligt er hier en daar ook wel eens een gebroken plaat :D (zie foto hieronder)

Afbeelding

Ik heb vervolgens even wat stelconplaten los gelegd voor het idee. Het is de bedoeling dat ze dan haaks op de kade komen te liggen. Dan wil ik alleen maar met hele en halve platen gaan werken. De rest wil ik opvullen met asvalt of bakstenen.... Het 2e is nogal veel werk en moet ik nog even over nadenken :roll:

Afbeelding


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

HTteG
Berichten: 216
Lid geworden op: 07 jan 2011 09:17

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door HTteG »

Mickey als de rails vastligt op de ondergrond, je gebruikt peco rails, dan kun je overwegen om de bielsen aan de buitenkant schuin weg te snijden. De spoorstaven liggen dan nog steeds opgesloten in de rest van de kunststof.
Succes



FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door FidOo »

Ha Mike. Dat ziet er al veelbelovend uit.

Hoewel de losse stelconplaten in het grote blak nu wel erg speels liggen vermoed ik dat ze deze in het echt haaks op de andere kade hadden gelegd. Dit zou namelijk veel eenvoudiger zijn. Hierdoor heb je liggen ze parallel aan het onderste rechte kadespoor.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

sik234
Berichten: 302
Lid geworden op: 14 jun 2015 15:10

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door sik234 »

goeie bezighijds tirapie. welke jaartal wort dit stukje geboud?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door mikey »

HTteG schreef: 14 jun 2019 06:38 Mickey als de rails vastligt op de ondergrond, je gebruikt peco rails, dan kun je overwegen om de bielsen aan de buitenkant schuin weg te snijden. De spoorstaven liggen dan nog steeds opgesloten in de rest van de kunststof.
Succes
Tegen de spoorstaven komt nog een randje bakstenen geplakt. De bielzen durf ik niet verder schuin af te slijpen. Dan ben ik bang dat de spoorstaaf toch los laat of ik de rail beschadig. Ik veil de betonplaten zelf aan de onderzijde een beetje schuin af. Dan kunnen ze er nog steeds strak tegenaan.
Het vijlen gaat erg makkelijk.
FidOo schreef: 14 jun 2019 08:55 Ha Mike. Dat ziet er al veelbelovend uit.

Hoewel de losse stelconplaten in het grote blak nu wel erg speels liggen vermoed ik dat ze deze in het echt haaks op de andere kade hadden gelegd. Dit zou namelijk veel eenvoudiger zijn. Hierdoor heb je liggen ze parallel aan het onderste rechte kadespoor.
Dank je! Ik heb er inderdaad ook over nagedacht om deze haaks op de andere kade te leggen. Ik denk dat je gelijk hebt dat het dan wat mooier uit komt.
sik234 schreef: 14 jun 2019 09:26 goeie bezighijds tirapie. welke jaartal wort dit stukje geboud?
Dat is een goeie vraag. Het is niet echt een specifiek jaartal. Kwa materieel spaar ik voornamelijk alles tussen 1950 en 1980. De clubbaan is zelf is naar oud Hollands voorbeeld, maar een stuk moderner als 1950 :roll: . Ik probeer alles dus een beetje volgens de gulden middenweg rond 1980 te bouwen.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door mikey »

Joost heeft mij toch over kunnen halen om de platen haaks op de andere kade aan te leggen.
Ik heb nu langs 1 spoorstaaf eerst een randje bakstenen aangelegd en daar dan de stelconplaten tegenaan gelegd.
Dan krijg je het onderstaande effect:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog een paar mooie plaatjes met mijn Sik. Zoom... zoom... zoom:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door FidOo »

Mooi Mike, die bakstenen maken het af! Zijn dat ook losse steentjes van Juweela? Overigens liggen die stenen wel vrij hoog tegen de spoorstaaf.
verder denk ik inderdaad dat dit de juiste keuze is. Ziet er logischer uit op de een of andere manier.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Station (nog nader te bepalen naam)

Bericht door Ronald2016 »

Ziet er goed uit Mike, hoop alleen niet met poetsen dat je de steentjes eruit trekt? Gaat een mooie module worden.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Plaats reactie