Kleine projecten van Rick

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey »

Netjes gedaan. Was het zo dat NS het dak grijs heeft geverfd of kwam dit juist door het slijpsel van de bovenleiding?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door WilcoV »

In de TEN tijd, toen ze nog geen NS vignet droegen of bij een andere maatschappij reden, waren ze geheel blauw en werd het dak vaak grijs door alle vuil en slijpsel van de bovenleiding. Toen NS ze overnam werden de daken al snel grijs geschilderd, ook voor de ombouw (veelal bij het aanbrengen van het NS vignet). Toen ze omgeschilderd werden, werd het dak gelijk grijs gemaakt, althans bij deze wagens. Dit althans voor zover ik weet. Zoek maar op NS MU slaaprijtuigen dan wel NS slaaprijtuigen voor foto's via Google, daar zie je goed de verschillen tussen de grijs geverfde en grijze vuile daken.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Bedankt, ik vind het veel beter staan dan het blauwe dak.
WilcoV schreef: 20 apr 2019 14:30 Complimenten hoor ziet er strak uit. Was één laag voldoende?
Ja eigenlijk wel, eerst de voor- en achterkant en vervolgens links, rechts en bovenop. Primer heb ik er niet op gedaan, dat leek me hier niet nodig.


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Bjor »

Rick,

Fraaie rijtuigen. Dat wekt herinneringen op aan onze vakantie met de auto slaaptrein naar Innsbruck; wakker worden omdat de trein stopt in een boog en je door de verkanting met je hoofd naar beneden ligt :mrgreen: :mrgreen:
Mooi stukje spuitwerk. Primer is ook alleen nodig op een kale ondergrond en ik begrijp dat je over een bestaande verflaag hebt gespoten.
Dan is alleen ontvetten voldoende.
En de 2400-en zijn ook erg fraai geworden. Petje af! :)

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Bedankt. :) Ik heb het niet eens ontvet, alleen even het stof weggeveegd. Primer gebruik ik ook als ik een lichte kleur op een donkere ondergrond wil maar dat was hier niet van toepassing.

Binnenkort komt hier een verhaaltje over Minitrix 6400'n die van apart schakelbare front- en sluitseinen zijn voorzien. Sinds ik digitaal rijd is dat toch heel belangrijk geworden.


Gebruikersavatar

Rebel
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 feb 2019 23:36
Locatie: Brabantse Land

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rebel »

Netjes gedaan, zien er als nieuw uit en inderdaad grijs is mooier !!!


"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"
DR5000, 2xDR4088, 4xDR4018, MM, BR221, BR642s, BR140, BR401, BR212, NS351, S3/5 M3005, S3/5 M3010, S3/6, RH1116, BR18, 2xBR103, NS3851, NS1127, NS1855, BR E93
Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey »

Rick schreef: 23 apr 2019 07:09 Binnenkort komt hier een verhaaltje over Minitrix 6400'n die van apart schakelbare front- en sluitseinen zijn voorzien. Sinds ik digitaal rijd is dat toch heel belangrijk geworden.
Oeh.. Dit ga ik even in de gaten houden. Met de komst van de nieuwe sounddecoder van ESU welke nog kleiner is, wil ik proberen 1 van mijn 6400en te gaan voorzien van sound. Eens kijken of het schakelbare front en sluitsein ook toepasbaar is.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

De ombouw heb ik niet zelf bedacht hoor, die staat al een tijdje bij de collega's. ;) Ik heb het natuurlijk wel moeilijker gedaan met normale draadjes aangezien ik geen lakdraad heb, maar het werkt wel met een Kuehn 045.



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Goed, de ombouw van mijn 6400'n met apart schakelbare verlichting. In mijn vorige post staat de link naar de handleiding die ik gebruikt heb om de ombouw uit te voeren, ik zet hier enkele foto's neer van hoe ik het heb gedaan.

Afbeelding
Als eerste is de printplaat uit de loc met alle elektronica verwijderd, het kleine printje waar de NEM-stekker op zat blijft wel zitten. Aan de andere kant heb ik een klein stukje plastic geplaatst waarop later de draden makkelijker gesoldeerd kunnen worden. Dit is vastgezet met het originele schroefje van de oude printplaat.

Afbeelding
Op het nieuwe 'printje' zijn vier stukjes zelfplakkend koper geplakt waarop de draden gesoldeerd worden. Blauw en groen zijn van de motor, rood en bruin komen van de draaistellen. Laatstgenoemde zijn doorverbonden met bruin en rood van het andere draaistel zodat alle assen weer meedoen met de stroomafname. Tussen de rode en zwarte draad zijn twee stukjes printbaan opengekrabd waar rood en zwart van de motor op worden aangesloten.

Afbeelding
In de locs komen Kuehn N045 decoders, deze hebben al vier functie-uitgangen maar daarvan moeten er wel twee van draad worden voorzien. In de handleiding staat aangegeven waar deze moeten worden aangesloten, zoals ook bij de bovenste decoder zichtbaar. Voor de inbouw liet ik de draden zo lang mogelijk, dan kon er eerst getest worden of het wel werkt zoals bedoeld. Op 1zu160 staat hoe de lichtprintjes bedraad moeten worden, daar is ook dunner draad gebruikt dan ik had liggen. Om niet moeilijk te doen op de decoder heb ik de ene blauwe draad aangesloten op het andere lichtprintje en deze naar de decoder geleid.

Afbeelding
Als het dan werkt zoals je wil kunnen de draden ingekort worden en wordt het definitief aangesloten. Met een klein stukje plakband heb ik de draden vastgezet boven de motor zodat de kap goed past. Voor de N045 heb ik de volgende CV-instellingen gebruikt:

35 op 5
36 op 10
49 op 32
50 op 32
51 op 64
52 op 64

Hiermee schakelt F1 de verlichting aan de lange huif en F2 aan de korte huif, afhankelijk van de rijrichting en heb je bij dubbeltractie dus geen last meer van seinen tussen de locs die onnodig aan staan.

Edit: voor de niet-NS rijders een soortgelijke aanpassing aan de Fleischmann Tarus:

Afbeelding
Door het verwijderen van twee verbindingen op de printplaat (met de hand en een klein boortje op de juiste plek boren) en het plaatsen van twee draadjes heeft deze loc ook apart schakelbare verlichting, in dit geval staat CV 50 op 64 en CV 52 op 32.


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey »

Als ik het zo zie heb je dan de originele print volledig verwijderd en alles rechtstreeks op de decoder aangesloten?
Heb je hierbij ook nog verschil gemerkt in de rijeigenschappen?


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Ja klopt, net als in de beschrijving op 1zu160. In de rij-eigenschappen merk geen verschil, al heb ik ze nooit heel goed vinden rijden.



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Afgelopen weekend heb ik de wagens type Uds-y uit Minitrix set 15089 van een kolenlading voorzien. Dit waren oorspronkelijk open wagens type Fcs, voor het vervoer van borax (wie kent het niet) werden zeventig wagens voorzien van een dak met vulopeningen. De echte wagens zijn tegenwoordig allemaal gesloopt, verkocht aan het buitenland of verbouwd tot Railpro-zelflosser danwel zelflossers type Tds, in model uitgebracht door Arnold en Fleischmann.
Het idee voor de ombouw kreeg ik toen bij aankoop een dak los in de doos lag, de daken zijn met een klein drupje lijm vastgezet in de bak. Het los klikken was zo gedaan waarna er drie open wagens voor me stonden.

Afbeelding
Het begin van de ombouw, van onder naar boven de originele wagen, zonder dak is het al een standaard open wagen en het exemplaar bovenaan is al voorzien van een schuimlaag. Om de wagens niet helemaal vol te hoeven storten heb ik een stuk schuim uit een Roco-startset op maat geknipt en in de wagens geplaatst. Op de uiteindes is een stuk schuin weggehaald om in de bak te passen. Voor het goede kan in het midden ook nog een V-vormige inkeping worden gemaakt om over het randje in de bak te passen.

Afbeelding
Vervolgens werd het schuim ingesmeerd met veel houtlijm, ik had er even niet aan gedacht dat het schuim de lijm zou absorberen en dat de nieuwe kwast losse haren zou hebben.

Afbeelding
Een eerste laag kolen werd op de houtlijm gestrooid waarna met verdunde houtlijm (lijm en water met een drupje afwasmiddel) de lading werd aangestipt. Woodland Scenics heeft een aardig assortiment van fijn bruin, grijs en zwart materiaal dat hiervoor geschikt is. De grijze variant heb ik in de Fleischmann Railpro zelflossers aangebracht op de plastic ladinginzet. Hierna werd een tweede laag kolen aangebracht die weer met de verdunde lijm werd aangestipt. Dit werd afgedekt met een laatste laag kolen zodat de hele lag schuim bedekt was. Na droging kunnen overgebleven losse kolen dan uit de wagen geschud worden.

Afbeelding
Zoals wel bekend droogt de houtlijm doorzichtig op zodat er een mooi laagje lading in de bak ligt. Zo zijn de wagens breder inzetbaar dan de oorspronkelijke Minitrix-versie. Dat de opschriften dan niet helemaal correct zijn neem ik voor lief. Als de lading niet te hoog wordt aangebracht is het nog mogelijk om de deksels weer terug te zetten en de wagens origineel in te zetten. De volgende stap is om hetzelfde te doen bij zestien DB kolenwagens type Falns.

Helaas zag ik na het ombouwen pas dat de blauwe kleur alleen is aangebracht op de Tds zelflossers met dak en de NS-kolenwagens altijd bruin zijn gebleven. :lol:


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Merijn »

Ha Rick,
Leuk verslag en ook erg fijn dag je er lekker veel foto’s bij hebt gedaan! Geeft meteen inspiratie voor wat lege Eanos-sen en Fals-z’s in het wagenpark alhier. Je schreef dat je ook wat Fccpps’jes had ‘bedekt’ (de kunststof vulling althans) met grind. Heb je daar wellicht ook een foto van? Ben ik we benieuwd naar. Ik heb namelijk twee setjes vergelijkbare wagens waarbij de lading per set net een andere grijze kleur heeft.
Groet! Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Afbeelding
Links is gevuld met Woodland spul en rechts is nog origineel, ik vind dat het er een stuk beter uitziet dan het origineel (als ik het stof ook nog weg zou halen..). Bij deze wagens heb ik de inzet ingesmeerd met houtlijm, daarover de ballast gestrooid en deze wat aangedrukt. Na een nachtje drogen kan het losse materiaal er zo worden afgeschud. De inzet heb ik hiervoor uit de wagens gehaald, ik weet alleen niet meer of hiervoor de bovenbouw ook verwijderd moest worden.


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Merijn »

Bedankt voor de foto en de beschrijving! Ziet er inderdaad veel beter uit zo en de Woodland Scenics-ballast is prima op schaal zo te zien. Hoop er binnenkort ook eens tijd voor te kunnen maken... ach en dat stof op die Fccpps, die is nog van voor het stofarm lossen toch? :mrgreen:

Groet! Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Ja, dat klopt. Misschien moet er water over de baan heen om het stof te verminderen. :D



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

De bedoeling was om de lijst met projectjes wat kleiner te maken, daarom heb ik bij Shapeways wat dingen besteld:
Afbeelding
Van boven naar onder drie NS Hbis'n, onderdelen voor een Bakkie, wieldoppen voor een 1000, vier dwergseinen en vier hoofdseinen. In de seinen schijnen ook nog lampjes te moeten voor de leuk. :S


Gebruikersavatar

mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door mikey »

Ik ken dat... altijd maar meer projecten aannemen :oops: :lol:


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Ronald2016 »

Ik ben blij dat ik niet de enige ben, die zijn projecten wil weg werken ;) NS Hbis'n ook eens een keer bestellen :D


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Ondertussen zijn de Hbis'n en twee onderstellen van een kleurtje voorzien:
Afbeelding
De blauwe moet nog een extra laagje krijgen en het onderstel moet nog worden aangepast. De linkerwagen is op basis van de Roco-clean, de andere twee op Fleischmann-basis.



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Zonder het te vragen kreeg ik gisteren van een forumgenoot al een mail dat hij voor me aan het tekenen was gegaan :lol:

Afbeelding
Een eerste testversie zodat duidelijk is wat de blauwe versie gaat worden.



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

De Hbis staan nog in de wacht, met de vorige week door Jos geleverde transfers en wat bestelde onderdelen konden wat andere dingen afgemaakt worden. De Sikjes werden voorzien van de G en 65 die nog ontbraken en kregen een blauw zwaailicht van Piko. Helaas had Piko geen rode zwaailichten meer, die had ik liever gehad op de geel/grijze locs. Het Bakkie miste nog een nummer, die kon er ook eindelijk op:

Afbeelding

Afbeelding

Eén van de Sikjes krijgt ook nog een aandrijving, geen werkende verlichting of zwaailamp want dat wordt me te priegelig. En dan tegelijk ook maar de dummy-onderstellen zwart spuiten zodat ze minder opvallen...
Ook zijn een buffet- en restauratierijtuig in aanbouw, de eerste miste alleen nog de opschriften maar ik ben er niet geheel tevreden over. Het restauratierijtuig kwam erbij omdat ik nog een Fleischmann DB-rijtuig had liggen. Voor de eerste heb ik de kleuren van Kleinspoor gebruikt, bij de tweede komt het geel uit een spuitbus van Tamiya. Het grijs van het dak ook maar die staat niet op de foto.

Afbeelding

O ja, de Hbis'sjes moeten ook nog. :lol:



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

En de Hbis'jes zijn af:

Afbeelding

Alles gekleurd met de verf van Kleinspoor, goederenwagenbruin, intercityblauw en NS-geel voor de hendels op de deuren. Bij de blauwe versie gaat er veel Micro Sol op de linialen om deze over de ribbels heen te krijgen, het laatste stukje krijg ik niet goed maar ik laat het zo. Bij de rechter bruine wagen is nog een beetje Kristal Klear zichtbaar waarmee het dak is vastgeplakt, het schoonmaakblokje zet ik er toch niet onder. Nogmaals bedankt aan Jos voor de opschriften, ze zijn goed gelukt. De versie met stippellijn staat ook al op de verlanglijst. :)



Onderwerp starter
Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Rick »

Daar hoort natuurlijk ook een foto bij van de wagens in dienst:
Afbeelding
Ex-mP 3030 rijdt met een werkplaatstrein door het station, waar ook wat materieel op bezoek is dat normaal niet in Nederland komt.

Het restauratie- en buffetrijtuig zijn vrijwel klaar voor de opschriften:
Afbeelding

Beide zijn ontstaan uit Fleischmann DB IC-rijtuigen die ooit eens gekocht waren en waar ik toch eens mee wou knutselen. De rijtuigen zijn compleet uit elkaar gehaald waarna de ramen en balgen werden losgehaald. De raamopeningen heb ik dichtgemaakt door de betreffende ramen ruim uit de raamstrip te zagen, vervolgens de randjes af te zagen en ze daarna in de opening te lijmen. Hiermee is er ruimte om de overige raampjes makkelijker terug te zetten. Na enkele keren plamuren met Humbrol Model Filler en nat schuren met korrel 600 was de zijwand mooi glad. De rest van de opschriften heb ik niet verwijderd voor de spuitplamuur gebruikt werd, dit kan eventueel van tevoren gedaan worden met ovenreiniger of schuren.
Bij Fleischmann is het onderstel een los onderdeel, dat kon direct zwart worden gespoten zonder iets af te hoeven plakken. De draaistellen zijn bij het buffetrijtuig nog origineel bruin/grijs, bij de ander heb ik ze zwart gespoten. Ook de daken zijn zonder af te plakken in de juiste kleur grijs te krijgen. Op bak is eerst geel aangebracht waarna het afplakken kon gebeuren, door eerst nog een laag geel aan te brengen voorkom je dat er blauw onder de tape doorkomt op plekken waar deze net niet goed zit (en meestal werkt dat ook wel :lol: ). Voor de bovenste gele band heb ik 0.5 mm afplaktape gebruikt, voor de onderste 10mm brede tape van Tamiya. Vervolgens kon de blauwe baan aangebracht worden, ook de raamstijlen zijn hiermee aangezet. Daarmee zien de rijtuigen er al vrij af uit, alleen de opschriften en blanke laklaag resteren nog voordat de rijtuigen ingezet kunnen worden in vakantie- of extra treinen.


Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: Kleine projecten van Rick

Bericht door Merijn »

Ha Rick,

Lekker bezig weer! Die Hbis’jes zien er goed uit. Leuk om ze ook in actie te zien op je baan. Je hebt een erg fraai materieelpark op de sporen zo te zien! Heb je daar toevallig nog meer foto’s van? Ben benieuwd. Op de achtergrond zie ik volgens mij de italiaanse interfrigowagens staan waar je eerder al mee aan de slag was. Enniehoe, leuk om te zien allemaal!

Groet, Merijn


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Plaats reactie