GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

dank Heren voor ondersteunende woorden.

het zicht wordt er ondertussen niet echt beter op maar weet me aardig te behelpen als ik niet naar finesses hoef te kijken.

einde van de maand moet ik ondergaan wat noodzakelijk zal zijn en daarna hopelijk het goede bericht over hoe mijn zicht beter gemaakt zou kunnen worden.
uiteraard laat ik ook jullie dat weten.

dus er zit niets anders op dan afwachten en intussen maar wat improvisatie toepassen om toch wat te kunnen knutselen al zal dat niet veel zijn.

vermaak me uitstekend met het lezen van al de berichten en geposte plaatjes op het forum dus blijf wel goed op de hoogte van alles en iedereen en brengt mij ondanks mijn zichtbeperking wel op leuke en goede ideeën om later misschien zelf tot uitvoer te brengen.
zoals Cruyff het zou zeggen" ieder nadeel heeft zijn voordeel ".


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door erik-n-fan »

Hou je haaks, en we hopen op goed nieuws tzt!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 881
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Mack »

hoop gauw goed kom

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hoontje »

Oei. Sterkte Jan! Hopelijk kunnen ze het fixxen. Wellicht kan het Oogziekenhuis in Rotterdam iets betekenen?
Beterschap!

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

na meer dan een maand klooien incl. mijn beperkte gezichtsvermogen is het me vandaag toch gelukt om het laatste project van de wisseling van treinen op station Hooggelegen voor elkaar te krijgen.

moest daar een x-aantal extra bedrading en een tweetal bistabiele relais voor in een synchroon achtige aansluiting voor in elkaar prutsen maar heb nu wel voor elkaar dat binnenkomende trein eerst wachtende trein laat vertrekken alvorens zelf op keerpunt te komen en daarna te stoppen op stopplaats.

moest het is natuurlijk nog lang niet klaar want moet nu nog de relais onder de baan hangen en de bedrading netjes wegwerken.

het filmpje is een verkorte versie van de baan aangezien het gaat om station Hooggelegen en de andere kant is bekend.
de richtingwisseling verricht ik buitenbeeld met de hand.

laat maar horen wat jullie van deze oplossing vinden.

https://youtu.be/-Fii6EmecZE

ik wilde dit perse werkend hebben alvorens ik de verdere onderzoeken aan mij ogen volgende week moet ondergaan en ik maar moet afwachten of er daarna nog wat te zien valt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Jan,

Ondanks jouw ongemakken is het je toch weer gelukt :P :P . Het is een prachtig resultaat. Je bent een echte doorzetter. Ik wens je volgende week dan ook alle succes en ik hoop uiteraard voor jou op goed nieuws!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

voor hen die het leuk vinden hoe ik dit geschakeld heb een simpel schema met uitleg.

Afbeelding

heb dit op Scarm gemaakt en beschreven.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hoontje »

Dat ziet er prima uit toch Jan? Vind het maar knap, het zo analoog in elkaar prutsen!

Hopelijk klaren je ogen op en heb je er snel geen last meer van. Sterkte met de onderzoeken!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allen.
Vandaag ( eigenlijk gisteren gezien het tijdstip) uitslag oogonderzoek.
Rechteroog oorzaak atact achterzijde oog. Is aan zelfherstellende beterende kant wordt voorlopig niets aan gedaan.

Geconstateerd; beide ogen een te kleine voorkamer die veroorzaken een verkeerde en verhoogde oogdruk die kijken beïnvloeden.
Remedie is 25 juni rechteroog laserbehandeling voor het vergroten voorkamer (voorkamer is ruimte tussen lens en pupil ter voorkoming van toekomstig glaucoom.

23 juli zelfde verhaal linkeroog.

Daarna iedere drie maanden op controle.

Te verwachten problemen: geen

Zijn jullie weer op de hoogte en kan ik mij weer even focussen op Geinbaan.

Wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hoontje »

Dat klinkt redelijk positief allemaal... Desalniettemin zal ik blij zijn als je gewoon helemaal hersteld! Sterkte in elk geval


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Dank je. Alwin


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door erik-n-fan »

Sterkte en succes. Het is erg vervelend maar gelukkig is het gedeeltelijk behandelbaar. We duimen voor je.


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Dat is gelukkig redelijk goed nieuws Jan! Ik hoop dat je snel weer van je Geinbaan kunt genieten. :P

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Modelspoorbarry
Berichten: 343
Lid geworden op: 08 okt 2009 19:11
Locatie: Hart van Overijssel

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Modelspoorbarry »

Jan,

Succes met de behandeling van je ogen.
Het blijft indrukwekkend wat je voor elkaar krijgt. Hulde.

Groeten,

Barry


N-spoor, Epoche IV t/m VI / iTrain 5.1 Pro (W10 64-bit) / ECoS / LokPilot / Kuehn / LDT / BMD16N-SD / OC32
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

Hallo allemaal,

alweer enige tijd geleden dat ik op mijn draadje wat heb vermeld.

intussen een hoop gebeurd.

mijn rechteroog is inmiddels behandeld en dat is mij 500% meegevallen en zal dan ook voor mijn linkeroog dit op 23 juli fluitend ondergaan.

ook heb ik tussen de bedrijven door nog een draadje geopend gehad in de vraagbaak over driedelige trams.

dit hebben jullie zo mogelijk, zo je hier belangstelling voor had, kunnen volgen.

vanmorgen voor de hitte uit heb ik mij naar Houten begeven om een drietal tramstellen bij H@ns op te halen.

thuis gekomen heb ik dit spul aan een eerste inspectie onderworpen en moet stellen dat in het eggie dit er niet verkeerd uitziet en hiermee heb ik dus voor het eerst in mijn treinenleven iets volledig nieuw aangeschaft, al het andere in mijn bezit zijnde treinenspul is of tweedehands gekocht of gekregen. en ja dat verschil zie je wel en zal rijtechnisch ook wel verschillen maar dat is nog even afwachten.

de temperatuur op treinkamer laat niet toe dat ik me alhier er verder in verdiep dus wachten op koelere tijden. momenteel wordt de 30gr aangetikt en hebben nog de hele middag de zon op deze kamer staan bakken dus dat wordt niet te harden.

ga me dan ook maar op de bank laten zakken en naar TV kijken en zien hoe onze leeuwinnen zich met deze hitte naar een volgend level weten te vechten en hopelijk de italianen een poepje kunnen laten reuken.
tussendoor de verrichtingen van Max ook een beetje bijhouden dus al met al vermaak ik me wel op een andere manier dan zweten op de hobbykamer.

zodra de temperaturen weer wat op een acceptabel niveau bevinden ga ik weer verder met prutsen en hou jullie op de hoogte.

wordt vervolgt.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Hoontje »

Wat leuk Jan, je eerste nieuwe aankoop. Vind het altijd bewonderenswaardig hoe mensen hun verzameling opbouwen uit louter 2e hands spullen en dit dan ook nog puik rijdend weten te krijgen. Zelf schaf ik vooral nieuw spul aan. Toch een vorm van luiheid mijnerzijds, immers wil ik dat iets het gewoon doet. En ben ik bang dat ik een loc ofzo verniel als ik eraan moet prutsen.
Ben benieuwd naar je tramproject. Maar inderdaad, eerst de hitte doorkomen! Geniet van de wedstrijd!

Groetjes,

Hoontje



erik-n-fan
Berichten: 1040
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door erik-n-fan »

Fijn dat het beter gaat met de gezondheid! De basis voor alles wat we doen in het leven! En nu ... afkoelen :-D


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ja ja afkoelen is er nog niet echt bij want kamer is al weer 28 gr.

maar heb wel eerste tram in elkaar gezet en proef mee gereden.

eerste wat opvalt is dat bij het rijden met de treinen ik de trafo op ongeveer halve snelheid moet zetten om ze uberhaubt in beweging te krijgen en bij de tram nog niet op een kwart. rijd met een mooie langzame natuurlijke snelheid perfect zijn pendelroute.
dus nu de beide andere trams ook in elkaar zetten en dan maar eens complete pendeldienst proef laten draaien.

zie trouwens wel dat er twee zaken zijn die jammer genoeg niet aanwezig zijn en dat is uiteraard als eerste de trams hebben geen rijrichting verlichting.
tevens hebben ze een kunststof pantograaf die of neergeklapt of in hoogste stand kunnen staan en niet verend zijn maar dat is misschien middels een tussen veertje op te lossen als er ooit een echte bovenleiding zou gemaakt worden. maar vrees dat de bovenleiding fictief zal worden.

maar eerste indruk is in ieder geval positief en ja zodra de eerste rondjes naar tevredenheid zijn gedraaid zal er spoedig een filmpje van volgen maar vandaag zeker niet meer.

wat me overigens wel opviel op de beurs was dat niemand maar dan ook niemand met een door mij zo,n twee jaar geleden voorgestelde badge als herkenning van een mede N-spoorder heb gezien en voelde me met mijn badge dan ook echt een eenling. helaas maar is blijkbaar niet anders.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Alro »

janiegein schreef: 30 jun 2019 09:25wat me overigens wel opviel op de beurs was dat niemand maar dan ook niemand met een door mij zo,n twee jaar geleden voorgestelde badge als herkenning van een mede N-spoorder heb gezien en voelde me met mijn badge dan ook echt een eenling. helaas maar is blijkbaar niet anders.
Wat een grappig idee :)

Zal voor mij als starter die nog niet zoveel mensen kent wel handig zijn (al heb ik op de beurs genoeg mensen gesproken, maar helaas geen medeforumleden).
Dan moet ik natuurlijk zelf ook iets van herkenning gaan dragen :o
Misschien dat ik voor de volgende keer een subtiel buttonnetje in elkaar pruts ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hoi Ronald,

naar aanleiding van de opendag bij H@ns in 2017 heb ik onderstaande badge ontworpen die tevens op elk te bezoeken beurs opgespeld zou kunnen worden als herkenning voor mede N-spoorders.

helaas blijkt dit in de loop der tijd alweer te zijn verwaterd terwijl ik denk als je zoiets hebt het net zo normaal zou zijn als je naar een beurs of iets dergelijks gaat als het meenemen van een schone zakdoek.

Afbeelding

misschien het zien van dit plaatje weer een opsteker voor iedereen :mrgreen:


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

helaas is het wel een feit dat met het ombouwen van de losse ombouw naar de motorwagen de kwetsbaarheid van de pantografen ook een feit is.

ondanks mijn voorzichtige aanpak zijn van twee van de tramstellen deze spontaan uiteen gevallen en dat is in eerste instantie een dusdanig priegelwerk om dat weer in elkaar te krijgen een kriem zal worden met mijn bibberhanden .

maar goed daar komen we wel weer uit.

ook blijkt dat de rails in het gehele traject nagelopen moet gaan worden op oneffenheden want deze trams wegen verdomd weinig dus ieder hobbeltje wordt genadeloos afgestraft.

na veel gebruik zal er ook wel meer speling komen in de tussen staande koppelingen zodat er ook in de getordeerde richting wat meer soepelheid hopelijk zal ontstaan want in de klimmende bochten wordt het middendeel gelift waardoor dat wielstel naast de rails komt.
dat gebeurt nu nog met twee van drie tramstellen. dus daar moet ik railtechnisch gaan verbeteren.

geduldig precisiewerkje dus.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

ook werpt zich een ander nieuw technisch probleempje op namelijk de ruimte tussen vloer en rails.

deze is beduidend minder dan van de treinen en dus moet ik op zoek naar magneetjes minder dan 1 mm dikte.
deze magneetjes zijn noodzakelijk om het automatische proces voor schakelingen van wissels, rijrichting en het onderling laten starten vanuit de stopplaatsen te kunnen laten plaatsvinden.

ja ja het valt niet mee om dat wat je uitgedacht hebt ten uitvoer te brengen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

het is overigens wel een plus punt van deze Tomytec motorwagens en dat staat nergens beschreven maar van de 6 assen ( 3 x 2 ) worden er wel 4 aangedreven waarvan weer twee assen ( as 1 en 4 ) diagonaal met ASB. dat op zich geeft een mooie grip op de rails.

voor het pantograaf probleem heb ik als alternatief de pantograaf van Sommerfeldt 969 gevonden die qua maat aardig althans visueel overeenkomt met het plastic dingetje wat nu voor pantograaf door moet gaan. deze ga ik van de week nog even bestellen bij H@Ns en dan is dat probleempje ook weer opgelost.

ook heb ik passende magneetjes gevonden dus de week begint goed en goed gemotiveerd gaan we er weer vrolijk tegenaan.

wordt vervolgd.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door janiegein »

hallo allemaal,

mijn trams inmiddels van de juiste maat magneetjes voorzien en minstens zo belangrijk de kunststof stroomafnemers vervangen door de Sommerfeldt stroomafnemers.

Afbeelding

nu nog wat fijn afstemmen van de rails en wissels en dan kunnen ze hun pendelbaantjes gaan rijden.

wanneer dit allemaal feilloos loopt volgt hiervan filmpje.

voor hen die vinden dat trams in een stadsplan hoort daar heb ik eigenlijk toch wel een eigen idee over.
hier in Utrecht rijd de sneltram.
deze rijd deels door de stad maar niet als stadsbaan maar als verbinding tussen IJsselstein, Nieuwegein, Utrecht en nu zo het sciencepark ( de Uithof ) en bovendien wordt deze lijn in de toekomst uitgebreid naar Vianen, Zeist en Bunnik.
betekend dus voor mij dat de tram in mijn ogen niet alleen een stadsvervoersmiddel is maar zeker een regiovervoerder is die dus op mijn baan als pendel tussen station Nieuwestad en station Hooggelegen niet misstaat. vandaar mijn beslissing om geen pendeltrein maar pendel tram in te zetten.
ik zie dat als mijn regioverbinding.

uiteraard respect voor een ieder die daar anders tegenaan kijkt.

wordt vervolgt


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: GEINBAAN 1.50m x 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen

Bericht door Bjor »

Mooie trammetjes Jan en goed opgelost met die pantografen.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Plaats reactie