Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Goedemorgen Allemaal !
ik ben bezig met een baanplan(Wintrack demo) alleen kom ik er niet helemaal uit
ik heb een paar vraagjes aan jullie
mijn baan maten zijn dit
[boven deel] 3 meter lengte, 1,30 breedt(mij vraag aan jullie is, is 1,30 geschikt voor een goede bocht(geen ontsporing ect,)
zijn hier nog forum leden die het leuk vinden om mij te helpen met mijn baanplan? via wintrack of een ander progamma,
ik ben zelf niet erg ervaren met het N-Spoor, ik heb vroeger altijd Marklin C gehad maar stap nu over op N-Spoor
Wat wil ik ?
* Ik wil graag digitaal rijden met een Z21 of een z21
* Schaduw station vind ik belangerijk
* Hollands landschap
* Klimspiraal dubbel spoor N heb ik al besteld,
ik ga digitaal rijden dit is allemaal vrij nieuw voor mij
hier onder zal ik een foto posten van de opstelling die ik kan gebruiken voor mijn baanplan
hier zit nog geen klimspiraal inbewerkt dit moet nog gedaan worden
overigens is dit niet mijn eigen design, maar een voorbeeld design hoe ik het graag wil hebben
ik zoek iemand die mij wilt helpen mijn toekomstige baan te ontwerpen lijkt het je leuk ? stuur me dan een bericht of reageer in dit topic.
of indien iemand nog een leuke baanplan heeft liggen kan die altijd gestuurd worden liefst vanaf de maat 2,50+ lengte
ik ben bezig met een baanplan(Wintrack demo) alleen kom ik er niet helemaal uit
ik heb een paar vraagjes aan jullie
mijn baan maten zijn dit
[boven deel] 3 meter lengte, 1,30 breedt(mij vraag aan jullie is, is 1,30 geschikt voor een goede bocht(geen ontsporing ect,)
zijn hier nog forum leden die het leuk vinden om mij te helpen met mijn baanplan? via wintrack of een ander progamma,
ik ben zelf niet erg ervaren met het N-Spoor, ik heb vroeger altijd Marklin C gehad maar stap nu over op N-Spoor
Wat wil ik ?
* Ik wil graag digitaal rijden met een Z21 of een z21
* Schaduw station vind ik belangerijk
* Hollands landschap
* Klimspiraal dubbel spoor N heb ik al besteld,
ik ga digitaal rijden dit is allemaal vrij nieuw voor mij
hier onder zal ik een foto posten van de opstelling die ik kan gebruiken voor mijn baanplan
hier zit nog geen klimspiraal inbewerkt dit moet nog gedaan worden
overigens is dit niet mijn eigen design, maar een voorbeeld design hoe ik het graag wil hebben
ik zoek iemand die mij wilt helpen mijn toekomstige baan te ontwerpen lijkt het je leuk ? stuur me dan een bericht of reageer in dit topic.
of indien iemand nog een leuke baanplan heeft liggen kan die altijd gestuurd worden liefst vanaf de maat 2,50+ lengte
Laatst gewijzigd door Remi08 op 26 aug 2019 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Je hebt je tafel 130 cm diep getekend en hij staat zo te zien tegen de wand. Heb je je al eens bedacht hoe je de diepte van 80 tot 130 cm wilt bereiken. Dat start al met het bouwen en later ook bij ontsporingen enz. Zodra je die extra tafel van 2 meter plaatst kun je de grote tafel niet meer naar voren trekken om achterlangs te komen. Als je hier over uit bent dan kun je pas het plan gaan maken.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Persoonlijk vind ik dit meer een “Duitse” baan. Veel korte sporen voor de verzorging van de locs en een viaduct, spoor over spoor.
Bij een Hollandse baan stel ik me een vlakke baan voor met spoorlengte voor treinstellen en lange rijtrajecten door een polderlandschap. Dat geeft je dan ook de mogelijkheid om ergens tegen de wand een klep te maken voor de toegankelijkheid.
Mijn persoonlijke mening,
Groetjes,
Gerard
Bij een Hollandse baan stel ik me een vlakke baan voor met spoorlengte voor treinstellen en lange rijtrajecten door een polderlandschap. Dat geeft je dan ook de mogelijkheid om ergens tegen de wand een klep te maken voor de toegankelijkheid.
Mijn persoonlijke mening,
Groetjes,
Gerard
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Bedankt voor jullie reactie's !
de 2 meter is een bijzaak die wil / of kan later komen, op dit moment hoeft dat niet per see
@ hube dat klopt ik ben nog bezig met een nieuw ontwerp, meer hollands gericht,
zojuist heb ik een nieuw design ontvangen die ik ga plaatsen
bedankt voor de reactie's dit topic kan sluiten.
de 2 meter is een bijzaak die wil / of kan later komen, op dit moment hoeft dat niet per see
@ hube dat klopt ik ben nog bezig met een nieuw ontwerp, meer hollands gericht,
zojuist heb ik een nieuw design ontvangen die ik ga plaatsen
bedankt voor de reactie's dit topic kan sluiten.
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Hoezo sluiten, je gaat toch verder met ontwerpen?
Het is altijd interessant te zien hoe een baanplan verandert door nieuwe inzichten.
Bovendien bevat dit draadje al veel informatie wat betreft ontwerp van je toekomstige baan.
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Je zou ook een O-vorm kunnen maken. 60cm breed rondom en in het midden een opening voor de bediening van 70x180.
Dus 2 lange zijden van 60x300 en op de koppen 60x70 daartussen.De baan wordt dan 190x300 totaal.(maten in cm)
Kun je overal bij en je hebt lekker lange trajecten.
groet,
bert
Dus 2 lange zijden van 60x300 en op de koppen 60x70 daartussen.De baan wordt dan 190x300 totaal.(maten in cm)
Kun je overal bij en je hebt lekker lange trajecten.
groet,
bert
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Alro en BPieters ik heb met een collega van een forum een leuk/goed design ontworpen via wintrack,
ik laat jullie binnenkort mijn design zien en een foto van mijn plaat,
ik heb alleen nog een kleine vraag wat raden jullie mij aan kurkenstroken voor gebruik, of alternatief stroken van een dunne isolatieplaat knippen.?(wat boven de plaat komt voor de bomen verlichting en rails )
ik laat jullie binnenkort mijn design zien en een foto van mijn plaat,
ik heb alleen nog een kleine vraag wat raden jullie mij aan kurkenstroken voor gebruik, of alternatief stroken van een dunne isolatieplaat knippen.?(wat boven de plaat komt voor de bomen verlichting en rails )
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
ik heb goede ervaringen met kurk.
is op rol te krijgen.
ik lijm het op hele plaat,dan rails leggen en daarna als de rails goed ligt afsnijden.
ben je wat flexibeler met railsleggen.
groet
bert
is op rol te krijgen.
ik lijm het op hele plaat,dan rails leggen en daarna als de rails goed ligt afsnijden.
ben je wat flexibeler met railsleggen.
groet
bert
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Bpieters
is dat
Isolatiekurk of Zelfklevend en is de maat van de kurk nog belangerijk?
is dat
Isolatiekurk of Zelfklevend en is de maat van de kurk nog belangerijk?
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
niet zelfklevend,lijmen met bijv.houtlijm.
ik gebruik 3mm dikte en dat werkt prima.
te bestellen oa bij www.kurk24.nl
ik gebruik 3mm dikte en dat werkt prima.
te bestellen oa bij www.kurk24.nl
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Ik gebruik 2mm foam dat als ondervloer voor laminaat wordt gebruikt. Dat had ik toch nog ergens liggen.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Ik gebruik naar volle tevredenheid Woodland Scenics Track-Bed voor N spoor. Zowel het Track-Bed als de rails gelijmd met boekbinderslijm.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
-
- Berichten: 1041
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Mijn modules krijgen een laag xps van 2 tot 4 cm. Hierdoor is landschap creeren een stuk eenvoudiger dan op een houten plaat.
Soms lijm ik er 2mm xps foam (ondervloer) op als profiel voor ballastbed, andere stukken snij ik liever uit.
Soms lijm ik er 2mm xps foam (ondervloer) op als profiel voor ballastbed, andere stukken snij ik liever uit.
Mvg, Erik
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor
Instagram: erik_n_fan
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Gebruik je dat ook bij stations?Nico Essers schreef: ↑21 aug 2019 07:53 Ik gebruik naar volle tevredenheid Woodland Scenics Track-Bed voor N spoor. Zowel het Track-Bed als de rails gelijmd met boekbinderslijm.
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Ja, de gehele baan. Je hebt ook bijbehorende Track-Bed Sheets N van 600 x 80 x 3 mm, deze heb ik uiteindelijk niet gebruikt. Alleen de standaard Track-Bed N.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
dit word mijn baan plan
Enig wat ik nog graag wil aanpakken is het klimspiraal, die is hier nog niet inverwerkt iemand een idee hoe ik dit het beste kan verwerken?
Enig wat ik nog graag wil aanpakken is het klimspiraal, die is hier nog niet inverwerkt iemand een idee hoe ik dit het beste kan verwerken?
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
hoi Remi,
het eenvoudigst is denk ik de bovenste rechtdoorgaande sporen naar rechts weg te laten vanaf de wissels.
dus rechts alleen de keerlus met opstelsporen.
dat scheelt je wat hellingen en een aantal wissels (midden boven vervallen dus) en beveiliging.
1 helix neemt al veel ruimte in.
de spiraal wordt dan aan de linkerkant gevormd als ovaal.
tunnelportaal linksonder dan iets naar rechts verplaatsen omdat de spiraal daar dan over de onderste sporen heen gaat.
rest kun je dan zo houden.
groet,
Bert
het eenvoudigst is denk ik de bovenste rechtdoorgaande sporen naar rechts weg te laten vanaf de wissels.
dus rechts alleen de keerlus met opstelsporen.
dat scheelt je wat hellingen en een aantal wissels (midden boven vervallen dus) en beveiliging.
1 helix neemt al veel ruimte in.
de spiraal wordt dan aan de linkerkant gevormd als ovaal.
tunnelportaal linksonder dan iets naar rechts verplaatsen omdat de spiraal daar dan over de onderste sporen heen gaat.
rest kun je dan zo houden.
groet,
Bert
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Even klein beetje offtopic, ik zag in je eerste post dat je overweegt de z21 of Z21 te kopen. Ik zou willen adviseren om te kijken naar de Digikeijs DR5000, deze is vrijwel gelijkwaardig aan de Z21 voor een heel stuk minder.
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
heb je al een idee voor de hogere niveau's?
ben wel benieuwd.
gr bert
ben wel benieuwd.
gr bert
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Hoi fiD0o bedankt voor u reactie
ik heb het even opgezocht en dan moet ik als het goed is ook nog een booster erbij halen
Ik kom dan uit op dit DR4099LN 3 X + DR4088 DR 2X + de DR5000 prijs is dan ongeveer 400/500
ik heb hier niet veel verstand
Mvg
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
Een booster heb je niet direct nodig. Deze is alleen nodig als je meer verbruikt als dat je DR5000 aan stroom kan leveren (dit is 3.5ampere, en genoeg voor zo'n 8-10 rijdende treinen en wat stilstaande treinen)
De 4099LN bestaat niet. Maar alle extra componenten als terugmelders (zoals de DR4088SC) en wisseldecoders (DR4018) heb je ook in een geval van een z21/Z21 nodig als je automatisch wilt rijden. Dus deze kun je uit de prijsvergelijking halen als het om de Centrale gaat.
Als je puur digitaal de locomotieven wilt aansturen volstaat een DR5000 en een smartphone of tablet met de Z21 app. Als je liever een handregelaar er bij wilt hebben zou ik de piko smartcontrol Light (geloof ik, maar laat mn forumgenoten mij graag verbeteren) of een 2e hands Multimaus er bij kopen.
Re: Mijn eerste Baanplan N-Spoor
FidOo schreef: ↑29 aug 2019 15:20Een booster heb je niet direct nodig. Deze is alleen nodig als je meer verbruikt als dat je DR5000 aan stroom kan leveren (dit is 3.5ampere, en genoeg voor zo'n 8-10 rijdende treinen en wat stilstaande treinen)
De 4099LN bestaat niet. Maar alle extra componenten als terugmelders (zoals de DR4088SC) en wisseldecoders (DR4018) heb je ook in een geval van een z21/Z21 nodig als je automatisch wilt rijden. Dus deze kun je uit de prijsvergelijking halen als het om de Centrale gaat.
Als je puur digitaal de locomotieven wilt aansturen volstaat een DR5000 en een smartphone of tablet met de Z21 app. Als je liever een handregelaar er bij wilt hebben zou ik de piko smartcontrol Light (geloof ik, maar laat mn forumgenoten mij graag verbeteren) of een 2e hands Multimaus er bij kopen.
Bedankt voor u reactie !
ik heb me net even een klein beetje verdiept hier in en als het goed is heb ik dit nodig (als beginner)
DR5000-ADJ DCC Multi-bus centrale
DR4088CS 16-kanaals s88N terugmeldmodule met geintergreerde stroomdetectie ingangen
DR4018 Schakeldecoder met 16 uitgangen
kan iemand mij verbeteren als ik het niet goed heb
Mvg,