Weinbergerbahn

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Ik zal mijn eerste plaatje maar eens posten. Het is een idee, wat ik misschien wel ergens van gejat heb, maar ik weet echt niet meer waar of van wie.
Ik houd van paradesporen en een nevenlijntje en een mooi Rijn- of Moezellandschap. Ik heb hier gezien hoe je wijnhellingen maakt...heel erg mooi.
Ik woon aan de Wijnbergenlaan, dus de naam was snel gevonden. De ruimte is op zolder, rond en over het trapgat.De lange zijde komt onder een schuin dak. Ik heb maar een groot droogrek voor beneden gekocht, anders kon ik het wel vergeten.. Schiet maar als jullie opmerkingen hebben. Ik heb nog ene idee kaar liggen en kan moeilijk kiezen.
Verdraaid lastig om op 3 niveau's tegelijk te denken en te tekenen. Ik wil een klein schaduwstation, een mooie paradebaan (geel) en een kleine nevenbaan (rood)met kopstationnetje zodat er iets te rangeren valt. Ik heb lang geleden analoog gereden en ga nu voor digitaal. Peco rails is al binnen van Hattons en de electrische wisselaandrijvingen met servo's moet ik nog uitvogelen, maar eerst maar eens een plan...
Ik twijfel aan het grote station. Het is wel erg dominant en ik zie liever een mooi traject langs een berg....

plan A (1).jpg
plan A (1).jpg (109.26 KiB) 7855 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Japio380 op 13 aug 2019 21:47, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Wijnbergerbahn

Bericht door Alro »

Niet Weinbergerbahn? Ach dat boeit niet zo :D
Maar hoe kom je eigenlijk bij het gedeelte van je treinbaan boven het trapgat?



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Wijnbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Heb ik over getwijfeld....haha
Ik kan dat vanaf de andere zolderhelft bereiken. Niet ideaal, maar de hele ruimte is niet ideaal, maar ik moet het er maar mee doen.


Afbeelding


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Wijnbergerbahn

Bericht door maarten »

Tip: een plank op de vloer tegen de balustrade, dan valt of rolt er niet zo snel iets in het trapgat. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Wijnbergerbahn

Bericht door Nico Essers »

Kun je de ruimte waar de kleren hangen niet ook gebruiken. Dan zou je een u vorm kunnen toepassen en hoeft het boven het trappengat minder diep te zijn.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Wijnbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Daar heb ik aan gedacht, maar dat is best ver weg en ontoegankelijk. Omlopen is een heel gedoe, omdat ik mij dan langs de schoorsteen moet murwen.
Ik had daarom bedacht dat ik een extra overloop zou plaatsen over het trapgat, maar dat wordt een hele verbouwing. Bovendien moet je dan gebukt de trap op.... Dus liever niet.



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Wijnbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Alro schreef: 12 aug 2019 21:56 Niet Weinbergerbahn? Ach dat boeit niet zo :D ....
Je hebt gelijk.. "Weinbergerbahn" staat toch beter :D



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Toch plan B maar even uitgewerkt. Paradespoor, uitgevoerd als enkelsporig hondenbot met een schaduwstation in de keerlus. Nevenbaan, die kan aanhaken op het paradespoor en een kopstationnetje. Voordeel van plan B boven plan A is dat het minder meters rails kost, en dat ik niet 3x dezelfde trein zie op het gedeelte boven het trapgat.
Schaduwstations en keerlussen op nivo 0
kopstation op nivo + 12
paradespoor op nivo + 6
Ik kom alleen niet uit met de keerlus linksboven, want daar komen er nu 2 op hetzelfde nivo...Wat vinden jullie er van?

plan B (1).jpg
plan B (1).jpg (100.65 KiB) 7609 keer bekeken


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

hoi Japio,
plan B ziet er idd leuker uit.
het schaduwstation boven het trapgat (moeilijk bereikbaar) lijkt me niet handig. Hier zou ik een enkele lus toepassen.
verder de lus in de hoofdbaan linksonder red je niet qua hellingspercentage.Hier zou je ipv over elkaar heen een lus kunnen maken.Dus het paradebaanvak zonder steile hellingen zodat je probleemloos langere treinen kunt laten rijden.
Max 2,5% hellings percentage.De enige kruising wordt dan de bovenelkaar liggende lussen linksboven.De zijlijn zou je niet in de bocht maar verder in het rechte deel kunnen aansluiten.Dat is qua wissels makkelijker.Het spoorverloop van de zijlijn is leuk en daar kan het hellingspercentage iets hoger zijn omdat de treinen wat korter zijn.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Dankjewel Bert, ik ga vanavond even analyseren wat je schrijft en kijken of ik het kan aanpassen.



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Ha Bert,

ik krijg hier 2 hoofdbrekens van:
1.Als de lus onderaan gelijkvloers (enkel) maak, dan raak ik de aansluiting met mijn schaduwstation kwijt.
Als ik nu het paradespoor op + 6 cm houd, Ik heb daar ongeveer 65 x 75 cm. Dan kan ik onder de lange poot het schaduwstation maken op -12 cm. Ik weet niet of dit kan met een helix op deze afmeting?
Mijn langste trein heeft 6 rijtuigen.

2. Wat bedoel je met de "enige kruising van de boven elkaar liggende lussen linksboven?" Als ik de lus van het schaduwstation onder de lange poot op -12 /-15 cm maak, zou ik de lus van de rechterpoot op 0 cm kunnen maken en kruisen ze elkaar niet. (of bedoel je een andere kruising?)

Vr groet, Jaap


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

hierbij wat ik ongeveer bedoelde.
is uiteraard voor aanvulling en verandering vatbaar.
groet,
Bert
Bijlagen
scan1 (1).jpg
scan1 (1).jpg (118.71 KiB) 10303 keer bekeken



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Aha! Nu is het mij helder! Dank je vriendelijk Bert! Ik kan weer snel verder met tekenen....
Ik heb even in de bouwmarkten gesnuffeld naar plankdragers en ga omgekeerde planksteunen maken.
Mijn korte poot van de U over het trapgat kan ik toch is toch iets langer maken: 140 cm. Komt de rijlengte alleen maar ten goede...


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

hoi Jaap,
naar de foto van het trapgat kijkend misschien is het volgende dan een idee.
op de foto aan de linkerzijde de balustrade gedeeltelijk weghalen en vloerdelen maken over het trapgat.
dan krijg je een beloopbaar vloertje onder de treinbaan.
wel zorgen dat je loophogte op de trap overhoudt.
een mangat (al of niet uitneembaar) maken in je treinplaat en je kan bij calamiteiten er altijd bij.
voor het rangeren bij het station ook wel handig trouwens.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Weinbergerbahn

Bericht door maarten »

Je kunt eventueel ook een luik over je trapgat maken. Wel stevig genoeg dat je er op kunt staan natuurlijk.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Daar heb ik ook aan gedacht en tekeningen van gemaakt, maar dat is een vrij rigoreuze ingreep. Je moet toch een traphek houden, zeker als je gebiologeerd aan het groenen en grassen bent of aan het ballasten. Je stapt zo naast de vlonder. Brrrr. En ik wil ook gewoon een biertje en chips kunnen gebruiken, haha.
Zoals ik het nu in gedachten heb, kan ik er van twee kanten van het trapgat bij. Het trapgat is een meter breed, dus dat moet lukken.
Laatst gewijzigd door Japio380 op 17 aug 2019 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

De bovenste balustradeplank laten zitten.Van de onderste 2 kun je vanaf de muur wel 60cm afhalen en daar een staander plaatsen.Is genoeg voor een loopgedeelte.Treinplaat zorgt voor doorkoppeling van linker naar rechter balustrade.
Groet,
Bert



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Tja, dat klinkt wel simpeler, en dan kan ik er van de achterkant goed bij....en ook minder rigoreus. Even onder de bovenste balustradelat doorkruipen en ik kan boven het trapgat staan. Goed idee Bert!
Plan is aangepast, ik ben alleen nog niet overtuigd van de hoogtematen van de nevenbaan.

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

ziet er goed uit,Jaap!
Het hoofdspoor hoeft niet perse naar van -6 helemaal naar +6.Tot 0 kan bijv. ook.
Dan heb je 6 cm hoogteverschil tussen de 2 lussen linksboven en dat is ook voldoende.
Je komt dan misschien wat beter uit met de hellingen van de zijlijn.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Het was een hersenkraker voor mij, maar volgens mij ben ik er nu uit hoe het zou moeten kunnen:


Afbeelding


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Nico Essers »

Ziet er goed uit Jaap. Ik zou het nu eens in een ontwerpprogramma invoeren om te kijken of je er overal mee weg komt. Het is een redelijk druk ontwerp. Hoe zit het met de bereikbaarheid van het schaduwstation. Je kunt er van de achterzijde niet bij komen. Wordt het gedeelte boven het schaduwstation uitneembaar.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2

Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Ik zal eens proberen om het in SCARM te zetten. Ben daar wel eens mee bezig geweest, maar vond het toen wat lastig. Met potlood gaat sneller... Maar je hebt gelijk, dan weet je of het past.
Het schaduwstation kan ik vanaf de voorkant en onderkant wel bereiken, maar de hoogte is natuurlijk beperkt. Ik wil een open frame gaan toepassen.
Misschien kan ik het schaduwstation zodanig op een plank maken dat ik dat om zijn geheel kan laten zakken....met draadeinden en moertjes op de juiste hoogte kan positioneren. Net als bij een helix, maar dan hangend?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

ik zou proberen om de nevenbaan boven het schaduwstation uitneembaar te maken.Dat is in enkelspoor makkelijker te realiseren dan het laten zakken van een heel station,als het al zou lukken.
Gaat dan alleen om het 6+ gedeelte.
groet,
Bert



Onderwerp starter
Japio380
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 aug 2019 21:31
Locatie: Barneveld

Re: Weinbergerbahn

Bericht door Japio380 »

Het stukje +6 is 45 cm diep, dus dat kan ik uitneembaar maken. 6 cm is inderdaad te weinig om je hand tussen te frommelen.
Dat Scarm is wel een ramp zeg, ik zit al uren te klooien met zwiepende flexrails en dan nog lukt het niet om de verschillende niveaus en hoogteverschillen zichtbaar te maken.
Ik merk al wel dat de Peco-wissels in het schaduwstation te lang zijn en dus te veel opstelruimte kosten. Misschien maar 15 gradenwissels proberen van minitrix of een ander merk. De aansluiting van de nevenbaan op het hoofdspoor lukt wel.
Ook kan ik de radius wel zien in scarm als le een flexrails gebruikt. Ik zit daar soms op 205 mm, wat ongeveer r2 is. Is dit te doen?


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1086
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Weinbergerbahn

Bericht door bpieters »

In het schaduwstation zou je bijv. peco setrack wissels kunnen plaatsen (r=228 met 22,5 graden).
Betrouwbaar en plaatsbesparend.
Over het algemeen wordt geadviseerd bochten van minimaal R2 (=228mm) toe te passen.
Groet,
Bert


Plaats reactie