De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Serge
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mei 2017 17:21
Locatie: Schalkhaar

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Serge »

Ziet er goed uit Martin! Succes met het verder bouwen. Ik blijf je vorderingen volgen.

Groeten Serge


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 647
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Sibbesuisje »

Ziet er veelbelovend uit Martin! gefeliciteerd met deze mooie mijlpaal. Ik blijf het draadje met veel interesse volgen!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4477
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door spoor65 »

Hoi Martin,

Mooi man, eindelijk met de bovenbouw begonnen, ziet er strak uit.
mooi ontwerp ook voor het baanplan, maar, mmm, lockerkhof? heb je al zoveel locs naar de mallemoeren geholpen? :twisted:

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

Dank jullie :D

Vandaag een dagje vrij genomen om eens lekker aan de baan te werken. Heerlijk om gewoon even een hele dag te knutselen ipv telkens een uurtje hier en daar. En dat geeft resultaat!!

Ik heb de doorbraken voorzien van rails en wisselstraten, en vervolgens de omloop van het nevenspoor gelegd. Omdat deze verbonden is met de wisselstraten links en rechts kan ik deze ook gebruiken als bypass voor het huidige gedeelte. Zo kunnen treinen straks gewoon rond rijden door het ondergrondse gedeelte terwijl ik verder bouw aan de scenery.

Maar eerst de sporen van het ondergronds station weer aansluiten op de doorgaande sporen die uit het Schaduwgedeelte komen.

AfbeeldingIMG_20190508_091552 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190508_091558 by Martin Domburg, on Flickr

Eerst heb ik de wissels en het kruis aan elkaar vastgesoldeerd en voorzien van een paar lengtes flexrails. Vervolgens alles op maat geslepen en aangesloten aan de bestaande sporen.

AfbeeldingIMG_20190508_093733 by Martin Domburg, on Flickr

Door schade en schande ben ik inmiddels zover dat ik gewoon alle rails eerst koppel met de normale railasjes en deze vervolgens vastsoldeer. Later als het vastligt en de draden eraan zijn gesoldeerd slijp ik de scheidingen erin met een dunne slijpschijf op de proxxon. Zo heb ik nooit last van verspringende overgangen en storingen door slechte raillassen. IK soldeer echt elk railasje vast.

AfbeeldingIMG_20190508_133258 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190508_133253 by Martin Domburg, on Flickr

Na deze wisselstraat gaat de rails in een bocht omhoog en komt hij uit op een wisselstraat. De twee bovenste uitgangen naar achterlangs stijgen naar het station die op 15 cm hoogte zit. Het derde spoor van bovenaf stijgt hier een stukje van mee en gaat halverwege vlak oversteken naar een sparing in de zijwand aan de linkerzijde. Die loopt door als servicespoor boven de werkbank.

Het onderste spoor is de aansluiting naar het nevenstation met daarboven (waar nu al rails op aangesloten is) de omloop terug. Deze gaat nu dienst doen als bypass.

Deze wissels zijn allen van het type "large"en als proef laat ik hier de veertjes erin en stuur ik deze aan met Tg9d digitale servo's.Eens kijken of dat de betrouwbaarheid nog verder verbeterd.

AfbeeldingIMG_20190508_133300 by Martin Domburg, on Flickr

Het linker gedeelte:

AfbeeldingIMG_20190508_133239 by Martin Domburg, on Flickr

Ook hier komt de uitbraak uit op een wisselstraat. De aftakking sluit aan op de omloop (tijdelijke bypass). De rechtdoorgaande sporen lopen in het zicht door naar rechts en stijgen naar 5 cm hoogte. Aan de rechterzijde komt een kleine Helix van Markenburg. Een 4-sporige helix met 2,5 laag dient bovendien als klein schaduwstation en brengt de treinen naar het stationsniveau.

De wissels zijn de nieuwe Unifrog wissels van Peco met een gescheiden hartstuk. De wissels lijken me ideaal voor DCC rijders omdat de timing van het polarisatierelais niet meer interessant is. Maar voor Dinamo rijders heeft het geen toegevoegde waarde omdat die geen last hebben van kortsluiting. Kwestie van redelijk goed timen van het relais. Wat dan wel weer een voordeel is van het geisoleerde hartstuk is dat je bij een overloop situatie in theorie geen scheidingen hoeft te slijpen waar de twee wissels elkaar verbinden. Maar ik twijfel wel of een verschil tussen de scheidingen van beide staven die ruim 3 centimeter is wel of geen problemen op gaat leveren. Dat ga ik zeker even uittesten. Aan het hartstuk zit een draad die je middels een relais moet gaan schakelen tussen de linker of rechter spoorstaaf naar gelang de stand van de wissel.

Op de voorgrond zie je het spoor doorlopen naar het nevenstation. Dat deel word pas aangelegd als het station klaar is zodat ik veilig op de baan kan zitten om de scenery van het station kan maken.

AfbeeldingIMG_20190508_133242 by Martin Domburg, on Flickr

Zo dit gaat lekker, volgende week weer verder :) Al hoewel ik ga zo langzamerhand maar eens wat gebouwen en bruggen knutselen.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door BenQ »

Ik soldeerde bij de vorige baan ook de wissels vast aan de scherpe kant maar bij de huidige baan die ik dat niet meer.
Soldeer er gewoon twee draadjes aan en die soldeer ik weer aan de rails.
Bij sporen of repareren minder kapotte wissels.
Martin je gaat weer als een speer.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door erik-n-fan »

Na een paar experimenten kies ik er ook voor om extra draadjes te solderen ipv alle lasjes te verbinden. Dit laatste doe ik alleen als het echt korte stukjes spoor zijn.
Tevens soldeer ik de draden aan de onderkant van de peco code 55 rails door iets ruimte te maken onder de spoorstaaf tussen 2 dwarsliggers in. Zo is de aansluiting totaal onzichtbaar. t kost wat (teveel) tijd ... maar dat vond ik het wel waard tov solderen zichtbaar aan de buitenkant spoorstaaf.

Je gaat echt als een speer inderdaad!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

Tnxs

Je kan de draden gewoon aan de zijkant solderen. Als je netjes en klein soldeert zie je er na het verweren en ballasten helemaal niks meer van.

Bij Dinamo hebben extra draden geen nut, dat is blokgestuurd.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

Vrienden,

Hier weer een kleine update, ik ben begonnen met de spantenbouw van de scenery. Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik alle rijstroken (horizontale delen) uitgetekend en gezaagd. Nu word het tijd om de spanten te maken zodat de layout vorm krijgt. Aanvankelijk wilde ik eerste de bypass aansluiten en werkend maken maar daarbij stuitte ik op een probleem met de infrastructuur. Ik moet kabelwegen hebben om de blokken en wissels te bedraden vanaf de modules. Op de gemaakte platen in het schaduwstation heb ik nog plek voor 5 OC32 modules en 3 TM44 modules. Voor nu is dat voldoende maar in de toekomst worden dat er veel meer. Deze modules gaan op een bord aan de rechter buitenzijde van de baan.

Omdat ik het niet zie zitten om allemaal losse draden over de baan te trekken heb ik ervoor gekozen om flexibele kabels te gebruiken met 5 of 10 adres 0,5mm2. Voor blokken, relaismodules en kleine seinen gebruik ik 5-aderige kabels en voor de vertrekseinen en specifieke functies gebruik ik 10-aderige kabels. ZO houd ik het overzichtelijk en word het geen chaos. Zolang de kabels maar niet getwiste aders hebben krijg ik ook geen last van overspraak. De servo modules krijgen wel getwiste kabels in de vorm van UTP maar die kabels moeten ook gescheiden liggen van kabels met PWM.

Maar wel leuk dus die kabels maar daarvoor heb ik spanten nodig met sparingen om de kabels te geleiden naar hun plek.
Dus rest nu de schone taak om eerst alle spanten te plaatsen. De spanten maak ik van 9 mm populieren triplex. En dat komt er dan zo uit te zien:

AfbeeldingIMG_20190516_142253 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190516_142328 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190516_142440 by Martin Domburg, on Flickr
Het stationsgedeelte

AfbeeldingIMG_20190516_142435 by Martin Domburg, on Flickr

In de spanten bevinden zich ook rijstroken waar straks rails op komt te liggen. Onder het station maak ik de voorzijde uitneembaar zodat ik er altijd bij kan mocht daar iets gebeuren. Omdat daar geen wissels liggen verwacht ik daar weinig tot geen problemen, maar just in case worden bepaalde delen van de bovenplaat ook uitneembaar. Zoals achterin de hoek en bij de uitbraak links.

AfbeeldingIMG_20190516_142421 by Martin Domburg, on Flickr

De grote vlakken aan de linkerzijde zijn los en worden straks voorzien van spanten om een berg te vormen. Dat hele geheel is straks liftbaar waardoor ik bij calamiteiten altijd erbij kan.

AfbeeldingIMG_20190516_132514 by Martin Domburg, on Flickr

Een van de trace's lijd naar het nieuwe ijk- en servicespoor

AfbeeldingIMG_20190516_132455 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190516_132505 by Martin Domburg, on Flickr

Aan de andere zijde liggen de trace's klaar, daar moet ik nu de spanten gaan aftekenen en zagen. Als dit geplaatst is kan ik de blokken en wissels gaan bedraden en zo van onderen naar boven alle trace's definitief plaatsen en aansluiten. Pas als dat helemaal correct functioneerd ga ik aan het station werken.

Ondertussen stromen de onderdelen binnen vanuit leveranciers. Zo zijn alle perron's, seinen en tunnelprotalen alsmede de bruggen binnen. Ik wacht nog op het station van Kibri. Wat ook gerarriveerd is de helix welke ik heb besteld bij Markenburg

AfbeeldingIMG_20190515_143141 by Martin Domburg, on Flickr

Deze helix is kant en klaar en is uitgezet op 4 sporen, echt ideaal omdat ik via 1,5 omwenteling van het paradespoor naar het station ga. Door een tussenhoogte te nemen van 6 cm heb ik een hellingshoek van net 2% en zo heb ik straks dat een trein hier moet wachten tot er een tweede trein binnen is voordat hij mag vertrekken. En dat in beide richtingen.

Ook heb ik van de week van Arnold de nieuwe NS Traxx binnen gekregen, heb al zin om die toe te voegen aan de huidige stam met traxx en IC rijtuigen. Verder is er de nieuwe Minitrix Twindexx ICE besteld bij Grootendorst in Woerden. Motivatie genoeg om door te gaan in ieder geval. Telkens een uurtje hier en daar en voor je het weet rijd de boel :)

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

Hier weer even een korte update! Vanmorgen na het opruimen van de werkplaats even wat tijd gevonden om de overige spanten en rijstroken te plaatsen. Het geheel begint nu heel mooi vorm te krijgen:

AfbeeldingIMG_20190520_103134 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190520_103254 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190520_103104 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190520_103113 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190520_103109 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190520_103246 by Martin Domburg, on Flickr

De volgende stap is het aanbrenhgen van twee draadgoten 40x40mm onder de baan zodat de kabels naar onderen kunnen. Via de draadgoot kunnen de kabels dan naar de plekken van de blokkaarten en OC32 modules zich bevinden.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Hoontje »

Ziet er weer strak uit!


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door OBBinN »

Pfoe, ziet er super netjes uit!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

Tnxs 😁


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

Ik werd het kabels trekken een beetje zat, dus voor het eerst sinds jaren weer eens een bouwpakket open gemaakt.

Als eerste heb ik een staalbrug van Vollmer in elkaar gebouwd. Er komen er twee naast elkaar te staan :)

Best wel tevreden!!

Afbeelding

Straks ga ik nog wel de boel wat verweren want het is nu wel erg plastic achtig.

Van de week Hemelvaart, niet werken maar familie verplichtingen, tussendoor ga ik weer verder met het leggen van de kabels voor blokken, relais en seinen.

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

De hemelvaartsdagen nuttig besteed, is er weer een flinke update :)

Terugkomend op de vorige post, de bruggen op de plek waar ze straks komen:

AfbeeldingIMG_20190528_165339 by Martin Domburg, on Flickr

Maar goed inmiddels is alles geinstalleerd en aangesloten op de baan.

AfbeeldingIMG_20190528_165347 by Martin Domburg, on Flickr
De rechter wisselstraat met de digitale servo's en de polarisatie relais.

AfbeeldingIMG_20190528_165343 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190528_165321 by Martin Domburg, on Flickr
De linker wisselstraat is ook gereed.

In het gedeelte onder het station zitten in totaal 12 blokken. Ik heb vanwege de lengte ervoor gekozen om deze te bekabelen in plaats van te bedraden. Met voor elk blok een soepele kabel 5x0,5 mm2 heb ik weinig last van spanningsverlies en capacitieve werkingen. En het is een stuk overzichtelijker. Onder de baan heb ik elke kabel op een krronsteen met aderbescherming afgemonteerd zodat ik de blokken tot maximaal 4 bezetmelders per blok makkelijk kan aansluiten.

Ik had wel een denk fout gemaakt, aan de onderzijde had ik een bedradingskoker van 40x40 mm gemonteerd maar deze blijkt veel te klein te zijn. Ik laat hem er nu even zitten om de kabels hoog te houden, anders hangen ze op de sporen. Maar er komt straks een bedradingskoker van 80x60mm te lopen. Op de foto van de rechter wisselstraat zie je een vierkant gat zitten, daar komt deze straks naar boven en zal boven de helix naar het zijpaneel gaan voor de resterende TM44 en OC32 modules die niet onder de baan passen.

Vanwege de beperkte ruimte wil ik geen electronica in de bovenbouw plaatsen.

Natuurlijk is er ook al wat gereden :lol: De eerste trein die de scenery betrad heb ik vastgelegd op film:



Op de film zie je overigens ook twee belangrijke nieuwe updates:

1. er zit een klein beeldscherm aan de zijkant van de baan. Dit is een Raspberry Pi met 7" touchscreen. Die draait iTrain in Client modus zodat ik op die plek makkelijk met de hand wissels kan schakelen tijdens handmatig rangeren.

2. En dat is wellicht de belangrijkste update, de handbediening!
Het is al heel lang een gekoesterde wens van DInamo rijders om met een handregelaar treinen te bedienen. Dit kon tot voor kort alleen als VPEB een RS485 bus handregelaar zou ontwikkelen. Dat is er nooit van gekomen helaas.

Ik heb dit nu in samenwerking met Berros in iTrain opgelost, sommigen hebben dit op Houten DIgitaal al kunnen zien, hier hadden we een prototype van het systeem werkend.

Wat is het idee?
Door een LocoNet centrale/interface in iTrain als virtuele interface te gebruiken kan iTrain elke Loconet handregelaar gebruiken om de software direct te bedienen. DIt heeft dus het enorme voordeel dat je niet meer de centrale bedient maar direct iTrain. Analoge locs kan je dan een psuedo adres geven zodat ze op te roepen zijn op de handregelaar. Nu kan je dus zowel digitale als analoge locs handmatig bedienen met een handregelaar.

Bijkomend voordeel hiervan is ook interessant voor DCC rijders: Als je meerdere interfaces gebruikt, omdat je bijvoorbeeld je wissels apart stuurt, kon je vroeger niet met een handregelaar de wissels bedienen, omdat die niet op de centrale zitten waar de handregelaar op zit. Met deze methode maakt dat niet meer uit. Als je een loc of wissel oproept op de handregelaar kijkt iTrain welke interface dat adres aanstuurd en zorgt er dan voor dat dit gebeurd.

Nu had ik alleen een kleine commerciele uitdaging, om deze nieuwe feature, welke straks beschikbaar word in iTrain 5 (najaar 2019) aantrekkelijk te maken voor de modelspoorder kon ik niet inzetten op een tweede centrale. Dat word een duur grapje :oops: En zonde van de centrale als je hem alleen als doorgeefluik gebruikt

Ik wilde gebruik maken van een losse LocoNet interface.

AfbeeldingIMG_20190526_095840 by Martin Domburg, on Flickr
Onze nieuwe set met LocoNet handregelaar, DTS LocoHub en de Uhlenbrock USB interface

Uhlenbrock heeft een mooie LocoNet USB-Interface, ideaal voor deze situatie! Alleen één probleem. De interface geeft de LocoNet bus geen belasting en voeding. Hiervoor heeft Vincent een printplaat ontwikkeld welke vorige week is opgeleverd: DTS LocoHub.
Deze Hub geeft de keuze om een terminator toe te passen op de LocoNet bus. Ook kan je ervoor kiezen om de LocoNet bus door te zetten naar andere hubs met of zonder een voeding. Op de LocoHub zit een 7812 spanningsregelaar en een bruggelijkrichter zodat je elke gewenste AC of DC spanning kunt aanbieden om de LocoNet bus van 12V te voorzien.

Dit geheel werkt nu stabiel en storingsvrij en behaald het doel om een oplossing te ontwikkelen die kostentechnisch verantwoord is.
Een grote stap dus voor iTrain!

Je kan het met elke LocoNet handregelaar gebruiken. Er is voor LocoNet gekozen omdat ExpressNet geen goede verfijnde communicatie is, anders gezegt iTrain kan helemaal niets met de mogelijkheden van XpressNet.

Ik heb de handregeling uitvoerig getest en het blijkt niet alleen fijn te zijn om te rangeren, als een trein een lading verliest kan ik nu makkelijk met de handregelaar de loc in zijn achteruit zetten en terug laten rijden zonder dat er reserverings conflicten zijn of dat ik niet kan zien wat er gebeurd omdat ik op een beeldscherm sta te staren.

Naast de handregeling is er ook een groot probleem van Schellenbach in iTrain opgelost, nou nog niet helemaal maar het begin is er. Ik ervaarde dat er teveel mogelijkheden zijn in mijn schaduwstations dat treinen gaan pendelen tussen de schaduwlagen. Dit wil ik niet en ik was me van te voren bewust dat iTrain dit nog niet aankon. Maar Xander heeft nu een idee ingebouwd waarbij je blokken een prioriteit kan geven in de structuurboom van vorige en volgende in het blok. Ik kan nu dus aangeven welk vervolgblok de prioriteit heeft ten opzichte van de andere blokken. In theorie zou dit het probleem grotendeels oplossen zodat treinen eerst naar beneden gaan en dan telkens een station omhoog opschuiven. Ik ben erg benieuwd of dit gaat werken 8-)

Ook zijn we bezig met onderzoek naar een lastregeling voor analoge locs in iTrain, maar zover ff waar we mee bezig zijn met de ontwikkelingen.

Ik heb ook wat nieuw materiaal ontvangen de laatste weken:

AfbeeldingIMG_20190529_233052 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190529_231656 by Martin Domburg, on Flickr

Nu zorgen dat ik snel weer kan rondrijden!!!! Ik ben er bijna want inmiddels zijn ook de blokken en wissels aangesloten op de Dinamo modules

AfbeeldingIMG_20190531_233054 by Martin Domburg, on Flickr

AfbeeldingIMG_20190531_233050 by Martin Domburg, on Flickr

Volgende stap is het inregelen van de servo's en invoeren van de blokken in iTrain, dan kunnen we rondrijden over de bypass. Kan al niet wachten.
Daarna ga ik de andere sporen definitief plaatsen en aansluiten. Dan kunnen we aan alle zichtbare sporen gaan werken.

Maar eerst even ertussen uit. Woensdag vertrekken ik, mijn vader en Chris voor een driedaagse naar Miniatur Wunderland Hamburg.

Groetjes Martin

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Peter
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Peter »

Interessante ontwikkelingen in combinatie met iTrain weer! Echt handmatig rijden in combinatie met iTrain staat hier ook al lang op het verlang lijstje.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Paul_DMV »

Hoi Martin,

Ik denk dat het grootste probleem met I-train en een grote baan en uitgebreide wisselstraten nog steeds niet verholpen is, en daar loop je waarschijnlijk nu ook tegen aan.

Ik heb een tijdje geprobeerd om onze baan in I-train te zetten. Over mijn conclusie was zelfs Paul Haagsma verbaasd. Op Rail begin dit jaar voor hij overleed, zei hij hierop, "hè, zit dat er niet in dan? wat raar! Dan kan ik me wel voorstellen dat het niet voor jou gaat werken".

Misschien kan je Xander dit eens voorleggen, volgensmij heb jij persoonlijk goed contact met hem. Hij wou naar mij niet per email er op ingaan, en verwees me naar het I-train forum, waar ik echter niet zo veel tijd en trek in had op dat moment voor discussies met allerlei mensen die het punt waarschijnlijk ook niet begrijpen omdat ze zelf niet zo'n situatie hebben.

Hier de twee essentiele problemen:

1. I-train kiest een volgend blok ongeacht of de rijweg daar naartoe vrij is, en blijft bij zijn keuze

Als je bijvoorbeeld andere rijwegen moet kruisen die bezet zijn, dan gaat I-train vrolijk wachten tot die rijweg vrij is. Koploper kiest gewoon een ander blok waar wel een vrije rijweg voor beschikbaar is. Het door jou genoemde aanwijzen van prio blokken is denk ik een halve oplossing en niet de oplossing.
blokken simpelvoorbeeldje.png
blokken simpelvoorbeeldje.png (10.93 KiB) 5475 keer bekeken
Prio's van blokken is mooi, en heb je ook nodig, maar daarboven moet eerst nog de keuze voor vrije rijweg liggen, en dan pas de blok prio's aflopen.

Dit maakt dat in koploper gewoon veel meer treinbewegingen mogelijk zijn en dat i-train voornamelijk onnodig treinen op elkaar laat wachten. Dit is jammer omdat I-train wel de potentie heeft voor meer treinbewegingen dan koploper, omdat het de lengte van wissels meeneemt en dus sneller blokken zou kunnen vrijgeven.



2. In I-train kan je geen voorkeurs rijwegen bepalen

Bij een grotere wisselstraat zijn er meerdere mogelijkheden om van blok naar blok te komen over parallelle wisselcombinaties. Het gevolg is dat er soms ongewenste rijwegen worden gekozen, die je wel wilt kunnen berijden in een andere situatie, maar niet de voorkeur heeft.

simpel voorbeeldje van meerdere mogelijkheden:
sporen simpel voorbeeldje.jpg
sporen simpel voorbeeldje.jpg (37.32 KiB) 5475 keer bekeken
Volgens Xander zou de kortste route gekozen worden op basis van lengte, ik heb dit geprobeerd te beïnvloeden met extra lengte invoeren, maar het blijkt helaas niet zo te werken.

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niet I-train af te kraken, integendeel, ik zou graag willen dat het voor onze baan ook zou werken, omdat ik de potentie er wel van in zie, maar het helaas nog niet geschikt is voor onze baan, en dezelfde dingen lopen ook anderen tegen aan, waardoor ze nog met koploper werken. Koploper is een goed programma, maar de complexiteit maakt veranderingen, met name voor een module baan, soms onbegonnen veel werk om alles aan te passen.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Michiel »

Paul, hartelijk bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Uitest interessant. 8-)


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

Bedankt inderdaad,

Het zijn hele goede punten waaraan momenteel word gewerkt. Xander heeft je een mail gestuurd!

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

Weer even een update van mijn kant, ditmaal zonder foto's want er is niets bijzonders te laten zien als het gaat om bouw. Wel is er flinke vooruitgang geboekt.

De afgelopen weken heb ik het service spoor aangelegd en in gebruik genomen. Dit is een spoor die naar het de werktafel loopt, zodat ik daar treinen kan ijken en samenstellen. Omdat het momenteel erg druk is bij DTS, waarover ik zeer binnenkort heel goed nieuws heb, ligt de verdere bouw eventjes stil.

Dat is niet erg want dan kun ik me richten op de betrouwbaarheid. En dat betaald zich af inmiddels. Ik heb bijna alle problemen inmiddels opgelost. Er zijn nog een paar punten die aandacht moeten zoals punten waar sommige wagons ontsporen of geen goed contact hebben. het goede nieuws is dat de baan nu lange tijd blijft rijden zonder storingen en grote problemen !!! Maar ik ben hier nog voorzichtig in, nu rijden er 15 treinen, straks 40 en hoe meer er worden toegevoegd des te meer issues er aan het licht komen.

Ook word er momenteel getest met de ontwikkeling van iTrain 5. Momenteel werken we aan een issue die Paul al aanhaalde, de automatische routeringen moeten anders en uitgebreid worden. En zijn we ook aan een onderzoek begonnen naar een softwarematige lastregeling voor analoge locs.

Allemaal leuke nieuwe dingen, ik ga proberen binnenkort weer een filmpje te maken van een rijdend Schellenbach!

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

Vrienden,

Even wat stof wegblazen hier, door onder andere de vakantie en drukte op de zaak heb ik weinig tot niet kunnen bouwen. Wel ben ik flink aan het rijden geweest, wat ook gewoon erg leuk is.

Heb er ook een filmpje van gemaakt:



Ook heb ik het wagenpark inmiddels uitgebreid met een BR01, BR23 en BR50.

De komende weken hoop ik aan wat bouwen toe te gaan komen buiten het werk om. Ik ben de laatste weken druk geweest met het schrijven ven Tutorials voor Dinamo en voor iTrain. Momenteel ben ik savonds bezig de website en de webshop te vertalen naar Duits en Engels. Pffff wat een werk is dat joh :P

Ik hoop snel met het trace van de boven baan verder te kunnen, ik meld me wel weer als we gestart zijn :)

Nog even wat plaatjes van het ondergronds station:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door erik-n-fan »

N I C E! Wat een mooie collectie heb je daar op de baan rijden!


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan
Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1814
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door OBBinN »

Dat station is echt super gaaf!! 😎


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door martindomburg »

Tnxs mannen, ja ben er ook wel erg gelukkig mee uiteraard


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Bjor »

Martin,

Kijk, daar word ik nou blij van, zo'n ondergronds station. Je weet wel waarom :D :D

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541
Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: De doorbraak

Bericht door Hans »

Martin,

Ik had de baan al eens gezien toe ie niet beweging was en was toen al onder de indruk.
Fraai gefilmd. De treinen rijden mooi.
Een gigantische baan en een enorm wagenpark. En dan al die elektronica. Knap dat je dat allemaal laat werken en zo strak aanlegt.
Chapeau!

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Plaats reactie