De bouw van Stadt Schellenbach: Depot Stadt Schellenbach

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door Maurits71 »

eens martin 53 is veel en veels te vroeg.

text je wel inzake de uitdaging maat :)


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door BenQ »

Martin,
Geen problemen in de meterkast of zoals de Ster reclame met de modelbaan waar hij een ander apparaat de schuld geeft van het hoge verbruik. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door martindomburg »

BenQ schreef: 11 sep 2019 21:27 Martin,
Geen problemen in de meterkast of zoals de Ster reclame met de modelbaan waar hij een ander apparaat de schuld geeft van het hoge verbruik. :lol:
Ik heb 5 voedingen van 100W die aan de 230V kant max 1,25A verbruiken, dus een verbruik van 6,25A maximaal...... :mrgreen: Kleine krultang :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door martindomburg »

Vanavond mooi tijd gehad om lekker bezig te zijn. De helix moest even wachten want eerst moest ik nog even wat kleine klusjes afmaken. Dan is dat ook geregeld :)

Als eerste heb ik de dag- en nachtsimulatie van DigiKeijs weg gehaald. Twee modules DR4050 worden vervangen voor 1 OC32/NG. Scheelt ten eerste een heleboel ruimte, en met de OC32 kan ik meer doen zoals bliksem en dergelijken.

De twee DR4050 modules staan inclusief 4 voedingen, goed voor 4x5 meter RGBW strip, te koop. Dus bij interesse graag een PB :D

Met de vrijgekomen ruimte heb ik de iTrainPC welke we aan het testen zijn een plekje kunnen geven. Gelijk ale kabels opnieuw gebundeld en een 12V voeding vervangen voor een nieuwe die 100W kan leveren wat goed is voor 8,5A. Achteraf valt het wel mee, ik heb twee keer zeven meter RGBW in het plafond, en 21 meter ledstrip in het schaduwcomplex. Het neemt bij elkaar net 3 Ampere op....

Afbeelding20190911_231456 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20190911_231500 by Martin Domburg, on Flickr

Toen da eenmaal gedaan was heb ik de bruggen geplaatst, althans dat was de bedoeling. De bestelde brughoofden zijn niet helemaal wat ik ervan gehoopt had. Ook is dubbel niet echt mooi hiermee, ik zal ze dus zelf gaan maken.

Afbeelding20190911_231507 by Martin Domburg, on Flickr

Dan toch maar alvast de sparing gemaakt en de bruggen gepast, mooi gezicht wel, die twee bruggen naast elkaar. De bruggen zijn overigens van Vollmer.

Afbeelding20190911_232442 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20190911_232445 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20190911_232757 by Martin Domburg, on Flickr

Komend weekend helaas geen tijd, heb twee workshops te geven. Maar ik hoop volgende week weer een avondje vrij te kunnen maken. Kan ik eindelijk gaan beginnen aan die verrekte helix.....

Cheerz


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2083
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door Robert_N-Nm »

Volgende cursus - cursus avond helix bouwen??

MvG
Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door janiegein »

Hoi Martin,
kan op dit moment niets aan mijn baan klooien in verband dat ik een beetje erg gehandicapt ben door reuma achtige verschijnselen in mijn handen en benen.
vandaar dat ik de tijd genomen heb om jouw draadje eens vanaf het begin door te nemen.
sommige stukken die je beschreven heb gelezen maar het merendeel plaatjes en filmpjes bekeken.

bij het begin proberen om jouw baanplannen te volgen en te begrijpen maar bleek al gauw door mij niet te volgen.
ook jouw diverse technische omschrijvingen met al de daarbij behorende materialen waren voor mij al snel niet meer te volgen domweg omdat het hele digitale gebeuren niet te begrijpen is voor mij. dat gaat mijn pet echt te boven.
met diepe bewondering de wisselstraten met bijbehorende bediening bestudeerd man man wat een werk moet dat geweest zijn om dat aan te leggen en werkend te krijgen.
heb je je wel eens afgevraagd hoeveel honderden meters draad je moet hebben gebruikt?
heb je uberhaubt bijgehouden wat je allemaal hebt aangeschaft aan bouwmateriaal,de afzonderlijke componenten op het digitale gebied.
als ik alleen al de berg montage beugeltjes zie voorbij komen om de servo,s aan te maken met evenzovele stangetjes enz enz.
als ik in jouw schaduwstations kijk en zie om de pak um beet twintig centimeter een reed contact en dan de niet geziene hoeveelheid van die dingen die ongetwijfeld onderweg zitten als signaallezer voor de bezet/terug melders en weet ik veel waar je die dingen nog meer voor gebruikt moet dat in de honderden lopen. betekend ook in de honderden keren twee draadjes aan solderen en dan nog maar niet te denken aan al die draadjes die je aan rails hebt moeten solderen. man de moed zou je in de schoenen zinken.

maar al die bladzijden samenvattend kom ik maar tot één conclusie WHOW wat een machtig mooie baan heb jij in elkaar gezet.
ik kan niet anders dan jou grote complimenten maken en begrijp ook dat jij met jouw kennis van zaken mede door jouw bedrijf dit hebt kunnen maken.
diepe buiging voor zoveel moois en dat het ook nog eens allemaal rijd.
bovendien heb je ook nog een tussen verhuizing van het spul gehad en daarna het "gewoon" weer aan het rijden gekregen.

wat ik je nog wel zou kunnen meegeven is dat je rond jouw baan voor het eventuele kijkersbezoek de nodige kwijlbakjes mag ophangen,

nogmaals complimenten en dank je wel voor het mij kunnen vermaken voor de afgelopen paar uur.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door FidOo »

Jan. Martin gebruikt geen Reed contacten dus ik denk dat je de nietjes die hij gebruikt heeft om zijn flex rails vast te zetten hebt aangezien voor wat anders.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door janiegein »

Aha

Dat kan natuurlijk ook.
Zo uit mijn hoofd vond ik dat ze al zo keurig uitgelijnd gemonteerd waren.
Dacht zo maar dat dat betekend reed contacten ombeugen. Op juiste breedte van pootjes gaatjes boren. Draadjes aan reed en dan nog aansluiten. Een giga klus dacht ik dus.
Maar als dit geen reeds zijn maar nietjes scheeld dat in ieder geval een berg werk.
Maar worden al die schakelingen dan niet reeds gedaan?
Hoe weet die comp dan hoe wat en waar maar vooral wanneer ie wat moet doen.

Maar dat zal voor mijn lekenverstand mijn kunnen wel ver te boven gaan.

Dus vervuil Martin zijn draadje maar niet in een poging mij dat uit te leggen.

Blijft toch een fantastisch geheel.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door FidOo »

Toch een kleine poging Jan. Martin zijn baan wordt door dinamo aangestuurd. En nee niet dat ding op je voorwiel van je fiets.

Eigenlijk werkt het systeem als volgt: elke blok (dus spoor waarin de computer moet detecteren of er een trein is.) is aangesloten op een printplaat (dit noemen we een blok-kaart). Deze printplaat krijgt een voeding (gelijkspanning) en communicatie via een speciaal netwerk.
De blokkaart weet of er in zijn aangesloten blok een trein staat en of dit een analoge of digitale trein is. Afhankelijk daarvan kan de blokkaart zelf een analoge spanning of digitale spanning naar het desbetreffende blok sturen.

Het hele dinamo systeem weet alleen maar waar welke trein zich bevindt omdat dit moet aangesloten worden via een centrale (rmu-c) op een computer met software (itrain of koploper). De software houdt precies bij waar welke trein is en of dit analoog of digitaal is. Daarnaast stuurt de computer via dat zelfde speciale netwerk ook een wisseldecoder (oc32 heet die) aan. Deze zorgt voor het omzetten van wissels, maar kan ook seinen en nog veel meer aansturen.

Dat is eigenlijk de basis.

Daarnaast gebruikt Martin een truckje om blokkaarten te besparen. Hij sluit 2 blokken aan via een relais aan op 1 uitgang van een blokkaart, door dat relais te schakelen kiest hij welke van de 2 blokken aangestuurd kan worden door de blokkaart. Daarmee is het niet aangesloten blok spanningsloos en daar kan niks aangestuurd worden.
Doordat dit relais ook aangestuurd wordt en geprogrammeerd is in de software kan de computer zelf beslissen welk blok actief moet zijn.
Hierdoor kun je met 1 blokkaart die normaal 4 blokken kan aansturen nu ineens 8 blokken aansturen (waarvan er dan maar 4 actief zijn en 4 spanningsloos).
Dit doe je omdat blokkaarten nogal duur zijn en je in een schaduwstation vaak veel stilstaande treinen hebt die niet hoeven worden aangestuurd.

Veel leesplezier Jan. En dit is geen vervuiling hoor. Best interessant leesvoer hoop ik voor menigeen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door janiegein »

Joost.

Een pracht verhaal zoals jij het omschrijft maaaar ik vrees dat voor ik dit begrijp ik jaren verder zal zijn als ik dat al alsnog zou kunnen bevatten.
Met alle respect voor iedereen die met welke vorm met het digitale gebeuren bezig is geloof ik stellig dat met mijn 73 jaat ik A de middelen daarvoor niet heb en misschien ook niet meer de tijd.
Dus hoe aardig pogingen om mij te digitaliseren ook zullen zijn laat mij maar ouderwets analoog klooien dat kan ik nog net bevatten.

Dus excuseer mij voor die techniek en laat mij er maar naar kijken in en op de div draadjes net als naar ik hoop men naar mijn frutsels en geklooi kijkt.

Maar dank voor jouw poging.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door martindomburg »

Haha reedocntacten, je moest eens weten hoevaak ik dat wel niet gesteld krijg, hoewel ze totaal niet eruit zien als reedcontacten snap ik de verwarring wel.

Dank je vor je woorden Jan, altijd leuk om te lezen. Zonder al teveel technische detail kan ik je wel een kleine opsomming geven van wat er allemaal ligt:

- ruim 380 meter rails verdeeld over 140 blokken
- ongeveer 160 door servo aangedreven wissels met hartstukpolarisatie
- 36 relaisschakelingen

Er rijden momenteel 24 treinen tegelijk, er staan er 49 op de baan.

groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door janiegein »

respectvol is mijn gevoel.

elektronica is zeker niet mijn ding.

als ik bedenk hoe lang en hoeveel nachten ik nodig heb om een simpele schakeling uit te denken vraag ik me voorzichtig af hoeveel nachten jij wakker hebt gelegen om dit alles uit te denken. je maakt mij niet wijs dat je dit zo uit je mouw schud.

nogmaals mijn uitgebreide complimenten en bewondering.

en nee hoor ik verwacht zeker geen uitgebreide verbruikslijst van materialen.
uit wat je zomaar opnoemt kan ik alleen maar concluderen dat dat eigenlijk een onbegonnen zaak zou zijn.

nee houd jij je maar bezig met het realiseren van deze baan en daarmee Rob zijn naam in ere houd.

vraag me alleen nog wel af gezien de omvang van dit geheel waarop jij in jouw titel van dit draadje "STADT" hebt gebaseerd ik bedoel meer door zijn omvang zie ik weinig of juist teveel waar een "STADT" van gemaakt kan worden.

ben overigens net als de rest nieuwsgierig naar scenery en afbouw van deze fantastische baan.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door FidOo »

Jan klinkt heel raar maar jouw schakelingen zijn veel ingewikkelder dan het aansluiten van een digitale baan. Hier gebeurd de automatisering in de computer.

Martin zijn baan is in die vorm extreem, maar voor mijn baan geldt eigenlijk heel simpel: sluit draad naar rails aan op printplaat, sluit wissels aan op decoder, verbind printplaat en decoder met centrale, verbind centrale met computer. Klaar.

Je baan analoog automatiseren is veel lastiger omdat je allemaal schakelingen moet toepassen die naar gelangen van de complexiteit toe neemt. Bij digitaal heb je daar geen last van. De manier van aansluiten veranderd niet een de schakeling veranderd niet. Het blijft dezelfde logica.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door janiegein »

hoi Joost,

maar zoals jij het zegt kun je ook vertalen naar wat ik doe eigenlijk veel moeilijker is maaaaaar wel stukken goedkoper dan wat dat digitale spul allemaal kost.

als ik echt naar kostprijs kijk mag ik toch wel stellen, er van uitgaande, dat ik ook een aardig grote baan heb toch uiteindelijk maar een paar honderd euries heeft gekost tot nog toe buiten de aanschaf van mijn drie trams om dan.

dus daar zit wel degelijk een groot verschil.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door FidOo »

Ja jan dat staat natuurlijk buiten kijf. Ik heb natuurlijk niet naar de factor prijs gekeken in dit verhaal vooral omdat het mij er om ging over het technische aspect hoe dit werkt uit te leggen. En ik ben oprecht van mening als je zou willen dat digitaal makkelijk te begrijpen zou zijn.
Digitaal biedt dan natuurlijk ook wel veel meer opties dan wat je analoog nu gerealiseerd hebt, maar ik denk dat we dan uit komen op een discussie Analoog VS Digitaal, en daar is al genoeg over geschreven en lijkt me dan wel weer vervuiling van dit draadje.

Ik zou willen zeggen, lees het verhaaltje over hoe het technisch in elkaar steekt eens paar keer goed door, al is het alleen maar om het te begrijpen wat martin doet. Ik denk dat je jezelf nu te kort doet door gelijk te zeggen; ik begrijp toch niet.
En nee dit is niet om jouw te overtuigen dat je naar digitaal zou moeten overstappen, in tegendeel, blijf lekker analoog knutselen, daar genieten we van.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door janiegein »

ja en wat ik allemaal aan het knutselen ben voor zover mijn gezondheid dat toelaat is natuurlijk te volgen in mijn eigen draadje de Geinbaan.

maar voor hier hou ik het er toch maar op dat het digitale gebeuren niet onbegrijpelijk klinkt maar dat ik het daadwerkelijk ooit zal gebruiken dat betwijfel ik terwijl ik ook wel hardop kan zeggen dat als ik de tijd en de pegulanten zou hebben ik er waarschijnlijk wel voor open zou staan.

maar ik vrees dat het investeren in geld en vooral tijd om dat echt begrijpelijk te maken ik er niet in wil steken.

dus hou het er maar op dat ik trouw Martins draadje blijf volgen en daarvan dan te genieten.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door martindomburg »

Tijd voor een update mensen!!!!

Vanavond een lekker productief avondje geknutseld. Was wel weer even lekker na twee weken narigheid :(
Afgelopen vrijdag hebben wij na een ziekbed van 3 jaar afscheid genomen van mijn schoonvader. Hij is op 54-jarige leeftijd van ons heen gegaan na drie jaar gevochten te hebben tegen kanker.

Het leven stond even een twee weken volledig stil, en deze week weer het werk opgepakt. Uiteraard gelijk weer volle bak werk, dus je zult begrijpen dat een avondje rommelen met een Rocky playlist op Spotify op de achtergrond zeer welkom was.

Ik heb vandaag twee items gerealiseerd.

Het eerste is de helix die het paradespoor met 1,5 omwenteling naar het station zal brengen. Ik heb de draadeinden geplaatst en de eerste laag hierop gelegd. Alles ligt nog los en is nog niet gesteld, eerst wil ik de paradespoor goed hebben liggen.

Afbeelding20191002_170547 by Martin Domburg, on Flickr

Uiteindelijk is dit het resultaat:

Afbeelding20191002_224231 by Martin Domburg, on Flickr

Zoals je kunt zien is het trace van het paradespoor bijna bij de wissels van de helix. Hier komen 4 sporen naast elkaar. Zo krijg ik in elke richting een mini schaduwstation. De trein die erin rijd gaat er pas uit als er een andere trein in de helix staat.

Afbeelding20191002_224225 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191002_224240 by Martin Domburg, on Flickr

Hier ligt het kurk nog los en met de rails vastgeniet op het hout. Ik twijfel nog of ik er verkanting in wil hebben......
Ben der nog niet helemaal over uit of dit mooi zal zijn en functioneel goed gaat werken.

Afbeelding20191002_224251 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191002_224259 by Martin Domburg, on Flickr

Ik heb eerst grof kurk vast geniet, en nadat de rails op zijn plek was gelegd langs de bielzen weggesneden.
Alles blijft los liggen totdat ik ga ballasten. maar dan moet ik eerst nog een zooi bovenleidingsmasten aan gaan schaffen.
In feite kan het best, alleen op de plekken waar ik scheidingen aan ga brengen zal ik een beetje lijm onder de rails doen.

Zo dat was het wel weer voor vandaag. Morgen start ik een klus in Zeeland, weer een modelbaan automatiseren. Met wat geluk heb ik volgende week weer een avond om te knutselen. :mrgreen:

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

janiegein
Berichten: 3524
Lid geworden op: 26 okt 2012 12:33
Locatie: Nieuwegein sinds 05*12*23 Utrecht

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door janiegein »

Martin,
In de eerste plaats gecondoleerd met dit verlies.

Knap dat je de draad van de dag weer weet op te pikken en doorgaat met waar je gebleven bent.

Ik in ieder geval zal je vorderingen respectvol en met grote belangstelling blijven volgen.


gr jan

bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door FidOo »

Mart. Mooi dat je weer ff een avondje afleiding hebt kunnen vinden na alle ellende. Das dan weer erg welkom.

Wat betreft de verkanting, ik zou zeggen doen! Er is geen reden waarom het niet zou werken toch. Op mijn clubbaan modules liggen de bochten ook schuin. Ik zou als ik jouw was een soort doorlopend H-patroon van 1mm hoog en 3mm breed maken en die door je 3d printer knallen. Hierdoor krijg je een soort flexibele strip die je dan onder de buitenkant van je bielzen kunt leggen.

Ik heb zelf strips van kurk in 2mm en 3mm hoog en 10mm breed genomen en deze langs de hartlijn van het spoor gelegd. Hierdoor heb je in de binnenzijde van de bocht 2mm hoog en buitenzijde 3mm hoog kurk. Eigenlijk een beetje zoals je dat kurk koopt van busch of noch. Alleen in verschillende hoogtes.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

enderscw
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 mei 2012 20:23
Locatie: Apeldoorn

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door enderscw »

Ziet er weer strak uit Martin!
Ondanks dat het nog los ligt.

Wouter


Groet,

Wouter


Every day is a school day.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door martindomburg »

Vanavond ben ik weer een avondje bezig geweest met het paradespoor.

Ik heb van Patrick Reijn een stl bestand gekregen voor verkanting van bochten. Het is een plaatje van pakweg 3 cm lang en die over de breedte van de bielzen verloopt van 0 naar 1 mm. Je schuift ze onder de rails en niet ze vervolgens vast met een takker.

Afbeelding20191015_225024 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191015_225033 by Martin Domburg, on Flickr

Het geheel is erg mooi al zeg ik het zelf! Ik heb er een slide van gemaakt:

Afbeelding20191015_225201 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191015_225204 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191015_225209 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191015_225212 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191015_225216 by Martin Domburg, on Flickr

Voor wie de stl ook wilt hebben voor de 3D printer. Gewoon in de slicer even platleggen en vermenigvuldigen. Dan als gcode opslaan en uitprinten maar! Klik hier

Naast de verkanting voor en na de bruggen ben ik ook verder gegaan met de helix, ik heb daar de eerste set van 4 sporen gelegd. Ik moet ze nog uitlijnen. Volgens Markenburg passen er 4 sporen op zonder dat de treinen erlkaar raken, maar de twee binnenbochten zijn wel erg kritisch. Daar moet ik wel even goede aandacht aan besteden.

Afbeelding20191015_225042 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191015_225045 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding2019-10-15_11-33-05 by Martin Domburg, on Flickr

Dussss, hopelijk volgende week weer een avondje knutselen. De komende dagen geen tijd helaas vanwege drukte op de zaak.

Groetjes!!


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4478
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door spoor65 »

Netjes Martin,

Maar je maakt die plaatjes voor de verkanting met de 3d printer dan? of op een andere manier?

Op de foto`s zie je ze wel mooi onder de rail liggen, maar zie je niet echt duidelijk hoe en waar het van is gemaakt.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door Jeroen »

Hey maat,

Ik gebruik altijd een draadje van 1 mm doorsnede wat je onder de buitenste rail legt. Die 3D-printer moet altijd zolang opwarmen.....

Grtz,

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door martindomburg »

Het is te merken dat het modelspoorseizoen weer is begonnen, ik ben drukker met werken dan de modelbaan :lol:

Toch heb ik in de afgelopen weken een paar avonden wat kunnen doen aan de modelbaan. Ik ben bezig geweest met de helix die het paradespoor met het station zal gaan verbinden.

Afbeelding2019-11-15_08-39-17 by Martin Domburg, on Flickr

Voordat ik deze verder naar boven zal gaan leggen ga ik eerst de sporen leggen naar de andere kant van het station. Deze liggen verborgen onder het station. Even lekker meters maken!!!

Voordat ik daaraan kan beginnen, ik heb een ontwerpfout ontdekt bij het kleine station beneden in het dal. Deze sluit nu aan op het spoor wat vanuit het ondergrondse komt aan de rechterzijde, maar ook de omloop komt daarop uit. Probleem nu is dat treinen helemaal naar het onderste schaduwlaag moeten voordat ze terug kunnen keren. Aan de linkerzijde zit wel een overloop maar dan komt hij alsnog rechts uit. Ik ga in de omloop een lus leggen naar de ingang rechts naar het dalstation. Even ter illustratie, het dalstation krijgt gewoon een lus met twee overloop mogelijkheden naar de hoofdbaan. Nu is dat er maar 1.

Maar er is meer te melden, ik heb besloten dat er toch een stoomdepot zal gaan komen aan de linkerzijde van het hoofdstation. Lang wilde ik het niet, maar na ons bezoek aan Hamburg in Juni ging het toch kriebelen. Boven de Helix aan de rechterzijde wil ik een kleine gasfabriek bouwen naar het model van Markenburg.

Dit heeft geresulteerd in dit ontwerp:

AfbeeldingSchellenbach V14 by Martin Domburg, on Flickr

Het zal wel even gaan duren allemaal, het werk van DTS gaat voor. Maar geduld is een schone zaak :)

Groetjes Martin


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: De bouw van Stadt Schellenbach: Tijd voor de Scenery

Bericht door martindomburg »

Ben ik weer :D Vanavond heb ik een knelpunt opgelost: Bypass voor het dalstation. Voor ik de stijgsporen naar het hoofdstation kan maken moest ik dit probleem eerst tackelen.

Zoals hierboven geschreven had ik alleen aan de rechterzijde een aansluiting op het baanvak. Treinen moesten daarom helemaal naar het onderste schaduwstation rijden om te kunnen keren en het station later weer te betreden. Door een bypass te maken naar de lus kunnen treinen niet alleen rond rijden, maar ook vanaf de linkerzijde over de overloopwissels het station betreden via de lus.

De nieuwe situatie is omcirkeld:

AfbeeldingSchellenbach V14 dal station by Martin Domburg, on Flickr

Nu kunnen treinen komend vanuit de linkerzijde over de overloop de lus betreden. En via de nieuwe bypass naar het station rijden. Het complex verlaten doen ze altijd via de rechterzijde, maar dan kunnen ze in het bovenste schaduwlaag tenminste weer stijgen en terug komen in het dalstation.

Afbeelding20191117_222414 by Martin Domburg, on Flickr
Hier is de bypass goed te zien.

Afbeelding20191117_222428 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191117_222424 by Martin Domburg, on Flickr

Afbeelding20191117_222418 by Martin Domburg, on Flickr

Als de lijm is gedroogd kan ik de blokken voor Dinamo aanpassen op dat stukje, de servo en relais plaatsen en aansluiten. Dan kan er tenminste weer gereden worden.

De volgende stap is om de stijgsporen naar het hoofdstation te leggen van rechts naar links. Als dat ligt en is aangesloten kan de toplaag erop en gaan we het hoofdstation aanleggen.

Groetjes


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum
Plaats reactie