Digitaliseren stuurstand

Uw forum voor digitale vragen, opmerkingen, etc.
Plaats reactie

Onderwerp starter
richardvdijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2015 21:02

Digitaliseren stuurstand

Bericht door richardvdijk »

Hallo allemaal. Ik heb jullie hulp nodig voor een vraag van mij. Voor het stuurstand op het erbarmelijke plaatje hieronder ben ik opzoek naar tips omver een functie decoder in te bouwen. En nu niet naar de tip kijk een op het balkon daar hebben genoeg ruimte. Want ja dat had ik al gezien. Waar ik mee zit is hoe ga ik de lampjes aansluiten omdat hiervan een zijde rechtstreeks op een rail aangesloten zit. Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen.

Groeten Richard van Dijk
Afbeelding



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door FidOo »

Ik ga er vanuit dat er 2 gloeilampjes in zitten. Deze zitten aan 1 kant verbonden met het chassis. De andere zijde zit per lampje aangesloten over een diode.

De diodes verwijder je, functiedecoder verbinden met stroomafnemers, gele en witte draad verbinden met de lampjes aan de kant waar de diodes zaten. Klaar.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door martindomburg »

Precies zoals Joost omschrijft, is echt maar 4 draadjes.


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Onderwerp starter
richardvdijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2015 21:02

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door richardvdijk »

Tot zover bedankt voor jullie tips. Alleen zie ik geen diodes. Verder zit het blokje waar de twee lampjes in zitten vast aan een van de railstaven. Zie de foto
Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Rob_Lochem
Moderator
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 sep 2008 20:51
Locatie: Lochem

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door Rob_Lochem »

De diodes (ronde schijfjes) zitten tussen de printplaat en stroomafnemers. Even voorzichtig de lipjes op de eerste foto terugbuigen. Dan kun je ze eruit halen.
Suc6!



Onderwerp starter
richardvdijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2015 21:02

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door richardvdijk »

Diodes gevonden en verwijderd. De gele en witte draad snap ik en die ga ik ook wel voor elkaar krijgen. Maar dan. Stroom afname van de rails ga ik ook nog wel goed krijgen op een zijde na. Deze zit verbonden met het blokje waar de lampjes in zitten. Daar loop ik op vast. De stroomafname loopt via de schroef in het draaistel gelijk naar het blokje waar de lampjes inzitten.
Afbeelding



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door FidOo »

richardvdijk schreef: 10 sep 2019 19:16 Tot zover bedankt voor jullie tips. Alleen zie ik geen diodes. Verder zit het blokje waar de twee lampjes in zitten vast aan een van de railstaven. Zie de foto


Afbeelding
Op het plaatje hier boven zie je 2 koperen sporen op de print. Op de onderste soldeer je rood, op de bovenste Zwart. Die bovenste maakt via het schroefje en dat koperen rondje rond het gat verbinding met dat blokje waar je lampjes in zitten.

let op dat de lipjes die tegen de lampjes drukken geen verbinding maken maken met die koperen strips waar je de zwarte en rode draad op moet solderen!!. Je zult de printbanen moeten onderbreken door deze door te snijden met een scherp mesje of een vijl/dremel.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
richardvdijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2015 21:02

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door richardvdijk »

Dank voor je hulp Joost.

Dus als ik je goed begrijp is het draaistel niet rechtstreeks verbonden met het blokje?



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door FidOo »

Dat begrijp je dan verkeerd, dat draaistel (die pin die uitsteekt) steekt in het blokje, en het blokje maakt weer verbinding met je printplaat.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
richardvdijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2015 21:02

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door richardvdijk »

Hmmmm. Nu wordt het me wat te ingewikkeld. Klopt het dat de lampjes los moeten zitten van de railstaven? Want als dat zo is heb ik een uitdaging. Op mijn functie decoder komen 5 draden. Een zwarte en rode voor de railspanning. En een witte en gele naar de lampjes en een blauwe als retourleiding van de lampjes naar de decoder. Zwart, rood die sluit ik aan op de banen van de printplaat. Dat is helder. Wel er voor zorgen dat de banen niet kontakt maken met de lipjes naar de lampjes. Geel en wit sluit ik aan op die lipjes. Blauw zou dan op het blokje moeten komen. Zijnde het niet dat daar al een railspanning doorheen gaat. Hier snap ik het even niet meer.

Ik ben je nu al zeer dankbaar voor je hulp hoor!

Richard



Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door Rick »

Deze ombouw moet ik ook nog uitvoeren, dus dit topic is best handig. Hier staat een complexere ombouw beschreven met het isoleren en uitboren van de lampjes en het blokje.
richardvdijk schreef: 11 sep 2019 13:07 Hmmmm. Nu wordt het me wat te ingewikkeld. Klopt het dat de lampjes los moeten zitten van de railstaven? Want als dat zo is heb ik een uitdaging. Op mijn functie decoder komen 5 draden. Een zwarte en rode voor de railspanning. En een witte en gele naar de lampjes en een blauwe als retourleiding van de lampjes naar de decoder. Zwart, rood die sluit ik aan op de banen van de printplaat. Dat is helder. Wel er voor zorgen dat de banen niet kontakt maken met de lipjes naar de lampjes. Geel en wit sluit ik aan op die lipjes. Blauw zou dan op het blokje moeten komen. Zijnde het niet dat daar al een railspanning doorheen gaat. Hier snap ik het even niet meer.
De lampjes gaan dan retour via zwart.



Onderwerp starter
richardvdijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2015 21:02

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door richardvdijk »

Rick super bedankt voor deze site. Hier kan ik wel wat mee. Ik ga binnenkort maar weer eens aan de knutsel



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door FidOo »

Richard. Die blauwe draad moet je vergeten, die doe je los halen van de decoder. De lampjes komen tussen Geel/wit en Zwart.

Heb je al een functiedecoder? Meld even welk type dit is.

Had die link van Rick nog niet gezien, maar die ombouw is echt onnodig complex met dat uitboren en isoleren van dat blokje.

Dat blokje gewoon laten zoals het is, deze is dan met zwart verbonden. Dat geeft niks.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
richardvdijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2015 21:02

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door richardvdijk »

Hallo Joost.

Ja ik heb al een functie decoder. Dit is een Tams FD-R 2 .

Volgens mij als jij zwart zegt bedoel ik blauw. Maar correct me of i am wrong.



Onderwerp starter
richardvdijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2015 21:02

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door richardvdijk »

Op het volgende plaatje heb ik het aansluitschema gefotografeerd. Als ik jullie goed begrijp kan ik de blauwe draad vervangen door de zwarte. Dus de lampjes niet aansluiten op X7 maar op X4
Afbeelding



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door FidOo »

Bij veel decoders kun je de lampjes ook aansluiten tussen de functie uitgang en de stroomafname. Dat zou dus tussen
X1/X2 en X3/X4 zijn. Ik bedoel dus echt dat je de blauwe draad niet gebruikt. Ik weet alleen niet of deze tams decoder dat ook leuk vind.
Als dat niet zou kunnen heb je veel ombouwwerk want dat blokje isoleren van de stroomafname is veel werk.
Bij bijvoorbeeld een doehler-haass FD05 is dit geen probleem.
Nogmaals ik denk dat dit met die tams ook gewoon kan, alleen ik kan het niet 100% garanderen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
richardvdijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2015 21:02

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door richardvdijk »

Iedereen bedankt voor de geboden hulp. Het is gelukt.



FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door FidOo »

Dat is mooi. Wil je ook verraden hoe je het gedaan hebt?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
richardvdijk
Berichten: 11
Lid geworden op: 07 jun 2015 21:02

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door richardvdijk »

Ha Joost. Natuurlijk wil ik wel uitleggen hoe ik het gedaan heb. Ik heb eigenlijk alle tips bij elkaar gegooid en dat in de blender gestopt. Ik kreeg van Robert een zeer verhelderende mail. Ik zat verkeerd te denken. Mijn gedachten waren dat er door de lampjes een gelijkstroom moest gaan en wetende dat een dvd spanning een soort wisselstroom is krijg je conflicten. Door de mail van Robert kreeg ik dus door dat er door de lampjes gewoon de dcc spanning kan gaan. Daarna zij. En jou tips ter hand genomen. Wat ik wel extra gedaan heb is uit die complexe ombouw de tip genomen om de gele en witte draad direct op het lampje te solderen. Geeft me iets meer vertrouwen. Die lipjes houden nu alleen de lampjes op zijn plek. Hopelijk begrijp je mijn verhaal. Ik heb er geen foto's van gemaakt namelijk.

Richard



robert
Berichten: 702
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:38

Re: Digitaliseren stuurstand

Bericht door robert »

@richard

Mooi dat het werkt!


Met groet Rob

Charles Bukowski: 'The problem with the world is that the intelligent people are full of doubts, while the stupid ones are full of confidence.'
Tao Meng ,,Stilte is niet de afwezigheid van geluid. Stilte is de diepste klank."
Plaats reactie