Bovenleidingportaal meerdere sporen zelf solderen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Bovenleidingportaal meerdere sporen zelf solderen

Bericht door TonN »

Ik was hierover begonnen, dus wil ik er ook wat over schrijven.
Alleen ik kon mijn werkstuk niet meer vinden. Toch denk ik dat ik voldoende kan beschrijven wat ik heb gedaan.

Ik heb even een tekening gemaakt met heel veel kleurtjes. Niet helemaal op schaal. Er zijn wel maattekeningen op het net te vinden.
Afbeelding

Om je eigen mast goed te maken, moet je zelf een portaal uittekenen. Daarvoor moet je wat dingetjes goed doen. Dus een onderdelen beschrijving. De namen voor de onderdelen heb ik even zelf vezonnen.

verticale paal (Oranje)
Dit is een 1.5 x 1.5 mm H-profiel. Sommigen solderen een schroef onderop voor de bevestiging.

Bovenbalk (rood)
Deze bestaat uit 2 U-profielen met ruimte ertussen. (En daar gaat het vaak fout). Ik heb voor 1 x 0.5 mm U-profiel gekozen.

In de tekening is het portaal in 4 segmenten verdeeld. Altijd 2 zijsegmenten en 1 tot 6 middensegmenten. De middensegmenten zijn iets breder dan het zijsegment. Daardoor is er ruimte om de diagonale balk (blauw) in het middensegment evenwijdig te laten lopen aan die in het zijsegment. Soms is het zijsegment wat smaller, als de ruimte beperkt is.

Dan zijn er afstandhouders (zwart) tot de onderbalk. Dit zijn 2 balkjes naast elkaar met ruimte ertussen. Ik heb hier voor een 0.5 mm draad gekozen, maar een vierkant profiel va die maat kan ook.
De afstandhouders zijn er in 2 varianten. De korte lopen tot de onderbalk, maar als ze een rijdraad moeten vasthouden zijn ze langer.

De onderbalk (grijs) bestaat uit meerdere delen, maar ik voor een doorlopende gekozen. 0.5 x 0.5 mm is een mooie maat.
De onderbalk kan op 2 verschillende afstanden van de bovenbalk zitten.
De diagonale verstevigingen (blauw) hebben dezelfde maat. Soms zie ik dat iemand ze niet goed heeft geplaatst. Richting het midden van het portaal gaan ze naar binnen. Deze tekening is dus fout.

Waar nodig is een extra verticale balk (bruin) als er een rijdraadhouder nodig is, die niet samenvalt met een eerder genoemde afstandhouder.

Dan heb je nog rijdraadafstandhouders (dun zwart getekend). Ik heb hier 0.5 rond gekozen, maar kan misschien dunner.

Nu gaan we aan het werk met het portaal zoals deze monteur doet, met dank aan Nico Spilt - Langs de rails
Afbeelding

Om het werk beheersbaar te krijgen kijken we naar dit plaatje en passen het een beetje aan. Kijk ook naar de dwarsdoorsnede op mijn tekening. De afstandhouder in het grootbedrijf bestaat uit 2 balkjes. Ik heb ze gemaakt door de draad om een schroevendraaier heen 180 graden te buigen, zodat er een tussenruimte van 1 mm ontstaat. Aan de bovenkant dient deze constructie om de 2 bovenbalken op afstand te houden. Aan de onderkant gaat straks de grijze onderbalk er doorheen. Door deze buigconstructie blijven straks de bovenbalken mooi op afstand en blijven de 2 balkjes van de afstandhouder evenwijdig. En je hebt de ruimte om ander werk erdoorheen te werken.

Fixeer nu 1 van je bovenbalken op een plankje eventueel met daarop een tekening. De plekken waar je moet solderen even voor vertinnen en niet teveel tin achterlaten. Dat geldt voor alle onderdelen op de plekken waar gesoldeerd moet worden. Nu soldeer je de afstandhouders op hun plaats. Het zit goed als je je vingers gebrand hebt.

Nu gaan de blauwe diagonalen ertussen door. In het geval van de tekening kan dit 1 gebogen onderdeel zijn. Daarna de grijze onderbalk en dat is ook weer 1 gebogen onderdeel.
Je kan aan de bovenkant een gebogen draadje solderen voor de hangdraad bevestiging, maar die kan je later ook lijmen. Ze zijn niet noodzakelijk voor de stevigheid van de portaal.

Dan de verticale palen op hun plaats zetten.
Nu het leukste, moeilijkste klusje, het tweede deel van de bovenbalk ertegen aan. Als het goed is, heeft je eerdere werk al een stuk stevigheid van zichzelf en zal het niet gelijk uit elkaar vallen. Als je goed voor vertint of je alles nog maar heel kort warm te maken om een nieuwe verbinding te maken en zit het vast voordat het andere loslaat.
Tot slot de rijdraadafstandhouders.

In het echt is elk portaal op maat gemaakt. Kijk dus per portaal wat je precies moet maken.
Succes.
Laatst gewijzigd door TonN op 11 okt 2019 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.



Onderwerp starter
TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Bovenleidingportaal meerdere sporen zelf solderen

Bericht door TonN »

Yeah, ik heb hem teruggevonden. De paaltjes zitten los, maar dat mag de pret niet drukken. Die kunnen jullie er wel bij fantaseren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de maten zijn nog wat kleiner dan ik dacht. Dus ik pas de tekst hierboven aan.

(De paaltjes zijn afgebroken omdat dit 25 jaar geleden in elkaar gezet is en niet altijd even zorgvuldig in doosjes heeft gezeten.)


Plaats reactie