Baan 365x90 'Crayenest'

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Baan 365x90 'Crayenest'

Bericht door JaapVZ »

Al weer lang geleden heb ik mij bij dit forum aangemeld, maar van een modelspoor was het nog niet gekomen. Wel veel gelezen op dit forum. Nu heb ik tijd en ga dan echt beginnen. Mijn ruimte is beperkt daarom koos ik voor N-spoor. Ik heb inmiddels een tafel gemaakt van 300x90 en heb daarop een oefenbaantje gemaakt. De tafel loopt soepel op zijn wielen zodat ik achter de tafel kan komen.

Nu bezig ideeen te ontwikkelen voor het baanplan. Met RailModdeler Pro ben ik aan het tekenen. Het leuke is dat heel veel rails kunt tekenen en veel mogelijkheden kunt onderzoeken. Ik maak geen schaduwstation, dat ik te ingewikkeld voor mij als beginner. De scenery zal Nederlands worden met toch veel creatieve vrijheid.
Ik laat de eerste ideeen hier zien. Ben benieuwd naar de mening van ervaren modelbouwers.
Groet,
Jaap
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JaapVZ op 18 mei 2021 10:41, 3 keer totaal gewijzigd.



TonN
Berichten: 407
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door TonN »

Eigenlijk zou je eens op moeten schrijven wat je wilt. Met wat voor treinen ga je rijden? Tijdperk? Houd je alles liever gelijkvloers? Hoeveel wissels is leuk?

Slim van die wieltjes!

Met breedte 90 cm zou ik trouwens niet de kleinste straal willen gebruiken. Ik heb het gevoel dat je veel meer met je oppervlak kan doen, dan je nu gepland hebt.


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bpieters »

hoi Jaap,
een schaduwstation is natuurlijk geen vereiste zolang je maar voldoende inhaalsporen en opstelsporen maakt.
de uiterste boog rechts zou je meer naar rechts kunnen maken zodat er een scheiding komt tussen de sporen.
de bogen in het zicht zou ik wat ruimer maken.
verder zijn de tunnelgedeeltes rechts niet helemaal logisch (buitenspoor tunnel,binnenspoor niet)
in het open vlak kun je een haven met industrie maken bijvoorbeeld met een spoorbrug.
de opstelsporen links zijn wat kort en zou je dus iets kunnen verlengen.
er zijn ook wat wissels zonder verder spoor: wordt dat nog verder ontworpen?
groet,
Bert



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Dank voor jullie suggesties. Ik ben weer wat verder met het plan plan. In de hoek rechtsboven komt een stad boven de rails.Een haven hoort er bij.
Er zitten nog wat wissels in waarvan ik nog niet weet of ik die ga handhaven.


Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bpieters »

hoi Jaap,
Dat ziet er al best goed uit.
De boog linksonder zou iets ruimer kunnen want volledig zichtbaar.
De boog rechtsboven is door de stad aan het oog onttrokken dus daar kan de boog denk ik wel zo blijven.
Het kanaal iets schuin laten lopen maakt het geheel minder steriel denk ik.
Een kanaal met industrie geeft wel mogelijkheden voor een leuke levendige baan.
Maar ik lees uit je verhaal dat je nog volop aan het plannen bent,dus ik ben benieuwd verder.
groet,
Bert



Harri
Berichten: 194
Lid geworden op: 04 nov 2016 11:52

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Harri »

bpieters schreef: 16 okt 2019 19:24 Het kanaal iets schuin laten lopen maakt het geheel minder steriel denk ik.
Ik zou denk ik het kanaal een stuk parallel laten lopen met de drie opstelsporen aan de linkerkant zodat hier bv ook schepen geladen kunnen worden.
Als je dan het bovenste gedeelte vh kanaal weg laat en een zwaaikom maakt kun je ook de industrie daar schepen laten laden.

Ziet er verder al leuk uit zo.


DB diesels, tijdperk IV
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bpieters »

hoi Jaap,
ik zou bij het bovenste station nog een spoor toevoegen waar dan de industriesporen op aansluiten.
dan heb je een apart inhaalspoor en een vertrek/aankomst spoor voor de goederentrein.
verder zou je de rechterkant van het dubbelsporig traject meer naar links kunnen leggen,zodat je een grotere ovaal krijgt.
groet,
Bert



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Hallo allen,
Het is voor mij als beginner prettig dat ervaren modelbouwers meekijken en ideeën geven. Ik heb het plan nog iets aangepast. Een paar wissels zijn er uit. De rivier loopt nu wat schuin; het goed tekenen kan ik niet in dit programma. Het spoor wil ik bij de rivier iets omhoog laten lopen over een spoordijk; dan komt de spoorbrug beter uit. De spoordijk is in geel getekend.
Kijkend naar mijn plan zie ik dat ik een stadsmens ben. Ik heb geen plaats voor koeien. Waarschijnlijk maar beter ook andrs zou ik ook nog protesterende boeren op mijn modelspoor krijgen.
Groet,
Jaap

Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bpieters »

hoi Jaap,
ik zou het toegevoegde 3e spoor wat nu doodlopend is links weer laten aansluiten op het 2e spoor zodat je ook in die richting kan vertrekken.
de rechter zijde sluit al aan maar die zou ik meer naar rechts leggen en dat gebogen spoor er ook op laten aansluiten.
dan ontstaat een redelijk stuk spoor om een goederentrein samen te stellen.
verder is het prima zo.
de stad en industrie (met misschien her en der nog wat wijzigingen en toevoegingen in het sporenplan) moeten in de praktijk uitgewerkt worden.
succes met de uitwerking.
groet,
bert



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik heb de baan maar eens uitgelegd. Het paste natuurlijk niet precies zoals in Railmodeller getekend. Het si leuk om de sporen uit te leggen en te zorgen dat het wel goed past. Maar ik ben nog niet tevreden. De ovaal moet een ruimere boog krijgen; het rangeerspoor rechts onder moet ook nog een verbinding krijgen aan de rechterkant met het "buitenspoor". Ik twijfel of ik het spoor dat in het midden van boven naar beneden loopt zal handhaven.
Kortom, ik heb nog enig denkwerk te doen.
Groet,
Jaap

Afbeelding



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Ronaldp »

Waarom geen dubbel spoor?
Middelste ovalen weg halen.
En achterin op de plaat een schaduw station.

mvg Ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bpieters »

Hoi Jaap,
Nu ik het zo los neergelegd zie denk ik dat Ronald gelijk heeft.
(De binnenbanen ogen wat speelgoedbaan-achtig)
Dat geeft je meteen de gelegenheid om ruimere bogen te leggen.
Het station zou je ook nog iets schuin of in een boog kunnen maken.
groet,
Bert



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik ben nog aan het puzzelen. Ik heb nu een groot ovaal met dubbelspoor getekend. Rechtsboven loopt het spoor onder een stad door. als ik de stad 6 cm hoog maak zou ik voldoende lengte moeten hebben om het geel gekleurde spoor over de stad te laten lopen. Omdat het spoor onder de stad vlak langs de rand loopt zou ik met 6 cm voldoende hoogte moeten hebben om met de hand treinen die zijn ontspoort met de hand te bereiken. Deze vorm bevalt me al beter.
Nog suggesties? Dank voor het meedenken.
Groet,
Jaap

Afbeelding



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Oeps een taalfoutje: ontspoort > ontspoord


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door maarten »

JaapVZ schreef: 23 okt 2019 17:05Omdat het spoor onder de stad vlak langs de rand loopt zou ik met 6 cm voldoende hoogte moeten hebben om met de hand treinen die zijn ontspoort met de hand te bereiken.
Probeer het eens uit, 6 cm is echt weinig om je hand doorheen te steken. Je hebt dan weinig tot geen bewegingsruimte om iets te grijpen/pakken..


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bpieters »

hoi Jaap,
de stad rechtsboven behalve het gele spoor uitneembaar maken is een optie dan.
verder een leuke opzet.
ik mis alleen de industriesporen zoals in je eerdere plan nog.
wordt dat nog uitgewerkt?
groet,
Bert



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Hallo Maarten en Bert,
6 cm is inderdaad erg krap om iets te pakken of te corrigeren. Het idee van Bert om een stuk afneembaar te maken ga ik uitproberen.
Het industriespoor wil ik nog maken, maar ik moet eerst een goed beeld krijgen van de maten en de ruimte die resteert. Mijn volgende stap is het grote ovaal uit te leggen en dan de bovenstad het hoge spoor op de tafel uit te tekenen. Ik wil dan ook eens tekenen of ik nog ruimte heb voor een rivier met haven.
Ik vond een bouwpakket van de Drostefabriek in haarlem, mijn woonplaats. Dat model moet er natuurlijk bij.
Groet,
Jaap



Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Ronaldp »

Zou persoonlijk het station vooraan wat langer maken.
Nu kunnen er maar hele korte treintjes staan.

mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Het station heb ik iets langer gemaakt.
Vraag: hoeveel ruimte moet ik aanhouden tussen de sporen om een perron te kunnen maken? Ik heb nu maar 2,5 cm tussen de sporen.
Groet,
Jaap


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door BenQ »

Jaap,
Dit is afhankelijk van welke perrons je gebruikt.
Ik heb perrons van Markenburg en die zijn 30 mm breed, mijn breedste loc (BR82) is 23 mm, breedste wagon is 22 mm, dus zou gaan voor 54 mm HOH.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bpieters »

Op een recht stationsspoor is meestal 12mm vanaf hart spoor tot zijkant perron voldoende.
Het is dus raadzaam om voor het leggen van het spoor het type perron te weten.
Zoals Ben al aangaf bij een perronbreedte van 30mm kom je h.o.h. op 54mm uit.
Verder zijn er de nem-normbladen met alle maten en afstanden.
Bij n-project.org vind je deze bladen bijvoorbeeld.
groet,
Bert



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Werk in uitvoering. Ik heb de grote ovaal gelegd. Achterop de tafel gaat het spoor 2 cm omhoog. Een leerzame ervaring om dat zo te maken dat het spoor gelijkmatig omhoog en omlaag gaat. In de spoordijk komt een ophaalbrug. Ik heb ook maar eens om ervaring op te doen op de kort stuk beddingsteentjes gelegd tussen de naast de sporen en wat gras gezaaid. Het ziet er meteen indrukwekkend uit.
De volgende stap is een oprit te maken naar de "bovenstad". Om hert me makkelijk te maken kocht ik een oprit. Die gaat 4,5 omhoog over 95 cm lengte; een forse stijging, maar de treinen nemen de stijging moeiteloos.
Groet,
Jaap
Afbeelding


Gebruikersavatar

bpieters
Berichten: 1083
Lid geworden op: 21 aug 2017 11:53
Locatie: emmen
Contacteer:

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door bpieters »

hoi Jaap,
idd een steile helling van 4,7%.
ik zou naar max.3% gaan als het kan,want dit gaat het treinverkeer beperken op de duur.
verder oogt het wel goed.
groet,
Bert


Gebruikersavatar

Wim H
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 feb 2012 13:20
Locatie: Moskou (Rus) / Rijswijk (NL)

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door Wim H »

Hallo Jaap,
ook al komen je treinen er wel tegen op, goed voor de motoren is het niet. En waarom zou je hem zo steil maken? Je hebt ruimte genoeg om de helling langer te maken en dus minder steil. Ja ok, dan moet je hem zelf maken ipv kant en klaar, maar dat heb je nu ook al gedeeltelijk gedaan. En zoveel werk is het nou ook weer niet... ;)
Groet, Wim



Onderwerp starter
JaapVZ
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mar 2018 14:09
Locatie: Haarlem

Re: Starter: baan 300x90

Bericht door JaapVZ »

Ik ben weer een stukje verder. Het treinviaduct is in ruwbouw klaar. het is gemaakt van 3mm multiplex en daar bovenop 3mm foam. Aan de zijkanten komt een opstaand randje om een betonnen borstwering te suggereren. Ik aarzel nog over de afwerking: schilderen in een betonkleur of toch ballast toepassen. Die kolommen krijgen in ieder geval een betonkleur. Wat zouden jullie doen?

Van de oprit die ik kocht heb ik een stuk afgezaagd. Dat ging makkelijk. Het past nu beter.

Ik ben aan het testrijden. Bij twee wissels ontspoorde de treinen regelmatig. Met mijn vinger over de verbindingen merkte ik dat de rails niet goed aansloot. De rails losgemaakt en opnieuw gelegd. Rails leggen is nog niet zo simpel.

Groet,
Jaap

Afbeelding


Plaats reactie